Φόρμα αναζήτησης

Χαστούκι στα ρυπογόνα – Πώς διαμορφώνονται τα τέλη κυκλοφορίας

Δεν άρεσε στη Βουλή ούτε το τροποποιημένο νομοσχέδιο με τα προτεινόμενα νέα τέλη κυκλοφορίας το οποίο παρουσιάστηκε χθες από το Υπουργείο Μεταφορών στην κοινή συνεδρία των Επιτροπών Μεταφορών και Οικονομικών. Ως εκ τούτου, τις επόμενες μέρες αναμένεται ότι θα κορυφωθεί το «παζάρι» μεταξύ των κοινοβουλευτικών κομμάτων για αλλαγές στις προτεινόμενες ρήτρες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, με στόχο το νομοσχέδιο να βρίσκεται στην ατζέντα στην επόμενη συνεδρία της ολομέλειας, δηλαδή την 1η Μαρτίου.

Την προσεχή Πέμπτη τα μέλη της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών θα προσπαθήσουν σε μία νέα συνεδρία να τα συμφωνήσουν ώστε να παρουσιάσουν ένα κοινό έγγραφο τροπολογιών ενώπιον της ολομέλειας με διαφοροποιήσεις στα τέλη, οι οποίες θα κάνουν ακόμη πιο απαγορευτική. απ’ ό,τι επιθυμεί η κυβέρνηση, την εγγραφή παλαιάς τεχνολογίας ρυπογόνων αυτοκινήτων.

Όσον αφορά το δεύτερο νομοσχέδιο που κατατέθηκε και συζητείται ταυτόχρονα, που προνοεί για την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης οχημάτων, το οποίο στοχεύει στην εξάλειψη των στρεβλώσεων μεταξύ καινούργιων και εισαγόμενων οχημάτων, δεν αναμένεται να βρεθούν συγκλίσεις μεταξύ όλων των κομμάτων. Ήδη διαμορφώνονται κάποιες συμμαχίες, κι ως εκ τούτου, όπως όλα δείχνουν, δεν θα αποφευχθούν οι τροπολογίες στην ολομέλεια.

Τι άλλαξε το ΤΟΜ

Το νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας να υπενθυμίσουμε ότι στοχεύει στην «τιμωρία» οχημάτων παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (σαλούν, διπλοκάμπινων και μικρών βαν) και ειδικά των πετρελαιοκίνητων. Ο τομέας των μεταφορών παράγει στην Κύπρο το 50% των τοπικών ρύπων και είναι υποχρέωση της ΚΔ να περιορίσει μέχρι το 2030 σταδιακά και σε σημαντικά ποσοστά τους ρύπους αυτούς. Παρουσιάζοντας τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο νομοσχέδιοκ, ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ), Σωτήρης Κωλέτα ανέφερε πως αυτό διαμορφώθηκε ξανά μετά από συζήτηση μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών, όπως ήταν και η επιθυμία της Βουλής. Οι βασικές αλλαγές είναι:

  1. Αφαιρείται η διασύνδεση της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και εντάσσεται η παράμετρος τής εκ κατασκευής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, δηλαδή τα πρότυπα εκπομπών Euro.
  2. Στη μεταβατική διάταξη που προβλέπει ότι τα νέα τέλη δεν εφαρμόζονται σε οχήματα που ήδη βρίσκονται στην Κύπρο και δεν έχουν ακόμη εγγραφεί, καθώς και σε οχήματα που έχουν ήδη φορτωθεί με προορισμό την Κύπρο, προστίθεται ακόμη μία παράμετρος 30 ημερών, ώστε να καλυφθούν και οχήματα που ενδεχομένως να έχουν παραγγελθεί αλλά δεν έχουν ακόμη φορτωθεί.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται στη βάση δύο παραμέτρων: Η πρώτη αφορά στις εκπομπές CO2 και η δεύτερη, αυτή που αλλάζει, προσθέτει τέλη στη βάση του προτύπου εκπομπών ρύπων. Το ΤΟΜ προτείνει όπως τα οχήματα με τα τελευταία αντιρρυπαντικά πρότυπα Euro6d και Euro6c να μην επιβαρύνονται με πρόσθετα τέλη. Τα βενζινοκίνητα Euro6 δεν θα έχουν επιβάρυνση, όχι όμως και τα πετρελαιοκίνητα, τα οποία θα επιβαρύνονται με έξτρα 100 ευρώ. Τα Euro5 θα επιβαρύνονται με 100 ευρώ τα βενζινοκίνητα και 200 ευρώ τα πετρελαιοκίνητα. Και τα Euro4 ή τα προγενέστερα θα επιβαρύνονται με έξτρα 250 ευρώ στα τέλη κυκλοφορίας τα βενζινοκίνητα και 500 ευρώ τα πετρελαιοκίνητα.

Το τελικό παζάρι

Όπως φάνηκε κατά τη χθεσινή συνεδρία της Βουλής ο ΔΗΣΥ, αλλά και το ΔΗΚΟ, επιθυμούν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των τελών για οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας του Euro6. «Δεν θα γίνουμε το νεκροταφείο αυτοκινήτων άλλων χωρών», είπε ο Αβέρωφ Νεοφύτου. Σύμφωνα με τους αριθμούς που ακούστηκαν χθες, τα δύο κόμματα θα εισηγηθούν όπως διαγραφεί η επιβάρυνση των 100 ευρώ για τα πετρελαιοκίνητα Euro6, κάτι που ζήτησαν οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων, και ο διπλασιασμός για τα Euro5, Euro4 και χαμηλότερα πρότυπα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επ. Μεταφορών Γιώργο Προκοπίου, θα αναζητηθούν συγκλίσεις από όλα τα κόμματα.

Συμμαχίες για τον φόρο

Κι ενώ αναζητείται συναίνεση μεταξύ όλων των κομμάτων για το θέμα των τελών κυκλοφορίας, συμφωνία δεν φαίνεται να είναι δυνατό να υπάρξει στο δεύτερο νομοσχέδιο που εξετάζεται ταυτόχρονα και το οποίο προνοεί κατάργηση του φόρου κατανάλωσης. ΔΗΣΥ και το ΔΗΚΟ τα βρίσκουν και αναμένεται να εισηγηθούν τροπολογία για μηδενικό φόρο κατανάλωσης. Να μην καταργηθεί δηλαδή αλλά να μηδενιστεί, με το επιχείρημα ότι έτσι θα είναι ευκολότερο να εισπραχθεί και ο ΦΠΑ. Η δεύτερη τροπολογία θα προέλθει από τη συμμαχία ΑΚΕΛ, ΕΔΕΚ και Οικολόγων που εισηγούνται μηδενικό φόρο κατανάλωσης για τα χαμηλών ρύπων και κλιμακωτή φορολογία για τα οχήματα που εκπέμπουν μεγαλύτερους ρύπους. Στη δεύτερη περίπτωση δεν αναιρείται ωστόσο το όφελος που κερδήθηκε στο δικαστήριο, και προνοεί για μείωση του φόρου κατανάλωσης στη βάση της ηλικίας των οχημάτων, ένα πλεονέκτημα για τα μεταχειρισμένα. Για να μην έρχεται σε σύγκρουση η απομείωση του φόρου με τους στόχους της τροπολογίας, δηλαδή την προώθηση οχημάτων χαμηλών ρύπων, αναμένεται οι Οικολόγοι να εισηγηθούν όπως η έκπτωση στα μεταχειρισμένα είναι η ελάχιστη δυνατή.

Χωρίς… κίνητρο

Στο μεταξύ, όπως αναφέρθηκε χθες από το ΤΟΜ, αφαιρέθηκε από την πρόταση το κίνητρο για μηδενικό τέλος εγγραφής και δωρεάν άδεια κυκλοφορίας για πέντε έτη στην περίπτωση απόσυρσης παλαιού οχήματος. Ούτε αυτό άρεσε στη Βουλή, ωστόσο στην προηγούμενη συνεδρία είναι με δική της παραίνεση που ζητήθηκε η υιοθέτηση ενός πραγματικού κινήτρου, καθώς θεωρήθηκε «αστείο» το όφελος του συγκεκριμένου. Τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών υποσχέθηκαν ότι θα επανέλθουν με νέο πακέτο κινήτρων για αγορά καινούργιων, μη ρυπογόνων οχημάτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ