Σημαντικό έως κρίσιμο για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς του κράτους κρίνεται το τρέχον διήμερο, καθώς η κυβέρνηση αναμένεται να γίνει σοφότερη ως προς τις πιθανότητες επίτευξης εμπορικής συμφωνίας για πώληση φυσικού αερίου σε ένα από τα δύο τερματικά υγροποίησης στην Αίγυπτο αλλά και για το γεωτρητικό πρόγραμμα της ENI τους επόμενους μήνες στην κυπριακή ΑΟΖ.
Το νεότερο που προέκυψε χθες αφορά την κάθοδο στην Κύπρο του ηγέτη της ΕΝΙ Κλαούντιο Ντεσκάλτσι, ο οποίος θα γίνει αύριο δεκτός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Επίσημα, ο κ. Ντεσκάλτσι θα ενημερώσει τον Νίκο Αναστασιάδη για τους 2 ή 3 γεωτρητικούς στόχους που επέλεξε η ιταλική εταιρεία για να πραγματοποιήσει ισάριθμες γεωτρήσεις στα τεμάχια 3, 6 και 8, στη βάση των συμβολαίων που υπέγραψε με την Κυπριακή Δημοκρατία. Ωστόσο, τις ίδιες πληροφορίες θα μεταφέρει σήμερα στον Γιώργο Λακκοτρύπη ο chief exploration officer της ΕΝΙ, Λούκα Μπερτέλι, σε συνάντηση που θα έχουν στο Υπουργείο Ενέργειας. Είναι λοιπόν αρκετά πιθανό ο κ. Ντεσκάλτσι να έχει να συζητήσει με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και άλλα θέματα που αφορούν το ενεργειακό πρόγραμμα. Ενδεχομένως ένα από αυτά να σχετίζεται με τις διαπραγματεύσεις που έχουν εντατικοποιηθεί το τελευταίο διάστημα σχετικά με την πώληση φυσικού αερίου από το κοίτασμα Αφροδίτη σε ένα από τα τερματικά υγροποίησης στα αιγυπτιακά παράλια. Ως γνωστόν, η ΕΝΙ μαζί με την ισπανική Natural Gas διαχειρίζονται το τερματικό στην Νταμιέτα και ο κ. Ντεσκάλτσι σίγουρα έχει ρόλο και λόγο σε όλα όσα συζητούνται για να βρεθεί «δίκαιη τιμή» που να ικανοποιεί αγοραστές και πωλητές, ώστε να επιτευχθεί εμπορική συμφωνία. Διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη και με το τερματικό στο Ίντκου, πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαχείριση του οποίου διαδραματίζει η Shell. Δεν θα πρέπει να αναμένεται σύντομα τελική συμφωνία, είναι όμως πιθανό να προκύψει νωρίς το 2018 η υπογραφή συμφωνίας προθέσεων (letter of intend).
Με τη Fenosa
Όπως γράψαμε και στη χθεσινή έκδοση, σήμερα ο υπουργός Ενέργειας θα συναντηθεί με αντιπροσωπεία της Union Fenosa Gas, της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται το τερματικό στην Νταμιέτα. Η συζήτηση θα περιστραφεί γύρω από τις υποδομές που απαιτούνται για να καταστεί δυνατή η μεταφορά του αερίου στην Αίγυπτο, αλλά φυσιολογικά θα καλύψει και θέματα που αφορούν την εμπορική συμφωνία. Η πρόσφατη άνοδος της τιμής του αργού πετρελαίου φαίνεται να έχει αναπτερώσει τις ελπίδες για συμφέρουσα λύση για όλες τις πλευρές, ενώ παράλληλα έχουν τεθεί στο τραπέζι και διάφορες επιλογές-προοπτικές περαιτέρω συνεργασίας, που δυνατόν να βοηθήσουν προς την ίδια κατεύθυνση.
Οι τρεις προτεραιότητες της κυβέρνησης
Όπως αναφέραμε ανωτέρω, η υπογραφή μιας συμφωνίας προθέσεων (letter of intend) με ενδιαφερόμενους αγοραστές αερίου στην Αίγυπτο είναι μια από τις προτεραιότητες του Υπουργείου Ενέργειας για τους επόμενους μήνες. Ο στόχος εξακολουθεί να έχει τις δυσκολίες του, αλλά πλέον φαντάζει πιο εφικτός απ’ ό,τι ήταν το προηγούμενο διάστημα.
Πρώτη προτεραιότητα για το υπουργείο είναι η ομαλή συνέχιση του ερευνητικού προγράμματος. Σήμερα ο Γ. Λακκοτρύπης θα πληροφορηθεί από την ΕΝΙ σε ποιο τεμάχιο θα γίνει η επόμενη γεώτρηση και εκτός απροόπτου αυτό θα είναι το τεμάχιο 6, στο οποίο έχουν από μισά δικαιώματα οι Ιταλοί και οι Γάλλοι της Total. Η ΕΝΙ θα ανοίξει τα χαρτιά της και ως προς τον χρόνο που θα ξεκινήσει η γεώτρηση. Το πιθανότερο είναι να επιλεγούν οι πρώτοι μήνες του 2018.
Τρίτη προτεραιότητα του Υπουργείου Ενέργειας είναι το ξεκαθάρισμα όσον αφορά τη μερική χρηματοδότηση από την ΕΕ των έργων που προγραμματίζονται από τη ΔΕΦΑ για την κατασκευή των υποδομών για την αποθήκευση και αποϋγροποίηση φυσικού αερίου για τη χρήση του στην ηλεκτροπαραγωγή. Το συνολικό κόστος για τις υποδομές υπολογίζεται γύρω στα 330-350 εκατομμύρια και η κυβέρνηση κατέθεσε αίτηση για άντληση έως και 270 εκατομμυρίων ευρώ από ταμεία της ΕΕ. Η απάντηση αναμένεται να δοθεί τον Ιανουάριο. Σε περίπτωση έγκρισης του αιτήματος, έστω για μέρος του ποσού που ζητήθηκε, θα ενισχύσει σημαντικά τη βιωσιμότητα του έργου.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.