Πόρισμα Ερευνητικής για Συνεργατισμό: Βαρύτατες ευθύνες στον Χάρη Γεωργιάδη

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 6.3.2019
Πόρισμα Ερευνητικής για Συνεργατισμό: Βαρύτατες ευθύνες στον Χάρη Γεωργιάδη
Βαρύτατες ευθύνες στον υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη καταλογίζει το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατισμού

Βαρύτατες ευθύνες στον υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη καταλογίζει το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατισμού.


Συγκεκριμένα αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ως ο εκπρόσωπος του κράτους, είχε ή θα έπρεπε έχει την αποκλειστική ευθύνη να παρακολουθεί αν η πορεία του ΣΠΤ ήταν σύμφωνη με τις δεσμεύσεις τις οποίες είχε αναλάβει η Κυπριακή Δημοκρατία και την απόλυτη ευθύνη όσων τεκταίνονταν στην ΣΚΤ.

Διαβάστε επίσης: Χάρης: Άλλο η πολιτική ευθύνη και άλλο η πολιτική υπευθυνότητα


Άμεσα ή έμμεσα ευθυνόταν και για την καταλληλότητα και ικανότητα των ανώτατων διευθυντικών στελεχών της Τράπεζας. Παρόλο ότι η ευθύνη διορισμού τους δεν ήταν κατά τρόπο άμεσο δική του, όφειλε να παρακολουθεί και να γνωρίζει τις επιδόσεις τους. Η επιλογή του κ. Χατζηγιάννη, αναφέρεται στο πόρισμα, δεν ήταν ό,τι καλύτερο για την ΣΚΤ. Η απομάκρυνση του όμως από τον Υπουργό Οικονομικών δεν ήταν εύκολη απόφαση λόγω της στενής φιλικής τους σχέσης.

Ο Υπουργός Οικονομικών είχε από πολύ ενωρίς επανειλημμένες και μερικές φορές αυστηρές προειδοποιήσεις, τόσο από τους επόπτες στην Κύπρο, όσο και κυρίως από τους ευρωπαίους επόπτες, για την πολύ πτωχή και αδύνατη εταιρική διακυβέρνηση της ΣΚΤ. Ουδέν όμως έπραξε, σημειώνεται, προσθέτοντας ότι τους άφησε να συνεχίζουν την κακοδιαχείριση και την αδιέξοδη πορεία τους.

Η πολιτική ευθύνη στον Χάρη Γεωργιάδη

Στα συμπεράσματα και στο κεφάλαιο που αφορά του υπουργικό συμβούλιο αναφέρεται ότι ο υπουργός Οικονομικών δεν κρατούσε ενήμερο ούτε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ούτε το Υπουργικό για τα χρονίζοντα προβλήματα τα οποία ο ίδιος γνώριζε μέσα από την ενημέρωση που είχε ο ίδιος μέσα από τις εποπτικές αρχές. «Καταλήγουμε επομένως ότι η πολιτική ευθύνη για την κατάρρευση του Συνεργατισμού και ιδιαίτερα η εξαφάνιση της ΣΚΤ, οφείλεται στους λανθασμένους χειρισμούς και αποφάσεις ή παραλήψεις του υπουργού Οικονομικών».


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Καμία τοποθέτηση κυβέρνησης για το πόρισμα για Συνεργατισμό


Ο ΠτΔ φέρει ευθύνη γιατί δεν έπαυσε τον Χάρη

Σε ό,τι αφορά στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, το πόρισμα σημειώνει ότι «αποσιώπησε πλήρως τις δραματικές εξελίξεις οι οποίες λάμβαναν χώρα την περίοδο αυτή. Είτε γιατί δεν ήθελε να έχει πολιτικό κόστος ενόψει εκλογών, είτε γιατί ήθελε να αποτρέψει τις περαιτέρω καταθετικές εκροές. Οποιαδήποτε εξήγηση και να δεχτούμε δεν ήταν μια παράλειψη η οποία είχε σαν αποτέλεσμα την τελική κατάρρευση του ΣΚΤ, η οποία ακολούθησε μερικούς μήνες μετά».

Σε άλλο σημείο του πορίσματος σημειώνεται πως «Αν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας φέρει κάποια ευθύνη για τα όσα οδηγούσαν στην εσπευσμένη πώληση μέρους της ΣΚΤ στην Ελληνική Τράπεζα είναι γιατί διατήρησε στο Υπουργείο Οικονομικών πρόσωπο το οποίο για μία περίοδο πέραν των τεσσάρων ετών δεν κατόρθωσε να οδηγήσει τον ΣΠΤ έξω από την καταστροφική πορεία που εν γνώσει του ακολούθησε. Η απομάκρυνση του κ. Γεωργιάδη από το Υπουργείο Οικονομικών έστω και καθυστερημένα ενδεχόμενα να έδιδε στο ΣΠΤ μια άλλη προοπτική μακριά από τις παλινωδίες, τις εμμονές για διατήρηση μη ικανών διευθυντικών στελεχών στην ΣΚΤ και αδυναμία αντίληψης των κινδύνων στους οποίους οι πολιτικές του με βεβαιότητα οδηγούσαν. Είναι αρκετό να υπενθυμίσουμε τις αντιφατικές του δηλώσεις μεταξύ της θέσης του ότι ο Συνεργατισμός έπρεπε να επιστρέψει εκεί όπου ανήκει δηλαδή στους πολίτες και της ενώπιον μας δήλωσης του ότι η πώληση της ΣΚΤ στην Ελληνική ήταν η τέλεια λύση γιατί αποκόπτονται «τα τοξικά περιουσιακά στοιχεία και έχουμε τράπεζες καθαρές».

Κατώτερος των περιστάσεων ο Χατζηγιάννης

Το πόρισμα της Ερευνητικής καταλογίζει τεράστια ευθύνη στον Γενικό Διευθυντή της ΣΚΤ Νικόλα Χατζηγιάννη. Αποδείχθηκε, αναφέρει, πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Απότυχε πλήρως στο να διευθύνει με σωφροσύνη την τράπεζα, ώστε να υπάρξει μείωση των ΜΕΧ και μείωση των λειτουργικών εξόδων της τράπεζας, δύο στόχοι οι οποίοι με βάση τους όρους αναδιάρθρωσης έπρεπε οπωσδήποτε να επιτευχθούν. Επέδειξε, σημειώνεται, αμέλεια και ανικανότητα. Σε ό,τι αφορά στην υποχρέωσή του να μεριμνήσει για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων της τράπεζας οι ενέργειες ή παραλείψεις του οδήγησαν στο αντίθετο αποτέλεσμα, στη διασπάθιση χρημάτων. Υπερβολικές δαπάνες για διαφήμιση, υπερβολικές δαπάνες για αγορά υπηρεσιακών αυτοκινήτων, υψηλά όρια εταιρικής κάρτας και παραχώρησή της σε πρόσωπα που δεν την δικαιούντο.

Ο κ. Χατζηγιάννης ενδεχομένως να έχει αστικές ευθύνες «πιστεύουμε όμως ότι ενδεχόμενα ευθύνεται και για τη διάπραξη ποινικών αδικημάτων, τα οποία δυνατόν να αποκαλυφθούν ύστερα από μία σε βάθος εξέταση από τις αστυνομικές αρχές».

Υπηρεσία διεύθυνσης διαχείρισης ΜΕΧ

Το πόρισμα αναφέρει ότι ο διευθυντής της υπηρεσίας κ. Κουρουνάς απότυχε να φέρει αποτελέσματα για τη μείωση των ΜΕΧ. Η δικαιολογίες οι οποίες πρόβαλε είναι επιπόλαιες και καταρρίπτονται. Η δε αγαστή συνεργασία του με τον κ. Χατζηγιάννη όπως η ΣΚΤ προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση προς την Altamira ήδη από το 2016, θεωρείται από την Ερευνητική Επιτροπή ύποπτη. Ήταν ο πρώτος που υπόγραψε από τις αρχές του 2016 έγγραφο με την Altamira, γνωρίζοντας ότι η ΣΚΤ, ο εργοδότης του, τίποτε δεν γνώριζε. Το έκαμε με τις οδηγίες του κ. Χατζηγιάννη, αλλά δεν ήταν ο κ. Χατζηγιάννης ο εργοδότης του.

Ευθύνες κομμάτων

Τεράστιες ευθύνες καταλογίζονται και στα πολιτικά κόμματα ιδιαίτερα για την περίοδο προ του 2013, καθώς όπως σημειώνεται η επίδρασή τους ήταν μάλλον αρνητική. Κριτήριο των αποφάσεών τους δεν ήταν το καλώς νοούμενο συμφέρον του Συνεργατισμού, αλλά περισσότερο η δικής του επικράτηση και η εξυπηρέτηση του δικού τους κομματικού συμφέροντος.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα

Στο πόρισμα σημειώνεται ακόμη ότι «η ΕΚΤ δεν μπορεί ν’ απαλλαγεί πάσης ευθύνης για τα κακώς έχοντα στον ΣΠΤ της Κύπρου από τον 2014 και εντεύθεν. Ήταν καλός γνώστης των προβλημάτων. Τα επισήμανε, προειδοποιούσε, πίεζε, αλλά δεν έδρασε έγκαιρα και αποτελεσματικά».

Δείτε εδώ ολόκληρο το πόρισμα

Η επιτροπή είχε εντολή μεταξύ άλλων να διερευνήσει και τα εξής:

  • Το σύνολο των ενεργειών, παραλείψεων, γεγονότων, συνθηκών ή συνδυασμό τούτων, που οδήγησαν το Συνεργατικό Πιστωτικό Σύστημα στην παρούσα κατάσταση.

  • Τα γεγονότα και τις αποφάσεις που σχετίζονται με την παροχή δανείων ή άλλων διευκολύνσεων και τη διαχείριση μη εξυπηρετούμενων δανείων, όπως και τη διαγραφή και/ή τη μείωση δανείων και/ή εγγυήσεων από συνεργατικά πιστωτικά ιδρύματα και, ειδικότερα, αν αυτά πραγματοποιήθηκαν με βάση συγκεκριμένες πολιτικές και ορθές διαδικασίες, εγγυήσεις ή εξασφαλίσεις, ή με βάση τα γενικώς αποδεκτά τραπεζικά κριτήρια καλού δανεισμού και κατά πόσο υπήρξε επαρκής έλεγχος εκ μέρους των εποπτικών αρχών και εσωτερικών ελεγκτών κινδύνων, καθώς και με ποια κριτήρια, όρους και/ή διασφαλίσεις παραχωρήθηκαν οποιαδήποτε μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

  • Κατά πόσον οι αρμόδιοι πολιτειακοί αξιωματούχοι αποφάσισαν και υιοθέτησαν έγκαιρα οποιοδήποτε σχέδιο διάσωσης του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος, αν τα σχέδια αυτά χαρακτηρίζονταν από πληρότητα και αποτελεσματικότητα και, αν στο πλαίσιο αυτό, έλαβαν υπόψη τις δημοσιονομικές επιπτώσεις, καθώς και τυχόν πολιτικές παρεμβάσεις, αν υπάρχουν, στη λειτουργία του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος.

  • Τα γεγονότα, τις αποφάσεις, την ορθότητα των χειρισμών που σχετίζονται με την ανάγκη και/ή απόφαση για ανακεφαλαιοποίηση του Συνεργατικού Πιστωτικού συστήματος με ευθύνη του κράτους.


Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η Κύπρος ενώπιον μιας νέας Συρίας: Ο φόβος της αναγνώρισης τ/κ κράτους – Το καλό και το κακό σενάριο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Κύπρος ενώπιον μιας νέας Συρίας: Ο φόβος της αναγνώρισης τ/κ κράτους – Το καλό και το κακό σενάριο

Η Κύπρος ενώπιον μιας νέας Συρίας: Ο φόβος της αναγνώρισης τ/κ κράτους – Το καλό και το κακό σενάριο

Επίσκεψη Στάρμερ: Οι Βρετανοί επανέρχονται δριμύτεροι στο Κυπριακό - Μυστική συνάντηση με τους Μενελάου και Ονάρ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επίσκεψη Στάρμερ: Οι Βρετανοί επανέρχονται δριμύτεροι στο Κυπριακό - Μυστική συνάντηση με τους Μενελάου και Ονάρ

Επίσκεψη Στάρμερ: Οι Βρετανοί επανέρχονται δριμύτεροι στο Κυπριακό - Μυστική συνάντηση με τους Μενελάου και Ονάρ

Η λίστα των πιο επικίνδυνων εγκληματιών στην Ευρώπη - Δύο συνδέονται με την Κύπρο (φώτο)
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η λίστα των πιο επικίνδυνων εγκληματιών στην Ευρώπη - Δύο συνδέονται με την Κύπρο (φώτο)

Η λίστα των πιο επικίνδυνων εγκληματιών στην Ευρώπη - Δύο συνδέονται με την Κύπρο (φώτο)

Ο Στ. Παπασταύρου στον «Π» για την ΟΜΟΝΟΙΑ, την ΚΟΠ, τον Κούμα, το κυπριακό ποδόσφαιρο και λίγο για… πολιτική
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Στ. Παπασταύρου στον «Π» για την ΟΜΟΝΟΙΑ, την ΚΟΠ, τον Κούμα, το κυπριακό ποδόσφαιρο και λίγο για… πολιτική

Ο Στ. Παπασταύρου στον «Π» για την ΟΜΟΝΟΙΑ, την ΚΟΠ, τον Κούμα, το κυπριακό ποδόσφαιρο και λίγο για… πολιτική

Μία επίθεση ανά 10 ημέρες: Σχεδόν το 50% πολιτών και επιχειρήσεων έχουν δεχθεί κάποιου είδους κυβερνοεπίθεση
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μία επίθεση ανά 10 ημέρες: Σχεδόν το 50% πολιτών και επιχειρήσεων έχουν δεχθεί κάποιου είδους κυβερνοεπίθεση

Μία επίθεση ανά 10 ημέρες: Σχεδόν το 50% πολιτών και επιχειρήσεων έχουν δεχθεί κάποιου είδους κυβερνοεπίθεση