Φόρμα αναζήτησης

Πόσο πάνω τα καύσιμα;

Το ύψος της αύξησης που θα επέλθει στα καύσιμα, μέσα στο 2020, λόγω της υποχρεωτικής πρόσμειξης με βιοκαύσιμα, σε ποσοστό 7,3%, εξακολουθεί να προκαλεί διχογνωμία μεταξύ του υπουργού Ενέργειας και -κατά κύριο λόγο- του ΑΚΕΛ. Ο μεν Γιώργος Λακκοτρύπης επέμεινε χθες, ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας ότι από το διάταγμα της Παρασκευής για αύξηση της πρόσμειξης από 5% στα 7,3%, οι τιμές θα αυξηθούν από 2 έως 2,5 σεντ το λίτρο στη βενζίνη, χωρίς επηρεασμό του πετρελαίου, ενώ ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα υποστήριξε ότι η αύξηση θα είναι μεγαλύτερη και θα επιβαρύνει και τη βενζίνη και το πετρέλαιο. Ο κ. Κώστα είχε υποστηρίξει την Κυριακή, με ανακοίνωσή του, ότι η αύξηση θα ήταν 5 σεντ στη βενζίνη και 10 σεντ στο πετρέλαιο, μαζί με τους φόρους.
Ωστόσο, το ακριβές ύψος της αύξησης που θα επέλθει στα καύσιμα εντός του 2020 θα εξαρτηθεί από το κόστος που θα δηλώσουν οι εταιρείες εισαγωγής πετρελαιοειδών για την αγορά των πρόσθετων ποσοτήτων βιοκαυσίμων, που θα πρέπει να αναμειγνύουν στα συμβατικά καύσιμα για να προσαρμοστούν στο διάταγμα του υπουργού Ενέργειας. Του διατάγματος της Παρασκευής είχε προηγηθεί πριν από μερικούς μήνες άλλο διάταγμα, που αύξανε την περιεκτικότητα βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα από 2,3% σε 5%. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας, εκείνο το διάταγμα επιβάρυνε κατά κύριο λόγο την τιμή του πετρελαίου κίνησης, κατά περίπου 1 σεντ το λίτρο.

Ανέφικτος στόχος

Πέραν της αύξησης στις τιμές των καυσίμων, παριστάμενοι βουλευτές εξέφρασαν ανησυχία για το ύψος του προστίμου που ενδεχομένως να επιβάλει η ΕΕ στην Κύπρο, επειδή δεν πρόκειται να ικανοποιήσει, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020, τον στόχο για διείσδυση των ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών κατά 10%. Ο κ. Λακκοτρύπης άφησε να νοηθεί ότι η ΕΕ δυνατό να επανεξετάσει το θέμα των στόχων για τις μεταφορές, καθώς, εκτός από την Κύπρο, οι πλείστες χώρες της ΕΕ δεν μπορούν να πιάσουν τα ποσοστά που τέθηκαν. Είπε, ακόμα, ότι υπάρχουν για την Κύπρο τεχνικές δυσκολίες, λόγω κυρίως της υψηλής θερμοκρασίας, και είναι δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος του 10% (για το 2030 ο στόχος ανεβαίνει στο 14%). Πρόσθεσε, πάντως, ότι η κυβέρνηση θα καταβάλει και άλλη προσπάθεια να καλύψει τον στόχο, κυρίως μέσω στατιστικής μεταβίβασης, δηλαδή στους στόχους που έχουμε ήδη ξεπεράσει (ενέργεια, θέρμανση-ψύξη) να πουλήσουμε δικαιώματα και στους στόχους που έχουμε δυσκολίες να αγοράσουμε κάποια δικαιώματα. Οι πληροφορίες από το υπουργείο αναφέρουν ότι δύσκολα αυτή η προσπάθεια μπορεί να καταλήξει αισίως.

Απαντώντας στην κριτική βουλευτών ότι η κυβέρνηση επιχείρησε να καλύψει τον στόχο για τις μεταφορές προς το τέλος της προθεσμίας, αφήνοντας να παρέλθουν δέκα χρόνια χωρίς ουσιαστικά μέτρα, ο υπουργός είπε ότι η λύση της πρόσμειξης βιοκαυσίμων ήταν ο μόνος εφικτός τρόπος να καλυφθεί με το φθηνότερο κόστος, έστω σε ποσοστό 7,3%, ο στόχος και η απόφαση αφέθηκε για το 2020 για να μην επιβαρυνθούν νωρίτερα με αυξήσεις οι καταναλωτές καυσίμων.

Σε ό,τι αφορά τους άλλους στόχους της ΕΕ για διείσδυση των ΑΠΕ, ο υπουργός είπε πως ο βασικός-υποχρεωτικός στόχος για 13% χρήση ΑΠΕ συνολικά στην ενέργεια, ώς το τέλος του 2020, έχει επιτευχθεί από το 2018 (13,8%). Ο (μη υποχρεωτικός) στόχος για διείσδυση 16% των ΑΠΕ στην κατανάλωση ηλεκτρισμού καλύφθηκε το 2018 σε ποσοστό 9,4%, αλλά μετά τις τελευταίες αδειοδοτήσεις και κατασκευές νέων πάρκων αναμένεται ότι ο στόχος θα υπερκαλυφθεί, είπε, σε ποσοστό 19-20%. Για χρήση ΑΠΕ σε θέρμανση, ψύξη, ο στόχος είναι το 23% για το 2020 και ήδη από το 2018 είμαστε στο 37%.

Κριτική για ηλεκτροκίνηση και υγραέριο

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα άσκησε κριτική στην κυβέρνηση επειδή «δεν αποδέχτηκε τις εισηγήσεις μας για παροχή κινήτρων προώθησης της υγραεριοκίνησης και της ηλεκτροκίνησης», ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο μέρος του στόχου. Το ίδιο αίτημα είχε τεθεί κατά καιρούς από όλα τα κόμματα. Υποστήριξε, μάλιστα, ότι «η κυβέρνηση δεν προώθησε την υγραεριοκίνηση γιατί από την πώληση υγραερίου κίνησης εισπράττει φόρο κατανάλωσης μόνο 7 σεντ, αντί 44 σεντ ανά λίτρο που επιβάλλεται στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης».

Ο υπουργός Ενέργειας απάντησε ότι και η παροχή κρατικών κινήτρων για αυτοκίνητα με ηλεκτρισμό ή υγραέριο θα είχε κόστος για το κράτος και την οικονομία και ενδεχομένως πολύ μεγαλύτερο από το κόστος πρόσμειξης βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα. Είπε χαρακτηριστικά ότι για να καλυφθεί 1% από τον στόχο της ΕΕ για τις μεταφορές (10%) θα πρέπει να κυκλοφορούν στην κυπριακή αγορά 26 χιλιάδες ηλεκτρικά οχήματα και για να δοθεί ουσιώδες κίνητρο αγοράς τους (στις υψηλές τιμές που προσφέρονται στην αγορά) θα χρειάζονταν περίπου 130 εκατ. ευρώ. Είπε, επίσης, ότι για την κάλυψη 1% από τον στόχο θα πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους 135 χιλιάδες αυτοκίνητα με χρήση υγραερίου και τα κίνητρα θα κόστιζαν πάρα πολλά εκατομμύρια.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης είπε πως αυτά τα δεδομένα δεν έπρεπε να αποτελούν δικαιολογία και θα έπρεπε και σε αυτόν τον τομέα να γίνει μια προσπάθεια. Πρόσθεσε πως θα έπρεπε τα προηγούμενα 10 χρόνια να είχε μπει ο ηλεκτρισμός στις μεταφορές, με τη μορφή των τραμ, τρένων και άλλων μέσων.

Βουλευτές
Φόβοι για κατεχόμενα

Τη συζήτηση στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας για τις αυξήσεις από την αύξηση του ποσοστού βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα απασχόλησε και το ενδεχόμενο να αυξηθούν οι διελεύσεις Ελληνοκυπρίων στα κατεχόμενα για αγορά καυσίμων, τα οποία είναι σημαντικά φθηνότερα από τα καύσιμα στις ελεύθερες περιοχές και η διαφορά θα μεγαλώσει περισσότερο όταν επιβληθούν οι αυξήσεις για την αγορά βιοκαυσίμων.

Ερωτηθείς από δημοσιογράφους για το αν θα αυξηθούν οι έλεγχοι στα οδοφράγματα, ο υπουργός Ενέργειας σημείωσε πως αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να συζητηθεί με το Τελωνείο και το Υπουργείο Εξωτερικών. «Είναι κάτι που θα πρέπει να μας απασχολήσει, γιατί ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία προχωρεί να τηρήσει τις υποχρεώσεις της έναντι των πράσινων στόχων της ΕΕ, αυτό δεν συμβαίνει με τα κατεχόμενα», είπε. Από τις πληροφορίες που υπάρχουν δεν φαίνεται να υπάρχει ουσιαστική διαφορά στην περιεκτικότητα θείου στα καύσιμα που διατίθενται στις ελεύθερες περιοχές και στα καύσιμα στα κατεχόμενα.

Ο πρόεδρος των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης είπε πως «οι καταναλωτές θα πληρώσουν το κόστος της ανεπάρκειας της κυβερνητικής πολιτικής στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Θα υπάρξουν κάποιοι που θα βρουν τη λύση, που η εύκολη λύση είναι η παράνομη τροφοδοσία καυσίμων από τα κατεχόμενα, αλλά οι νομοταγείς πολίτες θα πληρώσουν δυο φορές το μάρμαρο».

Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΕΛΑΜ Γεάδης Γεάδη είπε ότι «με την επιβολή περισσότερων φόρων στα καύσιμα (η κυβέρνηση) ωθεί πολύ περισσότερους συμπατριώτες μας να πηγαίνουν στα κατεχόμενα για να προμηθεύονται καύσιμα».

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.