Την πεποίθησή του ότι ο Όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) θα αποτελέσει έναν ισχυρό περιφερειακό ενεργειακό οργανισμό στην περιοχή της Νοτιανατολικής Ευρώπης και στα Βαλκάνια -τα οποία έχουν κομβική σημασία, καθώς είναι η μια από τις δυο "πόρτες" της Ευρώπης προς τις περιοχές που παράγουν ενεργειακά προϊόντα- εξέφρασε πριν από μερικές μέρες ο δευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια κ. Γρηγόρης Στεργιούλης, κατά την εναρκτήρια ομιλία του στο διήμερο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με θέμα "Διύλιση, Αποθήκευση & Εμπορία Πετρελαιοειδών στη ΝΑ Ευρώπη", που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 30 και 31 Μαρτίου. Ο κ. Στεργιούλης υποστήριξε επίσης ότι ο Όμιλος ΕΛΠΟ θα συνεχίσει να συμβάλει αποφασιστικά στην ασφάλεια εφοδιασμού και την παροχή υψηλής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, σε όλο το εύρος της ενεργειακής αγοράς και σε όλες τις χώρες όπου δραστηριοποιείται.
Επεσήμανε ακόμη ότι κυρίαρχο ζήτημα σήμερα για τον κλάδο αποτελεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής διύλισης, η οποία πλήττεται σημαντικά εξαιτίας του υψηλού κόστους συμμόρφωσης στις περιβαλλοντικές προδιαγραφές που θέτει η ΕΕ, οι οποίες όμως δεν υφίστανται στις ανταγωνιστικές περιοχές όπως η Τουρκία, η Μέση Ανατολή και η ΝΑ Ασία. Ως αποτέλεσμα, όπως είπε, τα διυλιστήρια της ΝΑ Ευρώπης βιώνουν αδυσώπητο διεθνή ανταγωνισμό και η θέση τους καθίσταται ιδιαίτερα ευάλωτη.
"Όντας στην άκρη της Ευρώπης, το ύψος των εξαγωγών μας ανέρχεται στο 60% της συνολικής παραγωγής, σε σύγκριση με τον μέσο όρο (15%) της ευρωπαϊκής διύλισης, ένας αριθμός που δείχνει με σαφήνεια την πρόσθετη επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν ορισμένα από τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια", ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Στεργιούλης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΠΕ χαρακτήρισε ως μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις του αιώνα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μετάβαση προς μια κοινωνία χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, σημειώνοντας με έμφαση ότι "η πορεία αυτή θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ομαλά και με το ελάχιστο δυνατό κοινωνικό κόστος".
Παράλληλα, υποστήριξε πως οι στόχοι μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και η αύξηση του κόστους για εκπομπές άνθρακα θα καθιστούν σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα όλο και λιγότερο ανταγωνιστικά. "Ενόψει του ενεργειακού μετασχηματισμού που θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις σε έρευνα, καινοτομία, νέες παραγωγικές μονάδες και υποδομές, τα ΕΛΠΕ θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο ως ανταγωνιστικός και καινοτόμος πάροχος ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών", δήλωσε ο κ. Στεργιούλης και πρόσθεσε ότι στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος κινείται επενδυτικά σε δύο στρατηγικές κατευθύνσεις: στην επαναδραστηριοποίηση στον τομέα έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων στον ελλαδικό χώρο, καθώς και στην ενίσχυση του πλούσιου εγχώριου δυναμικού σε ΑΠΕ.
Γενικός διευθυντής Εγχώριας και Διεθνούς Εμπορίας του Ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) είναι ο συμπατριώτης μας Ροβέρτος Καραχάννας. Αδράξαμε λοιπόν την ευκαιρία και ρωτήσαμε τον κ. Καραχάννα, στο περιθώριο του πρόσφατου συνεδρίου, για τα της Κύπρου και κυρίως για αυτό που αφήνεται να πλανάται εδώ και χρόνια, περί συνεννόησης στην τιμολόγηση των καυσίμων μεταξύ των εταιρειών εισαγωγής. "Γελοίο" χαρακτήρισε τον συγκεκριμένο ισχυρισμό και υποστήριξε ότι καμία από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο δεν θα ρίσκαρε το όνομά της για να συνεννοηθεί στο θέμα των τιμών πώλησης των καυσίμων.
- Κύριε Καραχάννα στο συνέδριο έχετε μιλήσει για τα οφέλη που υπάρχουν σε μια οικονομία από τη διύλιση-επεξεργασία του πετρελαίου. Και σας ερωτώ, ως Κύπριο όμως, το νησί μας είναι λάθος που εγκατέλειψε τη διύλιση;
- Νομίζω ότι η Κύπρος ορθώς εγκατέλειψε τη διύλιση. Λόγω μεγέθους οικονομίας. Όμως, εάν για παράδειγμα υπήρχε ένας επενδυτής ο οποίος θα δημιουργούσε ένα σύγχρονο εργοστάσιο διύλισης, με τους αναγκαίους αποθηκευτικούς χώρους και θα αξιοποιούσε τη γεωγραφική θέση της Κύπρου για να προωθεί στην ευρύτερη περιοχή υψηλής ποιότητας παράγωγα προϊόντα, θα μπορούσαν να ήταν κερδοφόρα. Η διαφορά που έχουμε στην τιμή της Ελλάδας και της Κύπρου στα καύσιμα είναι 2 σεντ το λίτρο και αυτή η διαφορά αφορά το κόστος μεταφοράς. Διευκρινίζω λοιπόν ξανά ότι για την Κύπρο αυτό που θα έχει αξία είναι μία μονάδα μέσα από την οποία θα μπορεί να κάνει εξαγωγές. Μόνο για το μέγεθος της Κύπρου, με βάση τους περιβαλλοντικούς κανόνες και τις επενδύσεις που απαιτούνται, είναι ασύμφορο ένα τέτοιο διυλιστήριο.
- Η Κύπρος είναι άμεσα εξαρτημένη από τα συμβατικά καύσιμα και επειδή, όπως μας λέτε, υπάρχει ένα μικρό πρόσθετο κόστος, που έχει να κάνει με τη μεταφορά, θα ρωτήσω για αυτό που πλανάται εδώ και καιρό στον τόπο μας. Περί προσυνεννόησης των εταιρειών εισαγωγής και διάθεσης πετρελαιοειδών στις τιμές πώλησης. Τι απαντάτε;
- Καταρχάς εγώ θα πω ότι είναι πολύ τραβηγμένο, για να μην πω άλλη λέξη, να έρχεται η Επιτροπή Ανταγωνισμού και να μας λέει ότι επικοινωνήσαμε μέσω του Τύπου. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, με τους ανθρώπους οι οποίοι λειτουργούν μέσα στην αγορά έχουμε ομαλές σχέσεις. Φυσικά άλλο είναι να λέμε για συνεννόηση και άλλο να καθορίζουμε προτεραιότητες. Φοβάμαι ότι έχουμε μπερδέψει το τι σημαίνει προτεραιότητα και τι προσυνεννόηση. Το να λέμε ότι συνεννοούμαστε (σ.σ. στον καθορισμό τιμών), "και κάνουμε και φτιάχνουμε" είναι απόλυτα γελοίο. Και θα σας εξηγήσω γιατί; Οι εταιρείες οι μεγάλες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Κύπρο, είναι ιδιαιτέρως σοβαρές εταιρείες. Μιλάμε για μία πολυεθνική που λέγεται EXΧON, η οποία, όπως πιστεύω, ποτέ δεν θα εξέθετε το όνομά της για να συνεννοείται και τα λοιπά. Μιλάμε ακόμη για μία κυπριακή εταιρεία, την ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ, η οποία πέρα από την πολυετή ιστορία της συνεχίζει να επενδύει στον τόπο. Και τα λέω σαν ΕΚΟ, η οποία σέβεται τους ανταγωνιστές της. Και αυτό γιατί όλοι οι "παίκτες" στην Κύπρο προσφέρουν στον καταναλωτή ένα ασφαλές περιβάλλον πρατηρίων, ωραία εταιρική εικόνα και...
- ...σε υγιείς συνθήκες ανταγωνισμού. Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο.
- Ναι, σε υγιείς συνθήκες ανταγωνισμού. Προφανώς οι εταιρείες πετρελαιοειδών θα πρέπει να προμηθευτούν από κάπου τα προϊόντα και τα Ελληνικά Πετρέλαια είναι ένας προμηθευτής στην περιοχή. Ο καθένας από εμάς όταν επιλέγει τα Ελληνικά Πετρέλαια τα επιλέγει γιατί διαθέτουν τα πιο αναβαθμισμένα, τα πιο προηγμένα και τα πιο καθαρά προϊόντα. Επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η απόσταση. Είναι κοντά και έτσι το κόστος μεταφοράς μειώνεται στο ελάχιστο. Όμως το ότι αγοράζουμε όλοι από τον ίδιο, αυτό δεν μας αποτρέπει να ενεργούμε διαφορετικά ως εταιρείες εισαγωγής και διανομής. Εάν όμως πραγματικά η κυβέρνηση ενδιαφέρεται να βοηθήσει προς την κατεύθυνση του υγιούς ανταγωνισμού και της μείωσης των τιμών, όχι μόνο έπρεπε να μας επιτρέπει να μεταφέρουμε όλοι μαζί καύσιμα, αλλά έπρεπε να μας το επιβάλλει. Μεγαλύτερα καράβια, μεγαλύτερες ποσότητες, μικρότερο κόστος μεταφοράς.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.