Η ασαφής και πάσχουσα ποικιλοτρόπως, κατά τον γενικό ελεγκτή, διαδικασία που ακολουθείται για την ανέγερση νέου γηπέδου για τις ανάγκες των σωματείων της Λεμεσού, ΑΕΛ, Άρη και Απόλλωνα, ιδιαίτερα για την επιχορήγησή του, δεν αποκλείεται στο τέλος να τινάξει στον αέρα τους σχεδιασμούς.
Στην έκθεσή του για τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού (2016) ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης αναλώνει αρκετές σελίδες για τα κριτήρια επιχορήγησης του γηπέδου, για το οποίο επέδειξε ειδικό ενδιαφέρον ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, υπογραμμίζοντας κατ’ αρχήν ότι θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιο θα είναι το αναμενόμενο κόστος του έργου και ότι αυτό θα πρέπει να συνάδει με την απόφαση για κόστος μέχρι 15 εκατ. ευρώ. Στο μεταξύ από στοιχεία που συνέλεξε η Ελεγκτική Υπηρεσία προκύπτει πως ενώ αρχικά έγινε λόγος για ανέγερση γηπέδου ύψους 15 εκατ. ευρώ, ο προϋπολογισμός ανήλθε στα 17 εκατ. ευρώ, την ώρα που ζητείται δανειοδότηση 22 εκατ. ενώ -και αυτό είναι το πλέον σημαντικό- το εκτιμώμενο κόστος αυξάνεται, με κάθε νέα προκαταρκτική εκτίμηση, ξεπερνώντας τα 28 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Μιχαηλίδης εν συνεχεία επικαλείται τα πρακτικά της συνεδρίας του δ.σ. του ΚΟΑ ημερ. 19 Μαΐου 2014 στα οποία γινόταν αναφορά στη συνάντηση που είχε προηγηθεί την ίδια μέρα στο Προεδρικό Μέγαρο με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με θέμα τη δημιουργία του νέου σταδίου το οποίο θα ανεγερθεί στο Κολόσσι και θα είναι χωρητικότητας 12 χιλ. θεατών. «Παρατηρήθηκε ότι ενώ, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα κριτήρια του ΚΟΑ, όπως αναθεωρήθηκαν από το δ.σ. στις 9.6.2011, τα ποδοσφαιρικά γήπεδα χωρητικότητας 12.000 και 14.000 θεατών επιχορηγούνται με 60% επί των επιλέξιμων δαπανών που καθορίζονται στα κριτήρια του οργανισμού, η απόφαση που λήφθηκε από το δ.σ., ημερ. 23.12.2013, ήταν για επιχορήγηση του συνολικού κόστους του έργου, απόφαση η οποία είναι εκτός των εγκεκριμένων κριτηρίων». Συνακόλουθα, εξηγεί ο γεν. ελεγκτής, προκύπτει θέμα άνισης μεταχείρισης και κρατικής ενίσχυσης και αναμένεται η γνωμάτευση από τον έφορο Κρατικών Ενισχύσεων και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε οι σχετικές ενέργειες να είναι καθόλα σύννομες. «Δημιουργείται και προηγούμενο και ζητήσαμε να πληροφορηθούμε πώς ο ΚΟΑ προτίθεται να χειριστεί το θέμα και πώς αναμένεται να αντεπεξέλθει ο οργανισμός σε περίπτωση που και άλλα σωματεία ζητήσουν επιχορήγηση με 100% (για ανέγερση εγκαταστάσεων ή για ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις που χορηγήθηκαν με χαμηλότερα ποσοστά) και θα αναμένουν την ίδια μεταχείριση». Στις 9 Ιουνίου ο πρόεδρος του ΚΟΑ, απαντώντας στις επισημάνσεις του γεν. ελεγκτή, είχε σημειώσει πως η εν λόγω απόφαση αποτελεί κατ’ εξαίρεση απόφαση του δ.σ. του ΚΟΑ και πως το όλο έργο αποτελεί προτεραιότητα και τυγχάνει ειδικής μεταχείρισης με εμπλοκή τόσο των σωματείων όσο και της Προεδρίας...
Πέραν τούτου, δεν πρέπει να παρακαμφθεί, κατά τον κ. Μιχαηλίδη, αλλά θα πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία λήψης έγκρισης από τη Βουλή πριν προχωρήσει η συνομολόγηση του σχετικού δανείου, την αποπληρωμή του οποίου με σχετικές γραπτές διαβεβαιώσεις ουσιαστικά θα εγγυάται το κράτος. «Ενδέχεται να προκύπτει σε σχέση με οποιεσδήποτε διαβεβαιώσεις, και θέμα υπέρβασης εξουσίας, εφόσον ο ΚΟΑ ή/και η κυβέρνηση δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να δεσμεύσουν τη Βουλή να ψηφίσει τα εν λόγω ποσά στους σχετικούς ετήσιους προϋπολογισμούς του κράτους ή/και του ΚΟΑ». Ο κ. Μιχαηλίδης θεωρεί επίσης πως θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν τα θέματα που προκύπτουν από τη μίσθωση της γης, ενώ όλες οι σχετικές συμφωνίες θα πρέπει να είναι σύννομες και να συνάδουν μεταξύ τους. «Προς αποφυγή μη σύννομων/παράτυπων/ζημιογόνων ενεργειών, οι οποίες ενδέχεται να επιφέρουν αρνητικές επιπτώσεις, χρειάζεται για τα πιο πάνω θέματα να ζητηθεί επίσης γνωμάτευση από τον γενικό εισαγγελέα της Δημοκρατίας, προτού γίνουν περαιτέρω ενέργειες», τονίζει ο κ. Μιχαηλίδης, για να καταλήξει πως η Ελεγκτική Υπηρεσία θα αναμένει πλήρη συμμόρφωση του ΚΟΑ με τα θεσμοθετημένα κριτήρια και τους σχετικούς κανονισμούς που διέπουν τις επιχορηγήσεις χωρίς παρεκκλίσεις. Όπως δε πληροφορείται ο «Π», είναι θέση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας πως ο μόνος τρόπος να καταστεί εφικτή η ανέγερση του γηπέδου είναι αυτό να ανήκει στο κράτος και να ενοικιάζεται στα σωματεία.
Συστάσεις για επιχορήγηση ομοσπονδιών
Ο γενικός ελεγκτής στην έκθεσή του για τον ΚΟΑ το 2016 καταπιάνεται και με τις επιχορηγήσεις του οργανισμού προς τις διάφορες ομοσπονδίες, ενώ στέκει ιδιαίτερα στη μισθοδοσία δύο συγκεκριμένων, θέλοντας να καταδείξει ότι οι υπάλληλοι αμείβονται κατά το δοκούν. «Αναμένεται ότι τα άτομα και το ύψος των μισθών που επιχορηγούνται στις ομοσπονδίες από τον οργανισμό, ελέγχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα ως προς τη λογικότητα τόσο του αριθμού του προσωπικού, όσο και ως προς το ύψος των απολαβών τους», υπογραμμίζει ο γενικός ελεγκτής.
Όπως διαπιστώθηκε, αναφέρει, στο πλαίσιο των πολλών άλλων επιχορηγήσεων, ο ΚΟΑ επιχορήγησε τη μισθοδοσία τεσσάρων υπαλλήλων που εργοδοτούνται από την Κυπριακή Ομοσπονδία Ερασιτεχνικού Αθλητισμού Στίβου (ΚΟΕΑΣ) με συνολικό ποσό 180 χιλ. ευρώ (για το 2016) καθώς και τριών υπαλλήλων της Σκοπευτικής Ομοσπονδίας Κύπρου (ΣΚΟΚ) με συνολικό ποσό 77.305 ευρώ.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ο διευθυντής της ΚΟΕΑΣ που προσελήφθη το 1985 είχε το 2016 ετήσιες μεικτές απολαβές 74.285 ευρώ ενώ οι συνεισφορές του εργοδότη ανήλθαν σε 7.527 ευρώ. Ο εν λόγω διευθυντής ουσιαστικά αμείβεται όσο περίπου και οι βουλευτές, συμπεριλαμβανομένων των διαφόρων επιδομάτων τους.
Την ίδια ώρα στην ΚΟΕΑΣ εργοδοτούνται δύο γραφείς Α’ με ετήσιες απολαβές 43.266 ευρώ και 36.674 ευρώ αντίστοιχα και μία λογιστική γραφέας με 31.370 ευρώ. Ο γενικός ελεγκτής σημειώνει μάλιστα πως από τον Νοέμβριο του 2016, ο μισθός της λογιστικής γραφέως αυξήθηκε από 2.331,26 μηνιαίως σε 2.512,55 μηνιαίως, λόγω προαγωγής της σε θέση διοικητικού λειτουργού.
Από την άλλη, στη ΣΚΟΚ ισχύει άλλο καθεστώς. Ο τεχνικός διευθυντής που προσελήφθη το 1990 έχει ετήσιες μεικτές απολαβές 43.168 ευρώ, ο γραμματέας 29.914, ενώ ο τεχνικός σύμβουλος 17.624 ευρώ.
Παράνομες και προκλητικές οι αυξήσεις
Με τους υπαλλήλους αορίστου χρόνου του ΡΙΚ (το 75% του προσωπικού), τα βάζει ο γενικός ελεγκτής στην ετήσια έκθεσή του για τον ημικρατικό οργανισμό. Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης χαρακτηρίζει πρόδηλα παράνομη και προκλητική την οποιαδήποτε μισθολογική αναβάθμισή τους (ζητούν να πάνε από Α2-5-7 σε Α8-11 κλίμακα) και καταρρίπτει τον… μύθο πως υπάρχει αδικία στο καθεστώς τους, όπως χαρακτήριζαν κατά καιρούς τα διοικητικά συμβούλια το ύψος των απολαβών τους.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση του ελεγκτή, παρόλο που υπάρχει εισήγηση να προχωρήσει το θέμα, στους βασικούς όρους απασχόλησης των συνεργατών αορίστου χρόνου δεν υπάρχει πρόνοια για ανέλιξη. Μάλιστα, ο ελεγκτής αναφέρει πως οι εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου στο Δημόσιο υπηρετούν στις συνδυασμένες κλίμακες στις οποίες προσλαμβάνονται, χωρίς να ανελίσσονται σε υψηλότερες κλίμακες, άρα η ανέλιξή τους θα συνιστά προνομιακό χειρισμό έναντι των υπόλοιπων συναδέλφων τους στον δημόσιο τομέα. Ο ελεγκτής υπενθυμίζει στο ΡΙΚ και την (ξεχασμένη από όλους) μελέτη της PwC για την αναδιοργάνωση του ΡΙΚ, στην οποία όχι απλά δεν τέθηκε τέτοια σύσταση, αλλά αντίθετα γινόταν εισήγηση για μείωση του προσωπικού κατά 49-60 άτομα. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την απάντηση του ΡΙΚ πως η απόφαση για ανέλιξη των υπαλλήλων είναι πολιτική, εντούτοις ο ελεγκτής εμμένει στη θέση του, θεωρώντας πως θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο ίδρυμα.
Από τα υπόλοιπα θέματα που θίγει ο ελεγκτής, εντύπωση προκαλεί η πληρωμή άδειας ανάπαυσης σε υπαλλήλους που παραιτήθηκαν, παρά το ότι δεν προβλέπεται από τους κανονισμούς, αλλά και η επαναπρόσληψη υπαλλήλων που απολύθηκαν λόγω πειθαρχικού παραπτώματος, επειδή δεν θα προχωρήσουν σε αγωγές. Ο ελεγκτής θεωρεί πως ο χειρισμός του θέματος ενέχει το στοιχείο συγκάλυψης και ατιμωρησίας. Όσο για τα ετήσια προβλήματα που υπάρχουν στις εκθέσεις του ελεγκτή (ταμείο συντάξεων, περιθωριακά ωφελήματα, εισιτήρια Junior Eurovision), παρά το ότι το ΡΙΚ αναφέρει πως προσπαθεί να τα επιλύσει, ο ελεγκτής επισημαίνει πως η παρέλευση μεγάλου χρονικού διαστήματος δυσχεραίνει την προσπάθεια επίλυσης.
Μιχάλης Σταύρου
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.