Μια σειρά από στοιχεία, τόσο της Στατιστικής Υπηρεσίας, όσο και της εξειδικευμένης εταιρείας αναλύσεων της κυπριακής αγοράς λιανικών εμπορίου RetailZoom, δείχνουν μια σταθεροποίηση της αγοράς. Αυτό προκύπτει και από τα στοιχεία της έρευνας οικονομικής συγκυρίας, με τους καταναλωτές να δηλώνουν πιο αισιόδοξοι για τα οικονομικά του νοικοκυριού τους.
Σύμφωνα με ανάλυση για τις τάσεις πωλήσεων των FMCGs (δηλαδή των συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών ευρείας και ταχείας κατανάλωσης) από σημαντική μερίδα υπεραγορών που κατέχει περίπου το 1/3 της αγοράς και συγκεκριμένα των Αθηαινίτης, Άλφα Μέγα, Ιωαννίδης, Καρσεράς, Κκόλιας, ΜΑΣ (στην έρευνα μετέχει τμήμα του δικτύου), Μετρό, Παπαντωνίου, Savemore (στην έρευνα μετέχει τμήμα του δικτύου), Στέλιος, το πρώτο τετράμηνο του 2017 παρατηρείται, σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2016, και αύξηση των επισκέψεων στις παραπάνω υπεραγορές κατά 5% και αύξηση 4% του τζίρου πωλήσεων των συσκευασμένων προϊόντων ταχείας κυκλοφορίας, ενώ το μέσο καλάθι με αυτά τα προϊόντα έχει μειωθεί, κατά 1%, με τη μέση αξία του να είναι 19,15 ευρώ.
Αν και το δείγμα της RetailZoom δεν επιτρέπει την εξαγωγή γενικών συμπερασμάτων (καθώς δεν καταγράφει το σύνολο της αγοράς, αλλά ένα σημαντικό κομμάτι αυτής), μπορούμε να πούμε ότι οι καταναλωτές επιλέγουν να πραγματοποιούν στοχευμένες αγορές και να επισκέπτονται αρκετές φορές μέσα στον μήνα την υπεραγορά τους.
Το 50,6% των καλαθιών είναι χαμηλής αξίας, έως 20 ευρώ, με τα μεγάλα καλάθια (άνω των 100 ευρώ) να αποτελούν το 8,9% δίνοντας το 40,1% του τζίρου. Ωστόσο τα μεγάλα καλάθια έχουν χάσει οριακά μερίδιο και αξία σε σχέση με το 2016 (-0,2% και -0,8% αντίστοιχα), χωρίς αυτή η μείωση να επηρεάζει τη σημασία τους για τις υπεραγορές.
Συνέπεια του μεγάλου αριθμού των καλαθιών μικρής αξίας είναι ότι αγορές προϊόντων γίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, με το Σαββατοκύριακο, κλασικό διήμερο για να γεμίζει το καλάθι της νοικοκυράς, να απορροφά το 27,5% των επισκέψεων και να δίνει το 30,6% του τζίρου, με τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας να κερδίζουν σχεδόν ισομερώς (με τη Δευτέρα να είναι λίγο πιο χαμηλά) το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Σε ό,τι αφορά τα συσκευασμένα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης το μεγαλύτερο μερίδιο σε τζίρο καταλαμβάνει η κατηγορία των συσκευασμένων τυριών (4,4%,) και ακολουθούν τα τσιγάρα (4,1%), το φρέσκο γάλα (3,8%), τα αναψυκτικά (3%), οι σοκολάτες (3%), το λευκό γιαούρτι (2,9%), το κρασί (2,9%), τα δημητριακά (2,5%), τα απορρυπαντικά (2,5%) και τα μπισκότα (2,3%).
Τα συσκευασμένα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης που αγοράζονται πιο συχνά είναι το φρέσκο γάλα (29,4%), το λευκό γιαούρτι (16%), οι σοκολάτες (15%), τα συσκευασμένα τυριά (13,8%), τα μπισκότα (13,5%), το νερό (13,4%), τα αναψυκτικά (13,3%), τα πατατάκια (11,2%), τα δημητριακά (10,6%) και οι χυμοί (10,5%).
Τα συσκευασμένα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης με τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην αύξηση των πωλήσεων κατά το πρώτο τετράμηνο του 2017 είναι το κρασί (12%), οι σοκολάτες (10,7%), οι παιδικές πάνες (13,2%), το νερό (9,2%), τα πατατάκια (12,1%), το λάδι (9,4%), τα κατεψυγμένα λαχανικά (14,8%), το μη ζωικό γάλα (22,6%), το ουίσκι (10,6%) και το μέλι (18%). Η σύνθεση των προϊόντων (αλκοόλ, σοκολάτες, πατατάκια) αποτελεί άλλη μια ένδειξη της καλυτέρευσης των συνθηκών στην πραγματική οικονομία, με τους Κύπριους να νιώθουν άνετα με την αγορά προϊόντων που δεν είναι πρώτης ανάγκης.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.