Ήταν τελικά επικερδής για το κράτος η συμφωνία για εκχώρηση των υπηρεσιών του λιμανιού Λεμεσού σε ιδιώτες επενδυτές; Ο πρώτος απολογισμός είναι θετικός για μία συμφωνία η οποία τέθηκε σε εφαρμογή τον περασμένο Ιανουάριο και κλείνει δέκα μήνες εφαρμογής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει στον "Π" ο υπουργός Μεταφορών, το λιμάνι Λεμεσού θα έχει εξαιρετικά καλύτερες αποδώσεις για το κράτος, αφού από 21 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο την πενταετία 2012-2016 τα κέρδη της Αρχής Λιμένων Κύπρου (μόνο για τις υπηρεσίες που παραχωρήθηκαν στις τρεις εταιρείες) αναμένεται να εκτοξευτούν στα 38-40 εκατ. ευρώ, έσοδα τα οποία πλέον θα πηγαίνουν απευθείας στα δημόσια ταμεία. Πέραν των σημαντικά αυξημένων εσόδων για το κράτος, το κέρδος από την ανάληψη των εργασιών του λιμανιού από τις τρεις διεθνούς εμβέλειας εταιρείες DP World, Eurogate και κοινοπραξία DP Worla, P&O και Βασιλόπουλος μεταφράζεται και σε βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Ήδη ο χρόνος εξυπηρέτησης των εμπορευματοκιβωτίων από τη Eurogate έχει μειωθεί κατά μία ώρα και 30 λεπτά και κυμαίνεται στα 12-13 λεπτά, ενώ ο χρόνος εξυπηρέτησης των εμπορικών πλοίων έχει επίσης μειωθεί από 22 ώρες σε 16 ώρες. Ο, δε, αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που εξυπηρετήθηκαν αυξήθηκε κατά 7%. Την ίδια ώρα οι επενδυτές, όπως αναφέρουν στον "Π" οι γενικοί διευθυντές των δύο μεγαλύτερων εταιρειών, προβαίνουν σε πολύ σημαντικές επενδύσεις οι οποίες θα αποφέρουν οφέλη για το λιμάνι και την κυπριακή οικονομία τα επόμενα χρόνια.
Στον πίνακα παρουσιάζεται το καθαρό λειτουργικό κέρδος της Αρχής Λιμένων Κύπρου (ΑΛΚ) ανά κατηγορία. Η σύγκριση γίνεται μόνο για τις υπηρεσίες που παραχωρήθηκαν στους ιδιώτες. Κατά μέσο όρο πενταετίας τα κέρδη της ΑΛΚ ανήλθαν στα 21 εκατ. ευρώ.
Τα αυξημένα έσοδα για το 2016 περιλαμβάνουν τα έσοδα από τις υπηρεσίες των αχθοφόρων. Μία υπηρεσία που εξαγοράστηκε το 2015 από το υπ. Μεταφορών με ποσό γύρω στα 27,5 εκατ. ευρώ και που μέχρι να αναλάβουν οι επενδυτές το κράτος πλήρωνε τους αχθοφόρους μισθό για τη διεκπεραίωση της εργασίας τους. Με τα 11,5 εκατ. ευρώ που παρουσιάζονται ως κέρδος από τις αχθοφορικές υπηρεσίες (2015-2016) αποσβέστηκε ένα μεγάλο μέρος του ποσού της αποζημίωσης προς τη μικρή αυτή επαγγελματική ομάδα (γύρω στα 30 άτομα), η οποία από το ύψος των κερδών της ΑΛΚ μπορεί κανείς να διαπιστώσει το μέγεθος των ετήσιων εσόδων που απολάμβανε. Από τον Ιανουάριο οι αχθοφορικές υπηρεσίες έχουν παραχωρηθεί στον ιδιώτη επενδυτή και πλέον το κράτος παίρνει ποσοστό από τον τζίρο των εργασιών αυτών.
"Ήταν μια καλή πράξη αυτή που έγινε με τους αχθοφόρους. Με τα έσοδα που θα έχουμε από την ανάθεση των εργασιών θα αποσβέσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα το ποσό της εξαγοράς τους", δήλωσε στον "Π" ο υπουργός Μεταφορών Μάριος Δημητριάδης. Προσθέτοντας πως ήταν και προς όφελος της εμπορευματοποίησης του λιμανιού.
"Το κράτος αναμένει ότι κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του λιμανιού υπό τις νέες συνθήκες θα έχει έσοδα 38-40 εκατ. ευρώ", μας είπε ο υπουργός. "Τα έσοδα της κυβέρνησης έχουν αυξηθεί για τρεις κύριους λόγους κατά σειρά προτεραιότητας: Πρώτον, λόγω εξαγοράς των αχθοφορικών εργασιών οι οποίες παραχωρήθηκαν στους διαχειριστές. Υπολογίζουμε ότι η κυβέρνηση έχει όφελος γύρω στα 9 με 10 εκατ. από αυτήν την εξαγορά. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση προωθούσε την πώληση των αχθοφορικών υπηρεσιών στον συνδ. ναυτικών πρακτόρων. Αντιλαμβάνεστε ότι το κέρδος δεν θα πήγαινε στο κράτος αλλά σε μια άλλη μικρή επαγγελματική ομάδα... Δεύτερον, στην αλλαγή στο σύστημα των λιμενεργατών και τρίτον στην αύξηση στον όγκο εργασιών. Κάναμε μια καλή συμφωνία και το αποτέλεσμα είναι άμεσο".
Μέχρι τώρα τα έσοδα από τους διαχειριστές είναι, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη: - Το 2016 δόθηκε προκαταβολή 10 εκατ. ευρώ ως δικαιώματα για τη χρήση.
- Το 2017 για τους πρώτους οκτώ μήνες λειτουργίας είναι 27,6 εκατ. περίπου. Εδώ βασίστηκε και η εκτίμηση ότι τα κέρδη θα κυμανθούν μεταξύ τα 38 και 40 εκατ. για τους πρώτους 12 μήνες, δηλαδή μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2018.
Τα κέρδη από την περιοχή του λιμανιού που κράτησε η ΑΛΚ, όπως παρουσιάζονται στον πίνακα, αφορούν κυρίως ενοίκια. Και όπως ανέφερε στον "Π" ο κ. Δημητριάδης, αυτήν τη στιγμή αναμένεται ότι λόγω της αύξησης ενδιαφέροντος που καταγράφεται θα αυξηθούν αυτά τα έσοδα αφού θα ενοικιαστούν επιπρόσθετοι χώροι.
"Το κέρδος αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια", επεσήμανε ο υπουργός "και λόγω του ότι μειώθηκε το προσωπικό -λόγω μη αναπλήρωσης-, ενώ μείωση υπήρξε και στα έξοδα συντήρησης του εξοπλισμού. Αυτό έγινε δυστυχώς γιατί η ΑΛΚ δεν ήθελε να ξοδεύει χρήματα για εξοπλισμό ο οποίος θα παραχωρείτο στους ιδιώτες. Αν χρησιμοποιούσαμε τα έξοδα του 2012 ως βάση, τα κέρδη θα ήταν ακόμη χαμηλότερα εάν γίνονταν αυτές οι συντηρήσεις".
Αξίζει να αναφερθεί πως μέχρι στιγμής συνολικά οι επενδυτές έχουν προβεί σε επενδύσεις για νέο εξοπλισμό ύψους 20 εκατ. ευρώ συνολικά, ενώ θα επενδυθούν άλλα 20 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2018.
Μιλώντας στον "Π" ο γενικός διευθυντής της DP World Charles Meaby, ανέφερε πως κατά τους πρώτους μήνες της λειτουργίας του λιμανιού χρειάστηκε η εταιρεία να προβεί σε σημαντικές αλλαγές ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του τερματικού.
"Προχωρήσαμε σε ουσιαστικές επενδύσεις στο λιμάνι, όπως η αγορά νέου εξειδικευμένου εξοπλισμού. Ενδεικτικά να αναφέρω την απόκτηση ενός κινητού λιμενικού γερανού βάρους 64 τόνων με δύο διασκορπιστές για τη διαχείριση γενικού/ χύδην φορτίου, ενός φορτωτή βάρους 40 τόνων για τις ανάγκες διαχείρισης του γενικού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, ανυψωτικά οχήματα, ρυμουλκούμενες πλατφόρμες και άλλα. Επενδύσαμε σημαντικά στην αξιοποίηση ταλαντούχου και εξειδικευμένου προσωπικού στον κλάδο των λιμενικών υπηρεσιών. Στόχος μας είναι να καταστήσουμε το τερματικό πιο παραγωγικό και ανταγωνιστικό, εξασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη και βιώσιμη ανάπτυξή του", σημείωσε.
Ρωτήσαμε τον γ.δ. της DP World για τις προοπτικές που ανοίγονται στο λιμάνι της Λεμεσού για τον τομέα της κρουαζιέρας δεδομένου ότι έχει λειτουργήσει η νέα, σύγχρονη αίθουσα επιβατών. Όπως μας είπε, "με τη λειτουργία του νέου επιβατικού τερματικού διανοίγονται σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για το λιμάνι Λεμεσού και την κυπριακή οικονομία.
"Η Λεμεσός", εξήγησε, "διαθέτει όλες τις προδιαγραφές να αποτελέσει λιμένα βάσης (home port) και να αναδειχθεί σε σημαντικό περιφερειακό παίκτη στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Στόχος της DP World Limassol είναι, μέσα από τις επενδύσεις και την τεχνογνωσία της, να αυξήσει τον αριθμό των επιβατών, καθιστώντας το λιμάνι Λεμεσού, λιμάνι επιλογής στον τομέα τον κρουαζιερών".
Το νέο υπερσύγχρονο επιβατικό τερματικό διαθέτει αυξημένη χωρητικότητα και είναι ειδικά σχεδιασμένο να εξυπηρετεί τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως. Οι αίθουσες είναι διαμορφωμένες με τρόπο που να μπορούν να χρησιμοποιούνται καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, φιλοξενώντας εκθέσεις, συνέδρια και άλλες δραστηριότητες.
"Είμαστε σε επικοινωνία με πιθανούς επενδυτές και αξιολογούμε συνεχώς προτάσεις και ευκαιρίες που προκύπτουν. Βρισκόμαστε, παράλληλα, σε συνεχή συνεννόηση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη με σκοπό την αποτελεσματική προώθηση της Κύπρου ως ελκυστικού προορισμού για τις κρουαζιέρες", επεσήμανε ο κ. Meaby.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας παρέθεσε ο διευθυντής της Eurogate Γιώργος Πούρος, κατά τους πρώτους 10 μήνες λειτουργίας της εταιρείας στο λιμάνι Λεμεσού έχει εξυπηρετηθεί ένας συνολικός αριθμός 385.400 εμπορευματοκιβωτίων από τα οποία 193.150 έχουν φορτοεκφορτωθεί από πλοία και 192.250 από φορτηγά για παράδοση/ παραλαβή από και προς την ενδοχώρα.
Ο αριθμός εμπορευματοκιβωτίων παρουσιάζει αύξηση περίπου 7% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
"Ο, δε, χρόνος εξυπηρέτησης των πλοίων έχει μειωθεί σε περίπου 16 ώρες σε σχέση με 22 ώρες προηγουμένως λόγω αυξανόμενης παραγωγής και λόγω της λειτουργίας του τερματικού σε 24ωρη βάση", σημείωσε ο κ. Πούρος, προσθέτοντας:
"Έχουμε πετύχει τάχιστη παράδοση και παραλαβή εμπορευματοκιβωτίων προς και από την ενδοχώρα, μιας και ο μέσος όρος εξυπηρέτησης ενός φορτηγού από την είσοδό του στο τερματικό μέχρι την έξοδό του έχει φτάσει τα 14 λεπτά. Έχουμε επενδύσει σε ηλεκτρονικά συστήματα που επιτρέπουν την παράδοση ενός εμπορευματοκιβωτίου μέχρι και 20 λεπτά μετά την εκφόρτωσή του από το πλοίο αντί 24 ωρών που συνήθως χρειαζόταν προηγουμένως. Το σύστημα επιτρέπει στον εμπορευόμενο να ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την άφιξη του εμπορευματοκιβωτίου του και κατά πόσο αυτό είναι έτοιμο για παραλαβή από το τερματικό. Επιπλέον, έχει σημειωθεί μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης εμπορευματοκιβωτίων ψυγείων αφού πλέον η χρέωση γίνεται με την ώρα και όχι με την ημέρα".
Όπως ανέφερε ο κ. Πούρος, από την πρώτη μέρα ανάληψης της διαχείρισης του τερματικού στο λιμάνι Λεμεσού η Eurogate επενδύει στον εκσυγχρονισμό των υποδομών και των συστημάτων του, καθώς και στην υιοθέτηση βέλτιστων διεθνών πρακτικών που αυξάνουν την αποδοτικότητα καθώς και την ασφάλεια.
"Συγκεκριμένα, έχουμε παραγγείλει δύο καινούργιες γερανογέφυρες τύπου 'super post panamax' ώστε να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε ακόμη και τα πιο μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι γερανογέφυρες αυτές βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν εντός του 2018. Έχουμε, επίσης, προβεί σε εκτεταμένες επιδιορθώσεις και βελτιώσεις στις υπάρχουσες γερανογέφυρες που παραλάβαμε, γεγονός το οποίο επέτρεψε την ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των γερανογεφυρών και οδήγησε στην αύξηση της παραγωγής του τερματικού. Προβήκαμε στην αγορά ενός κινητού γερανού για κάλυψη των αναγκών του τερματικού, για εξυπηρέτηση των πιο μικρών πλοίων και σε περίπτωση βλάβης σε μια από τις γερανογέφυρες του τερματικού. Έχουμε επίσης αγοράσει 17 επιπρόσθετα μηχανήματα τύπου 'straddle carrier' τα οποία αύξησαν τον στόλο που παραλήφθηκε από 10 σε 27. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε παράλληλα στον εκσυγχρονισμό των υποδομών τεχνολογίας που απαιτούνται για την εφαρμογή του σύγχρονου συστήματος πληροφορικής του τερματικού".
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.