POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Συνεχίζονται τα έργα – Το μεγάλο κόλπο με τις άδειες οδηγού: Ο Καρούσος στον «Π»



Η αξία του μάλλον υποτιμημένου, μέχρι την προ κορωνοϊού εποχή, Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων αναδείχθηκε τους τελευταίους έξι μήνες που η πανδημία ανέτρεψε όλες τις βεβαιότητες και τις κανονικότητες στην Κύπρο και σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι το υπουργείο των αεροδρομίων, που η συνδεσιμότητα -με υγειονομική ασφάλεια- με τον έξω κόσμο μας βγάζει από την απομόνωση και φέρνει τουρισμό στο νησί μας. Είναι και το υπουργείο των δημόσιων έργων, που η συνέχισή τους στην εποχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης που προκαλεί ο SARS-CoV-2 διατηρεί ή και ανοίγει θέσεις εργασίας και δημιουργεί ρευστότητα στην εσωτερική αγορά. Είναι το υπουργείο των λεωφορείων, που είναι καταδικασμένο να κλείσει τη μαύρη τρύπα των τελευταίων δέκα χρόνων και να την αντικαταστήσει με ένα αξιόπιστο σύστημα δημόσιων μεταφορών που θα χαίρονται να χρησιμοποιούν οι πολίτες, και ταυτόχρονα με την αύξηση των επιβατών θα μειώνονται οι ρύποι και θα αμβλύνεται το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Πολύ σύντομα δεν θα είναι Υπουργείο Επικοινωνιών -αλλάζει όνομα το εν λόγω υπουργείο με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου- αφού οι επικοινωνίες έχουν μεταφερθεί πια στο Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής.

 

Μεγάλα έργα

Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα, ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος διαβεβαιώνει ότι «ο κορωνοϊός όχι μόνο δεν επηρεάζει τον προγραμματισμό τους, τουναντίον σε κάποιες περιπτώσεις, εκεί και όπου ήταν δυνατόν, επιταχύνεται η υλοποίησή τους». Στο πλαίσιο συνέντευξης που παραχώρησε στον «Πολίτη», ο κ. Καρούσος απαρίθμησε κάποια από τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη: Περιμετρικός Λευκωσίας (ξεκίνησε η υλοποίησή του), δρόμος Λεμεσού – Σαϊττά (ξεκίνησε), παρακαμπτήριος Γερμασόγειας (έχουν μπει οι υπογραφές), δρόμος Πόλης Χρυσοχούς – Πάφου (εκκρεμεί στην Αναθεωρητική Αρχή, θα δικαστεί τις επόμενες μέρες και αν δικαιωθεί το υπουργείο θα πέσουν οι υπογραφές πριν από το τέλος του χρόνου), δρόμος Δερύνειας – Σωτήρας (έχουν περάσει οι απαλλοτριώσεις από το Υπουργικό Συμβούλιο, προκηρύσσονται προσφορές πριν από το τέλος του 2020), δρόμος Λάρνακας – Δεκέλειας (θα προκηρυχθούν οι προσφορές σύντομα).

 

Λεωφορεία

Με αφορμή τα τελευταία απεργιακά μέτρα των εργαζομένων στη νέα εταιρεία που ανέλαβε τα λεωφορεία Λευκωσίας και Λάρνακας, ο αρμόδιος υπουργός εξήγησε ότι «αυτήν τη στιγμή οι δημόσιες επιβατικές μεταφορές είναι στο στάδιο της μετάβασης από το προηγούμενο σύστημα -μέσω του οποίου κτίστηκαν οι δημόσιες μεταφορές- σε ένα νέο σύστημα. Δηλαδή, τα τελευταία δέκα χρόνια το κράτος εισέπραττε τα έσοδα και πλήρωνε όλα τα έξοδα/επενδύσεις των εταιρειών, συν ένα εύλογο κέρδος, με τα μεγάλα προβλήματα που όλοι γνωρίζουμε. Τώρα είναι το στάδιο μετάβασης σε ένα νέο μοντέλο, που ουσιαστικά φεύγει ο κρατικός παρεμβατισμός και εισέρχεται δυναμικά ο ιδιωτικός τομέας. Το κράτος θα πληρώνει τις εταιρείες με βάση το κόστος ανά χιλιόμετρο». Επιπρόσθετα, ο υπουργός Μεταφορών διαβεβαιώνει ότι πλέον γίνονται συστηματικοί και αιφνιδιαστικοί έλεγχοι ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση των δρομολογίων κ.λπ. «Αρχές Οκτωβρίου θα λειτουργήσει η τηλεματική σε όλα τα λεωφορεία των νέων συμβάσεων, τα δρομολόγια θα αλλάξουν τέλη Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου και θα προστεθούν περίπου 21% περισσότερα χιλιόμετρα. Πέρασε από το Υπουργικό και βγαίνουμε σε προσφορά για τα έξυπνα στέγαστρα των λεωφορείων, όπου θα ενημερώνεται ο κόσμος για το ποια ώρα θα περάσει το λεωφορείο, τις διαδρομές κ.λπ. Θα προωθήσουμε έρευνες ικανοποίησης επιβατών για όλες τις επαρχίες. Οι προσδοκίες μου είναι πάρα πολύ υψηλές και δεν υπάρχουν δικαιολογίες για τον οποιονδήποτε για να μην τηρούνται οι όροι των συμβάσεων», πρόσθεσε, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα ότι οι πολίτες -γι’ αυτό το θέμα, αλλά και για όσα αφορούν το υπουργείο του- μπορούν να επικοινωνούν ηλεκτρονικά με το γραφείο του υπουργού για παράπονα, εισηγήσεις, ερωτήματα. Σε σχέση με τις υπόλοιπες επαρχίες, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι δόθηκε παράταση (6+6 μήνες) στις υφιστάμενες συμβάσεις διότι για Λεμεσό και Πάφο θα γίνει επαναπροκήρυξη των προσφορών, ενώ για τα υπεραστικά λεωφορεία της Αμμοχώστου ακυρώθηκε η απόφαση του υπουργείου από το Διοικητικό Δικαστήριο και γίνεται επανεξέταση των διαδικασιών.

 

Κυκλοφοριακό

Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, εκτός από την προώθηση των δημόσιων μεταφορών και τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων, στο υπουργείο προγραμματίζονται έργα όπως είναι η εγκατάσταση στον κυκλικό κόμβο Αγίας Φύλας έξυπνων φώτων τροχαίας, τα οποία θα βλέπουν την κίνηση και αυτόματα θα ρυθμίζουν τη χρονική διάρκεια του πράσινου και του κόκκινου. «Σχετική μελέτη έχει καταδείξει ότι τα ευφυή φώτα τροχαίας μειώνουν τον χρόνο κατά 57%. Επομένως, με 300.000 ευρώ θα βελτιωθεί αρκετά η καθημερινότητα των ανθρώπων που χρησιμοποιούν αυτόν τον κόμβο. Στους προϋπολογισμούς του 2021 υπάρχει κονδύλι για τη διαχείριση της τροχαίας κίνησης μέσω έξυπνου συστήματος που θα εγκατασταθεί στα φώτα τροχαίας της Λευκωσίας (περίπου 160 φωτεινοί σηματοδότες) και της Λεμεσού. Θα βγούμε σε προσφορές το 2021 (περίπου 3 εκατομμύρια το κόστος). Επιπλέον, θα κατασκευαστεί ο ανισόπεδος κόμβος της Σταυρού, πριν από τα φώτα του «Καλησπέρα», ώστε να διαχωρίζονται τα αυτοκίνητα για Στρόβολο από αυτά για Αγλαντζιά», ανέφερε ο Γιάννης Καρούσος.

 

 

Με ποδήλατο

Ο υπουργός είπε ακόμα ότι υπάρχει στρατηγική για τη χρήση ποδηλάτων. Είναι σχεδόν έτοιμο το πρόγραμμα για προώθηση της χρήσης ποδηλάτου (και ηλεκτρικού) – κίνητρα για αγορά και επιδιόρθωση ποδηλάτων (μισό εκατομμύριο για το 2021). Θα υπάρχουν και κίνητρα για τους εργοδότες, οι οποίοι θα ενθαρρύνουν/διευκολύνουν τους εργαζομένους τους να πηγαίνουν στη δουλειά με ποδήλατο. Ετοιμάζεται ο προϋπολογισμός για έργα που θα ενώνουν ποδηλατόδρομους, θα δημιουργηθούν ποδηλατοστάσια, πάρκινγκ ποδηλάτων σε στάσεις λεωφορείων ώστε ο κόσμος να μπορεί να συνδυάζει ποδήλατο και λεωφορείο για τις μετακινήσεις του.

 

Αεροδρόμια: Κάθε μήνα και καλύτερα

Σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια, σημειώνει ο υπουργός Μεταφορών, πρώτη προτεραιότητα -μετά το κλείσιμό τους λόγω κορωνοϊού- ήταν να επανέλθει η συνδεσιμότητα σε έναν ικανοποιητικό βαθμό. «Ήμασταν ίσως η πρώτη χώρα που είχαμε ένα εγκεκριμένο σχέδιο δράσης για το πώς θα ανοίξουν τα αεροδρόμια (κατηγοριοποίηση χωρών, Cyprus Flight Pass) και το οποίο αποδεικνύεται ότι λειτουργεί πολύ ικανοποιητικά. Είναι κάτι πρωτοποριακό για τα δεδομένα της ΕΕ και τώρα βλέπουμε ότι και άλλες χώρες το υιοθετούν (Ελλάδα, Αυστρία κ.ά.). Έχουμε υποβάλει και πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να εφαρμοστεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ένα ανάλογο EU Flight Pass, με στόχο την υγειονομική ασφάλεια και τον καλύτερο έλεγχο», ανέφερε ο κ. Καρούσος.

 

Πώς κινήθηκε η επιβατική κίνηση μέχρι τώρα και ποια είναι η πρόβλεψη για από εδώ και πέρα;

 Έχουμε ετοιμάσει ένα σχέδιο κινήτρων με ισχύ μέχρι τέλος του χρόνου, με στόχο να επωφεληθούν οι αεροπορικές εταιρείες που θα δρομολογούσαν/θα δρομολογήσουν πτήσεις αυτό το διάστημα που αντιμετωπίζαμε και αντιμετωπίζουμε μεγάλες δυσκολίες. Έχουμε καταφέρει να έρθει στην Κύπρο και να δημιουργήσει βάση η αεροπορική εταιρεία Wizz Air, η οποία έχει φέρει τρία αεροπλάνα – τεράστια επιτυχία. Μπήκαν πτήσεις για προορισμούς που δεν είχαμε, όπως Παρίσι, Δανία (προς δύο αεροδρόμια), απευθείας πτήση με Φινλανδία (που δεν είχαμε) κ.λπ. Υπό τις περιστάσεις, αυτήν τη στιγμή έχουμε ικανοποιητική συνδεσιμότητα. Πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι η επιβατική κίνηση και ο τουρισμός επηρεάζονται αρνητικά από την κατηγοριοποίηση των χωρών. Τον 1ο μήνα είχαμε περίπου 40.000 αφίξεις / αναχωρήσεις, τον 2ο μήνα λίγο πάνω από 190.000, κλείσαμε τον 3ο μήνα, τον Αύγουστο, με 300.000 αφίξεις / αναχωρήσεις και ξεκινά τώρα ο Σεπτέμβριος με εκτίμηση γύρω στις 400.000. Ενώ αρχικά οι μεγάλοι πράκτορες του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν πάρα πολύ αρνητικοί στο να κάνουν τεστ οι πελάτες τους, τώρα που είδαν ότι το σύστημα που κτίσαμε δουλεύει και έρχονταν γεμάτες οι πτήσεις από τη Βρετανία, έχουν πειστεί και ήδη βρίσκεται στην Κύπρο εδώ και 2-3 εβδομάδες ένας μεγάλος ταξιδιωτικός πράκτορας της Αγγλίας, ενώ προχθές ξεκίνησε και η εταιρεία TUI με 6 πτήσεις την ημέρα. Και μάλιστα βρήκε η ίδια εργαστήρια που κάνουν τεστ κορωνοϊού για τους πελάτες της. Στις 14 του μηνός ξεκινά και η εταιρεία TUI Σουηδίας. Είναι δύσκολοι καιροί, αλλά σιγά-σιγά, σταδιακά, βελτιώνονται τα πράγματα. Υπάρχουν χώρες που θέλουν να βάλουν πτήσεις από/προς Κύπρο -όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ιορδανία, ο Λίβανος και το Ισραήλ-, αλλά δυστυχώς δεν το επιτρέπει η λίστα της Κομισιόν. Σκεφτόμαστε όμως να τις ανοίξουμε, νοουμένου ότι θα τηρούν τους κατάλληλους επιδημιολογικούς δείκτες. Πάντως, η Wizz Air ανοίγει βάση και στο Άμπου Ντάμπι, και σε κάποια φάση -όταν θα διαφοροποιηθούν οι οδηγίες της Κομισιόν- αναμένονται μεγάλα οφέλη για την Κύπρο. Επίσης, η συγκεκριμένη εταιρεία έβαλε πτήσεις και για Ελλάδα και σήμερα υπάρχει υγιής ανταγωνισμός.

 

 

 

 

Σε εξέλιξη έρευνα στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών – Σύντομα εξελίξεις

 

Το μεγάλο κόλπο με τις άδειες οδηγών

Ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων αποκάλυψε ότι διεξάγεται μεγάλη έρευνα στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) σε σχέση με τις άδειες οδηγών και τις σχολές οδηγών. «Αυτήν τη στιγμή έχουμε κλειδώσει το σύστημα των ημερομηνιών για τις εξετάσεις για εξασφάλιση άδεια οδηγού ώστε να μην γίνονται αλλαγές. Έχουμε παρατηρήσει ότι μόλις ανοίγουμε τις ημερομηνίες των τεστ, μέσα σε λίγα λεπτά γίνονται όλες κράτηση. Υπάρχει υπόνοια ότι κάποιες σχολές οδηγών χρησιμοποιούν ονόματα ανήξερων πολιτών για τις κρατήσεις εξετάσεων για άδεια φορτηγού! Και όταν πλησιάζει η ημέρα της εξέτασης, αλλάζουν το όνομα με αυτό του πελάτη τους, και την κατηγορία του τεστ από φορτηγό σε αυτοκίνητο. Με το αζημίωτο βέβαια. Για επίσπευση της εξέτασης το κόστος με την κανονική διαδικασία είναι 35 ευρώ, κάποιες σχολές οδηγών μπορεί να ζητούν 150-200 ευρώ διότι όχι μόνο κάνουν επίσπευση αλλά δίνουν και την ημερομηνία που ζητάει ο πελάτης τους. Επίσης, έχουμε προσέξει πως μόλις πάει να γίνει μια αλλαγή, αμέσως γίνεται κράτηση της ημερομηνίας που απελευθερώνεται. Εξετάζουμε την περίπτωση να έχει εγκατασταθεί παράνομο λογισμικό που κάνει αυτήν τη δουλειά αυτόματα. Εάν αποδειχθεί κάτι τέτοιο θα προχωρήσουμε σε καταγγελία στο Τμήμα Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Αστυνομίας. Οι δικαιολογημένες αλλαγές γίνονται με το χέρι και καταγράφονται, ενώ αυτό το διάστημα καταγράφονται και οι πάρα πολλές μη εμφανίσεις για τεστ για άδεια οδηγού…». Επιπρόσθετα, ο κ. Καρούσος είπε ότι το ΤΟΜ βγαίνει σε προσφορές για GPS, ώστε να γίνεται έλεγχος της εξέτασης για εξασφάλιση άδειας οδηγού (σήμερα δεν υπάρχει έλεγχος), ενώ έχει εφαρμοστεί σύστημα κυκλικής μετακίνησης των εξεταστών (rotation) για όλες τις επαρχίες. «Ετοιμάζουμε τώρα οδηγίες για υποχρεωτική εξέταση για άδεια οδηγού στην επαρχία που διαμένει ο κάθε υποψήφιος οδηγός. Διερωτώμαι κι εγώ γιατί κάποιες σχολές οδηγού είχαν πολύ μεγάλο βαθμό επιτυχίας σε κάποιες επαρχίες και γιατί μετακινούσαν τους πελάτες τους σε συγκεκριμένη επαρχία για την εξέταση», ανέφερε ο υπουργός με νόημα.

 

 

Πρόστιμα και «Z»

Αλλαγές έρχονται και σε σχέση με τα αυτοκίνητα ενοικιάσεως. Σήμερα υπάρχουν περίπου 25.000 απλήρωτα εξώδικα για τροχαίες παραβάσεις από τουρίστες. «Μελετούμε τροποποίηση του νόμου ώστε να θεωρείται υπεύθυνη για την αποπληρωμή των προστίμων η εταιρεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Θα ενημερώνεται αμέσως η εταιρεία της οποίας o οδηγός του «Z» της έχει καταγγελθεί για τροχαία παράβαση. Σε περίπτωση που κάποιος αρνηθεί να πληρώσει, η υπόθεση θα καταχωρίζεται αμέσως στο δικαστήριο».

 

Κάμερες τροχαίας

Τέλος, ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι μέσα στον Οκτώβριο η αρμόδια επιτροπή θα ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης του συστήματος για κάμερες φωτοεπισήμανσης, και αμέσως μετά θα ξεκινήσει η διαδικασία υλοποίησης του έργου.

 

 

Δωρεάν είσοδος σε μουσεία, γάμοι σε κάστρα

Ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος έχει πει πολλές φορές ότι το Τμήμα Αρχαιοτήτων -που υπάγεται στο υπουργείο του- είναι ένας κοιμώμενος γίγαντας. «Ενώ έχει τεράστια αξία, είναι παραμελημένο. Είναι από τα τμήματα του υπουργείου που θεωρώ ότι μπορούν να αναβαθμιστούν πάρα πολύ. Ξεκινήσαμε από την επισκεψιμότητα των μουσείων μας, των αρχαιολογικών χώρων, των κάστρων. Είναι πολύ απογοητευτικά τα νούμερα. Στη χώρα των τεσσάρων εκατομμυρίων τουριστών και του σχεδόν ενός εκατομμυρίου πληθυσμού, τα 12 μουσεία στην Κύπρο είχαν το 2019 μόνο

82.476 επισκέπτες (συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών που τα επισκέπτονται στο πλαίσιο των σχολικών εκδρομών). Το σύνολο των επισκεπτών σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, κάστρα ήταν το 2019 μόνο 1.285.000. Το Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία το 2019 είχε 36.873 επισκέπτες (το 30% περίπου μπαίνει δωρεάν). Ε, καταλαβαίνετε ότι δεν μπορώ ως ο αρμόδιος υπουργός να είμαι ευχαριστημένος με αυτούς τους αριθμούς», σημείωσε ο κ. Καρούσος. Επισήμανε, παράλληλα, ότι τους αρχαιολογικούς χώρους τους επισκέπτονται πολύ περισσότεροι επισκέπτες απ’ ό,τι τα μουσεία, γι’ αυτό πρέπει να βρεθεί τρόπος να συνδυαστούν τα δύο. «Η UNESCO προτείνει την ελεύθερη είσοδο στα μουσεία – στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σουηδία και αλλού έχει επιτύχει αυτό το μέτρο, παρατηρήθηκε κατακόρυφη αύξηση της επισκεψιμότητας. Γι’ αυτό υιοθετούμε και εμείς τη δωρεάν είσοδο και τα ανοικτά μουσεία τα Σαββατοκύριακα. Στόχος μου είναι το μισό εκατομμύριο επισκέπτες στα 12 μουσεία μας σε κανονική περίοδο. Δεν γίνεται να κτίσουμε το νέο Κυπριακό Μουσείο, που θα είναι ένα στολίδι της Μεσογείου, και να μην υπάρχουν επισκέπτες», τόνισε. Διευκρίνισε δε ότι γίνονται οι διαδικασίες για μετακίνηση των ιατρικών υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας από τον χώρο του παλαιού Νοσοκομείου Λευκωσίας -είναι ο χώρος ανέγερσης του νέου Κυπριακού Μουσείου- ώστε να κατεδαφιστούν τα υποστατικά και να αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή του έργου.

 

Γάμοι στο Κούριο;

Αναφορικά με την εξαγγελία για τέλεση πολιτικών γάμων σε αυτούς τους χώρους, ο υπουργός διευκρίνισε ότι μιλούμε μόνο για κάστρα και για κάποια μουσεία. Δηλαδή, για τα κάστρα της Πάφου, της Λεμεσού, της Λάρνακας και όχι για το Φρούριο του Κολοσσίου, και για μουσεία όπως των Λευκάρων, της Γεροσκήπου κ.λπ. και όχι για το Κυπριακό Μουσείο. Και σίγουρα όχι στο Κούριο, στα Ψηφιδωτά της Πάφου, στους Τάφους των Βασιλέων. Θα τεθεί όριο καλεσμένων (το πολύ 10 άτομα), όριο στον αριθμό των τελετών (10-20 τον χρόνο), και το κόστος θα είναι πολύ υψηλό (μπορεί να φθάνει και τα 1.500 ευρώ).

 

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.