Φόρμα αναζήτησης

Πώς το… όνειρο για LNG πάει να γίνει επιτέλους πραγματικότητα

Καθώς στις 7 το απόγευμα σήμερα κατατίθεται στο Βασιλικό από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο θεμέλιος λίθος για το κρατικό τερματικό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η προσοχή αρχίζει πλέον να στρέφεται στις κατασκευαστικές εργασίες που θα ξεκινήσουν τις επόμενες μέρες, με στόχο το καλοκαίρι του 2022 ο σταθμός να είναι έτοιμος να διοχετεύει φυσικό αέριο στον παρακείμενο ηλεκτροπαραγωγό της ΑΗΚ. Σε επόμενη φάση το τερματικό θα προμηθεύει με φυσικό αέριο και τους τρεις αδειοδοτημένους από τη ΡΑΕΚ ιδιωτικούς συμβατικούς σταθμούς παραγωγής ηλεκτρισμού, εφόσον αυτοί λειτουργήσουν.

Άλλωστε ένας από τους λόγους για τους οποίους η εισαγωγή και χρήση φυσικού αερίου είχε εδώ και χρόνια κριθεί απαραίτητη αφορούσε την αναμενόμενη θετική συμβολή της στο άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού, καθώς όλοι οι εμπειρογνώμονες του τομέα πίστευαν και πιστεύουν ότι μόνο με τη χρήση φυσικού αερίου είναι δυνατό μια συμβατική μονάδα να ανταγωνιστεί με αξιώσεις την ΑΗΚ. Επιπλέον, η λειτουργία ιδιωτικών συμβατικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού θα βοηθήσει τις ιδιωτικές εταιρείες παραγωγής ρεύματος από ανανεώσιμες πηγές να διασφαλίσουν την αξιοπιστία της παραγωγής τους και την επέκταση της διείσδυσής τους στην αγορά ηλεκτρισμού, η οποία προβλέπεται να ανοίξει στον ανταγωνισμό προς τα τέλη του 2021.

Το FSRU

Η «καρδιά» του τερματικού LNG θα είναι η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου αερίου (FSRU). Για να λειτουργήσει ως FSRU, η κοινοπραξία που κέρδισε τον διαγωνισμό της ΔΕΦΑ (JV China Petroleum Pipeline Engineering Co Ltd και METRON S.A., με τις Hudong-ZhonghuaShipbuilding Co. Ltd και Wilhelmsen Ship Management Limited) εξασφάλισε ήδη από την Shell Tankers (Singapore) Private ltd το πλοίο Galea (φωτογραφία), το οποίο έως πρόσφατα χρησιμοποιούνταν ως μεταφορέας υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Όπως ενημέρωσε χθες η ΔΕΦΑ τους δημοσιογράφους, στο πλαίσιο παρουσίασης του έργου, το Galea θα πλεύσει σύντομα στα ναυπηγεία της Hudong-ZhonghuaShipbuilding, όπου θα τύχει σαρωτικών μετατροπών, ώστε από μεταφορέας να καταστεί FSRU, για τις ανάγκες του κυπριακού τερματικού. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και τον σχεδιασμό της ΔΕΦΑ, το FSRU Galea θα αξιοποιηθεί στο Βασιλικό για 20 χρόνια. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε από τον πρόεδρο της ΔΕΦΑ Συμεών Κασσιανίδη, αν στο μέλλον η Κύπρος εξασφαλίσει με άλλο τρόπο την προμήθεια φυσικού αερίου ή αν καλύπτει άλλως πως τις ανάγκες της σε καύσιμο και ηλεκτρική ενέργεια, η ΔΕΦΑ θα μπορεί να πωλήσει το Galea, καθώς θα είναι περιουσιακό της στοιχείο.

Δεν είναι σαφές πόσα στοίχισε στην κοινοπραξία η αγορά του Galea από τη Shell, ούτε πόσα θα χρεώσει η ίδια την πλωτή μονάδα στη ΔΕΦΑ και την ΕΤΥΦΑ, την εταιρεία ειδικού σκοπού που συστάθηκε για να φέρει σε πέρας το έργο και στην οποία συμμετέχουν με 70% η ΔΕΦΑ και 30% το κράτος. Αυτό που ενημέρωσε η ΔΕΦΑ είναι ότι συνολικά το έργο (εξοπλισμός και κατασκευές, περιλαμβανομένου του FSRU, της ιδιόκτητης προβλήτας και του δικτύου αγωγών) θα κοστίσει στην κρατική εταιρεία περίπου 289 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 101 θα διατεθούν από την ΕΕ ως δωρεά και τα 43 από την ΑΗΚ, ως μετοχικό κεφάλαιο στην ΕΤΥΦΑ. Τα υπόλοιπα εξασφαλίστηκαν (και με το παραπάνω) από χαμηλότοκο δανεισμό, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (150 εκατ.) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (80 εκατ.).

Η λειτουργία και η συντήρηση

Μετά την παράδοση του έργου στη ΔΕΦΑ, καλώς εχόντων των πραγμάτων το καλοκαίρι του 2022, η κοινοπραξία CPPA, METRON S.A., Hudong-ZhonghuaShipbuilding και Wilhelmsen Ship Management Limited θα εξακολουθήσει να δεσμεύεται συμβατικά με τη ΔΕΦΑ και θα ευθύνεται για την ομαλή λειτουργία του εξοπλισμού και ευρύτερα του τερματικού. Μάλιστα, αυτή η ευθύνη αφορά το σύνολο των μερών της κοινοπραξίας και κάθε ένα από τα μέρη ξεχωριστά.

Τη λειτουργία και συντήρηση του τερματικού θα αναλάβει εκ μέρους της κοινοπραξίας η νορβηγική Wilhelmsen, ως υπεργολάβος της ΔΕΦΑ. Ερωτηθείς από τον «Π», ο Συμεών Κασσιανίδης ανέφερε πως η κοινοπραξία έχει αναλάβει υποχρέωση να εκπαιδεύσει προσωπικό της ΔΕΦΑ στη λειτουργία του FSRU και του υπόλοιπου εξοπλισμού, ώστε μελλοντικά η κρατική εταιρεία (η οποία μέχρι το 2022 πρέπει να μετεξελιχθεί σε ημικρατικό οργανισμό, βάσει νομοσχεδίου που έτυχε ήδη δημόσιας διαβούλευσης) να μπορεί να διεκπεραιώνει την επαναεριοποίηση με δικό της προσωπικό.

Όπως μας αναφέρθηκε, αυτός είναι ο βασικός λόγος που στο συμβόλαιο παρέχεται διακριτική ευχέρεια στη ΔΕΦΑ να διακόψει τη συνεργασία με την κοινοπραξία σε ό,τι αφορά τη λειτουργία και συντήρηση του τερματικού στα δέκα χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας. Έχει όμως το δικαίωμα να παρατείνει τη συνεργασία με την κοινοπραξία για άλλα δέκα χρόνια.

Σύμφωνα με τον κ. Κασσιανίδη και τον Επικεφαλής Επιχειρήσεων και Έργων Ανδρέα Πενταλιώτη, το συμφωνηθέν ποσό για τη λειτουργία και συντήρηση του τερματικού ανέρχεται στα 10,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Συνεπώς, αν η συνεργασία κρατήσει δέκα χρόνια θα κοστίσει στη ΔΕΦΑ 105 εκατ., αν παραταθεί στα 20 χρόνια θα στοιχίσει 210 εκατ. Το ποσό αυτό, όπως επίσης και το κόστος αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου, θα μεταφέρεται στους χονδρικούς καταναλωτές φυσικού αερίου και μέσω αυτών στους καταναλωτές ηλεκτρισμού. Σε αυτή τη φάση ο ρόλος της ΡΑΕΚ για τον καθορισμό των διατιμήσεων φυσικού αερίου και το τελικό κόστος στους καταναλωτές θα είναι καθοριστικός, αφού θα πρέπει να εγκρίνει, όπως κάνει και για τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, όλα τα έξοδα της ΔΕΦΑ – ΕΤΥΦΑ που θα κριθούν ανακτήσιμα μέσω των διατιμήσεων.

Μέσα στο συνολικό κόστος λειτουργίας περιλαμβάνεται και το τέλος επαναεριοποίησης που θα χρεώνει η κοινοπραξία.

Σύμφωνα με τους κυρίους Κασσιανίδη και Πενταλιώτη, η κοινοπραξία έχει διαβεβαιώσει ότι επιθυμεί και προτίθεται να αξιοποιήσει στο πλαίσιο των κατασκευαστικών έργων εργατικό δυναμικό από την Κύπρο.

Η προμήθεια καυσίμου

Από εκεί και πέρα, η ΔΕΦΑ θα πρέπει να τρέξει πλέον τον διαγωνισμό για την εξασφάλιση υγροποιημένου φυσικού αερίου στο πλαίσιο ενός μάλλον πενταετούς συμβολαίου, για την κάλυψη μεσοπρόθεσμων αναγκών της ΑΗΚ και ενδεχομένως και ιδιωτών συμβατικών παραγωγών, αλλά και τις διαδικασίες για αγορά LNG από την αγορά άμεσης παράδοσης (spot market), από την οποία μπορούν να εξασφαλιστούν πολύ χαμηλότερες τιμές. Αυτός ο συνδυασμός μεθόδων προμήθειας επιτρέπει στη ΔΕΦΑ να αισιοδοξεί ότι το συνολικό κόστος καυσίμου θα μειωθεί σημαντικά, σε σχέση με το σημερινό κόστος για αγορά μαζούτ και ντίζελ, από την ΑΗΚ.

Πέραν της χαμηλότερης τιμής αγοράς του καυσίμου, είναι προφανές ότι από το 2022-23, κι αν όλα εξελιχθούν βάσει του σχεδιασμού της κυβέρνησης και της ΔΕΦΑ, η ευθύνη αγοράς του καυσίμου για την κάλυψη των αναγκών της ηλεκτροπαραγωγής (και αργότερα για άλλες χρήσεις) θα περάσει από την ΑΗΚ στη ΔΕΦΑ. Η ΔΕΦΑ θα έχει την ευθύνη προμήθειας της ΑΗΚ και των ιδιωτών ηλεκτροπαραγωγών με αέριο και μάλιστα, όπως έχει αναφερθεί αρμοδίως εδώ και καιρό, στην ίδια τιμή που θα το πωλεί στην ΑΗΚ, ώστε να διασφαλίζεται πως ΑΗΚ και ιδιώτες θα έχουν το ίδιο κόστος καυσίμου και θα ανταγωνίζονται στη βάση άλλων παραμέτρων (π.χ. αποδοτικότητα μηχανών, λειτουργικά έξοδα, μακροχρόνια συμβόλαια με μεγάλους καταναλωτές, κλπ).

Νοουμένου ότι η ΔΕΦΑ γνωρίζει το κεφαλαιουχικό κόστος του τερματικού και το ακριβές ετήσιο λειτουργικό κόστος, καθώς και το κόστος χρηματοδότησης του έργου, περιλαμβανομένου του δανεισμού, αυτό που λείπει από την εξίσωση για να υπολογιστεί το κόστος του επαναεριοποιημένου LNG για τους παραγωγούς ρεύματος και κατ’ επέκταση το κόστος του ηλεκτρισμού για τους καταναλωτές είναι το κόστος προμήθειας του καυσίμου από τη διεθνή αγορά. Ο πρόεδρος της ΔΕΦΑ ανέφερε στα ΜΜΕ ότι μετά από μελέτη που έγινε σε συνεργασία της ΔΕΦΑ με την ΑΗΚ, υπολογίζεται ότι το κόστος του ηλεκτρισμού στην Κύπρο θα μειωθεί από το 2022-23 και μετά από 15 έως 25%. Στη μείωση περιλαμβάνεται και η μείωση στο κόστος αγοράς δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου, που μόνο για το 2020 προϋπολογίστηκε ότι θα στοιχίσει στην ΑΗΚ (και στους καταναλωτές) περίπου 85 εκατ. ευρώ.

Το Galea

Όπως προαναφέραμε, η κοινοπραξία αγόρασε ήδη από τη Shell Tankers (Singapore) Private ltd το πλοίο Galea και θα ακολουθήσουν προσεχώς οι εργασίες μετατροπής του σε FSRU, στο ναυπηγείο HUDONG στην Κίνα. Το πλοίο κατασκευάστηκε το 2002 από τη Mitsubishi Heavy Industries και διαθέτει πέντε δεξαμενές, με συνολική χωρητικότητα αποθήκευσης LNG 136.141 m3. Το μήκος του είναι 290 μέτρα και το πλάτος του 46 μέτρα, με βάθος 25,5 μέτρα. Σύμφωνα με τη ΔΕΦΑ, μετά τη μετατροπή από LNGC σε FSRU, το σκάφος θα είναι εξοπλισμένο με μια υπερσύγχρονη αρθρωτή μονάδα επαναεριοποίησης από τη Wärtsilä. Το FSRU θα μπορεί να δέχεται LNG από πλοία-μεταφορείς LNG, με χωρητικότητα από 120.000 m3 έως 217.000m3.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.