Η Πρέσβης και Γενικός Πρόξενος του Παναμά στην Κύπρο με έδρα στην Ελλάδα, Julie Lymberopulos, με αφορμή τη συμμετοχής τους στο «Maritime Cyprus 2022» μιλά για τη ναυτιλιακή συνεργασία Κύπρου - Παναμά και αναλύει πώς το νηολόγιο του Παναμά διαχειρίζεται τις τρέχουσες προκλήσεις.
Καταρχάς, πώς αξιολογείτε την διοργάνωση "Maritime Cyprus 2022";
Ως Πρέσβης και Γενικός Πρόξενος του Παναμά στην Κύπρο με έδρα στην Ελλάδα, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω αυτό το εξαιρετικά ενδιαφέρον συνέδριο με τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης Ναυτικών της PMA, καπετάνιο Juan Maltéz και τον Πρέσβη μας στον ΙΜΟ, Luis Bernal Gonzalez με έδρα το Λονδίνο. Απολαύσαμε όλοι τις εξειδικευμένες συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν, ενώ είχαμε την ευκαιρία να συναντηθούμε και να δικτυωθούμε με τόσο ενδιαφέροντες ανθρώπους της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κοινότητας.
Η Παναμαϊκή Αντιπροσωπεία μας στο πλαίσιο του συνεδρίου είχε την ευκαιρία να συναντηθεί και να ανταλλάξει γόνιμες σκέψεις με σπουδαίες προσωπικότητες με την Α.Ε. τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκο Αναστασιάδη, τον Υφυπουργό Ναυτιλίας του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκο Αναστασιάδη. Βασίλειο Δημητριάδη, την Επίτροπο Κινητικότητας και Μεταφορών της ΕΕ, κα Adina Vălean, τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, κ. Kitack Lim, τον Υφυπουργό του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών της Φινλανδίας, Dr. Pilvi Torsti, πολλούς Πρέσβεις διαφόρων χωρών του ΙΜΟ καθώς και πολλούς ιδιοκτήτες Ναυτιλιακών Εταιρειών.
To Maritime Cyprus 2022 προσέφερε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να εξοικειωθούν με ορισμένες από τις τελευταίες εξελίξεις στο πλαίσιο της διαρκώς μεταβαλλόμενης ναυτιλιακής βιομηχανίας και να συμβάλουν στη διαμόρφωση της "επόμενης ημέρας της ναυτιλίας" και στη διαμόρφωση ισορροπημένων αποφάσεων και πολιτικών για κρίσιμα ναυτιλιακά ζητήματα. Κατά τη γνώμη μας, πέτυχε σίγουρα τους στόχους και τους σκοπούς της.
Ο Παναμάς είναι η σημαντικότερη και μεγαλύτερη σημαία στον ναυτιλιακό κόσμο. Ποιες είναι οι διμερείς σχέσεις με την Κύπρο, η οποία έχει επίσης καταστεί σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο; Συνεργάζεστε με την Κύπρο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των παγκόσμιων ναυτιλιακών προκλήσεων;
Μιλώντας εκ μέρους του Παναμά, θα μπορούσα να πω ότι στην πραγματικότητα είμαστε πολύ ευγνώμονες για την ισχυρή συνεργασία και συνεννόηση με την Κύπρο, χωρίς να θεωρούμε ο ένας τον άλλον ως ανταγωνιστή.
Ο Παναμάς και η Κύπρος συνεργάζονται με διάφορους τρόπους ώστε να προοδεύουν μαζί. Στο πλαίσιο των στρατηγικών και των δύο νηολογίων, εκτιμούμε ως προτεραιότητες την εξωστρέφεια, την προσαρμοστικότητα, τη συλλογή και αξιολόγηση δεδομένων και την υποστήριξη όλων των βιώσιμων δράσεων.
Συνεργαζόμαστε, μοιραζόμαστε ιδέες, απόψεις και προβληματισμούς, ώστε να ανταποκρινόμαστε από κοινού στις κρίσεις, να βρίσκουμε αμοιβαίους τρόπους αλληλοϋποστήριξης και να επικοινωνούμε εκ των προτέρων ή άμεσα όσον αφορά τα θέματα των συναντήσεων του ΙΜΟ. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, υπάρχει γόνιμο έδαφος για την περαιτέρω αξιοποίηση περισσότερων ευκαιριών συνεργασίας και έργων κοινού ενδιαφέροντος και οι δύο χώρες εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση και ενεργούν υπεύθυνα και για όλη τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα στην οποία ανήκουν οι πελάτες και οι εταίροι μας. Παραδοσιακά ο Παναμάς ήταν η φωνή, η υποστήριξη και η ψήφος πολλών άλλων διεθνών ναυτιλιακών χωρών, ιδίως στον ΙΜΟ και σε άλλους οργανισμούς.
Και οι δύο χώρες αντιμετωπίζουν κοινές προκλήσεις, όπως η απεξάρτηση από τον άνθρακα. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις;
Το νηολόγιο πλοίων του Παναμά πιστεύει ακράδαντα στην αποανθρακοποίηση και διαθέτει, από το 2008, ένα πρόγραμμα κινήτρων για αποδοτικά και λιγότερο ρυπογόνα πλοία και, από το 2014, ένα ειδικό κίνητρο για οικολογικά πλοία και νέες κατασκευές.
Το 2020 και το 2021, η σημαία του Παναμά πέτυχε 100% συμμόρφωση στην έκδοση πιστοποιητικών και για την υποβολή εκθέσεων στην πλατφόρμα GISIS σχετικά με την κατανάλωση καυσίμων του στόλου της.
Ο Παναμάς υποστηρίζει τη δημιουργία του Ταμείου Έρευνας και Ανάπτυξης, το οποίο θα διαχειρίζεται το Διεθνές Συμβούλιο Έρευνας και Ανάπτυξης της Ναυτιλίας (IMRB) και θα εποπτεύεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), για την επιτάχυνση της διαδικασίας ανάπτυξης νέων τεχνολογιών στις θαλάσσιες μεταφορές, που είναι απαραίτητες για την απαλλαγή του τομέα από τον άνθρακα.
Επιπλέον, το νηολόγιο του Παναμά συνεχίζει να παρέχει στον ΙΜΟ τα δεδομένα που συλλέγονται σχετικά με την κατανάλωση μαζούτ, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της MARPOL.
Τον περασμένο Νοέμβριο του 2021, κατά τη διάρκεια της COP26, η χώρα μας υπέγραψε τη Διακήρυξη για μηδενικές εκπομπές στη ναυτιλιακή βιομηχανία έως το 2050, της οποίας κύριος στόχος είναι οι δεσμευμένοι υπογράφοντες να μειώσουν σε μηδενικές εκπομπές όλη τη διεθνή ναυτιλία και να εργαστούν στο πλαίσιο του ΙΜΟ για την υιοθέτηση των στόχων του 2030 και του 2040, ώστε να επιτευχθεί η απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα έως το 2050. Ο Παναμάς είναι επίσης μία από τις τρεις χώρες που έχουν δηλώσει ότι έχουν αρνητικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο.
Επί του παρόντος, η διοίκηση του νηολογίου εξετάζει πιθανές εφαρμογές σε σχέση με το παράρτημα VI της MARPOL, στο πλαίσιο του οποίου θα εισαχθούν κίνητρα για τα πλοία που θα επιδείξουν συμμόρφωση όσον αφορά τον σχεδιασμό, τον τύπο του χρησιμοποιούμενου καυσίμου και τα λειτουργικά μέτρα που θα μειώσουν τις ρυπογόνες εκπομπές.
Ο Παναμάς συμμετείχε επίσης σε σημαντικά φόρουμ όπου επανεξετάζονται οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί για τον κλάδο: συμμετείχαμε στην εβδομηκοστή έβδομη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 77) όπου συζητήθηκαν τα ύδατα έρματος, η πρόληψη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η ενεργειακή απόδοση των πλοίων και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) των πλοίων.
Μια συνακόλουθη πρόκληση της απαλλαγής από τον άνθρακα είναι το μέλλον των εναλλακτικών καυσίμων - ένα θέμα, το οποίο βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη, με τη συμμετοχή σχεδιαστών πλοίων, μηχανικών, επιστημόνων, πλοιοκτητών, εταιρειών ταξινόμησης και, φυσικά, ναυτιλιακών αρχών.
Ο Παναμάς, ως κράτος σημαίας, ενθαρρύνει την καινοτομία με τη χρήση διαφόρων εναλλακτικών καυσίμων στον στόλο του, ενώ παράλληλα υποστηρίζει, σε διάφορα φόρουμ, την πρόθεση να μειώσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε μηδενικές εκπομπές.
Είναι σημαντικό να είμαστε προσεκτικοί με τα αποτελέσματα των ερευνών που διεξάγονται επί του παρόντος σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και άλλες μεθόδους πρόωσης, όπως ο ήλιος, ο άνεμος ή οι μπαταρίες, και να ακούμε τα σχόλια από εταιρείες που έχουν ήδη ενσωματώσει τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, αμμωνίας, βιοκαυσίμων, μεταξύ άλλων, στις δραστηριότητές τους.
Η ΕΕ εφαρμόζει αυστηρή περιβαλλοντική πολιτική, την οποία ο υπόλοιπος πλανήτης δεν ακολουθεί. Πώς σκοπεύει ο Παναμάς να προσαρμοστεί στην ανάγκη για πιο πράσινη ναυτιλία;
Tο νηολόγιο του Παναμά, μέσω του προγράμματος κινήτρων για τους πλοιοκτήτες και τις εταιρείες, προωθεί την κατασκευή αποδοτικών πλοίων που παράγουν λιγότερους ρύπους. Μέσω του κινήτρου Eco Ship and New Construction, ο Παναμάς υποστηρίζει τις επενδύσεις των εταιρειών που βελτιώνουν τα περιβαλλοντικά ζητήματα, ενώ ο αντίκτυπος στους στόλους τους είναι μικρότερος.
Πιστεύουμε ακράδαντα και υποστηρίζουμε ότι είναι σημαντικό να εφαρμόζονται οι διεθνείς ναυτιλιακοί κανονισμοί σε παγκόσμιο και όχι σε περιφερειακό επίπεδο. Για το λόγο αυτό, οι ενδιαφερόμενοι φορείς του ΙΜΟ που δημιουργήθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη θα μπορούσαν να εκφράσουν τη δική τους άποψη και να προτείνουν συστάσεις για την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων κανονισμών προς το ίδιο όφελος της παγκόσμιας ναυτιλιακής οικονομίας.
Επιπλέον, πρέπει να δηλώσουμε ότι ο Παναμάς ως χώρα έχει δεσμευτεί για τα περιβαλλοντικά ζητήματα, τα οποία επανεξετάζονται σε κάθε έργο και λήψη αποφάσεων που πραγματοποιούνται στη χώρα. Παρακάτω παρατίθενται τα σημαντικότερα επιτεύγματα από την άποψη αυτή:
- Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ο Παναμάς είναι μία από τις τρεις χώρες που έχουν δηλώσει ότι έχουν αρνητική εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο.
- Μέσω της Εθνικής Γραμματείας Ενέργειας (SNE) η χώρα μετασχηματίζει το ενεργειακό της πλέγμα με την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας και τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας για τη βελτίωση της ποιότητας, της τιμολόγησης και της διανομής της ενέργειας. Η στρατηγική αυτή συμβάλλει επίσης στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
- Διακήρυξη για τη διαχείριση και τη διατήρηση του θαλάσσιου διαδρόμου του τροπικού Ειρηνικού για τη διατήρηση και τη διαχείριση των οικοσυστημάτων που περιλαμβάνονται στον θαλάσσιο διάδρομο του ανατολικού τροπικού Ειρηνικού (Cocos, Galapagos, Malpelo, Coiba).
- Συμφωνία για τη μείωση των εκπομπών αερίων μεθανίου κατά 30% έως το 2030, την οποία υπέγραψε ο Παναμάς μαζί με άλλες 80 χώρες.
- Δέσμευση για τον τερματισμό της αποψίλωσης των δασών έως το 2030, την οποία έχει υπογράψει ο Παναμάς μαζί με άλλες 100 χώρες.
- Ο πρόεδρος του Παναμά Cortizo ήταν επίτιμος μάρτυρας στην τελετή υπογραφής της Διακήρυξης των χωρών με αρνητικό ισοζύγιο άνθρακα.
- Ο Παναμάς υπέγραψε τη Διακήρυξη της Γλασκώβης για ένα δίκαιο υδάτινο αποτύπωμα.
Η πανδημία του κοροναϊού άφησε το στίγμα της στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Χιλιάδες μέλη του πληρώματος βρέθηκαν αποκλεισμένα μακριά από τα σπίτια τους. Πώς χειριστήκατε τους ναυτικούς σας;
Για το νηολόγιο πλοίων του Παναμά, η πανδημία δημιούργησε σημαντικές προκλήσεις, οι οποίες έχουν γίνει σήμερα τα δυνατά σημεία της διοίκησής μας.
Η μεγάλη συμβολή της Ναυτιλιακής Αρχής του Παναμά στον επαναπατρισμό των ναυτικών και στις αλλαγές του πληρώματος έχει αναγνωριστεί από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και τον ΙΜΟ. Ο Παναμάς ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που παρείχε σχετική βοήθεια, στα πλοία ZAANDAM και ROTTERDAM, μια αποφασιστική ενέργεια που έσωσε τις ζωές των επιβατών και των πληρωμάτων. Ήταν επίσης μία από τις πρώτες χώρες που εφάρμοσε τις συστάσεις του ΙΜΟ (εγκύκλιος 4204 / Add.14) για τη δημιουργία ειδικών πρωτοκόλλων.
Ως μέλος της κατηγορίας Α του ΙΜΟ και ως ενεργή Ναυτιλιακή Διοίκηση, εκτιμούμε, υποστηρίζουμε και διασφαλίζουμε τη συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση των ναυτικών, ώστε να εξασφαλίσουμε θέσεις εργασίας για τους "εργαζόμενους-κλειδιά" του κλάδου. Για να επιτευχθεί μεγαλύτερη αναγνώριση των προσόντων που εκδίδονται από τη Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά (PMA), ο Παναμάς έχει υπογράψει διμερείς συμφωνίες με διάφορες ναυτιλιακές διοικήσεις, για παράδειγμα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις Μπαχάμες, επιτρέποντας στους Παναμέζους ναυτικούς να παρέχουν υπηρεσίες σε πλοία που είναι νηολογημένα υπό τη σημαία και των δύο χωρών, προωθώντας την εθνική εργασία και ενισχύοντας τους δεσμούς τεχνικής συνεργασίας μεταξύ των κυβερνήσεων.
Εντός της πιο κρίσιμης περιόδου της πανδημίας (Μάρτιος 2020 - Μάιος 2021), έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 18.000 επαναπατρισμοί και αποβιβάσεις ναυτικών διαφόρων εθνικοτήτων, από διαφορετικούς τύπους πλοίων που έφτασαν στα λιμάνια της δικαιοδοσίας μας είτε δια θαλάσσης είτε αεροπορικώς.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι ήδη από το 2019 είχαμε ανανεώσει το Μνημόνιο Συνεργασίας μας με την οργάνωση "The Mission years", to Seafarers (MtS) για τρία χρόνια, καθιερώνοντας ένα πλαίσιο υποστήριξης για την παροχή υπηρεσιών πρόνοιας στους ναυτικούς που φτάνουν στα λιμάνια μας.
Τέλος, η Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά-Γενική Διεύθυνση Ναυτικών, εκπροσωπούμενη από τον Γενικό Διευθυντή, Captain Maltéz και την Πρέσβειρα και Γενική Πρόξενο του Παναμά στην Κύπρο, Α.Ε. κα Julie Lymberopulos, πολύ πρόσφατα υπέγραψε με την MSC Cyprus, εκπροσωπούμενη από τον Captain Prabhat Jha, Μνημόνιο Συνεργασίας για τη δημιουργία εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ευκαιριών για τους Παναμέζους Ναυτικούς.
Στην αλυσίδα εφοδιασμού, υπάρχει μια τάση μεταφοράς της παραγωγής από την Κίνα πιο κοντά στην Ευρώπη ή σε άλλες ασιατικές χώρες (Βιετνάμ). Πώς επηρεάζει μια τέτοια μετατόπιση τον κλάδο;
Σε γενικές γραμμές, οι εταιρείες μετακινούνται από την Κίνα λόγω της αύξησης του εργατικού κόστους, των διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού και του εμπορικού πολέμου. Ενώ η Κίνα αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα, άλλες χώρες όπως το Βιετνάμ, η Ινδονησία και η Ινδία γίνονται όλο και πιο ενδιαφέρουσες και ικανές.
Αν κάποιος σκέφτεται να μεταφερθεί από την Κίνα, πρέπει να εξετάσει το κόστος μετεγκατάστασης και τις ανεπάρκειες στις νέες αγορές, όχι μόνο το εργατικό κόστος. Η Κίνα διαθέτει επίσης ένα επιχειρηματικό οικοσύστημα που δεν μπορεί να αναπαραχθεί βραχυπρόθεσμα.
Οι προμηθευτές της Νοτιοανατολικής Ασίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές από την Κίνα, γεγονός που ανεβάζει το κόστος εφοδιαστικής και τις τελικές τιμές, οπότε αυτές οι ανερχόμενες χώρες μπορούν να αποτελέσουν μία από τις βάσεις προμηθειών, αλλά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως την Κίνα.
Διανύουμε μια νέα εποχή, ενώ εξελίσσονται νέοι οικονομικοί κύκλοι του παγκόσμιου εμπορίου. Για την επόμενη δεκαετία, προβλέπονται αλλαγές στις αλυσίδες εφοδιασμού, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές, και έτσι αντιμετωπίζουν ένα αβέβαιο μέλλον.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών του Παναμά, ανανέωσαν τη Συμφωνία για τις θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας του Παναμά και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, η οποία ενισχύει τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Η ανανέωση της εν λόγω συμφωνίας αντιπροσωπεύει μια σειρά μοναδικών πλεονεκτημάτων για τους πλοιοκτήτες που έχουν νηολογήσει τα πλοία τους υπό σημαία Παναμά, οι οποίοι θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν αδιάλειπτα τα οφέλη των λιμενικών δασμών και της προτιμησιακής μεταχείρισης στα λιμάνια της Κίνας, επιβεβαιώνοντας το καθεστώς του "πλέον ευνοούμενου κράτους"
Όσον αφορά τις συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία προς τα νηολόγια, ποια μέτρα έχει λάβει ή πρόκειται να λάβει η σημαία του Παναμά;
Η θέση του Παναμά ως υπεύθυνο νηολόγιο σημαίας διασφαλίζει πάντα την ασφάλεια, την ευημερία και την προστασία των ναυτικών επί των πλοίων σε διάφορες περιοχές, συμπεριλαμβανομένων πρόσφατα των περιοχών που επηρεάζονται από τη σύγκρουση Ουκρανίας/Ρωσίας.
Η Ναυτιλιακή Διοίκηση του Παναμά συνιστά ανεπιφύλακτα σε όλα τα πλοία με σημαία Παναμά να λάβουν όλα τα μέτρα ασφαλείας και να αποφύγουν τη διέλευση από τα ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα.
Η Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά έχει πλήρη επίγνωση της κατάστασης, βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για να διασφαλίσει και να εγγυηθεί την ασφαλή έξοδο όλων των πλοίων εντός των ουκρανικών και ρωσικών υδάτων στη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Λόγω της τρέχουσας κατάστασης στις περιοχές της Μαύρης Θάλασσας, της Αζοφικής Θάλασσας και των περιχώρων της, η Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά απαιτεί από όλα τα πλοία με σημαία Παναμά να αυξήσουν το επίπεδο ασφαλείας σύμφωνα με το σχέδιο ασφαλείας του πλοίου και να λάβουν ακραία μέτρα ασφάλειας και προστασίας του πλοίου και του πληρώματός του.
Η Αζοφική Θάλασσα παραμένει κλειστή για τη ναυσιπλοΐα, παρόλο που οι ρωσικές αρχές επιτρέπουν σε ορισμένα πλοία να διέρχονται από την περιοχή.
Τα πλοία με σημαία Παναμά που βρίσκονται σε λιμένες της Ουκρανίας ή διέρχονται από την ανωτέρω περιοχή, πρέπει να είναι σε ύψιστη επαγρύπνηση και να αυξήσουν τις συνθήκες ασφαλείας επί του σκάφους για την προστασία του σκάφους και του πληρώματός του. Ακολουθούμε τις οδηγίες και τις κατευθυντήριες γραμμές των Ηνωμένων Εθνών.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.