Καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την επίλυση του προβλήματος των κόκκινων δανείων, η ώρα για εμπλοκή του κράτους στην όλη διαδικασία με εταιρεία διαχείρισης δανείων προβάλλει στον ορίζοντα σαν μια επιβεβλημένη και ρεαλιστική επιλογή.
Μια επιλογή που, μετά από το αρχικό σοκ που προκάλεσαν το κούρεμα καταθέσεων και τα περιοριστικά μέτρα στις συναλλαγές, είχε εγκαταλειφθεί, καθώς προτεραιότητα ήταν το κτίσιμο του τραπεζικού τομέα. Πλέον με τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα που θέτουν οι επόπτες στις τράπεζες για επίλυση του προβλήματος των μη εξυπηρετουμένων δανείων (ΜΕΔ), που ανέρχεται στο 44% των συνολικών δανείων, η επιλογή αυτή επιστρέφει στο τραπέζι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα πλέον δεν είναι αν θα δημιουργηθεί εταίρα αλλά πότε, πόσα θα στοιχίσει και ποιους θα καλύψει. Αρκετοί υποστηρίζουν πως το πλαίσιο αφερεγγυότητας που έχει ψηφιστεί θα στείλει ένα μεγάλο μέρος των πρώτων κατοικιών στο κράτος για προστασία. Τα νούμερα είναι προς το παρόν μικρά, ωστόσο οι τράπεζες αναμένεται να ασκήσουν πίεση και στους δανειολήπτες που έχουν υποθηκευμένη την πρώτη κατοικία.
Με τη δημιουργία "κακής τράπεζας" το κράτος ενδεχομένως να προλάβει δυσάρεστες καταστάσεις και να προστατέψει τον κοινωνικό ιστό και τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. "Δεν θα πρέπει να αναμένει κανείς πως την κοινωνική πολιτική θα την αναλάβουν οι τράπεζες ή ιδιωτικές εταιρίες διαχείρισης χρέους και ξένοι επενδυτές που ενδεχομένως θα αγοράσουν τα δάνεια από τις τράπεζες", τονίζουν τραπεζικές πηγές στον "Πολίτη".
Οι τραπεζικές πηγές συγκλίνουν πως οι κινήσεις θα πρέπει να αναμένονται μετά τις προεδρικές εκλογές επί του θέματος, καθώς η προεκλογική περίοδος δεν προσφέρεται ούτε για σοβαρή επεξεργασία τόσο ευαίσθητων προτάσεων ούτε και για πρακτικούς λόγους μιας και η Βουλή βάζει λουκέτο για τις προεδρικές στις αρχές Δεκεμβρίου.
Πάντως ακόμη και έτσι, τράπεζες και επόπτες επεξεργάζονται πιο εντατικά από ποτέ σενάρια που περιλαμβάνουν ανταλλαγή του χρέους των νοικοκυριών με κρατικά ομόλογα ή εγγυήσεις. Τα κρατικά ομόλογα ενδεχομένως θα είχαν μεγάλη διάρκεια και χαμηλό επιτόκιο, κάτι που άλλωστε δικαιολογείται και από τα επιτόκια που λαμβάνει το κράτος στις διεθνείς αγορές. Ανάμεσα σε άλλα εξετάζονται κίνητρα για επαναγορές της πρώτης κατοικίας για όσους το επιθυμούν αλλά και σενάρια για εκμίσθωση έναντι ενός μικρού πόσου.
Μελετούν ακόμη και το ενδεχόμενο τελικής εκποιήσεις με τον θάνατο του ιδιοκτήτη αναβάλλοντας την εκποίηση σε βάθος χρόνου, στερώντας στην ουσία την ιδιοκτησία μόνο από τους κληρονόμους. Η κρατική εταιρεία διαχείρισης χρέους αναμένεται πως πρωτίστως θα κινηθεί στο πλαίσιο που προνοεί η νομοθεσία της αφερεγγυότητας, αλλά δεν αποκλείεται αυτό να διευρυνθεί περιλαμβάνοντας και άλλες κατηγορίες ευάλωτων δανειοληπτών.
Ταυτόχρονα, η παρέμβαση του κράτους στη μείωση των μη εξυπηρετουμένων δανείων απασφαλίζει τον κίνδυνο στην οικονομία που αυτά προκαλούν και αν οι οίκοι αξιολόγησης πειστούν πως δεν είναι απλώς μεταφορά του κινδύνου από τις τράπεζες στο Δημόσιο, ενδεχομένως αυτό να φέρει την πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα. Σε αυτή την περίπτωση, η επένδυση του κράτους στα κόκκινα δάνεια θα έχει υπερκαλυφθεί και με το παραπάνω καθώς ανοίγει ο δρόμος για φθηνό δανεισμό και αγορά ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα τόσο για το κράτος όσο και για τις τράπεζες.
Πάντως, επόπτες και τραπεζίτες συμφωνούν με τη διαπίστωση του διευθύνοντος συμβούλου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) Κλάους Ρέγκλινγκ σε συνέντευξή του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων πως "η κακή τράπεζα πρέπει να είναι ένα στοιχείο μιας συνολικής στρατηγικής".
"Μια κακή τράπεζα δεν συνιστά τη μοναδική θεραπεία για τα προβλήματα του κυπριακού τραπεζικού τομέα, αλλά πρέπει να είναι μέρος των υπόλοιπων εργαλείων, όπως το νομικό πλαίσιο για πωλήσεις και τιτλοποιήσεις δανείων και οι εκποιήσεις" τόνισε ο κ. Ρέγκλινγκ.
Το θέμα είχαν επαναφέρει νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα με δηλώσεις τους τόσο ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης όσο και η διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας Χρυστάλλα Γιωρκάτζη. Πάγια θέση του Υπουργείου Οικονομικών είναι πως η κακή τράπεζα βρίσκεται στο τραπέζι αλλά θα πρέπει να εξεταστούν οι λεπτομέρειες και η χρηματοδότηση, ενώ η κ. Γιωρκάτζη τάχθηκε ανεπιφύλακτα υπέρ της αυτής της λύσης.
"Η Κεντρική Τράπεζα ήταν ο πρώτος οργανισμός που από τον καιρό που ήρθε η τρόικα ήγειρε το θέμα και υποστήριξε τη δημιουργία ενός κρατικού φορέα. Δυστυχώς για κάποιο λόγο που κανείς δεν τον γνωρίζει, δεν θα μάθουμε ποτέ πώς η πρόταση αυτή εξαφανίστηκε από το τραπέζι. Εγώ υποστηρίζω αυτή την πρόταση", δήλωσε η διοικητής της ΚΤΚ.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.