Φόρμα αναζήτησης

Σπεύσατε για φθηνό καύσιμο- Σύσταση Λακκοτρύπη στην ΑΗΚ

Η μεγάλη μείωση στην κατανάλωση καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταξύ άλλων λόγω της οικονομικής ύφεσης που προκαλεί η προσπάθεια αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού και συγκεκριμένα τα περιοριστικά μέτρα στην οικονομική δραστηριότητα και τις μετακινήσεις, οδηγεί σε συνεχείς σοβαρές μειώσεις στις τιμές του πετρελαίου διεθνώς και κατ’ επέκταση σε σταδιακή μείωση του κόστους ηλεκτροπαραγωγής.

Ήδη για τον Μάρτιο παρατηρήθηκε μικρή μείωση και στους λογαριασμούς της ΑΗΚ (1,6% σε σχέση με τον Φεβρουάριο, για τα μέσα νοικοκυριά) και αναμένεται ότι μεγαλύτερες μειώσεις θα υπάρξουν και τους επόμενους μήνες. Θυμίζουμε ότι οι οικιακοί καταναλωτές θα έχουν κατά τον Απρίλιο και τον Μάιο έκπτωση 10% στις χρεώσεις του ηλεκτρισμού μετά από απόφαση της ΡΑΕΚ λόγω των οικονομικών προβλημάτων που προκαλεί η πανδημία, ενώ οι υπόλοιποι (μηνιαίοι) καταναλωτές θα επωφεληθούν της μείωσης από την καταμέτρηση εντός Μαρτίου.

Τις τελευταίες μέρες η τιμή του πετρελαίου μπρεντ στη διεθνή αγορά κυμαίνεται γύρω στα 22 δολάρια το βαρέλι, δηλαδή είναι χαμηλότερη κατά περίπου 65% σε σχέση με την τιμή κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Από αναφορές στον διεθνή Τύπο συνάγεται ότι η σημερινή τιμή του μπρεντ είναι η χαμηλότερη στη διεθνή αγορά εδώ και 17 χρόνια περίπου.

Χωρίς κανένας να μπορεί να τοποθετηθεί με βεβαιότητα ως προς τη διακύμανση των τιμών το επόμενο διάστημα, σε ξένα ΜΜΕ φιλοξενούνται προβλέψεις ειδικών για συνέχιση της πτωτικής πορείας της τιμής του πετρελαίου και για πιθανή κατάληξή της στα 10 δολάρια το βαρέλι! Ωστόσο, επισημαίνουν επίσης ότι η κατιούσα αργά ή γρήγορα θα τερματιστεί και η τιμή του πετρελαίου θα πάρει την πάνω βόλτα, ιδιαίτερα αν τη σημερινή ύφεση διαδεχθεί μια υπερθέρμανση της οικονομίας διεθνώς.

Παρέμβαση Λακκοτρύπη

Υπό τα σημερινά δεδομένα της δραματικής πτώσης των τιμών των καυσίμων ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης απέστειλε στις 9 Μαρτίου 2020 επιστολή στον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της ΑΗΚ Μιχάλη Κωμοδρόμο και του ζήτησε να εξετάσει «κατά προτεραιότητα, και να με ενημερώσετε για τις αποφάσεις σας, το ενδεχόμενο προαγοράς καυσίμων μέσω των διάφορων εργαλείων που διατίθενται στις διεθνείς αγορές, π.χ. options, futures ή άλλα».

Στην ίδια επιστολή, ο κ. Λακκοτρύπης σημειώνει προς τον κ. Κωμοδρόμο ότι «ενδεχόμενη απόφαση της ΑΗΚ προς αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσε να διασφαλίσει προμήθεια καυσίμου για ηλεκτροπαραγωγή σε χαμηλές τιμές, κάτι που θα αποβεί προς όφελος του καταναλωτή». Εν ολίγοις, ο υπουργός ζητά να εξεταστεί το ενδεχόμενο να καπαρωθούν σήμερα μεγάλες ποσότητες πετρελαίου στις πολύ χαμηλές τιμές που προσφέρονται και να παραδοθούν αργότερα στην ΑΗΚ, με κάποια μικρή πρόσθετη επιβάρυνση, όταν πιθανόν οι τρέχουσες τιμές θα έχουν ανεβεί σημαντικά. Ζητά δηλαδή να αξιοποιηθεί η σημερινή συγκυρία για φθηνότερο ρεύμα στο μέλλον.

Καμία απάντηση

Όπως προαναφέραμε, η επιστολή Λακκοτρύπη φέρει ημερομηνία 9 Μαρτίου 2020 και σε αυτήν περιέχεται η διακριτική σύσταση του υπουργού προς τον πρόεδρο της ΑΗΚ να διερευνηθεί η δυνατότητα προαγοράς καυσίμων αλλά και να ενημερωθεί ο ίδιος για την απόφαση της ΑΗΚ.
Έως και χθες, 31 Μαρτίου, η ΑΗΚ δεν είχε απαντήσει, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Π».

«Το εξετάζουμε»

Ρωτήσαμε σχετικά στην ΑΗΚ κατά πόσο εξετάστηκε η επιστολή του υπουργού Ενέργειας και αν η διεύθυνση της Αρχής θεωρεί συμφέρουσα για την ίδια αλλά κυρίως για τους καταναλωτές την προαγορά σήμερα μεγάλων ποσοτήτων πολύ φθηνού πετρελαίου για χρήση το επόμενο διάστημα, όταν οι τιμές πιθανόν να ανέβουν, και πήραμε επισήμως την απάντηση ότι η επιστολή του κ. Λακκοτρύπη «εξετάζεται» και δεν υπάρχει για την ώρα απόφαση από την ΑΗΚ.

Ωστόσο, οφείλουμε να σημειώσουμε πως όταν παρόμοιο ζήτημα είχε εγερθεί το 2016 και το 2017 από τη ΡΑΕΚ, όταν και τότε προσφέρονταν χαμηλές τιμές στη διεθνή αγορά, η ΑΗΚ επέδειξε απροθυμία να αξιοποιήσει τα εργαλεία προαγοράς, φοβούμενη ενδεχόμενες περαιτέρω μειώσεις που θα την έφερναν αντιμέτωπη με προμήθεια ακριβότερου προαγορασμένου πετρελαίου από την τιμή διάθεσής του κατά την περίοδο κατανάλωσης των ποσοτήτων. Η ΑΗΚ επί της ουσίας είχε αρνηθεί τότε να αναλάβει ρίσκο για προαγορά πετρελαίου, ζητώντας σε γενικές γραμμές από τη ΡΑΕΚ να της διασφαλίσει ότι σε περίπτωση που το προαγορασμένο πετρέλαιο θα ήταν ακριβότερο από το πετρέλαιο στην τρέχουσα τιμή της περιόδου κατανάλωσης θα διασφάλιζε την ανάκτηση από την ΑΗΚ της χρηματικής απώλειας. Εν ολίγοις, η ΑΗΚ αρνήθηκε τότε να αναλάβει οποιοδήποτε ρίσκο και πιθανόν να αρνηθεί και σήμερα.

Η μελέτη

Υπενθυμίζουμε ότι προ τριετίας η Ελεγκτική Υπηρεσία είχε αναθέσει στον πρώην πρόεδρο της ΡΑΕΚ Γιώργο Σιαμμά την ετοιμασία μελέτης για τη μεθοδολογία αγοράς καυσίμων από την ΑΗΚ, με έμφαση στη δυνατότητα προαγορών σε χαμηλές τιμές και παραλαβής του καυσίμου σε περιόδους που οι τιμές θα είχαν ήδη σημειώσει άνοδο.
Η μελέτη του κ. Σιαμμά δικαίωσε σε γενικές γραμμές τη μεθοδολογία που ακολουθεί η ΑΗΚ, η οποία περιορίζει το ρίσκο δυσάρεστων εκπλήξεων. Ωστόσο, ο κ. Σιαμμάς είχε επισημάνει στη μελέτη του ότι η ΑΗΚ θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα προσφερόμενα εργαλεία προαγοράς για ένα μικρό ποσοστό των καυσίμων που αγοράζει (περίπου 20%) ώστε να αξιοποιήσει με ασφάλεια πιθανές ευκαιρίες στη διεθνή αγορά. Την ίδια άποψη διατηρεί και σήμερα ο κ. Σιαμμάς.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.