ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΡΥΠΙΔΗΣ ΧΑΤΖΗΝΕΣΤΟΡΟΣ
H αγορά προϊόντων από καταναλωτές αποτελεί την πιο συνήθη συναλλαγή και παράγοντα ο οποίος είναι σημαντικός για την οικονομία. Σε αυτό το άρθρο εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο προστατεύεται ένας καταναλωτής όταν αγοράσει ένα ελαττωματικό προϊόν, όπως για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο.
Επιχείρηση η οποία παρέχει προς πώληση ένα προϊόν οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή νόμιμη εγγύηση δύο χρόνων για οποιαδήποτε έλλειψη συμμόρφωσης εκδηλώνεται στο προϊόν εντός 2 ετών από την παράδοση. Εάν τα αγαθά τα οποία παρέχει προς πώληση είναι μεταχειρισμένα, τότε η ελάχιστη εγγύηση που δίδεται είναι ένα έτος από την παράδοση.
Δεν είναι δυνατή η εξαίρεση της επιχείρησης από την υποχρέωση παροχής αυτής της εγγύησης με οποιονδήποτε τρόπο.
Δηλαδή, ασχέτως εάν η επιχείρηση δίνει 5 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση ή 7 χρόνια εγγύηση στα ηλεκτρολογικά ενός αυτοκινήτου, αυτή είναι επιπρόσθετη της νόμιμης εγγύησης.
Ποια τα δικαιώματά σου ως καταναλωτής;Ως καταναλωτής οφείλεις, προκειμένου να δικαιούσαι την κάλυψη της πιο πάνω εγγύησης, να ενημερώσεις τον πωλητή για την έλλειψη συμμόρφωσης εντός δύο μηνών από την ημερομηνία διαπίστωσής της. Είναι σημαντικό λοιπόν μόλις αντιληφθείς το ελάττωμα να ενημερώσεις αμέσως την επιχείρηση. Αυτό είναι πάντα προτιμότερο να γίνεται γραπτώς.
Τι σημαίνει ελαττωματικό προϊόν;Ελαττωματικό είναι το προϊόν το οποίο:
Δεν ανταποκρίνεται στην περιγραφή - π.χ. παραγγελία γραφείου διαστάσεων 1 μ. x 2 μ. που τελικά είναι 2 μ. x 2 μ.
Δεν είναι κατάλληλο για την ειδική χρήση που το αγόρασε ο καταναλωτής.
Δεν είναι κατάλληλο για όλες τις χρήσεις για τις οποίες προορίζονται συνήθως τα προϊόντα αυτού του τύπου.
Δεν έχουν τη συνήθη ποιότητα που μπορεί να αναμένει ένας καταναλωτής.
Ποια τα δικαιώματα του καταναλωτή;Σε οποιαδήποτε από τις πιο πάνω περιπτώσεις ελαττωματικού προϊόντος ο καταναλωτής δικαιούται δωρεάν αποκατάσταση της συμμόρφωσης του προϊόντος ή μείωση του τιμήματος αγοράς ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.
Η δωρεάν αποκατάσταση είναι ουσιαστικά η επισκευή ή η αντικατάσταση του αγαθού από τον πωλητή. Εάν αυτή είναι αδύνατη ή δυσανάλογη (π.χ. λόγω κόστους επιδιόρθωσης στον πωλητή) ή όπου ο καταναλωτής δεν ολοκλήρωσε την επιδιόρθωση ή αντικατάσταση του προϊόντος, τότε ο καταναλωτής δικαιούται μείωση του τιμήματος αγοράς ή υπαναχώρηση.
Υπαναχώρηση είναι ουσιαστικά η ακύρωση της συμφωνίας από τον καταναλωτή με δικαίωμα πλήρους επιστροφή χρημάτων.
Σε περίπτωση που κάποιος καταναλωτής αποφασίσει να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία (εάν για παράδειγμα ο πωλητής δεν κατάφερε να επισκευάσει το αυτοκίνητο), τότε ο καταναλωτής οφείλει να επιστρέψει το αυτοκίνητο. Το βασικότερο πρόβλημα στην απόφαση του καταναλωτή να υπαναχωρήσει είναι ότι εάν άσκησε λανθασμένα το δικαίωμα αυτό, τότε μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση σε δικαστήριο το αυτοκίνητο θα έχασε ήδη ένα μεγάλο ποσοστό της αξίας του λόγω φθοράς.
Είναι γι' αυτόν τον λόγο που ένας καταναλωτής θα πρέπει πρώτα να προσπαθήσει να επιλύσει τη διαφορά του με την επιχείρηση. Εάν δεν τα καταφέρει, έχει δικαίωμα να ζητήσει από την επιχείρηση να τον ενημερώσει εάν υπάγεται σε φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών π.χ. το Κυπριακό Κέντρο Καταναλωτή για Εναλλακτική Επίλυση Διαφορών.
Εάν δεν λάβει απάντηση, μπορεί να καταγγείλει την επιχείρηση στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή.
infoΤο παρόν άρθρο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Consumer Programme (2014-2020).
*LLB, LLM, ADIT, Mediator, Δικηγόρου, www.adr.com.cy
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.