Περαιτέρω καθυστερήσεις στην εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ενδέχεται να υπονομεύσουν την αξιοπιστία, να περιορίσουν την πρόσβαση σε κονδύλια του Μηχανισμού.
Υφεση 6,5% για το 2020 προβλέπει το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου σε έκδοσή του για τις οικονομικές προοπτικές. Το 2021 η οικονομική δραστηριότητα στην Κύπρο αναμένεται να ανακάμψει με τον ρυθμό μεγέθυνσης του πραγματικού ΑΕΠ να εκτιμάται σε 4,2%.
Η αρνητική πρόβλεψη για το 2020 ενσωματώνει τη διακοπή της ομαλής λειτουργίας της οικονομίας,λόγω των περιοριστικών μέτρων που λήφθηκαν την άνοιξη,η οποία αποτυπώνεται στους οικονομικούς δείκτες. Επίσης, οι προβλέψεις για το 2020 και 2021 αντανακλούν (μέσω προπορευόμενων δεικτών)την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας στην Κύπρο και στο εξωτερικό και, σε μικρότερο βαθμό, προκλήσεις στην ανάκαμψη λόγω συνεχιζόμενων ή νέων μέτρων/περιορισμών κατά της πανδημίας.
Η συρρίκνωση στο πραγματικό ΑΕΠ που εκτιμάται για το 2020 είναι μικρότερη από την πρόβλεψη στο τεύχος Αυγούστου. Η προς τα πάνω αναθεώρηση προέρχεται από τη βελτίωση της εγχώριας δραστηριότητας και την καλυτέρευση του εξωτερικού περιβάλλοντος με την επαναδραστηριοποίηση των οικονομιών το τρίτο τρίμηνο του έτους. Σημαντικότερο κίνδυνο για τις προοπτικές αποτελεί η επιδείνωση των επιδημιολογικών συνθηκών στην Κύπρο και στο εξωτερικό και η λήψη πρόσθετων, αυστηρότερων μέτρων για περιορισμό της πανδημίας.
Οι κίνδυνοιΕυπάθειες της κυπριακής οικονομίας λόγω της προηγούμενης κρίσης όπως τα υψηλά επίπεδα δημόσιου και ιδιωτικού χρέους και το μεγάλο απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, την καθιστούν λιγότερο ανθεκτική στη νέα κρίση. Συνεπώς, επιπρόσθετες δημοσιονομικές πιέσεις που ενδεχομένως να προκύψουν από την τρέχουσα κρίση, μια πιθανή εκ νέου κλιμάκωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, καθώς και καθυστερήσεις στη διαδικασία των εκποιήσεων επίσης, αποτελούν κινδύνους για τις προοπτικές.
Περαιτέρω καθυστερήσεις στην εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων (π.χ. δικαστικό σύστημα, δημόσιαυπηρεσία, τοπικήαυτοδιοίκηση) ενδέχεται να υπονομεύσουν την αξιοπιστία, να περιορίσουν την πρόσβαση σε κονδύλια του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότηταςτης ΕΕ και να επιβαρύνουν τις προοπτικές ανάπτυξης.
Ο τερματισμός του προγράμματος πολιτογραφήσεων ενδεχομένως να επηρεάσει τις προοπτικές μέσω πιθανής μείωσης του όγκου κατασκευαστικών έργων. Καλύτερες από τις προβλεπόμενες προοπτικές μπορούν να διαμορφωθούν από σταθερή βελτίωση των επιδημιολογικών συνθηκών στην Κύπρο και στο εξωτερικόκαιταχύτερη από την αναμενόμενη ανάπτυξη και διάθεση ενός εμβολίου. Ισχυρότερη ανάκαμψη της δραστηριότηταςαπό αυτή που αντανακλάται στα διαθέσιμα στοιχείαμπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα από τα προβλεπόμενα αποτελέσματα. Επιπλέον, η επιτυχής απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ και η αξιοποίησητων διαθέσιμων εργαλείωντης ΕΕ για μετριασμό των επιπτώσεων της πανδημίας αναμένεται να επηρεάσουν θετικά τις προοπτικές.Ο πληθωρισμός το 2020 προβλέπεται να μειωθεί σε -0,7% από 0,3% το 2019. Ο πληθωρισμός για το 2021 προβλέπεται σε 1% καθώς η ζήτηση αναμένεται να ανακάμψει.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.