Φόρμα αναζήτησης

Πρόλαβε την κρίση για ρεύμα η ΡΑΕΚ

O φόβος φέρνει κόλαση, λέει η λαϊκή ρήση, η οποία εν μέρει βρίσκει εφαρμογή στην περίπτωση των υφιστάμενων συνθηκών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Ο παρατεταμένος καύσωνας της περασμένης εβδομάδας και η εκτόξευση της ζήτησης ηλεκτρισμού από τα περίπου 500 μεγαβάτ των προηγούμενων ημερών στα 921, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση που προκαλεί η πανδημία στη λειτουργία ενοικιαζόμενων μονάδων από την ΑΗΚ, οδήγησε χθες τη ΡΑΕΚ στη λήψη απόφασης για έκτακτα μέτρα στην ηλεκτροπαραγωγή, από 1η Ιουνίου μέχρι 15 Σεπτεμβρίου.

Η απόφαση λήφθηκε μετά από μακρές διαβουλεύσεις με τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ), την ΑΗΚ και το Υπουργείο Ενέργειας, για τις οποίες έγραψε την περασμένη εβδομάδα ο «Πολίτης».

Όλο το δυναμικό

Η χθεσινή απόφαση της ρυθμιστικής αρχής προβλέπει τα εξής:

  • Ανάκληση της Απόφασης 125/2019 της ΡΑΕΚ, ημερομηνίας 17 Μαΐου 2019, λόγω μεταβολής των συνθηκών. Δηλαδή, ανακαλείται η απόφαση για ενοικίαση από την ΑΗΚ κινητών μονάδων παραγωγής ρεύματος, συνολικής ισχύος 130 μεγαβάτ, για την περίοδο 1/6-15/9, αφού τα περιοριστικά μέτρα για τον κορωνοϊό εμπόδισαν την έγκαιρη έλευση τεχνικών από την Ελλάδα και δεν επιτρέπουν τη λειτουργία των μονάδων πριν από τις 20 Ιουλίου.
  • Έκδοση έγκαιρης προειδοποίησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία η ΡΑΕΚ να ενημερώνει για το ενδεχόμενο κρίσης ηλεκτρικής ενέργειας στην Κυπριακή Δημοκρατία για το διάστημα από 1 Ιουνίου 2020 έως 15 Σεπτεμβρίου 2020 και για τα μέτρα πρόληψης της κρίσης.
  • Τη λήψη των ακόλουθων μέτρων για το διάστημα από 1/6-15/9 για την πρόληψη της κρίσης στην ηλεκτρική ενέργεια:
  1. Η Διεύθυνση Παραγωγής της ΑΗΚ να μεριμνήσει ώστε να είναι τεχνικά διαθέσιμες για το εν λόγω διάστημα οι μονάδες συμβατικής παραγωγής οι οποίες βρίσκονται σε λειτουργήσιμη κατάσταση και είναι συνδεδεμένες με το σύστημα και να τις θέσει στη διάθεση του ΔΣΜΚ για λειτουργία όποτε αυτό απαιτείται για τη διασφάλιση της κάλυψης της ζήτησης και του περιθωρίου εφεδρείας εγκατεστημένης ισχύος.
  2. Ο ΔΣΜΚ να εφαρμόσει όποτε κρίνει αναγκαίο, σε συνεργασία με τους λοιπούς φορείς διαχείρισης του ηλεκτρικού συστήματος, το σχέδιο έκτακτης δράσης θερινής περιόδου 2020 για την επάρκεια του συστήματος παραγωγής και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
  3. Την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την ενδεχόμενη κρίση ηλεκτρικής ενέργειας και των μέτρων που έλαβε η ΡΑΕΚ για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτής. Η ρυθμιστική αρχή κρίνει ότι στο παρόν στάδιο δεν απαιτείται η συνδρομή από άλλα κράτη μέλη για την αντιμετώπιση της ενδεχόμενης κρίσης.

Εν ολίγοις…

Η απόφαση της ΡΑΕΚ επιβεβαιώνει ότι παρά τις περί του αντιθέτου εκτιμήσεις που έγιναν στα αρχικά στάδια της πανδημίας, για σοβαρή μείωση στην κατανάλωση ρεύματος το καλοκαίρι λόγω της ύφεσης και του πλήγματος στον τουρισμό, η επάρκεια εφεδρείας δεν ήταν διασφαλισμένη, λόγω της αβέβαιης κατάστασης ως προς την οικονομική δραστηριότητα. Φάνηκε επίσης ότι η απόφαση της ΡΑΕΚ πριν έναν χρόνο για ενοικίαση κινητών μονάδων από την ΑΗΚ ήταν επιβεβλημένη, καθώς η ΑΗΚ δεν ολοκλήρωσε έγκαιρα την αντιρρυπαντική αναβάθμιση των μονάδων 1, 2 και 3, με αποτέλεσμα η μονάδα 1 να μην είναι λειτουργικά διαθέσιμη, η μονάδα 2 να είναι διαθέσιμη αλλά να μην πληροί τις απαιτήσεις του νόμου για τις εκπομπές ρύπων και η μονάδα 3 να τις πληροί μόνο εν μέρει. Η αδυναμία έγκαιρης λειτουργίας των κινητών μονάδων (από 1η Ιουνίου) έκανε τα πράγματα εν δυνάμει δύσκολα, με αποτέλεσμα χθες η ΡΑΕΚ να αποφασίσει ουσιαστικά να επιτρέψει στην ΑΗΚ και τον ΔΣΜΚ να χρησιμοποιήσουν τη μονάδα 2 (130 MW) και τα 40 «προβληματικά» μεγαβάτ της μονάδας 3 (από τα 130 που παράγει), έστω κι αν υπό κανονικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν οι περί Βιομηχανικών Εκπομπών Νόμοι του 2013 και 2016, οι οποίοι εναρμονίζουν τη νομοθεσία με την Οδηγία 2010/75/ΕΕ.

Πέναλτι 5 εκατ. για την ΑΗΚ

Η ΑΗΚ θεωρούσε μάλλον αχρείαστη την ενοικίαση κινητών μονάδων παραγωγής ρεύματος, πριν ακόμα αλλάξουν τα δεδομένα λόγω της πανδημίας. Οι προσπάθειες να τροποποιηθεί η απόφαση της ΡΑΕΚ για ενοικίαση των μονάδων, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος έλλειψης επαρκούς εφεδρείας, σκόνταψαν στην άρνηση του Υπουργείου Εργασίας να επιτρέψει την κατ’ εξαίρεση χρήση της μονάδας 2 (και μέρους της παραγωγής της μονάδας 3) το καλοκαίρι, παρότι δεν πληρούν τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την εκπομπή ρύπων. Το Υπ. Εργασίας είχε υποδείξει στο Υπουργείο Ενέργειας την επιλογή αξιοποίησης του άρθρου 70Α του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου, ώστε να κηρυχθεί καθεστώς αιφνίδιας κρίσης στην ενέργεια και να αξιοποιηθεί εκτάκτως η μονάδα 2. Τελικά, μετά τη διαπίστωση αδυναμίας λειτουργίας των κινητών μονάδων έγκαιρα, λόγω των περιορισμών στις πτήσεις προς την Κύπρο, η ΡΑΕΚ αποφάσισε να αξιοποιήσει το άρθρο 14(1) του ευρωπαϊκού κανονισμού 2019/941, αντί το άρθρο 70 του κυπριακού νόμου, ώστε να επιτρέψει τη χρήση της μοναδας 2 μέχρι τις 15/9 και να καλύψει το κενό των 130 MW από τη μη αξιοποίηση των μονάδων που ενοικιάστηκαν.

Μετά την εξέλιξη αυτή, η ΑΗΚ θα πρέπει να ακυρώσει το συμβόλαιο με την εταιρεία Damco Energy, ύψους 13 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία έχει ήδη μεταφέρει στην Κύπρο μονάδες για περίπου 70 μεγαβάτ και δέσμευσε τις υπόλοιπες. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι υπάρχει ρήτρα που επιτρέπει στην ΑΗΚ να ακυρώσει τη συμφωνία μέχρι 31 Μαΐου καταβάλλοντας 5 εκατ. ευρώ ως πέναλτι. Το ποσό θα καταβληθεί από τα ταμειακά διαθέσιμα της ΑΗΚ και δεν θα επιβαρύνει άμεσα τους καταναλωτές ρεύματος.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.