Κάθε αλλαγή είναι λογικό να κουβαλά μέσα της την ανασφάλεια και τον φόβο για το άγνωστο. Και η μετεξέλιξη του ΚΟΤ σε Υφυπουργείο Τουρισμού είχε προκαλέσει την αρνητική αντιμετώπιση και την γκρίνια πολλών μεταξύ του προσωπικού. Σήμερα, πέντε μήνες μετά, με το νέο οργανόγραμμα να έχει ήδη μπει σε εφαρμογή, το κλίμα είναι σαφώς βελτιωμένο, το προσωπικό πιο ανακουφισμένο, ενδεχομένως να υπάρχει και ο ενθουσιασμός για ό,τι καινούργιο που έφερε η αλλαγή. Αυτό αντικατοπτρίζεται μάλιστα στο εξής: παρ' ότι τρέχει ένα σχέδιο πρόωρης αφυπηρέτησης σημαντικός αριθμός στελεχών που ήθελαν να αποχωρήσουν, τελικά αποφάσισαν να παραμείνουν στη θέση τους. Ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος, σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στον «Π» είναι χείμαρρος. Μας μιλά για τη νέα δομή και τις νέες διευθύνσεις που προστέθηκαν σε σχέση με το προηγούμενο οργανόγραμμα που είχε κληρονομήσει από τον ΚΟΤ, για τις στοχεύσεις του νέου επιχειρησιακού προγράμματος για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού την επόμενη δεκαετία, για τα κίνητρα που θα δοθούν στην τουριστική βιομηχανία και για το πώς «παντρεύονται» οι κρουαζιέρες και τα θεματικά πακέτα διακοπών στην Ανατολική Μεσόγειο με την τουριστική ανάπτυξη των ορεινών θερέτρων.
- Ποιες αλλαγές έγιναν, λοιπόν, στη δομή του υφυπουργείου ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό;
- Η μια αλλαγή που έγινε ήταν η προσθήκη τομέα επενδύσεων και μεγάλων έργων. Προστέθηκε, επίσης, διεύθυνση οικονομικών, ώστε να γίνεται σωστή αξιολόγηση των ενεργειών προώθησης, των χορηγιών και των κονδυλίων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων στα οποία θέλουμε να στοχεύσουμε ακόμη περισσότερο. Η τρίτη μεγάλη αλλαγή που έχει επέλθει είναι η συγχώνευση του τμήματος στρατηγικής με το τμήμα μάρκετινγκ. Δύο αλληλένδετοι τομείς. Δεν γίνεται να κάνεις μάρκετινγκ χωρίς να ξέρεις τη στρατηγική σου.
- Υπάρχει σχέδιο για πρόωρες αφυπηρετήσεις;
- Ήδη τρέχει μέχρι το τέλος Ιουνίου. Ένας από τους λόγους που θέσαμε ως προτεραιότητα τη νέα δομή ήταν και αυτός: το προσωπικό που σκεφτόταν ως λύση την πρόωρη αφυπηρέτηση, να λάβει αποφάσεις γνωρίζοντας τα νέα δεδομένα. Εργαστήκαμε σκληρά για να κάνουμε αυτή τη νέα δομή, η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να είμαστε πιο οριζόντιοι, να έχουμε διαμοιρασμό ευθυνών και περισσότερα περιθώρια ανέλιξης.
- Ενέπνευσε τον κόσμο η νέα κατάσταση;
- Τα σχόλια που παίρνουμε είναι πολύ θετικά. Και το γεγονός ότι κάποιοι που θα έφευγαν άλλαξαν γνώμη βοηθά σημαντικά διότι θα χάναμε κάποια αξιόλογα στελέχη τα οποία δεν θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε άμεσα λόγω των διαδικασιών της δημόσιας υπηρεσίας.
Μούδιασμα στην αγορά
- Είμαστε τέλη Μαΐου, έχει ξεκινήσει η καλοκαιρινή τουριστική σεζόν, ποσοτικά πού βρισκόμαστε;
- Χωρίς να μπορούμε να μιλήσουμε συγκεκριμένα για αριθμούς, υπάρχει ένα μούδιασμα στην αγορά. Και πιθανόν σε αφίξεις να είμαστε λίγο πιο κάτω από πέρσι. Όπως και σε έσοδα, διότι για να φτάσουμε τις αφίξεις τις περσινές έγιναν πολύ μεγάλες εκπτώσεις από τον τομέα…
- Είναι αυτό δικαιολογημένο;
- Το 2019 είναι πολύ διαφορετικό. Από τη μια έχουμε το Brexit, από την άλλη τη ρωσική ισοτιμία, τη γερμανική οικονομία η οποία το τελευταίο εξάμηνο του 2018 δεν ήταν στα καλύτερά της, είναι ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας που γενικά δημιουργεί μια ανασφάλεια, έγινε η καθήλωση των Boeing 737 Max, κάτι που περιόρισε τη διαθεσιμότητα αεροπλάνων ανά το παγκόσμιο. Το ότι επανατοποθετούνται στον τουριστικό χάρτη χώρες που ήταν απούσες τα τελευταία χρόνια, όπως η Τουρκία, η Τυνησία, και η Αίγυπτος, και αυτό παίζει τον ρόλο του. Έχουμε νέους προορισμούς, όπως η Αλβανία, η Γεωργία κ.λπ. Όλα αυτά δημιουργούν ένα κράμα καταστάσεων μέσα από το οποίο θεωρούμε πως είναι φυσιολογικό το μούδιασμα που βλέπουμε.
40% στον χειμερινό
- Θα βάλει φρένο αυτή η κατάσταση στους στόχους μας για την επόμενη δεκαετία;
- Όχι, και είμαστε πάρα πολύ αισιόδοξοι. Πιστεύουμε ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια προσέλκυσης επισκεπτών. Οι αριθμοί που προέκυψαν από τη μελέτη του 2015, να φτάσουμε δηλαδή τα 5 εκατ. αφίξεις μέχρι το 2030, δεν είναι παράλογοι. Αυτό που κρατάμε ιδιαίτερα από εκείνη τη μελέτη είναι ο στόχος, πρώτον από το 25% των αφίξεων κατά τους χειμερινούς μήνες να φτάσουμε στο 40%, κι αυτό είναι εφικτό. Και δεύτερο, να προσελκύσουμε τέτοιες εθνικότητες ώστε να ανεβεί η κατά κεφαλήν δαπάνη.50+ και baby boomers
- Είχατε επαφές με όλους τους φορείς. Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στην εθνική στρατηγική τουρισμού ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες;
- Σίγουρα έγινε μια πολύ καλή δουλειά που έθεσε τους στόχους για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας για την επόμενη δεκαετία. Αυτό που έλειπε και είναι αυτό στο οποίο ξεκινήσαμε να εργαζόμαστε από την πρώτη ημέρα είναι η δημιουργία ενός επιχειρησιακού πλάνου το οποίο θα υποστηρίξει αυτή τη στρατηγική. Το πρώτο που κάναμε ήταν να ορίσουμε κάποιες ομάδες - στόχους. Με βάση τις τάσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής, το 50% της παγκόσμιας κατανάλωσης τα επόμενα 10 χρόνια θα προέρχεται από άτομα 50+. Ένα, επίσης, μεγάλο ποσοστό του ευρωπαϊκού πληθυσμού είναι σε ηλικία αφυπηρέτησης. Είναι οι λεγόμενοι baby boomers. Όλοι αυτοί μας ενδιαφέρουν. Ήρθαμε, επίσης, και αξιολογήσαμε στον χάρτη την τοποθεσία της Κύπρου. Είμαστε η μόνη χώρα σε απόσταση μίας ώρας από τρεις ηπείρους. Στη βάση τούτου θέλουμε να κτίσουμε συνεργασίες για να το εκμεταλλευτούμε προσφέροντας short breaks. Όλα αυτά γίνονται σε συνέχεια της μελέτης εκείνης.
- Πότε οριστικοποιείται ο σχεδιασμός;
- Είμαστε έτοιμοι να τον παρουσιάσουμε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις επόμενες εβδομάδες. Ελπίζουμε πως μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα έχουμε τις απόψεις όλων των υπουργείων στο πλαίσιο της διαβούλευσης που ξεκινήσαμε και αφού ενσωματώσουμε κάποιες ιδέες, προς τα τέλη του καλοκαιριού θα μπορέσουμε να ενημερώσουμε για το τελικό επιχειρησιακό πλάνο. Το πήραμε πολύ ζεστά και θέλουμε αυτή η εργασία να οδηγήσει τον τομέα στην επόμενη δεκαετία.
Νέο brand το 2020
- Δώστε μας μια γεύση από τις δικές σας σκέψεις, κι ας μην είναι τελικό.
- Κατ'αρχήν το επιχειρησιακό πλάνο χωρίζεται σε μέτρα και δράσεις βραχυπρόθεσμα, δηλαδή μέχρι το 2021 μεσοπρόθεσμα από το 2022 έως το 2024, και μακροπρόθεσμα από το 2025 έως το 2030. Η πρώτη περίοδος περιλαμβάνει πιο μαλακά μέτρα, όπως το rebranding μας, που θα διαφημίσουμε και κάποιες άυλες δράσεις…
- Αλλάζουμε brand;
- Ο στόχος είναι από του χρόνου, ναι, να αλλάξει το brand. Θα βγούνε σύντομα σε προσφορές.
- Και το μεσοπρόθεσμο επιχειρησιακό πλάνο; Πού στοχεύει;
- Εκεί θα εισηγηθούμε σε κάποιες τοπιοτεχνήσεις, όπως κατασκευή πεζοδρομίων, τοποθέτηση φωτισμού, διαμόρφωση πινακίδων… Το μακροπρόθεσμο είναι εκείνο που αφορά πραγματικά τους συντελεστές δόμησης και τη διαμόρφωση τουριστικών ζωνών. Ζητήματα που μπορεί να απαιτούν και περιβαλλοντικές μελέτες, συνεπώς για να είσαι έτοιμος να δομήσεις το 2025 πρέπει να σχεδιάσεις από τώρα.
Στο Πολεοδομικό Συμβούλιο
- Σας ανησυχεί η ανάπτυξη πύργων; Γενικά ο τρόπος ανάπτυξης; Μήπως ήδη χάσαμε την ταυτότητά μας ως προορισμός με τον τρόπο που αναπτυσσόμαστε;
- Δεν θα έλεγα ότι με ανησυχεί η ανάπτυξη των πύργων. Δεν πιστεύω ότι η Κύπρος μπορεί να γίνει Λονδίνο ή Ντουμπάι. Δεν είμαστε το κέντρο της Γης. Είναι κι αυτό ένα προϊόν που χρειάζεται μια χώρα για να έρθουν επενδύσεις από το εξωτερικό. Εκείνο που είναι σημαντικό είναι οι πύργοι να γίνουν στις σωστές περιοχές. Είναι για αυτό που θέλουμε να εμπλακούμε και εμείς στο Πολεοδομικό Συμβούλιο. Νιώθουμε ότι από τη στιγμή που η χώρα το πήρε απόφαση ότι χρειάζεται Υφυπουργείο Τουρισμού γιατί ο τομέας είναι τόσο σημαντικός για την οικονομία, από τη στιγμή που μας ζητήθηκε να κάνουμε μια στρατηγική για την επόμενη δεκαετία, θα πρέπει να μας δώσει και κάποια εργαλεία. Είναι αλληλένδετος ο τουρισμός με την οικοδομική ανάπτυξη και τις ζώνες δόμησης. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να είμαστε στο Πολεοδομικό Συμβούλιο, ώστε να μπορούμε, τουλάχιστον, να εκφράζουμε την άποψή μας. Μπορεί να υπάρχουν περιοχές που να νιώθουμε ότι δεν θέλουμε ή δεν θα έπρεπε να κτιστούν πύργοι. Θεωρώ ότι σωστά υπάρχουν ευαισθησίες από τον κόσμο διότι δεν μπορεί να αφεθούν περιοχές να δομηθούν ανεξέλεγκτα. Την ίδια ώρα είναι σημαντικό να είμαστε μέρος αυτής της διαδικασίας, διότι πρέπει να ξέρουμε ποιες περιοχές που πρόκειται να αναπτυχθούν θα εντάξουμε στο μάρκετίνγκ μας.
Άλλη οπτική μάρκετινγκ
- Θα κάνετε το μάρκετινγκ πριν ενταχθούν;
- Δεν είμαι από τους ανθρώπους που λένε ότι «πρώτα να αναπτύξουμε και να προωθήσουμε ύστερα». Είναι το αντίθετο που πρέπει να κάνουμε. Πολλοί μου είπαν δώστε κίνητρα να αναπτυχθεί το προϊόν στο Τρόοδος και μετά διαφημίζουμε. Μα να περιμένω ακόμα τέσσερα χρόνια μέχρι να στήσουμε το προϊόν; Το Τρόοδος ήδη για μένα έχει το προϊόν. Η φιλοξενία υπάρχει, η αυθεντικότητα υπάρχει, ξενοδοχεία ή καταλύματα για να μείνει κάποιος υπάρχουν. Τώρα, αν δεν είναι resort, δεν έχει σημασία. Όταν ο ιδιώτης επιχειρηματίας, ειδικά στην Κύπρο, βλέπει ότι ξεκίνησε να γίνεται προώθηση και υπάρχει επισκεψιμότητα, θα επενδύσει για να κάνει εκείνα που πρέπει. Αλλά δεν μπορείς να αναμένεις από έναν ιδιώτη που θέλει να αναπτύξει, να περιμένει 3-4 χρόνια χωρίς να έχει δουλειά, να χάνει λεφτά μέχρι να αποφασίσουμε εμείς να του πάρουμε επισκέπτες.
- Υπάρχει συνεργασία με τον επίτροπο Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων Γιαννάκη Παπαδούρη;
- Η σχέση και η συνεργασία μας είναι εξαιρετική. Βρισκόμαστε σε τακτά χρονικά διαστήματα και συζητούμε σε μία προσπάθεια να 'παντρέψουμε' τα σχέδιά μας για την ανάπτυξη των ορεινών κοινοτήτων. Εμείς έχουμε εκφράσει την πεποίθηση ότι οι ορεινές περιοχές πρέπει να επενδύσουν πάνω στον τουρισμό υγείας, ευεξίας, αποκατάστασης και ΑμεΑ. Είναι φανταστικό το κλίμα. Μας ενδιαφέρει, επίσης, να δούμε και πώς μπορούμε να προωθήσουμε τις ορεινές περιοχές και είναι ήδη ένα έργο που προωθούμε με τρόπους που δεν φαντάζεται κανένας.
Έρχονται κρουαζιερόπλοια
- Για παράδειγμα;
- Κρουαζιέρες. Θα ανακοινώσουμε σύντομα ότι πετύχαμε την άφιξη σοβαρών διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας στην Κύπρο.
- Υπάρχει κάποιο όνομα που θα θέλατε να αποκαλύψετε;
- Όχι ακόμα. Αλλά μιλάμε για τεράστιας εμβέλειας εταιρείες που ούτε καν είχαν υπόψη την Κύπρο και μέσα από τις διαβουλεύσεις μας το τελευταίο διάστημα πετύχαμε να τις φέρουμε εδώ. Η φιλοδοξία μας δεν είναι να έρχονται αυτά τα κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Λεμεσού και να κατεβαίνουν απλώς 2. 500-3.000 επισκέπτες στην πόλη της Λεμεσού. Αυτό που θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε είναι να πουλιούνται εκδρομές προς όλες τις περιοχές της Κύπρου. Η μοναδικότητά μας έγκειται στο ότι είμαστε πολύ μικρό νησί και ο επισκέπτης μπορεί σε λίγη ώρα να δει κάτι το μοναδικό. Το λιμάνι είναι μία ώρα από την Πάφο, από τα ορεινά θέρετρα, από τις εκκλησίες της ΟΥΝΕΣΚΟ, από τη Λάρνακα κ.λπ… Συνεπώς διασφαλίζεις ότι ο πελάτης θα δει την αυθεντικότητα και πως όλες οι περιοχές θα επωφεληθούν από αυτό το είδος τουρισμού.
Πακέτα με τους… γείτονες
- Υπάρχουν και άλλοι τρόποι προώθησης των ορεινών περιοχών τους οποίους σκέφτεστε;
- Το άλλο είναι τα κοινά τουριστικά πακέτα που προσπαθούμε να κάνουμε με διάφορες χώρες της περιοχής, τα οποία θέλουμε επίσης να βγάζουν την αυθεντικότητα και τον χαρακτήρα της Κύπρου. Άρα, και πάλι θα τα συνδέσουμε με την ύπαιθρο και τις ορεινές περιοχές.
- Μας ενδιαφέρει να μάθουμε πώς θα συνδυαστούμε με τις άλλες χώρες της περιοχής.
- Η σκέψη έχει ως εξής: πρώτα απ’ όλα ως Κύπρος δεν έχουμε απευθείας πτήσεις με μακρινούς προορισμούς όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, οι ΗΠΑ. Και για να είμαστε ειλικρινείς, παρά τις σοβαρότατες προσπάθειες που κάνει το Υπουργείο Μεταφορών προς αυτή την κατεύθυνση είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα η συνδεσιμότητα με τέτοιες μακρινές χώρες. Για αυτό ως υφυπουργείο αποφασίσαμε ότι δεν μπορεί η χώρα να περιμένει κι άλλο για να προσελκύσει τουρισμό από μακρινές περιοχές. Οπόταν, αυτή τη στιγμή δουλεύουμε πολύ έντονα στο να κάνουμε κοινά θεματικά πακέτα με 4-5 χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, οι οποίες βρίσκονται σε απόσταση με το αεροπλάνο έως και μιάμιση ώρα, κατά τρόπο που ο επισκέπτης ερχόμενος από μακριά μέσω ενός άλλου ταξιδιού που θα κάνει στις χώρες αυτές, να επισκεφθεί και την Κύπρο.
- Ποιες είναι αυτές οι χώρες;
- Αίγυπτος, Ελλάδα, Ισραήλ, Ιορδανία και Λίβανος οι οποίες έχουν απευθείας πτήσεις με χώρες της Άπω Ανατολής, την Αμερική κ.λπ. Σίγουρα είναι ένας φιλόδοξος στόχος, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος να προσεγγίσουμε αυτούς τους επισκέπτες που κάνουν συνήθως πολυήμερα ταξίδια και έχουν και την οικονομική άνεση χρήματα να έρθουν και στην Κύπρο για ένα τριήμερο στο πλαίσιο αυτού του ταξιδιού. Πρόκειται για επισκέπτες που ταξιδεύουν καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, δεν τους ενδιαφέρει η θάλασσα και θέλουν να δουν την αυθεντικότητα του νησιού μας.
- Έχετε και άλλες σκέψεις για συνεργασίες με αυτές τις χώρες;
- Ναι, ταυτόχρονα δουλεύουμε πάνω σε πακέτα που αφορούν την Ανατολική Μεσόγειο ευρύτερα. Η περιοχή μας προσελκύει τουρισμό εδώ και δεκαετίες. Αυτό σημαίνει πως πρόκειται για ένα τουριστικό προϊόν που έχει παλιώσει, και δεδομένου ότι πλέον βγαίνουν συνεχώς νέοι προορισμοί, πρέπει να βρούμε τρόπους η Μεσόγειος που προσελκύει το 20% του παγκόσμιου τουρισμού, να παραμείνει ως προορισμός στη συνείδηση των επισκεπτών. Στοχεύουμε, λοιπόν, σε κάποια κοινά πακέτα με χώρες της περιοχής ώστε ο τουρίστας να ξέρει ότι μπορεί ταυτόχρονα να επισκεφθεί 2-3 χώρες της περιοχής. Μέσω αυτής της διαδικασίας μπορούμε να επανατοποθετήσουμε το ευρύτερο τουριστικό προϊόν της Ανατολικής Μεσογείου.
Νέα μελέτη για μαρίνες - Προώθηση γκολφ και τουρισμού ευεξίας
- Στο παρελθόν επενδύσαμε και σε άλλα είδη τουρισμού, όπως οι μαρίνες και τα γκολφ. Παραμένουν προτεραιότητα;
- Ναι, πιστεύω ότι είναι μια πολύ σωστή στόχευση γιατί δίνει την ευκαιρία στη χώρα να αποκομίσει έσοδα και από πωλήσεις ακινήτων, ενώ συνάδει και με αυτό που θέλουμε να προσελκύσουμε στη χώρα μας σε ό,τι αφορά την κατά κεφαλή δαπάνη επισκεπτών. Οι μαρίνες διαφοροποιούν το τουριστικό μας προϊόν κι αυτό το βλέπουμε ήδη να συμβαίνει στη Λεμεσό η οποία δεν εξαρτάται πλέον από τουριστικούς πράκτορες. Είναι σημείο αναφοράς και κατάφερε να διαφοροποιηθεί λόγω διαφόρων πραγμάτων, όπως η μαρίνα, οι πύργοι κ.λπ. Οι μαρίνες παραμένουν προτεραιότητα για αυτό θα διευρύνουμε τους όρους για τη μελέτη που προωθείται για τη μαρίνα της Πάφου, ζητώντας στους όρους προσφοράς να μας καθοδηγήσει ως προς το πού βρισκόμαστε σε σχέση με το πόσες ακόμη θέσεις ιδιωτικών σκαφών σηκώνει η χώρα. Το ότι υπάρχουν γύρω μας πλούσιες χώρες που δεν βρίσκονται στην Ευρώπη, αυτό μας ευνοεί.
- Και με τα γκολφ, πώς προχωράμε; Υπάρχει μία στρατηγική, υπάρχουν αδειοδοτημένες αναπτύξεις, αλλά δεν προχωρούν. Είμαστε σε αδιέξοδο;
- Το γκολφ είναι σημαντικό κομμάτι του τουρισμού μας το οποίο και πάλι συνδέεται και με την ανάπτυξη γης. Νομίζω ότι ο λόγος για τον οποίο ενώ έχουμε 14 άδειες μόνο τέσσερα κτίστηκαν ήταν η οικονομική κρίση. Απ’ εκεί και πέρα παραμένει το γκολφ ως ειδική μορφή τουρισμού στους στόχους μας και θα συνεχίσουμε την προώθησή τους. Για αυτό δημιουργήσαμε στη νέα δομή του υφυπουργείου το τμήμα προώθησης επενδύσεων ώστε να μπορέσουμε να προωθήσουμε σε συνεργασία με τον CIPA αυτές τις επενδύσεις. Είναι μια κοινοπραξία που θα ωφελήσει την Κύπρο.
Σχεδιασμός τουρισμού ευεξίας
- Μια άλλη μορφή ειδικού τουρισμού που συζητείται εδώ και μία 15ετία, αλλά δεν έγινε κατορθωτό να προωθηθεί, είναι ο τουρισμός υγείας και ευεξίας. Έχετε κάτι στα σκαριά;
- Είμαστε σε μία διαδικασία στην οποία διαβουλευόμαστε με το Υπουργείο Υγείας, ένα σημείωμα που θα πάει στο Υπουργικό Συμβούλιο, ώστε του χρόνου να έχουμε το απαραίτητο κονδύλι για να λάβουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες από εμπειρογνώμονες για τον τουρισμό υγείας-ευεξίας, αποκατάστασης και ΑμεΑ. Η Κύπρος μπορεί να τοποθετηθεί την επόμενη δεκαετία στον παγκόσμιο χάρτη αυτού του ειδικού τουρισμού. Μπορεί να μην έχουμε ιαματικά νερά, αλλά έχουμε ένα εξαιρετικό κλίμα ειδικά στις ορεινές περιοχές, καθαρό αέρα και ηλιοφάνεια. Προσφέρουμε, επίσης, υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που μπορούν να διευρυνθούν ώστε να παρέχουν υπηρεσίες και σε τουρίστες. Είναι κάτι που χρειάζεται ωστόσο σοβαρή μελέτη.
Μέσω…booking ο έλεγχος των τουριστικών καταλυμάτων
- Θα δώσετε νέα κίνητρα προς τις ξενοδοχειακές μονάδες;
- Στο μεσοπρόθεσμο κομμάτι του επιχειρησιακού μας πλάνου είναι και τα κίνητρα δόμησης. Όμως, η σκέψη μας είναι ότι από τη στιγμή που θέλουμε να αναπτύξουμε τις ορεινές περιοχές τα κίνητρα πρέπει να δοθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Θα θέλαμε, επίσης, να δώσουμε για πρώτη φορά κίνητρα αναβάθμισης εστιατορίων. Στον ξενοδοχειακό τομέα με τα κίνητρα που δόθηκαν τα τελευταία χρόνια έχουμε αναπτύξει ένα πολύ καλό προϊόν 4 και 5 αστέρων, που μας ανέβασε σε υψηλό επίπεδο. Το επόμενο βήμα είναι να αναβαθμίσουμε το πιο κάτω διάζωμα. Δηλαδή, τα διάστερα ξενοδοχεία μας να πάρουν τέτοια κίνητρα που να μπορούν να αναβαθμιστούν σε πολύ καλά τριάστερα. Ξέρετε, δεν μπορούν όλοι οι επισκέπτες να πληρώσουν πεντάστερα ή τετράστερα. Ένας προορισμός πρέπει να προσφέρει απ’ όλα. Για αυτό θα θέλαμε να διασφαλίσουμε ότι και το προϊόν εκείνο ανταποκρίνεται στις τιμές και την ποιότητα που επιδιώκουμε.
- Υπάρχει ικανοποιητικός έλεγχος των ξενοδοχειακών μονάδων;
- Το ζητούμενο είναι να αλλάξει ο τρόπος ελέγχου. Δεν θεωρώ σωστό να περιμένουμε από το υφυπουργείο ή το οποιοδήποτε υπουργείο να στέλνει προσωπικό για να ελέγχει ένα-ένα τα καταλύματα για να διασφαλίζει την ποιότητα. Δεν είναι έτσι που γίνονται οι δουλειές σήμερα. Αυτά γίνονταν πριν από 30 χρόνια. Σήμερα υπάρχει το διαδίκτυο και τα σχόλια των πελατών είναι μετρήσιμα και βρίσκονται εκεί μέσα από διάφορες πλατφόρμες δίνοντας μια γενική βαθμολογία. Τέτοιες πλατφόρμες θα προσεγγίσουμε το επόμενο διάστημα, ώστε αν είναι εφικτό από του χρόνου να μπορούμε από το διαδίκτυο να παρακολουθούμε τον βαθμό ικανοποίησης όλων των τουριστικών καταλυμάτων ανά πάσα στιγμή.
- Πώς μπορεί να σας βοηθήσει στον έλεγχο;
- Βλέποντας για παράδειγμα πως μια τουριστική μονάδα έχασε απόδοση το τελευταίο διάστημα θα μας κτυπήσει καμπανάκι για να μιλήσουμε μαζί της και να δούμε με ποιο τρόπο μπορούμε να βοηθήσουμε στην αναβάθμιση.
Δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων
- Όταν σας έγινε η πρόταση για να αναλάβετε το υφυπουργείο είχατε προβληματιστεί κατά πόσο, ενδεχομένως, προκύψει σύγκρουση συμφερόντων λόγω της προηγούμενης επαγγελματικής ιδιότητάς σας, αλλά και του οικογενειακού σας περιβάλλοντος;
- Χαίρομαι για αυτήν την ερώτηση. Πιστεύω πως η απόφαση που λήφθηκε από την κυβέρνηση να ηγείται αυτής της θέσης κάποιος από τον τομέα, και δεν μιλώ για τον εαυτό μου, ήταν πολύ σημαντική. Πρόκειται για έναν τομέα δύσκολο και εξειδικευμένο, με ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και πολλές πτυχές που θέλει χρόνια για να τον μάθεις. Κάποιος εκτός τομέα θα ήθελε 1-2 χρόνια για να καταλάβει τι γίνεται. Και σε μια θητεία, τι απομένει για να προσφέρεις στη χώρα σου; Αυτό, επίσης, που διαπιστώνω μέσα από τις επαφές μου διεθνώς είναι πως ως χώρα έχουμε πρωτοπορήσει με αυτόν τον τρόπο αναθέτοντας τη διεύθυνση του υπουργείου σε έναν επαγγελματία του χώρου και η απόφαση αυτή τυγχάνει σεβασμού στο εξωτερικό. Εκεί που παλιά κανένας δεν ήθελε να συζητήσει με την Κύπρο σοβαρά για τον τουρισμό, τώρα κάθεται. Είναι τόσο εξειδικευμένος τομέας που δεν βλέπω πώς μπορούσε να γίνει αλλιώς.
- Συνεπώς δεν υπάρχει σύγκρουση; Αν έρθει η εταιρεία η οποία σας εργοδοτούσε και ζητήσει κάποια κίνητρα θα υπάρξει διαφάνεια;
- Αυτό εννοείται και για εμάς είναι ξεκάθαρο.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.