Φόρμα αναζήτησης

Προβληματικές οι προτάσεις νόμου για τους αορίστου

Στο γήπεδο της κυβέρνησης βρίσκεται ξανά η μπάλα όσον αφορά την πιθανή μονιμοποίηση των 4,5 χιλιάδων περίπου εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου που υπηρετούν σήμερα στη δημόσια υπηρεσία και την εξομοίωσή τους σε δημόσιους υπαλλήλους αφού οι προτάσεις νόμου που κατατέθηκαν προς αυτήν την κατεύθυνση από κόμματα αντιμετωπίζουν, σύμφωνα και με σχετική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, σοβαρά νομικά προβλήματα.

Η γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα έφτασε στη Βουλή μόλις την περασμένη εβδομάδα και με αυτήν σχολιάζεται τόσο η πρόταση νόμου που κατέθεσαν από κοινού ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ -η οποία αποτελεί στην ουσία αυτούσια την πρόταση που ετοίμασε η ΠΑΣΥΔΥ για το θέμα- καθώς και η πρόταση που κατέθεσε ο βουλευτής της Αλληλεγγύης Μιχάλης Γιωργάλλας. Σύμφωνα με τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, διατάξεις της πρότασης των βουλευτών του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ προσκρούουν τόσο στο Σύνταγμα όσο και στο ενωσιακό δίκαιο οι οποίες και αναλύονται, ενώ σοβαρά νομικά ζητήματα αντιμετωπίζει και η πρόταση του κ. Γιωργάλλα.

Οι δύο προτάσεις νόμου συζητούνται εκ νέου σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής με φόντο πλέον τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας και ως εκ τούτου η προσοχή για το θέμα στρέφεται στη στάση της κυβέρνησης η οποία στις αρχές του μήνα διά στόματος υπουργού Οικονομικών εξέφρασε την πολική βούληση για στήριξη των προτάσεων υπό προϋποθέσεις και νοουμένου ότι δεν προκύπτουν νομικά κωλύματα. Για το θέμα είχε αποφασιστεί να αναμένεται και γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα, η οποία δόθηκε όπως αναφέρθηκε την περασμένη εβδομάδα.

Ο Κωνσταντίνος Πετρίδης στις 3 Φεβρουαρίου όταν οι δύο προτάσεις συζητούνταν ξανά στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής είχε, πάντως, παραδεχθεί πως υπάρχει μια στρέβλωση σήμερα με τους αορίστου χρόνου καθώς δεν έχουν καθεστώς ανέλιξης, προσθέτοντας πως πέραν της ανισότητας δημιουργούνται επιχειρησιακές και λειτουργικές στρεβλώσεις στη δημόσια υπηρεσία.

Πάντως, στη σημερινή συζήτηση της Επιτροπής Οικονομικών κλήθηκαν να παραστούν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών αλλά όχι ο υπουργός ο ίδιος.

Ως έχουν οι προτάσεις μπορούν να πέσουν

Η κατακλείδα της γνωμάτευσης της Νομικής Υπηρεσίας αναφέρει πως για τους λόγους που εξηγούνται σε αυτήν «η ψήφιση των δύο προτάσεων νόμου, ως έχουν, σε νόμους μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο αναπομπής ή/και επιτυχούς αναφοράς». Δηλαδή, εκτιμά πως σε περίπτωση που η Βουλή επιμείνει στην προώθηση και έγκριση οποιασδήποτε από τις δύο προτάσεις, τότε ο Πρόεδρος θα μπορεί να προβεί είτε σε αναφορά στο Ανώτατο είτε σε αναπομπή του νόμου λόγω των νομικών κωλυμάτων που αυτές αντιμετωπίζουν.

Για την πρώτη πρόταση νόμου, αυτήν του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ, η γνωμάτευση της ΝΥ αναφέρει μεταξύ άλλων πως είναι αντισυνταγματική αφού επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του κράτους κατά παράβαση του άρθρου 80.2 του Συντάγματος σε περίπτωση που δεν εξασφαλιστεί κυβερνητική συναίνεση, ενώ αντισυνταγματική κρίνεται και η διάταξη της πρότασης για δημιουργία θέσεων οι οποίες θα μπορούν να πληρωθούν μόνο από πρόσωπα που μεταξύ άλλων συνιστούν εργοδοτουμένους αορίστου χρόνου. Αυτός ο περιορισμός, σύμφωνα με τη γνωμάτευση, καταστρατηγεί την Αρχή της Ισότητας που προβλέπεται στο Άρθρο 28 του Συντάγματος. «Περαιτέρω, θα προκύψει καταστρατήγηση της ελευθερίας εγκατάστασης που προβλέπεται στο Άρθρο 49 ΣΛΕΕ, αφού (μη Κύπριοι) Ευρωπαίοι πολίτες δεν θα μπορούν να διεκδικήσουν τις θέσεις…», συνεχίζει η γνωμάτευση της ΝΥ. Η γνωμάτευση, σχολιάζοντας άλλο εδάφιο της πρότασης για υποχρέωση της ΕΔΥ να προσφέρει διορισμό σε εργοδοτούμενο αορίστου χρόνου, σημειώνει πως αυτό καταστρατηγεί την Αρχή της Διάκρισης των Εξουσιών. Για τη δεύτερη πρόταση νόμου της Αλληλεγγύης, η ΝΥ σημειώνει μεταξύ άλλων στη γνωμάτευση πως διατάξεις του προσκρούουν στην Οδηγία 1999/70 («η Οδηγία»), διότι δεν εξισώνει επαρκώς τους μόνιμους και τους έκτακτους δημόσιους υπαλλήλους ως η σχετική Οδηγία απαιτεί, σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως γενικά η πρόταση νόμου πάσχει από νομοτεχνικά λάθη. Με αφορμή τη γνωμάτευση, το Κίνημα Οικολόγων εκτιμά πως η κυβέρνηση τίθεται πλέον ενώπιον των δικών της ευθυνών, όπως και τα κόμματα που κατέθεσαν τις προτάσεις, ενώ σε δική της ανακοίνωση η συντεχνία «Ισότητα» που εκπροσωπεί κυρίως έκτακτους αορίστου χρόνου εκτιμά πως η γνωμάτευση επιβεβαιώνει τη θέση της ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή Οδηγία 1999/70/ΕΚ.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.