Φόρμα αναζήτησης

Ποτό αν είσαι 18, name and shame υποστατικών που παρανομούν

Με τρεις προτάσεις νόμου που οδηγούνται αύριο στην Ολομέλεια οι βουλευτές Χαράλαμπος Θεοπέμπτου και Μιχάλης Γιωργάλλας επιχειρούν να καταστίσουν αυστηρότερες τις ποινές που αφορούν την πώληση,  διάθεση και χορήγηση οινοπνευματωδών ποτών σε ανήλικα πρόσωπα μέχρι και  3 χιλιάδες ευρώ, με το όριο ηλικίας που αφορά τις απαγορεύσεις να αυξάνεται από 17 έτη που ισχύει σήμερα στα 18, λαμβάνοντας υπόψη σχετικές συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημαντική είναι και η πρόνοια έτσι ώστε η Αστυνομία Κύπρου να υποχρεούται να δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα της τον αριθμό ανά έτος των περιπτώσεων παράβασης των διατάξεων της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας, καθώς και των υποστατικών που δε συμμορφώνονται με τις εν λόγω διατάξεις.

Οι πιο πάνω προτάσεις κατά την εξέτασή τους στην Επιτροπή Εσωτερικών εμβολιάστηκαν με εισηγήσεις των αρμόδιων αρχών καθώς σχετικό νομοσχέδιο που θα εκσυγχρονίζει το νόμο με απώτερο στόχο να καταστεί πιο αποτελεσματική η εφαρμογή του, ακόμη εκκρεμεί.

Οι πρόνοιες

Στο πλαίσιο της συζήτησης που διεξήχθη αρχικά για τις δύο προτάσεις νόμου, την επιτροπή Εσωτερικών προβλημάτισε το κατά πόσο απαιτείται ως αποτρεπτικό μέτρο της κατανάλωσης αλκοόλ από ανηλίκους να αυξηθεί το εξώδικο πρόστιμο που επιβάλλεται για το αδίκημα της πώλησης, διάθεσης ή χορήγησης οινοπνευματωδών ποτών σε αυτούς δυνάμει των διατάξεων του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου.  Έτσι, σε μεταγενέστερο στάδιο, ως αποτέλεσμα της εν λόγω συζήτησης, ο κ. Θεοπέμπτου κατέθεσε και την τρίτη πρόταση νόμου για τροποποίηση του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου, για να αυξηθεί το εξώδικο πρόστιμο που επιβάλλεται για το αδίκημα της πώλησης, διάθεσης ή χορήγησης οινοπνευματωδών ποτών σε ανηλίκους από τριάντα πέντε λίρες (!), που ισχύει σήμερα, σε τριακόσια ευρώ, καθώς και η διαφοροποίηση του ορίου ηλικίας το οποίο αφορά το εν λόγω αδίκημα, για να συνάδει το κείμενο της εν λόγω πρότασης νόμου με τις πρόνοιες της πρώτης υπό αναφορά πρότασης νόμου.

Η Επιτροπή, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε να επιφέρει τροποποιήσεις στα κείμενα της πρώτης και της δεύτερης πρότασης νόμου, καθώς και να ενσωματώσει τις αναθεωρημένες πρόνοιές τους σε ενιαίο κείμενο νόμου, με τίτλο «Ο περί Πωλήσεως Οινοπνευματωδών Ποτών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020», το οποίο να διαλαμβάνει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

  1. Διαφοροποίηση της χρηματικής ποινής στην οποία θα υπόκειται πρόσωπο, σε περίπτωση καταδίκης για αδικήματα που αφορούν την πώληση, τη διάθεση και τη χορήγηση οινοπνευματωδών ποτών σε ανηλίκους, έτσι που αυτή να μη δύναται να υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες ευρώ.
  2. Κατάργηση των διατάξεων της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας οι οποίες αφορούν τη λειτουργία των λεσχών, δεδομένου ότι η σχετική νομοθεσία για τη ρύθμιση της λειτουργίας αυτών καταργήθηκε και συναφώς επήλθε κατάργηση του όλου θεσμού.
  3. Εισαγωγή στην υπό τροποποίηση βασική νομοθεσία νέων όρων και της ερμηνείας αυτών, για σκοπούς αποτελεσματικότερης εφαρμογής των ισχύουσων διατάξεών της.
  4. Κατάργηση διάταξης της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία δεν παραχωρείται άδεια, όταν υπάρχουν ήδη, είτε στο χωριό είτε στην ενορία πόλης ή χωριού όπου το πρόσωπο που υποβάλλει αίτηση για άδεια σκοπεύει να πωλεί λιανικά οινοπνευματώδη ποτά, υποστατικά αδειούχα προς πώληση τέτοιων ποτών τα οποία είναι επαρκή για τις ανάγκες και διευκολύνσεις του κοινού.
  5. Κατάργηση διατάξεων της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με τις οποίες το Υπουργικό Συμβούλιο δύναται να εξουσιοδοτεί τον οικείο έπαρχο να παρατείνει τον χρόνο κατά τον οποίο υποστατικά στα οποία πωλούνται λιανικά οινοπνευματώδη ποτά δύναται να παραμείνουν ανοιχτά κατά τη διάρκεια νύχτας.
  6. Δημοσίευση στην ιστοσελίδα της Αστυνομίας Κύπρου του αριθμού ανά έτος των περιπτώσεων παράβασης των διατάξεων της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας, καθώς και των υποστατικών που δε συμμορφώνονται με τις εν λόγω διατάξεις.
  7. Αύξηση του ύψους των προβλεπόμενων ποινών, σε περίπτωση παράβασης ορισμένων διατάξεων της υπό τροποποίηση βασικής νομοθεσίας.

Αυξητική τάση

Οι εκπρόσωποι της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων δήλωσαν στην επιτροπή Εσωτερικών ότι συμφωνούν με τους σκοπούς και το περιεχόμενο των προτεινόμενων ρυθμίσεων και κατέθεσαν στοιχεία τα οποία καταδεικνύουν την ανοδική τάση που παρατηρείται όσον αφορά την κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικα άτομα.  Περαιτέρω, ενημέρωσαν την επιτροπή ότι ο καθορισμός της ηλικίας των δεκαοκτώ ετών ως ορίου ηλικίας για τη διάθεση αλκοόλ στους νέους αποτελεί πολιτική που σήμερα προωθείται από κοινού στις ευρωπαϊκές χώρες.

Κατά την Αρχή, με την υιοθέτηση της προτεινόμενης ρύθμισης για διαφοροποίηση του υπό αναφορά ορίου ηλικίας αναμένεται ότι θα μειωθεί η κατανάλωση αλκοόλ στον γενικό πληθυσμό, καθώς και τα τροχαία ατυχήματα που οφείλονται στην κατανάλωση αυτού από ανήλικα πρόσωπα.  Παράλληλα, οι ίδιοι επισήμαναν ότι η αποτελεσματική εφαρμογή του υπό αναφορά μέτρου προϋποθέτει την εφαρμογή επιπρόσθετων αυστηρών μέτρων, περιλαμβανομένων μέτρων που αφορούν την πρόληψη της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ και την επιβολή του νόμου για την πώληση οινοπνευματωδών ποτών. Καταληκτικά αναφέρεται πως η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, σημειώνοντας πως το όλο θέμα της συνολικής αναθεώρησης και εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας άπτεται της ασφάλειας και της υγείας των παιδιών θεωρεί πως το όριο ηλικίας θα πρέπει να ανέλθει στο 21ο έτος της ηλικίας.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.