Φόρμα αναζήτησης

Θανατηφόρο στον δρόμο Καλοπαναγιώτη-Γερακιών: Δεν έφταιγε το στηθαίο ασφαλείας

Δεν ήταν εν τέλει εκτός προδιαγραφών το στηθαίο ασφαλείας το οποίο δεν κατάφερε να σταματήσει την τρελή πορεία προς τη χαράδρα του οχήματος των δύο μοναχών σε δυστύχημα το οποίο συνέβη στις 21 Αυγούστου στον δρόμο Καλοπαναγιώτη-Γερακιών. Στο δυστύχημα σκοτώθηκε η 72χρονη μοναχή Βασιλεία και τραυματίστηκε σοβαρά η αδελφή της Μακρυνία, 70 ετών.

Πέρασε από πάνω του
Όπως πληροφορείται ο «Π» από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, ο λόγος για τον οποίο, σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες της Τροχαίας, το στηθαίο ασφαλείας το οποίο ήταν τοποθετημένο στο σημείο του δρόμου όπου συνέβη το δυστύχημα δεν κατάφερε να σταματήσει το όχημα των δύο μοναχών ήταν διότι αυτό κατάφερε να υπερβεί το στηθαίο με αποτέλεσμα να ανατραπεί σε γκρεμό. Το όχημα δεν είχε επιτύχει διάτρηση του στηθαίου, αλλά ανέβηκε πάνω από αυτό, διότι πολύ πιθανόν προηγουμένως να ανατράπηκε και όταν έγινε η σύγκρουση με το στηθαίο ήταν εκτός των ορίων των προδιαγραφόμενων παραμέτρων ασφαλούς πρόσκρουσης. Δηλαδή η σύγκρουση ήταν περίπου μετωπική και όχι με γωνία πρόσκρουσης έως 25 μοίρες όπως απαιτούν οι προδιαγραφές.

Από το 1980 στην Κύπρο
Όπως μας μεταφέρει επισήμως εκπρόσωπος του Τμήματος Δημοσίων Έργων, τα στηθαία ασφαλείας αποτελούν βασικό μέτρο οδικής ασφάλειας στην κατηγορία των παθητικών μέτρων, που αποσκοπούν στη μείωση της σοβαρότητας μιας οδικής σύγκρουσης μετά τον εκτροχιασμό ενός ή πολλών οχημάτων. Ουσιαστικά με την πρόσκρουση στο στηθαίο ασφαλείας γίνεται προσπάθεια να καταστεί πιο ελεγχόμενη η σύγκρουση. Τα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας, σημειώνει η ίδια πηγή, άρχισαν να τοποθετούνται στην Κύπρο από τη δεκαετία του 1980 και μαζικοποιήθηκε η χρήση τους από τη δεκαετία του 1990 ως διεθνώς αναγνωρισμένο πρακτικό μέτρο οδικής ασφάλειας. Όλος ο εξοπλισμός που τοποθετείται από την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ είναι στη βάση του σχετικού ευρωπαϊκού προτύπου EN1317. Προηγουμένως χρησιμοποιείτο το αμερικανικό πρότυπο.

Υπό προϋποθέσεις
Τα πρότυπα, συνεχίζει, καθορίζουν συγκεκριμένες παραμέτρους ασφαλείας για τα οχήματα που προσκρούουν σε αυτά και αν ικανοποιούνται οι συνθήκες αυτές το στηθαίο δεν επιτρέπει στο όχημα να το διατρήσει, αλλά αντίθετα στοχεύει στο να επαναφέρει το όχημα στον δρόμο. «Ένα τυπικό στηθαίο κατά τα αμερικανικά πρότυπα λειτουργεί σωστά για πρόσκρουση αυτοκινήτων βάρους μέχρι 2.000 kg, γωνία πρόσκρουσης μέχρι 25 μοίρες και ταχύτητα πρόσκρουσης μέχρι 100 km/h με μετακίνηση κατά τη σύγκρουση 0,6 m. Αντίστοιχα ένα τυπικό στηθαίο ασφαλείας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα έχει ανάλογες δυνατότητες και περιορισμούς». Το στηθαίο, δηλαδή, δεν «αναμένει» ότι ένα όχημα θα συγκρουστεί μετωπικά μαζί του. Αλλά κατά την πορεία στον δρόμο ένα όχημα θα ξεφύγει μέχρι και 25 μοίρες. Υπάρχουν, αναφέρει ο εκπρόσωπος του Τμήματος Δημοσίων Έργων, και χρησιμοποιούνται διάφοροι τύποι στηθαίων ασφαλείας, αναλόγως π.χ. του βάρους του οχήματος το οποίο λαμβάνει ο μελετητής και έχοντας υπόψη τον χώρο που αυτά θα τοποθετηθούν.

Δεν υπάρχουν αποκλίσεις
Στην Κύπρο γίνεται εκτεταμένη χρήση των μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας χωρίς να παρατηρηθούν αποκλίσεις από τις προδιαγραφές των χρησιμοποιούμενων υλικών. Η προμήθεια τέτοιων υλικών γίνεται μετά από εξακρίβωση της πιστοποίησης του προϊόντος, σύμφωνα με το πρότυπο EN1317 και τις προδιαγραφές που καθορίστηκαν. Η τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας γίνεται από έμπειρους εργολάβους.

Καταλήγοντας, ο λειτουργός του Τμήματος Δημοσίων Έργων αναφέρει πως το υπεραστικό οδικό δίκτυο της Κύπρου κρίνεται από ανεξάρτητους διεθνείς οργανισμούς ότι παρέχει υψηλά επίπεδα ασφάλειας και λειτουργικότητας. Αυτό δεν καθησυχάζει βεβαίως το τμήμα, το οποίο έχει ως στόχο τη διαρκή του αναβάθμιση.