Φόρμα αναζήτησης

Ακιντζί στον «Π»: Χωρίς πολιτική ισότητα δεν συζητούμε εγγυήσεις

Συνέντευξη στους Διονύση Διονυσίου και Γιώργο Κακούρη

Ο Τ/Κ ηγέτης Μουσταφά Ακιντζί έχει πολλά μηνύματα που θέλει να μεταφέρει στην ε/κ κοινή γνώμη και τα επαναλαμβάνει στην αποκλειστική του συνέντευξη στον «Π». Τα κυριότερα ήταν η έκκλησή του προς τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να εξηγήσει λεπτομερώς την πρόταση για αποκέντρωση, αλλά και η επιμονή πως δεν μπορεί να συζητηθεί το θέμα των εγγυήσεων χωρίς να είναι ξεκάθαρο πως η σύγκλιση για την πολιτική ισότητα των Τ/Κ θα γίνει σεβαστή και πως οι Τ/Κ θα είναι εταίροι, και όχι αντίπαλοι.

Σε αυτό το πλαίσιο, επικαλείται ως ανησυχητικό το παράδειγμα του φυσικού αερίου που χρησιμοποίησε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης για να καταδείξει πού θεωρεί πως μπορεί να υπάρξει δυσλειτουργικότητα. Ο κ. Ακιντζί εξήγησε ακόμα γιατί θεωρεί την ομοσπονδία τη μόνη εναλλακτική στο στάτους κβο, επισημαίνοντας πως λύσεις που κινούνται στην κατεύθυνση των δύο κρατών δεν είναι εφικτό να γίνουν αποδεκτές πρώτα από όλα από τους Ε/Κ.

Διαβάστε επίσης: ΠτΔ: Αναγνωρίσαμε την πολιτική ισότητα εδώ και δεκαετίες

Η συζήτησή μας με τον Μουσταφά Ακιντζί ήταν η μεγαλύτερη σε διάρκεια που έχει δώσει σε ε/κ εφημερίδα, ανέφερε προς το τέλος ο Τ/Κ ηγέτης, επιμένοντας πως αυτό δεν είναι τυχαίο καθώς θεωρεί πως μπορεί να μεταφέρει τις θέσεις του στους Ε/Κ χωρίς παραμορφώσεις. Η ενημέρωση της κοινής γνώμης, τόνισε, έχει μεγάλη σημασία γιατί οι ηγέτες δεν μπορούν να κάνουν θαύματα και η κοινωνία των πολιτών έχει ρόλο να παίξει. Καθώς, όπως τόνισε, παίζουμε στις καθυστερήσεις του Κυπριακού…

Η κ. Λουτ ήρθε και σας είδε δύο φορές την περασμένη εβδομάδα. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;

Προσπαθεί να βρει κοινό έδαφος. Ξέρετε τη στάση μας όλα αυτά τα χρόνια, ποια θέματα είναι σημαντικά για εμάς, και ξέρουμε ποια είναι σημαντικά για την άλλη πλευρά. Προσπαθούμε να καταλάβουμε πού είμαστε γιατί από ό,τι ακούμε δεν ξέρουμε αν εννοούμε το ίδιο όταν μιλάμε για την πολιτική ισότητα.

Αν μιλάμε για αποφάσεις με πλειοψηφία τότε μιλάμε για ενιαίο κράτος. Αν δεν έχουμε κοινές αρμοδιότητες στην κεντρική κυβέρνηση τότε μιλάμε για δύο κράτη. Αν όμως μιλάμε για μια ομοσπονδία, τότε χρειάζεται η αποτελεσματική συμμετοχή και των δύο πλευρών.

Μιλάμε για πράγματα που ήταν συγκλίσεις. Η κ. Λουτ ψάχνει να βρει σήμερα πού είμαστε και αν υπάρχει κοινό έδαφος.

Υπάρχει όμως κοινό έδαφος εξ όσων αντιλαμβανόμαστε. Η διαφορά μας έχει να κάνει με τον βαθμό αποτελεσματικής συμμετοχής. Εσείς ζητάτε αποφάσεις με μία θετική ψήφο Τ/Κ σε όλα τα επίπεδα, ο κ. Αναστασιάδης λέει μόνο σε θέματα ζωτικής σημασίας.

Εδώ σας ρωτώ, είναι η ενέργεια ένα θέμα ζωτικής σημασίας; Δυστυχώς βλέπουμε αυτό το θέμα να παρουσιάζεται ως παράδειγμα ζητήματος όπου η τουρκική πλευρά μπορεί να μπλοκάρει τη λειτουργία της κεντρικής κυβέρνησης. Αν η πολιτική της ενέργειας έχει ζωτική σημασία τότε πρέπει να συμμετέχουμε κι εμείς.

Θα υπάρχουν δύο συνιστώσες πολιτείες που θα αναλάβουν θέματα όπως υγεία, παιδεία, πολιτισμό, αθλητισμό… Θα υπάρχουν και κεντρικές αρμοδιότητες για την κεντρική κυβέρνηση, σε θέματα που αφορούν και τις δύο πλευρές. Ποια είναι λοιπόν η λογική του να προσπαθείς να διαφοροποιήσεις μερικές από αυτές ως ζωτικές για τη μια κοινότητα και άλλες όχι;

Μην ξεχνάτε πως το θέμα δεν είναι μόνο εκπροσώπηση, αλλά η αποτελεσματική συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων, κάτι που είναι παράμετρος των ΗΕ από τη δεκαετία του 1990. Καθώς αποτελούσε σύγκλιση η μία θετική ψήφος στο επίπεδο του Υπουργικού Συμβουλίου, έλεγα συχνά στον κ. Αναστασιάδη ότι δεν καταλαβαίνω πώς μπορεί να γίνεται αποδεκτό σε εκτελεστικό επίπεδο, αλλά όχι σε λιγότερο σημαντικά σώματα.

Τώρα όμως καταλαβαίνουμε πως δεν συμφωνεί ούτε στην κεντρική κυβέρνηση. Σκεφτείτε μια συνάντηση του Υπουργικού Συμβουλίου όπου όλα μπορούν να περάσουν με απλή πλειοψηφία. Αυτό καταλαβαίνουμε δεν είναι ομοσπονδία αλλά ενιαίο κράτος.

Διαχρονικά οι Τ/Κ ζητούσαν περισσότερες εξουσίες για τις συνιστώσες πολιτείες, ενώ οι Ε/Κ παραδοσιακά ήθελαν περισσότερες εξουσίες στο κέντρο. Έχουμε περίπου 23 αρμοδιότητες στην κεντρική κυβέρνηση.

Τώρα ο κ. Αναστασιάδης θέλει να δώσουμε αυτές τις αρμοδιότητες στις συνιστώσες πολιτείες;

Όμως θέλουμε απτές ιδέες, ώστε να μπορούμε να καταλάβουμε ο ένας τον άλλο. Αν ο στόχος είναι απλά η κοινή εκπροσώπηση στην ΕΕ, στα ΗΕ και πολύ περιορισμένες αρμοδιότητες (στο κεντρικό κράτος) ώστε να μην χρειάζεται συγκατάθεση και των δύο πλευρών, τότε μιλάμε για δύο κράτη. Αν αυτή είναι η ιδέα του, να μας το πει και να την αξιολογήσουμε με καλή διάθεση.

Δεν νομίζετε πως μένουμε σε μια συζήτηση από το παρελθόν; Ως μέλος της ΕΕ, τεράστιο ποσοστό των αποφάσεων έρχονται ως οδηγίες από τις Βρυξέλλες.

Αν αυτή είναι η κατάσταση τότε γιατί ανησυχεί ο κ. Αναστασιάδης για τη δυσλειτουργικότητα; Η ρητορική που επικρατεί είναι πως αν δώσουμε αυτή την εξουσία στην τ/κ πλευρά, τότε η «μειονότητα» [σ.σ. κάνει τη χειρονομία των εισαγωγικών] θα μπλοκάρει τη λειτουργία του κράτους. Πρέπει να αφήσουμε τη λογική των πλειοψηφιών και των μειοψηφιών. Έχει γραφτεί και στον «Πολίτη» πως η Κύπρος ως μικρή χώρα έχει την ίδια εξουσία στην ΕΕ με όλες τις υπόλοιπες.

Χρειάζεται να δούμε λοιπόν την άλλη πλευρά ως εταίρο, ως κάποιον με τον οποίο δημιουργείς το πεπρωμένο και το μέλλον σου. Δεν μιλάμε για το πώς θα μπλοκάρουμε ο ένας τον άλλο. Θα υπάρχουν κοινά αποδεκτές αρχές, παγκόσμιες και ευρωπαϊκές αρχές επειδή θα είμαστε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ισορροπία για ασφάλεια

Τι κάνουμε όμως όσον αφορά τις άλλες, πραγματικές ανησυχίες των Ε/Κ για την ασφάλεια και τις εγγυήσεις;

Εγώ είμαι ο πρώτος που αναφέρθηκα στην αρχή πως η ανάγκη για ασφάλεια της μιας πλευράς δεν πρέπει να γίνεται αντιληπτή ως απειλή για την άλλη πλευρά.

Έχω πει, και μετά το έχει πει και ο κ. Αναστασιάδης, πως η ασφάλεια της μιας πλευράς δεν πρέπει να θεωρείται απειλή για την άλλη. Την ασφάλεια την πετυχαίνουμε αποφεύγοντας τις μαξιμαλιστικές ρητορικές. Αν η τ/κ πλευρά πει πως δεν μπορεί να αλλάξει ούτε ένα κόμμα από τη σημερινή κατάσταση (τις εγγυήσεις), τότε η ε/κ πλευρά δεν θα μπορεί να το αποδεχθεί. Αν η ε/κ πλευρά πει, όπως και είπε στο Κραν Μοντανά, πως θέλουμε μηδενικό στρατό και μηδενικές εγγυήσεις, τότε θα έχουμε και μηδενικό αποτέλεσμα.

Πώς αντιμετωπίζονται όμως οι ανησυχίες των Ε/Κ αν παραμείνει ο οποιοσδήποτε αριθμός στρατευμάτων ή εγγυήσεων στο νησί μετά τη λύση;

Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία, πρέπει να δούμε πως νιώθουν οι Τ/Κ και πώς νιώθουν οι Ε/Κ. Και να προχωρούμε βήμα βήμα.

Για παράδειγμα η απόσυρση των στρατευμάτων, εκτός από εκείνα που θα συμφωνηθούν να παραμείνουν, θα είναι σταδιακή. Πρέπει να δεχτούμε πως θα μείνουν συγκεκριμένοι αριθμοί.

Θα μιλούσαμε για αυτά στο Κραν Μοντανά, στην παρουσία του γ.γ. του ΟΗΕ. Ο Τούρκος πρωθυπουργός ήταν έτοιμος να έρθει στο Κραν Μοντανά. Δυστυχώς κάποιοι εμπόδισαν τον κ. Τσίπρα να έρθει.

Το θέμα εδώ δεν λύνεται με μαξιμαλιστικές προσεγγίσεις της όποιας πλευράς. Αντιλαμβάνομαι πως το αποτέλεσμα της συνάντησης στην Άγκυρα ήταν πως η Τουρκία και η Ελλάδα θα εργαστούν για αυτό.

Όταν ο γ.γ. του ΟΗΕ λέει πως οι εγγυήσεις του 1960 δεν είναι βιώσιμες, και θα τελειώσουν, αυτό το δέχεστε;

Δεν δέχομαι τη στιγμή που ο Ε/Κ ηγέτης δεν είναι έτοιμος καν να δεχθεί την πολιτική ισότητα. Όσο υπάρχει η εντύπωση πως θα υπάρχει εξουσία της πλειοψηφίας επί της μειοψηφίας, τότε η μειοψηφία θα αναζητεί κάθε προστασία, και θα την αναζητεί μόνο σε μία κατεύθυνση.

Αν οι Τ/Κ δεν δουν βούληση για διαμοιρασμό της εξουσίας και της ευημερίας και πως μπορούμε να ζήσουμε σε αυτή τη χώρα ως ίσοι, τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει σε άλλους τομείς. Πρέπει να δούμε αν είναι δεκτές οι παλιές συγκλίσεις. Ρωτάτε για το θέμα των εγγυήσεων το οποίο ναι, θα έρθει στο προσκήνιο, όπως ήρθε στο Κραν Μοντανά. Εκτός από τη θετική ψήφο, έγινε αποδεκτή η εκ περιτροπής προεδρία;

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης στην πρόταση της 5ης Ιουλίου αναφέρθηκε σε εκ περιτροπής αλλά με κοινό ψηφοδέλτιο.

Η οποία συζητήθηκε στην Κύπρο. Αποδέχθηκε πως δεν θα πετύχαινε. Διασταυρούμενη και σταθμισμένη ψήφο ναι. Όχι όμως με το ίδιο ψηφοδέλτιο επειδή δεν θα ήταν εύκολο για τους Τ/Κ να το δεχθούν.

Επεξηγήσεις για αποκέντρωση

Τι αναμένετε να ακούσετε από τον κ. Αναστασιάδη στη συνάντησή σας; Έχετε πει πως θέλετε λεπτομέρειες για την αποκεντρωμένη ομοσπονδία.

Δεν ξέρουμε ακόμα τίποτα για την αποκέντρωση. Την τελευταία φορά που συναντηθήκαμε ο κ. Αναστασιάδης δεν παρουσίασε συγκεκριμένες ιδέες. Εάν υπάρχει γνήσια πρόταση για μια πιο αποκεντρωμένη ομοσπονδία δεν την αποκλείουμε.

Πόσες εξουσίες θα δοθούν στις πολιτείες και ποιες; Αναμένω λεπτομέρειες, αυτό είναι το νόημα της συνάντησης. Μου είπε στο τηλέφωνο πως θα έρθει προετοιμασμένος.

Θα ήθελα όμως να επισημάνω πως αυτή δεν θα είναι μια συνάντηση για επίσημη διαπραγμάτευση.

Τι ζητάτε για να ξεκινήσουν επίσημα διαπραγματεύσεις;

Δεν βλέπετε πως υπάρχει δουλειά που γίνεται με την κ. Λουτ; Ο γ.γ. του ΟΗΕ μας είπε να εργαστούμε μαζί της για να βρούμε κοινό έδαφος.

Πότε την αναμένετε; Θα φέρει κάποιο έγγραφο;

Δεν έχουμε ακόμα συγκεκριμένη ημερομηνία επιστροφής. Δεν περιμένουμε πως θα μας παραδώσει η ίδια κάποιο έγγραφο. Αυτό που έχει σημασία είναι να δούμε κατά πόσο μιλάμε για τα ίδια πράγματα, αν έχουμε κοινό όραμα.

Μπορεί να κατανοείτε κάτι άλλο όταν μιλάτε για πολιτική ισότητα. Προηγουμένως (ο κ. Αναστασιάδης) έβλεπε αυτό το θέμα μέσα από τον ίδιο φακό. Θα δούμε αν κρατήσει την ίδια στάση. Δεν θέλω να πλήξω τις όποιες πιθανότητες να έχουμε αποτέλεσμα, όμως μετά το Κραν Μοντανά δεν έχουν γίνει καλύτερα τα πράγματα.

Δεν μας αξίζει αυτή η μοίρα, να μείνουμε μια μοιρασμένη χώρα εντός της ΕΕ. Για να προχωρήσουμε όμως πρέπει να κρατήσουμε τις υποσχέσεις μας. Αν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στο θέμα της πολιτικής ισότητας που είναι καίριας σημασίας για τους Τ/Κ, τότε δεν θα μπορώ να προχωρήσω, και το λέω πολύ καθαρά. Επίσης, δεν είμαι έτοιμος να αρχίσω μια διαδικασία ανοιχτού τέλους.

Θέλετε δηλαδή κάποιο χρονοδιάγραμμα.

Φυσικά. Και δεν το λέω μόνο εγώ πλέον. Ο γ.γ. του ΟΗΕ το λέει, και νομίζω όσοι θέλουν λύση στην κοινότητά σας νιώθουν πως υπάρχει αυτή η αναγκαιότητα.

Σήμερα ακούω πως υπάρχει πρόταση για κατάρτιση τριπτύχου, αναφορικά με όλη τη διαδικασία. Όλες οι συγκλίσεις στις οποίες φτάσαμε είναι ήδη καταγραμμένες με μαύρο μελάνι στα πρακτικά όλων, όπως και οι προτάσεις της κάθε πλευράς. Δεν υπάρχει λόγος να αναλώσουμε κι άλλο χρόνο σε αυτό.

Τι έχετε να πείτε για το αίτημα Αναστασιάδη για γραπτές θέσεις σας επί του πλαισίου Γκουτέρες;

Δεν είμαστε στη φάση να καταθέσουμε γραπτώς θέσεις ο ένας στον άλλο. Οι γραπτές προτάσεις δόθηκαν, και αυτή η εποχή ανήκει στο παρελθόν. Τώρα είμαστε στην εποχή να διερευνήσουμε αν υπάρχει κοινό έδαφος, δεν είμαστε στην επίσημη διαπραγμάτευση.

Το πλαίσιο Γκουτέρες δεν είναι κοινό έδαφος;

Και αυτό είναι ένα μέρος του. Κι εκεί όμως έχουμε διαφωνίες γιατί ισχυρίζεται πως το έγγραφο της 30ής Ιουνίου δεν είναι το σωστό έγγραφο. Υπάρχει όμως μόνο ένα έγγραφο και αυτό είναι το έγγραφο της 30ής Ιουνίου.

Μα δεν χρειάζονται περισσότερες εξηγήσεις και διευκρινίσεις για το πλαίσιο;

Στις 4 Ιουλίου σε επίπεδο διαπραγματευτών έγιναν σχετικές συζητήσεις που δεν έφεραν κάποια αποτελέσματα. Δεν έγινε καμιά συνεννόηση.

Έγιναν σχετικές συζητήσεις σε επίπεδο διαπραγματευτών. Όμως δεν υπάρχει δεύτερο έγγραφο, το έγγραφο είναι ένα και αυτό είναι της 30ής Ιουνίου.

Αυτό όμως που προέχει είναι οι κοινά συμφωνημένες συγκλίσεις. Είχαμε φτάσει σε ένα κοινό σημείο για την πολιτική ισότητα. Τώρα βλέπουμε μια υποχώρηση, με σοβαρό παράδειγμα αυτά που ειπώθηκαν για τον EastMed. Με την αναφορά αυτή ο κ. Αναστασιάδης μας έστειλε δύο μηνύματα. Πως η ενέργεια δεν θεωρείται ζωτικό θέμα για τους Τ/Κ, και πως δεν συμφωνεί πλέον στην ανάγκη για μία θετική ψήφο ακόμα και σε επίπεδο Υπουργικού Συμβουλίου. Αυτό είναι εντελώς απαράδεκτο και δεν μας δίνει περιθώριο να μιλήσουμε για το πλαίσιο Γκουτέρες.

Περίμενε ανταπόδοση

Την ίδια ώρα που συζητούμε αποκέντρωση βλέπουμε τον Μεβλούτ Τσαβούσογλου να λέει πως η Τουρκία είναι ανοιχτή σε όλα, και σε ΔΔΟ, σε συνομοσπονδία και λύση δύο κρατών. Υπάρχει διαφορά απόψεων μεταξύ τ/κ και τουρκικής πλευράς;

Κοιτάξτε, εκπροσωπώ την κοινότητά μου. Η διαπραγμάτευση γίνεται διαχρονικά μεταξύ του Τ/Κ ηγέτη και του Ε/Κ ηγέτη, και στην κάθε πλευρά υπάρχει και ένας εσωτερικός διάλογος.

Η Τουρκία βεβαίως είναι σημαντική χώρα όχι μόνο για τους Τ/Κ αλλά και για την Κύπρο ολόκληρη και για την περιοχή. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα πως οι απόψεις μας ταιριάζουν 100%. Μπορεί να υπάρξει η στιγμή που εγώ βλέπω τα πράγματα διαφορετικά και αν νιώθω την ανάγκη μπορώ να πάρω πρωτοβουλίες. Αυτό που είναι προβληματικό και απογοητεύει είναι πως δεν είδα ανταπόδοση από τον Ελληνοκύπριο συνομιλητή μου.

Μιλάτε για την κατάθεση χάρτη στο Μοντ Πελεράν;

Μιλώ για τη διαδικασία που ξεκίνησε από το Μοντ Πελεράν και έληξε στο Κραν Μοντανά, αλλά και για τις συζητήσεις στην Κύπρο. Πρέπει να πω πως στο Κραν Μοντανά η Τουρκία προσπάθησε να βοηθήσει. Δεν είναι μυστικό και το έχουν δει τα Ηνωμένα Έθνη, η ΕΕ και η κ. Μογκερίνι. Η Τουρκία έδωσε κάποιες ενδείξεις στον γ.γ. του ΟΗΕ.

Αρκούν όμως αυτά τα διφορούμενα μηνύματα; Υπήρξε πολλή ασάφεια.

Πάντα πριν υπάρξει πρόοδος, προηγείται η ασάφεια. Αυτό είναι φυσιολογικό.

 

Πώς μπορεί όμως να υπάρχει ασάφεια 45 χρόνια μετά;

Σαράντα πέντε χρόνια μετά όμως η πολιτική μας ισότητα ακόμα αμφισβητείται. Κι ακόμα εκεί υπάρχει ασάφεια.

Εμπιστοσύνη με πράξεις

Βλέπουμε την τελευταία περίοδο μια έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ σας και του κ. Αναστασιάδη. Όμως βρίσκεστε σε αυτές τις θέσεις και δεν έχουμε πολύ χρόνο. Πώς μπορείτε πλέον να δουλέψετε μαζί;

Η εμπιστοσύνη μπορεί να χτιστεί, όχι με λόγια αλλά με πράξεις. Το Κυπριακό δεν είναι προσωπικό μας ζήτημα. Μιλάμε εκ μέρους των κοινοτήτων μας για το μέλλον αυτής της χώρας. Δεν χρειάζεται να ενεργούμε βάσει των συναισθημάτων μας. Αυτά ισχύουν αλλά μέχρι ενός σημείου.

Για παράδειγμα, όσον αφορά την κινητή τηλεφωνία. Τη θεωρώ σημαντική γιατί αφορά την επικοινωνία των κοινοτήτων μας. Γιατί δεν μπορούμε να την κάνουμε πραγματικότητα;

Δεν υπάρχουν ρεαλιστικές εναλλακτικές πέρα από τη ΔΔΟ

Ως ένας πολιτικός που έχετε τον σεβασμό πολλών Ε/Κ λόγω της στήριξής σας στην επανένωση στη βάση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας, μπορείτε να εξηγήσετε στον μέσο Ε/Κ γιατί προσωπικά θέλετε αυτή τη λύση και όχι τη συνομοσπονδία ή τα δύο κράτη;

Επειδή δεν βλέπω πως υπάρχει μια πλειοψηφία μεταξύ των Ε/Κ που να δέχεται κάτι τέτοιο. Αν υπάρξει μια πλειοψηφία και στις δύο πλευρές που να το θέλει, μια μέρα θα γίνει. Όμως οι επιλογές αυτές προϋποθέτουν δύο διεθνώς αναγνωρισμένες χώρες. Ποιος θα αναγνωρίσει την ΤΔΒΚ; Περιμένουμε πως οι Ε/Κ, οι τελευταίοι που θα την αναγνώριζαν, θα το κάνουν πρώτοι;

Κι όμως αρχίζει να ακούγεται η άποψη μεταξύ Ε/Κ πως αν δεν μπορούμε να ζούμε μαζί, ας ζήσουμε «τούτοι ποτζεί εμείς ποδά», ειρηνικά. Τι λέτε για αυτό;

Μπορεί να υπάρχει κάποιος που να το λέει, όμως είναι εφαρμόσιμο; Επιδιώκω την επίτευξη μιας ρεαλιστικής λύσης. Όμως αυτή η ρητορική μάς οδηγεί απλά στη συνέχιση του στάτους κβο. Αν προσπαθήσεις να χτίσεις κάτι ανέφικτο, καθιστάς ανέφικτο και το εφικτό. Αυτό που, αν και πλέον είναι δυσκολότερο, παραμένει εφικτό είναι η ΔΔΟ.

Η ομοσπονδία δεν είναι η εναλλακτική της λύσης δύο κρατών. Είναι η εναλλακτική του στάτους κβο, για αυτό προτιμώ μια μοντέρνα ΔΔΟ με πολιτική ισότητα, ένα ευρωπαϊκό κράτος. Γιατί η συνέχιση του στάτους κβο δεν θα είναι καλή για τα συμφέροντα των Τ/Κ βραχυπρόθεσμα, αλλά πιστεύω πως δεν θα είναι καλή ούτε και για τους Ε/Κ μακροπρόθεσμα.
Χρειαζόμαστε στήριξη

Από την ε/κ πλευρά έρχεται η κριτική πως ακόμα και αν οι δύο ηγέτες μπείτε σε ένα δωμάτιο και συμφωνήσετε σε όλα, το ερώτημα είναι αν τα συμφωνηθέντα θα γίνουν δεκτά από την Τουρκία και τις άλλες δυνάμεις.

Για αυτό αποφασίσαμε πως πρέπει να υπάρχουν δύο τραπέζια στη σύνοδο. Στο ένα τραπέζι είχαμε τις δύο πλευρές στην Κύπρο. Στο άλλο συμμετείχαν μαζί μας και οι εγγυήτριες. Με άλλα λόγια, πέντε μέρη, με την ΕΕ ως παρατηρητή. Υπάρχουν τρεις εγγυήτριες. Δεν θα κλείσουμε τα μάτια και να πούμε πως δεν υπάρχουν.

Εγώ φυσικά εκπροσωπώ τα συμφέροντα των Τ/Κ και θα ζήσω με τους Ε/Κ.

Ως Κύπριοι πρέπει, χωρίς να αγνοήσουμε ο ένας τον άλλο, να βρούμε μια βιώσιμη λύση. Για αυτή τη λύση χρειαζόμαστε και τη στήριξη των εγγυητριών. Η λύση που θα βρεθεί μπορεί να φέρει ειρήνη και σταθερότητα στην περιοχή, μπορεί να δημιουργήσει νέες δυνατότητες συνεργασίας. Η λύση θα συμβάλει στο να διαμορφώσει η Κύπρος νέες σχέσεις με την Τουρκία, στην ελληνοτουρκική φιλία, στις σχέσεις της Τουρκίας με την ΕΕ και στην περιφερειακή ειρήνη. Κανείς δεν χάνει κάτι, αλλά όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη κερδίζουν.

Κάποιοι άνθρωποι μπορούν να πουν το ένα ή το άλλο. Κάποιες χώρες μπορούν να νιώθουν καλά για έναν ηγέτη ή όχι, αλλά αυτό που έχει σημασία για εμένα είναι η εμπιστοσύνη και η στήριξη του λαού μου.

Αλλά δεν είμαι αφελής. Βλέπω πως χρειαζόμαστε τη στήριξη των ΗΕ, της ΕΕ, αλλά αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο είναι η στήριξη της Τουρκίας και της Ελλάδας. Όμως πρέπει να έχουμε όλους αυτούς τους παίκτες να παίζουν το ίδιο παιχνίδι. Δεν έχουμε πολύ χρόνο γιατί το παιχνίδι έχει τελειώσει και είμαστε στις καθυστερήσεις. Κατ’ ακρίβεια, το παιχνίδι περιλαμβάνει τις καθυστερήσεις, γι’ αυτό πρέπει να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε.

Η απόφαση είναι δική μας, και για αυτό ο λαός και η κοινωνία των πολιτών πρέπει επίσης να είναι ακόμα πιο ενεργοί. Δεν πρέπει να περιμένουν θαύματα από τους ηγέτες. Εγώ θα προσπαθήσω να κάνω ό,τι μπορώ για να φέρω λύση. Πιστεύω πως αν και στενεύει πολύ, υπάρχει ακόμα χρόνος αν θέλουμε.

Οι ευρωεκλογές

Πώς βλέπετε τις ευρωεκλογές και την υποψηφιότητα του Νιαζί Κιζίλγιουρεκ;

Δεν έχω κάνει κάποιο σχόλιο για το θέμα, όμως είναι μια ατομική απόφαση και αντιλαμβάνομαι πως θα δουλέψει σκληρά και πως μπορεί να υπάρξουν και άλλοι υποψήφιοι. Δεν έχω δει την επίσημη ανακοίνωση αλλά αντιλαμβάνομαι πως ετοιμάζεται και ο Σενέρ Λεβέντ.

Δεν ξέρω ποια θα είναι η συμμετοχή των Τ/Κ, ή πόσοι Ε/Κ θα ήθελαν να ψηφίσουν έναν Τ/Κ στην Ευρωβουλή. Θα είναι ένα τεστ και για τους Ε/Κ. Φυσικά η δική μου θέση είναι πως πρέπει να λύσουμε το Κυπριακό ώστε να έχουμε σωστή εκπροσώπηση με δύο έδρες όπως προνοούσε το σχέδιο Ανάν, αλλιώς δεν μπορούμε να πούμε πως η κοινότητά μας εκπροσωπείται.

Ο Νιαζί φυσικά δεν το βλέπει έτσι, έχει ξεκαθαρίσει πως θεωρεί πως πρόκειται για ευρωπαϊκές εκλογές, και πως εκπροσωπεί τις ιδέες του, που είναι ευρωπαϊκές και φεντεραλιστικές.