Μετά την έγκριση από το ECOFIN η Κύπρος θα υπογράψει συμφωνία επιχορήγησης και δανειοδότησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η έγκριση, σήμερα, από το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομικών της ΕΕ (ECOFIN) του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, στο οποίο η κυπριακή κυβέρνηση έχει δώσει το τίτλο «Κύπρος, το αύριο», ενεργοποιεί έναν αγώνα δρόμου για την υλοποίηση ορόσημων και επενδύσεων προκειμένου η Κύπρος να απορροφήσει όλα τα χρήματα που δικαιούται.
Το κόστος του κυπριακού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ανέρχεται σε 1,2064 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα χρηματοδοτηθεί κυρίως από μη επιστρεπτέα χρηματοδοτική στήριξη ύψους 1.006.080.000 ευρώ (σε τρέχουσες τιμές, που αντιστοιχεί στο 4,5% του ΑΕΠ). Το αίτημα της Κύπρου για δάνειο ύψους 200.320.000 ευρώ καλύπτει το εναπομένον εκτιμώμενο κόστος του σχεδίου.
Στο ECOFIN, το οποίο θα διεξαχθεί μέσω τηλεδιάσκεψης, οι υπουργοί θα συζητήσουν την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και αναμένεται να δώσουν την τελική έγκριση για τέσσερα Εθνικά Σχέδια Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ανάμεσα στα οποία και της Κύπρου) τα οποία αποτελούν τη δεύτερη δέσμη σχεδίων. Μετά την έγκριση από το ECOFIN, τις επόμενες ημέρες, η Κύπρος θα υπογράψει συμφωνία επιχορήγησης και δανειοδότησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα ξεκινήσει η ροή των κονδυλίων, αλλά και η απαίτηση υλοποίησης όσων έχει συμφωνήσει η Κύπρος (και για τα οποία από αύριο θα δεσμεύεται νομικά) προκειμένου να προχωρήσουν οι εκταμιεύσεις. Σε πρώτη φάση η Κύπρος θα λάβει προκαταβολή ύψους 13%, δηλαδή 156 εκατ. ευρώ.
[rml_read_more]
Η εκταμίευση της πρώτης δόσης, ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ, απαιτεί την υλοποίηση μέχρι τον Δεκέμβριο μιας σειράς δράσεων και μεταρρυθμίσεων.
Η λίστα των υποχρεώσεων, μέχρι το τέλος της χρονιάς περιλαμβάνει:
Δημόσιος Τομέας 1ον: Εισαγωγή νέου πλαισίου για τη διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων για την πλήρωση κενών θέσεων στον δημόσιο τομέα και νέων κανονισμών για την αξιολόγηση των επιδόσεων των εργαζομένων. Πρόκειται για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας η οποία προβλέπει:
α) αξιολόγηση και επιλογή των υποψηφίων για την πλήρωση θέσεων προαγωγής στον δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντικών θέσεων, με νέα αξιοκρατικά κριτήρια και μεθόδους βάσει αντικειμενικής αξιολόγησης, και τροποποίηση του νόμου περί δημόσιας υπηρεσίας, εφόσον κρίνεται απαραίτητο,
β) έναρξη ισχύος νέων κανονισμών για την εφαρμογή νέου συστήματος αξιολόγησης επιδόσεων για τους δημοσίους υπαλλήλους, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για σκοπούς ανάπτυξης και προαγωγής προκειμένου η διαδικασία αξιολόγησης επιδόσεων και ο μηχανισμός προαγωγής να καταστούν πιο διαφανείς, δίκαια, να βασίζονται στις δεξιότητες και να είναι πιο αποτελεσματικά.
Ενέργεια2ον: Ανεξαρτητοποίηση του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ) από την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου.
3ον: Εισαγωγή κανονιστικού πλαισίου για την αποθήκευση ενέργειας. Η μεταρρύθμιση αφορά την τροποποίηση των κανόνων μεταφοράς και διανομής και των κανόνων διαπραγμάτευσης και διακανονισμού, ώστε να μπορούν οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης να συμμετέχουν στη χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό αναμένεται να προωθήσει την παραγωγή ηλεκτρισμού από συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να συμβάλει στην αποδοτικότητα και την οικονομική βιωσιμότητα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο σύνολό της.
4ον: Δημοσίευση πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για το καθεστώς στήριξης για την προώθηση επενδύσεων ενεργειακής απόδοσης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δήμους, κοινότητες και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Στόχος της επένδυσης θα είναι να επιτευχθεί κατά μέσο όρο μείωση της ζήτησης πρωτογενούς ενέργειας τουλάχιστον κατά 30%.
5ον: Προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και μεμονωμένων μέτρων ενεργειακής απόδοσης σε κατοικίες, καθώς και αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας σε νοικοκυριά με άτομα με αναπηρίες. Η πρώτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο του Ταμείου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας.
6ον: Ενθάρρυνση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της εξοικονόμησης ενέργειας από τις τοπικές αρχές/τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, καθώς και από τις ΜΚΟ και διευκόλυνση της μετάβασης των τοπικών κοινοτήτων προς τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την προσαρμογή σε αυτήν. Η πρώτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων για τη στήριξη των τοπικών αρχών όσον αφορά τη λήψη μέτρων ενεργειακής απόδοσης δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο του Ταμείου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας.
Επιχειρήσεις7ον: Ενίσχυση της ισοτοπικής βάσης δεδομένων παραδοσιακών κυπριακών προϊόντων. Θα αγοραστεί εξοπλισμός υγρής χρωματογραφίας -φασματογράφου μάζας ισοτοπικού λόγου (LC-IRMS) για ισοτοπικό χαρακτηρισμό.
8ον: Έγκριση του εθνικού σχεδίου δράσης για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας στην Κύπρο.
9ον: Έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τις ηλεκτρονικές δεξιότητες.
Διαφθορά - δικαιοσύνη10ον: Αναβάθμιση της υποδομής των δικαστηρίων. Αφορά την ολοκλήρωση της κατασκευής της επέκτασης του κτηρίου του Επαρχιακού Δικαστηρίου Αμμοχώστου για την υποστήριξη της λειτουργίας των νέων δικαστικών αιθουσών ώστε να εκδικάζονται και αστικές υποθέσεις, πέραν των ποινικών υποθέσεων.
11ον: Έναρξη ισχύος του νόμου περί διαφάνειας στις διαδικασίες λήψης δημόσιων αποφάσεων και συναφών θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων διατάξεων για την πρόληψη της σύγκρουσης συμφερόντων. Ο νόμος ορίζει την υποχρέωση δημοσιοποίησης των επαφών που πραγματοποιούνται μεταξύ των προσώπων που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων και αξιωματούχων ή μελών της κρατικής υπηρεσίας η του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή υπαλλήλων προς όφελος των αξιωματούχων οι οποίοι, ακριβώς εκ της θέσεώς τους, έχουν την αρμοδιότητα ή τη δυνατότητα να κινούν τις εν λόγω διαδικασίες ή να διαμορφώνουν το περιεχόμενό τους ή να συμβάλλουν ή να καθορίζουν το τελικό αποτέλεσμα αυτών. Οι πληροφορίες σχετικά με τις εν λόγω επαφές, καθώς και σχετικά με το περιεχόμενο και τους σκοπούς τους, καταγράφονται επίσημα και δημοσιοποιούνται.
12ον: Έναρξη ισχύος του νόμου για την προστασία των καταγγελτών που αναφέρουν περιπτώσεις απάτης και διαφθοράς από εσωτερικές κυρώσεις. Ο νόμος περιλαμβάνει συμπληρωματικές διατάξεις σχετικά με την προστασία των προσώπων που αναφέρουν πράξεις διαφθοράς στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα (καταγγέλτες, πρόσωπα που δεν συμμετέχουν στις πράξεις), πέραν της προστασίας που προβλέπεται ήδη στον περί προστασίας μαρτύρων νόμο 95(I)/2001. Ο νόμος προβλέπει επίσης μέτρα επιεικούς μεταχείρισης για πρόσωπα που συμμετέχουν σε πράξεις διαφθοράς αλλά αναφέρουν τις εν λόγω πράξεις στην Αστυνομία και/ή συνεργάζονται με τις αρχές, με αποτέλεσμα την πλήρη διερεύνηση και δίωξη του αδικήματος.
13ον: Αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού. Το πρώτο επιμέρους μεταρρυθμιστικό μέτρο συνίσταται στην επιβολή παρακράτησης φόρου στην πηγή επί των τόκων που καταβάλλονται στο εξωτερικό, μερισμάτων και δικαιωμάτων και στη θέσπιση ενός περαιτέρω κριτηρίου φορολογικής κατοικίας εταιρειών με βάση τη σύσταση κάθε οντότητας.
Τράπεζες14ον: Έναρξη ισχύος της δέσμης μέτρων για την τροποποίηση των νόμων σχετικά με τις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων και τους διαχειριστές πιστώσεων με σκοπό τη βελτίωση του περιβάλλοντος για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Οι διαχειριστές μη εξυπηρετούμενων δανείων θα εποπτεύονται από την Κεντρική Τράπεζα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.