Ντίνος Λευκαρίτης (Petrolina): 100% λάθος το κλείσιμο του διυλιστηρίου - Τιμές καυσίμων/Γ' Μέρος

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΗΛΙΑΔΗ Δημοσιεύθηκε 19.7.2022
Ντίνος Λευκαρίτης (Petrolina): 100% λάθος το κλείσιμο του διυλιστηρίου - Τιμές καυσίμων/Γ
«Σήμερα, θα μπορούσε να υπάρχει η δυνατότητα εισαγωγής αργού πετρελαίου που να διυλίζεται στην Κύπρο, και αυτό θα μπορούσε να δίδει λύσεις».

Σε συνέχεια τής διερεύνησης για το πώς καθορίζονται και πώς ελέγχονται οι τιμές των καυσίμων στην Κύπρο, σήμερα, στο γ’ μέρος, ο «Π» δημοσιεύει τις θέσεις του εκτελεστικού διευθύνοντα συμβούλου (CEO) της Petrolina (Holdings) Public Ltd, Ντίνου Λευκαρίτη. Τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΚΟ) απάντησαν ότι σε αυτό το στάδιο δεν θέλουν να τοποθετηθούν, επειδή ενώπιον τής Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) εκκρεμούν, σχετικές με το θέμα, υποθέσεις.

Διυλιστήριο

Ερωτηθείς εάν ήταν λάθος το κλείσιμο τού διυλιστηρίου στην Κύπρο, ο κ. Λευκαρίτης απάντησε πως «ήταν 100% λάθος», εξηγώντας παράλληλα ότι «σήμερα θα μπορούσε να υπάρχει η δυνατότητα εισαγωγής αργού πετρελαίου που να διυλίζεται στην Κύπρο και αυτό θα μπορούσε να δίδει λύσεις, λόγω του ότι θα διασφάλιζε επιπρόσθετο ανταγωνισμό στη χονδρική αγορά». Δηλαδή, σημείωσε, «θα έδιδε στις εταιρείες τη δυνατότητα να αγοράζουν καύσιμα υπό συνθήκες καλύτερου ανταγωνισμού και το όφελος θα μετακυλιόταν στον καταναλωτή».

Ερ. Γιατί κάποιες φορές, ενώ υπάρχει μείωση της τιμής πετρελαίου διεθνώς, στην Κύπρο παρατηρείται αύξηση στη λιανική τιμή των καυσίμων;

Απ. Αυτή η ερώτηση τίθεται πολύ συχνά και έχει μια απλή απάντηση: ότι οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου δεν είναι το κρίσιμο στοιχείο για σκοπούς σύγκρισης. Και τούτο διότι στην Κύπρο δεν εισάγουμε αργό πετρέλαιο, αφού δεν υπάρχει διυλιστήριο στην Κύπρο. Εισάγουμε διυλισμένα καύσιμα. Αυτές οι τιμές εξαρτώνται από τα κατά τόπους διυλιστήρια. Και στην Κύπρο, δεν έχουμε αφθονία διυλιστηρίων για να διαλέξουμε, διότι υπάρχουν εγγενείς περιορισμοί. Δεν μπορούμε, για παράδειγμα, να εισάγουμε από όλες τις χώρες της περιοχής για προφανείς λόγους (π.χ. Τουρκία/Ιράν), η γεωγραφική μας περιοχή δεν μας επιτρέπει να επιλέγουμε μακρινά διυλιστήρια λόγω αύξησης κόστους μεταφοράς και, εν τέλει, υπάρχουν περιορισμένες επιλογές και κάθε φορά επιλέγεται η φθηνότερη, αφού ληφθεί υπόψιν και το κόστος μεταφοράς. Ναι μεν όλες οι συμφωνίες που γίνονται με τα διυλιστήρια έχουν ως βάση το ΠΛΑΤΣ, το οποίο είναι ένα χρηματιστηριακό εργαλείο που χρησιμοποιείται παγκόσμια, όμως κάθε διυλιστήριο έχει τη δική του τιμολογιακή πολιτική και, ανά περίπτωση, μπορεί να χρεώνει διαφορετικά. Επιπρόσθετα, είναι και τα θέματα που αφορούν στην ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο. Όλες οι διαπραγματεύσεις των πετρελαιοειδών γίνονται με δολάριο και οι πληρωμές σε ευρώ.

Ερ. Κάθε πόσες μέρες έρχονται καύσιμα στην Κύπρο;

Απ. Δεν υπάρχει σταθερή περίοδος. Κυμαίνεται από μερικές μέρες μέχρι κάποιες εβδομάδες.

Ανταγωνισμός

Ερ. Λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός στην Κύπρο;

Απ. Στο επίπεδο της λιανικής αγοράς, υπάρχει πολύ σκληρός ανταγωνισμός. Αυτό φαίνεται και από τις μεγάλες διαφορές στις τιμές ανά πρατήριο. Στο επίπεδο της χονδρικής αγοράς καυσίμων, από τις εταιρείες που αγοράζουν από διυλιστήρια του εξωτερικού, υπάρχουν εγγενείς δυσχέρειες λόγω της έλλειψης επιλογών που οφείλονται σε παράγοντες που δεν μπορεί να ελεγκτούν, ούτε από τις εταιρείες ούτε από τη Δημοκρατία.

«Όχι» πλαφόν

Ερ. Ποια η θέση σας για (α) πλαφόν στις χονδρικές τιμές πετρελαιοειδών, (β) πλαφόν στις λιανικές τιμές, (γ) πλαφόν στην ειδική φορολογία κατανάλωσης καυσίμων, (γ) κατάργηση της διπλής φορολογίας στα καύσιμα;

Απ. Υπάρχει νομοθεσία για πλαφόν και είναι θέμα κυβερνητικής πολιτικής αν και κατά πόσο θα τεθεί. Η εταιρεία θεωρεί ότι εάν τεθεί πλαφόν, αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε στρέβλωση τού ανταγωνισμού, μείωση τής προσφοράς, αύξηση τών τιμών και, ενδεχομένως, ακόμα και σε έλλειψη προϊόντων και κατάρρευση τής αγοράς. Υπάρχει ξεκάθαρο πρόβλημα προμήθειας καυσίμων από τα κατεχόμενα, το οποίο η κυβέρνηση επίσης θα πρέπει να αντιμετωπίσει. Το πρόβλημα τής αύξησης τής τιμής των πετρελαιοειδών δεν παρατηρείται μόνο στην Κύπρο αλλά και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στην Ελλάδα και αλλού, όπου η λιανική τιμή της βενζίνης είναι σήμερα ακριβότερη από την Κύπρο.

Μερίδιο αγοράς

Ερ. H εταιρεία σας στην Κύπρο ελέγχει το 30%-40% της κυπριακής αγοράς καυσίμων;

Απ. Το μερίδιο αγοράς έκαστης εταιρείας πετρελαιοειδών στην Κύπρο δεν είναι σταθερό. Λαμβάνοντας υπόψιν τον ανταγωνισμό μεταξύ πρατηρίων, ο οποίος σε κάποιες περιπτώσεις είναι και έντονος, o καταναλωτής δεν αγοράζει καύσιμα πάντοτε από την ίδια εταιρεία και, συνεπώς, ενδέχεται να υπάρχουν αυξομειώσεις στα μερίδια αγοράς. Η εταιρεία μας δεν γνωρίζει τα μερίδια αγοράς άλλων εταιρειών και δεν έχει συγκεκριμένα στοιχεία για το θέμα.

Ερ. Η εταιρεία σας διανέμει καύσιμα σε πρατήρια που φέρουν τη δική της επωνυμία;

Απ. Διανέμει καύσιμα σε πρατήρια που φέρουν τις επωνυμίες Πετρολίνα, Eni και Agip [Βrands].

Ερ. Η εταιρεία σας πωλεί καύσιμα και σε τρίτες εταιρείες;

Απ. Ναι, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της, η εταιρεία μας πωλεί καύσιμα σε τρίτες εταιρείες.

Real time

Ερ. Η εταιρεία σας γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την ποσότητα καυσίμου που έχουν όλα τα πρατήρια τα δικά της;

Απ. Υπάρχει τεχνολογικά η δυνατότητα συγκεντρωτικής (real time) πληροφόρησης σε επίπεδο ιδιόκτητων πρατηρίων -όχι όμως πρατηρίων που τυγχάνουν λειτουργίας από ανεξάρτητο πρατηριούχο- σε σχέση με τη διαθέσιμη ποσότητα καυσίμου ανά πρατήριο.

Ερ. Η εταιρεία σας γνωρίζει πότε θα ακριβύνουν τα καύσιμα μέρες πριν;

Απ. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπάρχει εκ των προτέρων γνώση ως προς το πότε θα αυξηθεί ή θα μειωθεί η τιμή των διυλισμένων καυσίμων που εισάγονται από το εξωτερικό, όπως αντίστοιχα κανένας στον κόσμο δεν μπορεί να γνωρίζει πώς θα κινηθούν οι τιμές, παρά μόνο να κάνει εκτιμήσεις, που ενδέχεται να είναι σωστές ή λανθασμένες.

Ερ. Δηλαδή, δεν μπορεί η εταιρεία σας να γεμίζει ή να αδειάζει τις δεξαμενές των εταιρικών της πρατηρίων, ανάλογα με την αύξηση ή μείωση της τιμής, αποκτώντας έτσι πλεονέκτημα απέναντι στα πρατήρια που πωλούν PETROLINA αλλά δεν είναι εταιρικά;

Απ. Δεν είναι κατανοητό πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Όπως προαναφέρθηκε, κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει τις τιμές των διυλισμένων καυσίμων. Πώς θα μπορούσε να υπάρξει πλεονέκτημα με το να γεμίσεις ή να αδειάσεις δεξαμενές, όταν δεν γνωρίζεις αν η επόμενη παρτίδα εισαγωγών θα είναι πιο ακριβή ή πιο φθηνή; Εν πάση περιπτώσει, η εταιρεία μας ουδέποτε έχει δώσει οδηγία και ούτε έχει γεμίσει ή αδειάσει δεξαμενές εταιρικών πρατηρίων στη βάση εκτίμησης για την τιμή των μελλοντικών παρτίδων καυσίμων. Αυτό δεν γίνεται ποτέ.

Πρόσβαση;

Ερ. Η εταιρεία σας έχει πρόσβαση στο πελατολόγιο των εταιρικών πρατηρίων, μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων;

Απ. Η εταιρεία διαθέτει μόνο τα στοιχεία των καταναλωτών που χρησιμοποιούν εταιρική κάρτα Petrolina και MyPetrolina app για τους αντίστοιχους σκοπούς. Δεν έχει κανένα άλλο στοιχείο. Όταν πάει κάποιος να γεμίσει το όχημά του σε ένα μη εταιρικό πρατήριο και πληρώνει μετρητά, δεν δίδει το όνομά του. Συνεπώς, πώς μπορεί η εταιρεία να έχει πρόσβαση στο πελατολόγιο;

Ερ. Η εταιρεία σας προσφέρει κατά καιρούς υποστηρικτικές εκπτώσεις σε πρατήρια, για να ανταγωνιστούν πρατήρια άλλων εταιρειών;

Απ. Η Πετρολίνα κατά καιρούς προχωρεί σε διάφορες ενέργειες με στόχο την προσέλκυση πελατών στα brands που η ίδια διανέμει. Αυτές οι ενέργειες είναι ποικιλόμορφες. Μπορεί να είναι, για παράδειγμα, διαγωνισμοί, δωροκουπόνια καυσίμων, ενίσχυση πρατηρίων για να ενισχύσουν/ανανεώσουν/επεκτείνουν τις υποδομές τους, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις πώληση προϊόντων σε μη εταιρικά πρατήρια με έκπτωση, ώστε να μπορέσουν να ανταγωνιστούν περιπτώσεις όπου πρατήρια ανταγωνιστικών εταιρειών πωλούν φθηνότερα κ.ά. Πρόσφατα, έγινε η εισαγωγή και του MyPetrolina app, ώστε να υπάρξει επιπρόσθετη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας με τρόπο διαφανή, ενιαίο και δίκαιο.

Ερ. Οι πρακτικές που προαναφέρονται, μόνες ή και σε συνδυασμό, είναι νόμιμες;

Απ. Τόσο σε σχέση με τη διαδικασία καθορισμού τιμών όσο και σε σχέση με το σύνολο των πρακτικών που υιοθετεί, η Πετρολίνα λαμβάνει συμβουλή από εξειδικευμένους συμβούλους σε θέματα ανταγωνισμού και πάντοτε ακολουθεί σχετική καθοδήγηση, ώστε όλες οι διαδικασίες και πρακτικές να συνάδουν τόσο με την κυπριακή νομοθεσία όσο και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

*Αύριο στον «Π», συνέντευξη τού δρος Παναγιώτη Αγησιλάου, εμπειρογνώμονα σε θέματα Ανταγωνισμού.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Νομική Υπηρεσία: Κατατέθηκε το αίτημα του Γενικού Εισαγγελέα για απόλυση του Γενικού Ελεγκτή με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον
ΚΥΠΡΟΣ

Νομική Υπηρεσία: Κατατέθηκε το αίτημα του Γενικού Εισαγγελέα για απόλυση του Γενικού Ελεγκτή με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον

Νομική Υπηρεσία: Κατατέθηκε το αίτημα του Γενικού Εισαγγελέα για απόλυση του Γενικού Ελεγκτή με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον

Ο Γενικός Ελεγκτής απαντά στην αίτηση για παύση του: Από σήμερα θα μιλούν οι μάρτυρες και τα στοιχεία
ΚΥΠΡΟΣ

Ο Γενικός Ελεγκτής απαντά στην αίτηση για παύση του: Από σήμερα θα μιλούν οι μάρτυρες και τα στοιχεία

Ο Γενικός Ελεγκτής απαντά στην αίτηση για παύση του: Από σήμερα θα μιλούν οι μάρτυρες και τα στοιχεία

Εκτυπώνεται το ψηφοδέλτιο για τις ευρωεκλογές - Η πρώτη εικόνα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εκτυπώνεται το ψηφοδέλτιο για τις ευρωεκλογές - Η πρώτη εικόνα

Εκτυπώνεται το ψηφοδέλτιο για τις ευρωεκλογές - Η πρώτη εικόνα

Λευκός Οίκος: Θόλο το τοπίο για τη συνάντηση Ερντογάν με Μπάιντεν - Το σχόλιο του Bloomberg
ΚΟΣΜΟΣ

Λευκός Οίκος: Θόλο το τοπίο για τη συνάντηση Ερντογάν με Μπάιντεν - Το σχόλιο του Bloomberg

Λευκός Οίκος: Θόλο το τοπίο για τη συνάντηση Ερντογάν με Μπάιντεν - Το σχόλιο του Bloomberg

Γιώργος Βαρνάβα: Αποχωρεί από την ΕΔΕΚ - «Μόρφωμα» μετέτρεψαν το κίνημα ο Σιζόπουλος και η κουστωδία του, καταγγέλλει σε δημόσια...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γιώργος Βαρνάβα: Αποχωρεί από την ΕΔΕΚ - «Μόρφωμα» μετέτρεψαν το κίνημα ο Σιζόπουλος και η κουστωδία του, καταγγέλλει σε δημόσια...

Γιώργος Βαρνάβα: Αποχωρεί από την ΕΔΕΚ - «Μόρφωμα» μετέτρεψαν το κίνημα ο Σιζόπουλος και η κουστωδία του, καταγγέλλει σε δημόσια...