Φόρμα αναζήτησης

Τα σχέδια για τις λεωφορειολωρίδες: Σε μία λωρίδα θα… πνιγούν τα αυτοκίνητα

Αποφασισμένος να δώσει λύσεις στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λευκωσίας δηλώνει ο Γιάννης Καρούσος. Μονοδρομήσεις και λεωφορειολωρίδες είναι στα άμεσα σχέδιά του, και είναι πεπεισμένος ότι η πολιτική που προωθεί θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις, αφενός για να μπουν οι πολίτες στα λεωφορεία και αφετέρου για να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τον τομέα των μεταφορών, που είναι ο πιο ρυπογόνος στην Κύπρο.

Τις πρώτες λεωφορειολωρίδες θα τις δούμε σε δέκα μήνες όταν τεθεί σε εφαρμογή η μονοδρόμηση της λεωφόρου Μακαρίου (από το ξενοδοχείο Landmark μέχρι την Αστυνομία Λυκαβηττού). Μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχει ολοκληρωθεί και η ειδική μελέτη για τις μονοδρομήσεις που θα γίνει στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του Σχεδίου Αστικής Κινητικότητας Λευκωσίας (ΣΒΑΚ) και θα ληφθούν αποφάσεις και για τα άλλα δίκτυα τα οποία θα μονοδρομηθούν, αλλά και τις λεωφορειολωρίδες που θα δημιουργηθούν στις λεωφόρους Λεμεσού, Δημοσθένη Σεβέρη και Στροβόλου όπου θα κινούνται οι γραμμές λεωφορείων, οι οποίες και θα αποτελέσουν το πρώτο τεστ για τη δημιουργία τραμ στην πρωτεύουσα.

Φτάνουν οι μελέτες

Ο υπουργός Μεταφορών θεωρεί πως ήρθε η ώρα οι κυκλοφοριακές μελέτες να μπουν στην πράξη. «Φτάνουν πια οι μελέτες. Εντός του 2021 θα ξεκινήσει η εφαρμογή των μονοδρομήσεων και θα γίνει και η διαμόρφωση των λεωφορειολωρίδων. Είμαι αποφασισμένος να προχωρήσω, παρότι γνωρίζω πως θα υπάρξουν μεγάλες αντιδράσεις από τους πολίτες, και αυτό το αντιλαμβάνομαι, καθώς θα αλλάξει η καθημερινότητά τους. Αλλά δεν υπάρχει επιλογή. Πρέπει να ακολουθήσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα βοηθήσει το λεωφορείο να κινείται πιο γρήγορα. Όταν παρατηρήσει κάποιος ότι θα εξοικονομεί χρόνο κινούμενος με το λεωφορείο, θα λάβει την απόφαση να αφήσει το τιμόνι και να μπει στο λεωφορείο», μας είπε, προσθέτοντας πως «στην Κύπρο έτσι λειτουργούν τα πράγματα. Με αντικίνητρα»…

Σίγουρα οι φιλόδοξοι στόχοι οι οποίοι αναφέρονται στα νέα συμβόλαια των δημοσίων επιβατικών μεταφορών, για αύξηση των διακινήσεων με λεωφορείο κατά 20% από 3% σήμερα σε δέκα χρόνια, δεν μπορούν να επιτευχθούν από μόνοι τους. Το κράτος πρέπει να δημιουργήσει τις υποδομές για να μπορέσει να μειώσει και την επιδότηση των δημοσίων μεταφορών που φτάνει το 40%. Ταυτόχρονα, το σχέδιο της Κύπρου για το κλίμα και την ενέργεια δεσμεύει το Υπ. Μεταφορών να συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των ρύπων από τα τροχοφόρα, οι οποίοι αποτελούν το 50% των εκπομπών στη χώρα.

Επικαιροποίηση ΣΒΑΚ

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το πρώτο Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας Λευκωσίας (ΣΒΑΚ) έγινε το 2010 και εφαρμόστηκε αποσπασματικά. Στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ προωθήθηκε, για παράδειγμα, η ανακατασκευή της Καλλιπόλεως και η μονοδρόμησή της θα προωθεί το δίδυμό της, δηλαδή η Μακαρίου από το Landmark στην Αστυνομία Λυκαβητού, που όπως προείπαμε θα γίνει μονόδρομος, και θα σχεδιαστούν δύο λεωφορειολωρίδες, ενώ στην ίδια μελέτη εμπίπτει και η ανακατασκευή του εμπορικού τριγώνου.

Η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Υπ. Μεταφορών κινεί τα νήματα εδώ και καιρό για την επικαιροποίηση του ΣΒΑΚ. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της μονάδας Μιχάλη Λαμπρινό, έφτασε η ώρα να προκηρυχθεί αυτή η προσφορά, κάτι που θα γίνει έως τα τέλη Αυγούστου. Μάλιστα, με απόφαση του υπουργού Μεταφορών, με το ίδιο συμβόλαιο θα γίνει και μία νέα μελέτη για τις μονοδρομήσεις που απαιτεί το οδικό δίκτυο της πόλης ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό. Η εν λόγω μελέτη θα είναι έτοιμη προς τα τέλη του 2020, ενώ οι εισηγήσεις του επικαιροποιημένου ΣΒΑΚ προς τα μέσα του 2021.

«Μόλις πάρουμε τους σχεδιασμούς, θα ξεκινήσουμε. Η πολιτική βούληση υπάρχει», δήλωσε ο κ. Καρούσος, ο οποίος ζήτησε πολύ στενά χρονοδιαγράμματα για τις μελέτες.

Πρώτα η Μακαρίου

Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρινό, η πρώτη μονοδρόμηση που θα γίνει, θα είναι αυτή του πάνω τμήματος της Μακαρίου. Η προσφορά είχε προκηρυχθεί εδώ και καιρό αλλά τα έργα θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο. Αρχικά, όχι με τη Μακαρίου, αλλά με την ανακατασκευή της οδού Εθνικής Φρουράς, η οποία συνδέει την Καλλιπόλεως με τη Μακαρίου. Η Εθνικής Φρουράς θα είναι ο συνδετικός κρίκος των δύο μονοδρομήσεων. Αφού ολοκληρωθεί το τμήμα αυτό του δρόμου που μπορεί να είναι και μικρότερο των 200 μέτρων, θα γίνει επάλειψη της Μακαρίου με νέο ασφαλτικό οδόστρωμα και κάποιες μικροδιορθώσεις στα πεζοδρόμια. Οι εργασίες θα γίνουν σε οκτώ Σαββατοκύριακα και υπολογίζεται να τελειώσουν τον Μάιο – Ιούνιο του 2021. Οι δύο από τις τέσσερις λωρίδες θα δοθούν στα λεωφορεία, στα ποδήλατα και στα ταξί και οι άλλες δύο στα ΙΧ . Όπως μας αποκάλυψε ο κ. Καρούσος, γίνονται σκέψεις να δοθούν κίνητρα και στους αυτοκινητιστές να χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες εάν το όχημα κινείται με τρεις επιβάτες συν τον οδηγό.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.