ΚΕΒΕ, ΟΕΒ, ΣΕΛΚ, Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος, Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, CIFA, CIBA, CYFA και οι CEO πέντε λογιστικών και ελεγκτικών οίκων (PwC, EY, KPMG, Delloite, Bakertilly) ζητούν ο αποτελεσματικός συντελεστής φορολόγησης να παραμένει ανταγωνιστικός
Η διαβούλευση για τη φορολογική μεταρρύθμιση ξεκινά με δεδομένη την αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 15%, εξέλιξη που δεν μπορεί να αποφύγει η Κύπρος από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση ως σύνολο μετέχει στην παγκόσμια φορολογική συμφωνία στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ.
Από εκεί και πέρα όλα είναι ανοιχτά για τις υπόλοιπες παραμέτρους της μεταρρύθμισης με τον υπουργό Οικονομικών Κωνσταντίνο Πετρίδη να έχει μιλήσει για μια ευρεία φορολογική μεταρρύθμιση στην οποία θα εξεταστούν με έναν ολιστικό τρόπο φορολογικά θέματα όπως:
-Η αύξηση του συντελεστή του εταιρικού φόρου.
-Η μείωση ή κατάργηση της έκτακτης εισφοράς επί της λογιζόμενης ή/και πραγματικής διανομής μερισμάτων.
-Η μείωση του ποσοστού επιβολής αμυντικής εισφοράς επί των πιστωτικών τόκων.
-Η μείωση ή κατάργηση του τέλους εταιρειών €350.
-Η εισαγωγή του φόρου άνθρακα με τη σταδιακή αύξηση των φορολογιών στα ορυκτά καύσιμα καθώς και την επιβολή περιβαλλοντικών τελών για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων.
-Αναπροσαρμογή των συντελεστών του ΦΠΑ με βάση την πρόσφατη απόφαση του ECOFIN, ειδικά για προϊόντα ή υπηρεσίες που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία, την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.
Ο υπουργός Οικονομικών εκτιμά ότι η αύξηση του εταιρικού φόρου στην Κύπρο από 12,5% στο 15%, δεν θα επηρεάσει σε ουσιαστικό βαθμό τις ξένες επενδύσεις στην Κύπρο. Η Κύπρος, αναφέρει, διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα ως επενδυτικός προορισμός, που υπερκεράζουν τη μικρή αύξηση στον συντελεστή του εταιρικού φόρου.
«Μετά από περίπου 20 χρόνια, η φορολογική μεταρρύθμιση είναι ανάγκη. Στόχος μας θα είναι η ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής οικονομίας και της Κύπρου ως επιχειρηματικό κέντρο, η μείωση της φορολογικής ανισότητας, η ενίσχυση της διαφάνειας και της απλοποίησης του φορολογικού μας συστήματος και η μείωση του διοικητικού φόρτου. Δέσμευσή μου είναι ότι, εντός του 2022 θα οριστικοποιηθούν οι διαβουλεύσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς, κοινωνικά σύνολα και κοινοβουλευτικά κόμματα έτσι ώστε να υποβληθούν οι σχετικές προτάσεις. Στόχος θα είναι μια πιο δίκαιη, δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση, που θα οριστικοποιηθεί εντός του 2022», ανέφερε ο ΥΠΟΙΚ κατά την πρόσφατη ομιλία του στη Βουλή των Αντιπροσώπων, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2022.
Ο επιχειρηματικός κόσμοςΟ κ. Πετρίδης σημειώνει ότι η αύξηση του εταιρικού συντελεστή προβάλλει ως μια ευκαιρία για τη βελτίωση του εθνικού φορολογικού πλαισίου μέσω της μείωσης του διοικητικού φόρτου, με παράλληλη μείωση του φορολογικού βάρους των επιχειρήσεων, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ουδετερότητα της προωθούμενης μεταρρύθμισης.
Ο επιχειρηματικός κόσμος έχει ήδη διαμορφώσει θέσεις για την προωθούμενη φορολογική μεταρρύθμιση, με κοινό παρανομαστή η τελική φορολογική επιβάρυνση να μην επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των κυπριακών επιχειρήσεων, αλλά και των ξένων επιχειρήσεων.
Ο πρόεδρος της ΟΕΒ Αντώνης Αντωνίου έχει ήδη διαβιβάσει υπόμνημα στο ΥΠΟΙΚ με προτάσεις και αιτήματα που κινούνται στην κατεύθυνση του μετριασμού της τελικής επιβάρυνσης.
Ειδικότερα, ζητεί:
-Τα αντισταθμιστικά μέτρα για την αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 15% να μην αφορούν μόνο την κάλυψη της επιπλέον επιβάρυνσης του 2,5%, αλλά να υπολογίζει τη συνολική αύξηση κατά 5% από το 2013.
-Επαναφορά του συντελεστή έκτακτης εισφοράς για την άμυνα σε μερίσματα από 17% σε 15%.
-Κατάργηση του ετήσιου εταιρικού τέλους ύψους 350 ευρώ που καταβάλλεται στον Έφορο Εταιρειών.
-Η εισφορά για την άμυνα σε μερίσματα (νοητά και πραγματικά) που προέρχονται από κέρδη του έτους 2019, η οποία πρέπει να καταβληθεί μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2022, να μπορεί να πληρωθεί σε τρεις ετήσιες ισόποσες δόσεις χωρίς οποιεσδήποτε επιβαρύνσεις, ήτοι η 1η δόση τον Ιανουάριο 2022, η 2η δόση τον Ιανουάριο 2023 και η 3η δόση τον Ιανουάριο 2024. Επίσης, οι λογιστικές ζημιές των ετών 2020 και 2021 να μπορούν να αφαιρεθούν από τα λογιστικά κέρδη επόμενων ετών κατά τον υπολογισμό της λογιζόμενης διανομής κερδών για σκοπούς άμυνας και ΓεΣΥ.
-Η αποκοπή/επιβολή έκτακτης εισφοράς για την άμυνα να αφορά μόνο πραγματικά και όχι νοητά μερίσματα. Η ΟΕΒ διευκρινίζει ότι η υφιστάμενη πρακτική κρίνεται ως στρέβλωση και αποτελεί δυσμενή διάκριση, γιατί επιβαρύνει με επιπρόσθετο έμμεσο φορολογικό βάρος τις επιχειρήσεις των οποίων οι μέτοχοι είναι Κύπριοι φορολογούμενοι, έναντι αυτών των οποίων οι μέτοχοι φορολογούνται σε άλλη χώρα. Περαιτέρω, ωθεί τις εταιρείες να καταβάλλουν μερίσματα, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου θα καλούνται να επενδύσουν στην τεχνολογία, την καινοτομία, σε πρακτικές και περιουσιακά στοιχεία που θα τις βοηθήσουν στη μετάβαση στην πράσινη οικονομία, κάτι που αποτελεί στρατηγικό στόχο τόσο για τη χώρα μας, όσο και την ΕΕ.
-Κατάργηση της εργοδοτικής εισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής (ΤΚΣ). Η ΟΕΒ σημειώνει ότι πριν από πολλά χρόνια στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης καταργήθηκε η εργοδοτική εισφορά για την άμυνα και αντικαταστάθηκε με εισφορά στο ΤΚΣ ύψους 2% επί του μισθολογίου, χωρίς να ισχύει το μέγιστο ποσό των ασφαλιστέων αποδοχών. Η εισφορά αυτή στην πράξη αποτελεί καθαρή φορολογία που καταλήγει στο πάγιο ταμείο της Δημοκρατίας, χωρίς να υπάρχει κάποιο ειδικό ταμείο κοινωνικής συνοχής.
-Μείωση εισφοράς εργοδοτών στα Ταμεία Πλεονάζοντος Προσωπικού (ΤΠΠ) και Προστασίας των Δικαιωμάτων των Εργοδοτουμένων σε περίπτωση Αφερεγγυότητας του Εργοδότη από 1,2% στο 0,6%.
-Επαναφορά του ανώτατου φορολογικού συντελεστή για φυσικά πρόσωπα για εισόδημα πέραν των 60.000 ευρώ σε 30% από 35%.
Το υπόμνημαΣτα χέρια του ΥΠΟΙΚ βρίσκεται και ένα υπόμνημα για τη μετεξέλιξη του φορολογικού συστήματος της χώρας το οποίο συνυπογράφουν ΚΕΒΕ, ΟΕΒ, ΣΕΛΚ, Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος, Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, CIFA, CIBA, CYFA και οι CEO πέντε λογιστικών και ελεγκτικών οίκων (PwC, EY, KPMG, Delloite, Bakertilly).
Στο υπόμνημα ζητείται η φορολογική μεταρρύθμιση να οδηγήσει σε ένα νέο φορολογικό καθεστώς το οποίο:
-Θα παραμείνει απλό, ευκατανόητο και εύκολο στην εφαρμογή.
-Να μην οδηγεί στην αύξηση των φορολογικών βαρών τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα φυσικά πρόσωπα, αλλά θα πρέπει να στοχεύει σε μείωση του φορολογικού βάρους.
-Θα υιοθετεί όλες τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και άλλων διεθνών οργανισμών σχετικά με τα φορολογικά θέματα πάντοτε με σεβασμό στις αποφάσεις των αρμοδίων ευρωπαϊκών και διεθνών δικαστηρίων.
-Να περιβάλλει με συνέργεια και καταλυτική εφαρμογή του μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού για την οικονομία μέχρι το 2035.
-Θα οδηγεί σε ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα της χώρας. Αποτελεί κορυφαίας σημασίας στόχο η θέσπιση ενός νέου φορολογικού πλέγματος, στο οποίο ο αποτελεσματικός συντελεστής φορολόγησης να παραμένει ανταγωνιστικός.
-Να υιοθετεί τις καλύτερες δυνατές πρακτικές δημόσιας διοίκησης και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στα Τμήματα Φορολογίας, Εφόρου Εταιρειών και Επίσημου Παραλήπτη και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολίτη, για να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει ένα σύγχρονο φορολογικό καθεστώς.
-Θα διατηρεί αλλά και θα αναβαθμίζει τη χώρα μας ως ένα σύγχρονο κέντρο παροχής υπηρεσιών και προσέλκυσης παραγωγικών επενδύσεων, προσδίδοντας αξία στους ντόπιους επιχειρηματίες αλλά ταυτόχρονα και σε ξένους επενδυτές μέσω απλοποιημένων διαδικασιών οι οποίες θα μειώνουν σημαντικά το λειτουργικό τους κόστος.
-Θα ενισχύσει τη χρήση της Κύπρου για μεταφορά έδρας ή για δημιουργία περιφερειακής βάσης διεθνών επιχειρήσεων.
- Θα δημιουργεί και θα προωθεί συνθήκες ανάπτυξης, διευκολύνοντας πολίτες και επιχειρήσεις να λειτουργούν και να αναπτύσσονται.
- Θα αυξήσει την αξιοπιστία της χώρας μας και θα βελτιώσει την εικόνα της στο εξωτερικό η οποία έχει για διάφορους λόγους επηρεαστεί αρνητικά.
- Θα συμβάλει στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου οικονομικού μοντέλου το οποίο θα επιτρέψει την αντιμετώπιση των προκλήσεων και τον επαναπροσδιορισμό της κυπριακής οικονομίας για διασφάλιση της ανθεκτικότητας και συνεχούς ανάπτυξής της σε μακροχρόνιο ορίζοντα.
- Θα υπάρχει φορολογική σταθερότητα και προβλεψιμότητα.
- Θα ενισχυθεί η φορολογική συμμόρφωση.
- Θα είναι δίκαιο και θα προωθεί συγκεκριμένες πολιτικές στις οποίες αποδίδεται έμφαση όπως η πράσινη και γαλάζια ανάπτυξη και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Οι φορείς και οι οργανισμοί που συνυπογράφουν το υπόμνημα αναφέρουν ότι δεν είναι «δογματικοί και δεν δεσμευόμαστε από οποιεσδήποτε αγκυλώσεις, είμαστε ανοικτοί και έτοιμοι για μια ειλικρινή διαβούλευση, μέσα από την οποία θα επιδιωχθεί να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τη χώρα, διασφαλίζοντας έτσι τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητά της αφενός, και αφετέρου, τη συνεχή και αειφόρο ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνικής ευημερίας. Η θέση μας αφορά ολιστική λύση και όχι η οποιαδήποτε τροποποίηση να περιοριστεί σε αυξομείωση μεμονωμένων συντελεστών ή άλλων τελών».
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.