Τη θέση πως οποιαδήποτε αναστολή των εκποιήσεων προστατεύει κυρίως τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, την ώρα που η τελευταία τροποποίηση του πλαισίου εκποιήσεων τον Ιούνιο του 2019 αυξάνει τα χρονικά περιθώρια μιας εκποίησης, ενώ επιτρέπει στους επιλέξιμους δανειολήπτες να εξασφαλίσουν διάταγμα παραμερισμού, εκφράζει ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργος Παντελή.
Τη θέση πως οποιαδήποτε αναστολή των εκποιήσεων προστατεύει κυρίως τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, την ώρα που η τελευταία τροποποίηση του πλαισίου εκποιήσεων τον Ιούνιο του 2019 αυξάνει τα χρονικά περιθώρια μιας εκποίησης, ενώ επιτρέπει στους επιλέξιμους δανειολήπτες να εξασφαλίσουν διάταγμα παραμερισμού, εκφράζει ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργος Παντελή.
«Η θέση του ΥΠΟΙΚ παραμένει ότι οποιαδήποτε αναστολή των εκποιήσεων προστατεύει ως επί το πλείστο τους στρατηγικούς κακοπληρωτές εις βάρος των καταθετών και των συνεπών δανειοληπτών, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα δάνεια για τα οποία προγραμματίζεται διενέργεια πλειστηριασμού εντός του έτους, αφορούν παλαιά τερματισμένα δάνεια, που ουδεμία σχέση έχουν με την πανδημία και για τα οποία οποιαδήποτε προσπάθεια αναδιάρθρωσης έχει αποβεί άκαρπη προ πολλού, διαπίστωση, που έγινε αποδεκτή από όλους τους εμπλεκόμενους κατά τη συζήτηση στη Βουλή», αναφέρει ο κ. Παντελή σε επιστολή, με ημερομηνία 2 Νοεμβρίου προς την Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ενόψει της αυριανής συζήτησης.
Προστατεύονται σε μεγάλο βαθμό δάνεια €1,7 δισεκατομμυρίωνΑναφορικά με τις πρόνοιες που διέπουν το πλαίσιο των εκποιήσεων μετά την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου κατά την αναφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο κ. Παντελή σημειώνει ότι οι διορίες που προνοούνται επεκτείνονται πλέον στις 45 μέρες, ενώ πλέον διάταγμα παραμερισμού της ειδοποίησης της σκοπούμενης πώλησης μπορεί να ζητηθεί και από δανειολήπτες που έχουν προσφύγει στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο βάσει του μέρους VIA του νόμου που αφορά τον Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης και εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια.
Ο παραμερισμός της σκοπούμενης πώλησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το χρονικό διάστημα του ενός μήνα ή δύο μηνών, στις περιπτώσεις που κρίνεται από τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο ότι συντρέχει σοβαρός λόγος.
Επίσης, αναφέρεται πως αν η διαμεσολάβηση αποβεί κηρυχθεί άκαρπη ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος δύναται να εξετάσει κατά πόσον εφαρμόστηκαν ικανοποιητικά οι πρόνοιες του Κώδικα Συμπεριφοράς της Κεντρικής Τράπεζας για τον χειρισμό δανειοληπτών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες και ότι σε τέτοια περίπτωση ο χρεώστης δύναται να καταχωρήσει αίτηση έφεσης στο Δικαστήριο, με σκοπό τον παραμερισμό της σκοπούμενης πώλησης για περαιτέρω ένα μήνα και 15 μέρες.
«Όπως προκύπτει από τα πιο πάνω, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο εκποιήσεων, όπως τέθηκε σε ισχύ μετά την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, εκτιμάται ότι, ούτως ή άλλως από τούδε και στο εξής προστατεύονται σε μεγάλο βαθμό από τη διαδικασία των εκποιήσεων δανειολήπτες με αρχική αξία δανείου κάτω των €350.000 και υποθηκευμένη την κύρια κατοικία και την επαγγελματική στέγη», αναφέρει ο κ. Παντελή.
Αναφέρεται ακόμη ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις της Κεντρικής Τράπεζας και στοιχεία της ΚΕΔΙΠΕΣ, η περίμετρος των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (ΜΕΧ) που εμπίπτει στο νέο πλαίσιο εκποιήσεων, αφορά ΜΕΧ συνολικού ύψους €1,7 δισ. στα οποία περιλαμβάνονται και τα δάνεια για τα οποία εκκρεμεί η εξέταση αίτησης εντός του σχεδίου Εστία.
Αναφορικά με την πρόταση του ΑΚΕΛ για τροποποίηση του περί μεταβιβάσεως και υποθηκεύσεως ακινήτων νόμου, βάσει της οποίας αναστέλλονται οι εκποιήσεις μέχρι το τέλος του 2020 για περιπτώσεις κύριας κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης αξίας μέχρι €350.000, ο κ. Παντελή τονίζει πως με την πρόταση αυτή «ουσιαστικά επιβραβεύονται μέσω της αναστολής οι δικαιούχοι δανειολήπτες του σχεδίου Εστία, οι οποίοι αποφάσισαν να μην αιτηθούν συμμετοχή στο σχέδιο, ή αιτήθηκαν συμμετοχή, αλλά δεν υπέβαλαν συμπληρωμένες αιτήσεις ή υπέβαλαν συμπληρωμένες αιτήσεις, αλλά απορρίφθηκαν λόγω περιουσιακών στοιχείων (αξία πέραν των €350.000, άλλα περιουσιακά στοιχεία πέραν των ορίων και εισοδήματα πέραν των ορίων του σχεδίου).
Σημειώνει ακόμη ότι δεδομένου ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η ΠΟΒΕΚ στην ιστοσελίδα της ότι βάσει του ορισμού της ΕΕ το 94% των επιχειρήσεων στην Κύπρο χαρακτηρίζονται πολύ μικρές επιχειρήσεις «η πρόταση του ΑΚΕΛ πρέπει να θεωρείται ότι επηρεάζει σχεδόν το σύνολο των επιχειρηματικών ΜΕΔ με εξασφάλιση ακίνητα της επιχείρησης τα οποία υπόκεινται σε διαδικασίες εκποίησης μέχρι το τέλος του έτους και σίγουρα δεν μπορεί να θεωρηθεί ως στοχευμένη».
ΚΥΠΕ
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.