Σε αγωγή εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας διεκδικώντας αποζημίωση για διαφυγόντα έσοδα λόγω της προμήθειας καυσίμων, κατοίκων της ελεύθερης Κύπρου από πρατήρια των κατεχομένων και σε ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παραβίαση του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής από την Κυπριακή Δημοκρατίας προχωρά ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων.
Αν δεν υπάρξει από πλευράς της πολιτείας ανταπόκριση σε σύντομο χρονικό διάστημα, δηλαδή στη λήψη μέτρων για να σταματήσει η προμήθεια καυσίμων από τα κατεχόμενα οι πρατηριούχοι θα προχωρήσουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις, τη μορφή των οποίων αποφεύγουν να προσδιορίσουν στην παρούσα φάση.
Πρόκειται για θέμα επιβίωσης, τονίζει ο πρόεδρος του συνδέσμου, Σάββας Προκοπίου παρουσιάζοντας τις κινήσεις των πρατηριούχων οι οποίες στηρίζονται σε νομική γνωμάτευση.
Για τους πρατηριούχους η αγορά καυσίμων από τα κατεχόμενα είναι παράνομη.
Σύμφωνα με τον σύνδεσμο η απώλεια εσόδων για το 2022 εκτιμάται σε 180 εκατ. ευρώ, από τα οποία 60-80 εκατ. ευρώ αποτελούν φόρους που χάνει το κράτος. Τα πρατήρια που βρίσκονται κοντά στην Πράσινη Γραμμή έχουν χάσει το 40-50% του τζίρου τους.
Ο σύνδεσμος κάνει λόγο για ένα φαινόμενο που έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις και επικαλείται τα στοιχεία των διελεύσεων από τα οδοφράγματα. Συγκεκριμένα έχουν τετραπλασιαστεί οι διελεύσεις οχημάτων από 194.859 το 2021 σε 533.197 μέχρι τον Αύγουστο του 2022.
Ο σύνδεσμος -και η ΠΟΒΕΚ που υποστηρίζει τις ενέργειες των πρατηριούχων- αναφέρουν ότι σε σειρά επαφών που είχαν με υπουργεία και αρμόδιους φορείς δεν βρήκαν ανταπόκριση και προσθέτουν ότι το πρόβλημα αφορά το σύνολο του λιανικού εμπορίου. Ο σύνδεσμος θεωρεί ότι έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια επαφών και διαβουλεύσεων με τις αρμόδιες Αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η ανοχή ευνοεί τη διόγκωση του προβλήματος, σημείωσε ο κ. Προκοπίου.
Τρόποι ελέγχου
Ο σύνδεσμος προτείνει δύο μέτρα για να περιοριστεί το φαινόμενο.
Πρώτον, η διενέργεια ποιοτικών ελέγχων στα καύσιμα των οχημάτων που διέρχονται τα οδοφράγματα. Οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν ότι τα καύσιμα που πωλούνται στα κατεχόμενα δεν καλύπτουν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Δεύτερον, στα οχήματα που εισέρχονται στις κατεχόμενες περιοχές ο δείκτης καύσιμων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον στα 3/4. Αν είναι χαμηλότερος τότε θα επιβάλλεται πρόστιμο. Το μέτρο είχε εφαρμοστεί από την Αυστρία και την Ελβετία για να ελεχθεί η αγορά καυσίμων από την τότε Γιουγκοσλαβία.
Η γνωμάτευση
Ο νομικός σύμβουλος του συνδέσμου, Αλέξανδρος Κληρίδης, παρουσιάζοντας τα ευρήματα μελέτης για το θέμα διαπιστώνει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία φαίνεται ανίκανη να εξασκήσει πραγματικό έλεγχο ως προς τα άτομα και τα οχήματα που περνούν από τα οδοφράγματα και αρνείται επίσης να ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επίσημα για αυτό το πρόβλημα.
Ο σύνδεσμος θα απευθυνθεί επίσημα απευθείας στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οργανώσεων όπως είναι η Frontex, η οποία έχει αρμοδιότητα για την προστασία των οικονομικών συνόρων της ΕΕ. Η Πράσινη Γραμμή δεν αποτελεί εξωτερικό σύνορο της Ένωσης, αλλά έχει χαρακτηριστικά οικονομικού συνόρου.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.