POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Συνέντευξη στον «Π» του υπουργού Μεταφορών: Η ηλεκτροκίνηση μπαίνει στη ζωή μας



Τους σχεδιασμούς για την ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου, αλλά και για τη βελτίωση του συστήματος των δημόσιων μεταφορών, περιγράφει στον «Π» ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος.

Σε ό,τι αφορά τις δημόσιες μεταφορές, στις αρχές Μαρτίου θα εφαρμοστεί το νέο δίκτυο με τα νέα δρομολόγια σε Λευκωσία και Λάρνακα. Παράλληλα τρέχει προσφορά για την ετοιμασία της μελέτης και των κατασκευαστικών έργων για τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων που θα αποτελέσουν τη βάση για τη δημιουργία τραμ και στη συνέχεια σιδηροδρομικού δικτύου που θα ενώνει τη Λευκωσία με όλες τις επαρχίες και τα δύο αεροδρόμια.

Ο κ. Καρούσος περιγράφει και τους βασικούς άξονες των έργων και των δράσεων που προωθεί το υπουργείο για χρηματοδότηση από το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας. Προτεραιότητα δίνεται στο περιβάλλον, στη μείωση των ρύπων από τις μεταφορές και στη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

«Προωθούμε ένα πάρα πολύ αισιόδοξο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση και τις υποδομές της, με σχέδια κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, ποδήλατα), με σταδιακή αντικατάσταση των κυβερνητικών οχημάτων με ηλεκτρικά, με κίνητρα για υποδομές σταθμών επαναφόρτισης και πάρα πολλά άλλα», αναφέρει.

Σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές, από την 1η Μαρτίου δεν θα ισχύει ο περιορισμός της καραντίνας για 56 χώρες, αλλά θα ισχύει συνδυασμός εργαστηριακών αναλύσεων αναλόγως των επιδημιολογικών δεδομένων κάθε χώρας.

«Για να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια και να μειώσουμε το ρίσκο των αεροπορικών εταιρειών, έχουμε επεκτείνει για ακόμα 6 μήνες, μέχρι και τις  30/6, το  προσωρινό σχέδιο κίνητρων του υπουργείου, με προϋπολογισμό περίπου 4 εκ. ευρώ», σημειώνει. Μάλιστα, τον περασμένο χρόνο το σχέδιο βοήθησε όχι μόνο στην αποκατάσταση της συνδεσιμότητας, αλλά και στην προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών και νέων προορισμών», εξηγεί ο κ. Καρούσος.

 

Ένα από τα στοιχήματα στη φάση της ανάκαμψης της κυπριακής οικονομίας είναι η αποκατάσταση της αεροπορικής συνδεσιμότητας. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας; Θα δοθούν επιπλέον κίνητρα σε αεροπορικές εταιρείες;

Η αποκατάσταση της συνδεσιμότητας της Κύπρου αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε ετοιμάσει ένα νέο σχέδιο δράσης για τη λειτουργία των αεροδρομίων, σύμφωνα με το οποίο, από την 1η Μαρτίου δεν θα ισχύει ο περιορισμός της καραντίνας για 56 χώρες, αλλά θα ισχύει συνδυασμός εργαστηριακών αναλύσεων αναλόγως των επιδημιολογικών δεδομένων κάθε χώρας. Για να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια και να μειώσουμε το ρίσκο των αεροπορικών εταιρειών, έχουμε επεκτείνει για ακόμα 6 μήνες, μέχρι και τις  30/6, το  προσωρινό σχέδιο κίνητρων του υπουργείου, με προϋπολογισμό περίπου 4 εκ. ευρώ.

Πρόκειται για το σχέδιο που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Ιούνιο, το οποίο εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έλαβε θετικότατα σχόλια από την αεροπορική βιομηχανία, αλλά και από τη Διεύθυνση Μεταφορών της ΕΕ. Μάλιστα, τον περασμένο χρόνο βοήθησε όχι μόνο στην αποκατάσταση της συνδεσιμότητας, αλλά και στην προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών και νέων προορισμών.

Ένα από τα αδύναμα στοιχεία των σχεδίων κινήτρων αεροπορικών εταιρειών είναι ότι αφορούν την ενίσχυση νέων δρομολογίων. Σε όλες τις χώρες της ΕΕ υπάρχει πλέον το ίδιο πρόβλημα αεροπορικής συνδεσιμότητας. Θα μπορούσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πειστεί και να επιτραπεί για ένα χρονικό διάστημα η επιδότηση υφιστάμενων δρομολογίων; Γίνονται ανάλογες κινήσεις;

Έχουν γίνει ήδη κινήσεις με το προσωρινό σχέδιο που ετοιμάσαμε, το οποίο μάλιστα είναι και το πρώτο του είδους του σε επίπεδο ΕΕ. Μάλιστα, η φιλοσοφία του σχεδίου μας θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση ενός πανευρωπαϊκού σχεδίου.

Το προσωρινό σχέδιο κινήτρων που έχουμε, είναι για όλους τους προορισμούς και για όλες τις εταιρείες, γιατί, πλέον, δεν είναι το κύριο θέμα οι νέοι προορισμοί, αλλά πρωτίστως η αποκατάσταση της αεροπορικής σύνδεσης της χωράς μας με το εξωτερικό, και αυτό είναι ένα από τα θετικά του συγκεκριμένου σχεδίου.

Επομένως, θα επωφεληθούν με τον ίδιο τρόπο όλες οι αεροπορικές εταιρείες και όλοι οι προορισμοί.

Είμαστε από τις χώρες που σε  επίπεδό ΕΕ ζητούσαμε επιτακτικά αλλαγές στα πλαίσια των κρατικών ενισχύσεων, σε προσωρινή βάση, για να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της πανδημίας και για να αποκαταστήσουμε τη συνδεσιμότητά μας με το εξωτερικό το συντομότερο. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν εγκριθεί αλλαγές στα θέματα αυτά, οι οποίες ισχύουν μέχρι 30 Ιουνίου.

Το θέμα των νέων προορισμών, όμως, δεν θα πρέπει να το αμελήσουμε. Αντίθετα, επειδή σε κάθε κρίση υπάρχουν και ευκαιρίες, θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τα θετικά μας και τα σχέδια για νέους προορισμούς στα οποία επικεντρώνονται τα σχέδια του Υφυπουργείου Τουρισμού. Μάλιστα πέρσι, εν μέσω πανδημίας, είχαμε  αρκετούς νέους προορισμούς, όπως Παρίσι, δύο αεροδρόμια στη Δανία, Φινλανδία και αρκετά νέα αεροδρόμια στη Γερμανία. Το αποκορύφωμα ήταν η δημιουργία βάσης στη Λάρνακα από ακόμη μία εταιρεία με στόλο τριών αεροπλάνων.

Το Ταμείο Ανάκαμψης

Έχουμε μπροστά μας μία μεγάλη πρόκληση, την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ποια αναπτυξιακά έργα και δράσεις προωθείται;

Το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων προωθεί αρκετά έργα και δράσεις, με προτεραιότητα το περιβάλλον και τη μείωση των ρύπων από τις μεταφορές και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Περίπου το 55% των ρύπων στην Κύπρο είναι από τις μεταφορές, κάτι που σημαίνει ότι έχουμε και τη μεγαλύτερη ευθύνη για τη μείωσή τους. Γι’ αυτό και στα προγράμματα αυτά προωθούμε ένα πάρα πολύ αισιόδοξο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση και τις υποδομές της, με σχέδια κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, ποδήλατα), με σταδιακή αντικατάσταση των κυβερνητικών οχημάτων με ηλεκτρικά, με κίνητρα για υποδομές σταθμών επαναφόρτισης και πάρα πολλά άλλα. Ταυτόχρονα, με την πρωτοβουλία για την ηλεκτροκίνηση θα τρέχει και ένα πρόγραμμα απόσυρσης ρυπογόνων οχημάτων, το οποίο θα βοηθήσει στη μείωση των ρύπων, αλλά και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Άλλες δράσεις είναι οι σχεδιασμοί για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως ποδηλατοδρόμοι, οι λεωφορειολωρίδες στη Λευκωσία, το  έξυπνο σύστημα διαχείρισης της τροχαίας κίνησης, αλλά και τα νέα στέγαστρα/στάσεις λεωφορείων. Επίσης, έχουμε συμπεριλάβει και αρκετά έργα ενεργειακής αναβάθμισης κυβερνητικών κτηρίων.

Δημόσιες μεταφορές

Η αλλαγή στους παρόχους δημόσιων μεταφορών εξελίχθηκε σε μία συγκυρία περιορισμών στις μετακινήσεις. Κατ’ αρχάς, πώς αξιολογείται τη μετάβαση και πότε το επιβατικό κοινό θα έχει στη διάθεσή του περισσότερες υπηρεσίες και δρομολόγια στις αστικές περιοχές;

Είναι μία διαδικασία η οποία είναι σε εξέλιξη στη Λευκωσία και στη Λάρνακα, στις οποίες έχει τεθεί σε ισχύ το νέο σύστημα και έρχονται πολλές αλλαγές με βελτιώσεις στα δρομολόγια με μεγαλύτερη συχνότητα και καλύτερη εξυπηρέτηση. Έγιναν οι προτάσεις και αυτή τη στιγμή αξιολογούνται από το Πανεπιστήμιο Κύπρου από ειδική ομάδα, ούτως ώστε να βεβαιωθούμε ότι θα είναι αυτές οι οποίες  θα προσφέρουν καλύτερη εξυπηρέτηση και βελτίωση σε σχέση με το τι ίσχυε μέχρι σήμερα. Αρχές Μαρτίου θα είμαστε έτοιμοι για να εφαρμόσουμε το νέο δίκτυο με τα νέα δρομολόγια.

Σιδηρόδρομος και τραμ

{TEXT BOLD}Η υλοποίηση έργων τραμ ή ενός σιδηροδρομικού δικτύου είναι ρομαντικές ιδέες;{TEXT BOLD}

Το τραμ είναι κάτι το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί σε βάθος χρόνου, όμως, για να υλοποιηθεί πρέπει πρώτα να δημιουργηθούν οι λεωφορειολωρίδες, έπειτα το τραμ και μετά ένα σύστημα σιδηροδρομικού δικτύου που να ενώνει τη Λευκωσία με όλες τις επαρχίες και τα δύο αεροδρόμια.

Όταν δημιουργήσουμε και λειτουργήσουμε τις λεωφορειολωρίδες, θα έχουμε κατ’ αρχάς όλα τα στατιστικά που χρειαζόμαστε για να τεκμηριώσουμε τη δημιουργία τραμ, ιδιαίτερα για τη βιωσιμότητά του, αλλά και μία από τις υποδομές που θα χρησιμοποιεί το τραμ, αφού οι λωρίδες αυτές θα χρησιμοποιούνται και από λεωφορεία και από το τραμ. Σήμερα είμαστε σε προσφορά για την ετοιμασία της μελέτης και των κατασκευαστικών έργων για τη δημιουργία των λωρίδων αυτών.

 

Αστυνομία: 42χρονη οδηγούσε με πενταπλάσιο ποσοστό αλκοόλης

 

Σοβαρό τροχαίο στον δρόμο Δευτεράς – Τσερίου: Στο νοσοκομείο μοτοσικλετιστής

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.