Φόρμα αναζήτησης

Συμφωνεί ο γενικός ελεγκτής για εφορείες

Πολύ καλά θα κάνουν!» ήταν το αυθόρμητο σχόλιο του γενικού ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη όταν κλήθηκε από τον «Πολίτη» να σχολιάσει την προωθούμενη από την κυβέρνηση μεταφορά των αρμοδιοτήτων των σχολικών εφορειών στους δήμους, μέσω του νομοσχεδίου για αντικατάσταση του περί δήμων νόμου και τη μεταρρύθμιση στην τοπική αυτοδιοίκηση. «Πολύ σωστή απόφαση», πρόσθεσε ο κ. Μιχαηλίδης, «και είμαστε υπέρ. Έχουμε εδώ και καιρό επισημάνει ότι είναι α-πα-ρά-δε-κτη η σημερινή κατάσταση με τις 200 τόσες σχολικές εφορείες και έπρεπε κάτι να γίνει». Όταν επισημάναμε στον γενικό ελεγκτή ότι με το νομοσχέδιο θα περάσουν στους δήμους μόνο οι σχολικές εφορείες που λειτουργούν στα δημοτικά όρια και όχι εκείνες που λειτουργούν στις κοινότητες απάντησε πως «έστω, ας περάσουν στους δήμους αυτές στα δημοτικά όρια». Και συνέχισε ως εξής: «Η Ελεγκτική Υπηρεσία είναι υπέρ κάθε μεταρρύθμισης που θα καταργήσει τον πολυκερματισμό σε αυτό το θέμα και θα εκχωρήσει τις αρμοδιότητες στους νέους (σ.σ. 13-15) δήμους».

 

Σύγκρουση
Ωστόσο, χθες, με ανακοίνωσή τους οι συνομοσπονδίες γονέων μέσης και δημοτικής εκπαίδευσης άφησαν αιχμές για συμφέροντα που εξυπηρετούνται με την προωθούμενη μεταφορά στους δήμους των αρμοδιοτήτων των σχολικών εφορειών, δίνοντας συνέχεια στις αντιδράσεις τους, μετά τις σχετικές δηλώσεις των προέδρων τους που δημοσιεύτηκαν στην έκδοση του «Πολίτη» την Πέμπτη. Στην ανακοίνωση περιλαμβάνεται και η προειδοποίηση ότι «αν η κυβέρνηση προχωρήσει με την κατάργηση των σχολικών εφορειών και την ανάθεση του ρόλου και του έργου τους στους δήμους, δηλώνουμε ότι ως οργανωμένοι γονείς θα αντιδράσουμε με κάθε δυνατό μέσο».

Εκτός από τους γονείς μέσης και δημοτικής εκπαίδευσης, εναντίον της αλλαγής τάσσονται η Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Σχολικών Εφορειών και η ΠΟΕΔ, ενώ η ΟΕΛΜΕΚ συζήτησε το θέμα αλλά δεν έλαβε ακόμα απόφαση.

Από την άλλη πλευρά, οι δήμοι είναι έτοιμοι να δώσουν μάχη για να διασφαλίσουν την έγκριση ως έχει του νομοσχεδίου από το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή, καθώς θεωρούν ιδιαίτερα σημαντική την ανάληψη εκ μέρους των νέων δήμων της αρμοδιότητας διαχείρισης και υποστήριξης των σχολικών μονάδων στα όρια των δήμων. Στις αιχμές των συνδέσμων γονέων και της Συντονιστικής Επιτροπής Σχολικών Εφορειών περί οικονομικής και διαχειριστικής αδυναμίας των δήμων να αναλάβουν αυτή τη σημαντική για τις σχολικές μονάδες αρμοδιότητα, στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης αντιπαραβάλλουν την κακοδιαχείριση σε αρκετές σχολικές εφορείες, βάσει παλαιότερων εκθέσεων του γενικού ελεγκτή, αλλά και τα παράπονα δημοτών για ελλείψεις υλικοτεχνικής υποδομής και κακοτεχνίες στα σχολεία.

 

Περί συμφερόντων
Στη χθεσινή κοινή τους ανακοίνωση, οι συνομοσπονδίες γονέων μέσης και δημοτικής εκπαίδευσης σημειώνουν ότι «εύλογα διερωτάται κανείς ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται με τη μεταφορά στους δήμους του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των σχολείων, των κονδυλίων που παραχωρεί το κράτος για κάθε σχολείο αλλά και της κινητής και ακίνητης περιουσίας των σχολικών εφορειών». Διερωτούνται δε τα εξής: «Πώς θα μπορέσουν οι δήμοι να ανταποκρίνονται άμεσα στα τηλεφωνήματα της διεύθυνσης ενός σχολείου που θα αφορά κτηριακά προβλήματα, προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής, προβλήματα με το προσωπικό, προβλήματα ασφάλειας, κ.ά., αφού σήμερα οι πλείστοι δήμοι, όπως τουλάχιστον φαίνεται από τα παράπονα των δημοτών, αδυνατούν να ανταποκριθούν στα προβλήματα που παρουσιάζονται στις περιοχές τους; Το σχολείο δεν είναι δρόμος που μπορεί να διορθωθεί και αύριο, ή ένα πεζοδρόμιο που έχει χόρτα και μπορεί να περιμένει. Το σχολείο έχει να κάνει με ψυχές, με παιδιά, με το μέλλον του τόπου και δεν πρέπει να αφεθεί στα γραφειοκρατικά γρανάζια μιας βραδυκίνητης μηχανής».

Αιχμή για ενδεχόμενη κακοδιαχείριση από τους δήμους των οικονομικών πόρων που θα διαθέτει το κράτος για τα σχολεία αποτελεί και η επόμενη παράγραφος της ανακοίνωσης: «Άλλος παράγοντας που μας ανησυχεί είναι το ότι, όπως όλοι γνωρίζουν, οι πλείστοι δήμοι είναι καταχρεωμένοι και ζητούν τη στήριξη του κράτους για να πληρώσουν τα χρέη τους. Με αυτά τα δεδομένα, ποιος μπορεί να είναι σίγουρος για τη σωστή οικονομική διαχείριση των κονδυλίων που δίνονται για τις ανάγκες των σχολείων;».