Φόρμα αναζήτησης

Πώς απαντά η Ελεγκτική Υπηρεσία στο Προεδρικό

Η Ελεγκτική Υπηρεσία, με ανακοίνωσή της, απαντά στην  χθεσινή γραπτή δήλωση του Προϊστάμενου Διοίκησης της Προεδρίας της Δημοκρατίας και τις δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου.

Σημειώνει μάλιστα ότι είναι δικαίωμα της Προεδρίας να διαφωνεί με τις συστάσεις μας, θεωρεί όμως ατυχή την αναφορά πως είναι «είναι λυπηρό, αλλά και απαράδεκτο να δημιουργούνται παραπλανητικές ή και ψευδείς εντυπώσεις».

Αυτούσια η ανακοίνωση:

Σε σχέση με την χθεσινή γραπτή δήλωση του Προϊστάμενου Διοίκησης της Προεδρίας της Δημοκρατίας και τις σημερινές δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου, η Ελεγκτική Υπηρεσία ανακοινώνει τα ακόλουθα:

  • Η Ελεγκτική Υπηρεσία αναγνώρισε την ιδιαιτερότητα στην πρόσληψη συμβούλων του Προέδρου της Δημοκρατίας, των Υπουργών και των Βουλευτών. Αυτό που καταγράφουμε είναι πως, η μη προκήρυξη των θέσεων δεν μπορεί να οδηγεί σε αυθαιρεσίες. Ήδη η Βουλή νομοθέτησε ως προς τη διαδικασία πρόσληψης των κοινοβουλευτικών συνεργατών. Εισηγηθήκαμε ότι, κατ΄ ανάλογο τρόπο, θα πρέπει η Προεδρία να καθορίζει στον Προϋπολογισμό τις ανάγκες της σε συμβούλους – συνεργάτες, το ύψος της αμοιβής τους ανάλογα με τα καθήκοντα της θέσης και τα απαραίτητα προσό τα. Εισηγηθήκαμε επίσης όπως για σκοπούς διαφάνειας να δημοσιοποιούνται τα ονόματα, τα προσόντα, η θέση και η αμοιβή των συμβούλων που επιλέγονται.
  • Καταγράψαμε το γεγονός ότι από το 2014 η Προεδρία παράνομα εργοδοτεί αρχιτέκτονα, χωρίς να υπάρχει καν σύμβαση μαζί του, για να βοηθά στη λειτουργία της Τεχνικής Επιτροπής Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ότι ο συγκεκριμένος ρόλος θα μπορούσε να ανατεθεί μετά από ανοικτό διαγωνισμό.

Επίσης άλλοι δύο σύμβουλοι εργοδοτούνται σε Τεχνικές Επιτροπές χωρίς καμία διαδικασία επιλογής και χωρίς να έχουν συνάψει σύμβαση. Για αυτές τις δύο θέσεις εισηγηθήκαμε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο, αν θεωρεί ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 19 του Νόμου 73(Ι)/2016, μπορεί να εξαιρέσει αυτές από το πεδίο εφαρμογής του νόμου, αλλά στη συνέχεια, όχι να αναθέσει απευθείας τις συμβάσεις αυτές δίνοντας την εντύπωση βολέματος συγκεκριμένων προσώπων, αλλά να καταρτίσει κατάλογο κατάλληλων προσώπων (που σίγουρα δεν είναι μόνο 2) και να ζη ήσει από όλους την υποβολή προσφορών για επιλογή αυτών που θα παρέχουν τις υπηρεσίες μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας.

Η απάντηση της Προεδρίας ήταν γενικά πως οι εισηγήσεις για επιλογή των ατόμων που στελεχώνουν τις Τεχνικές Επιτροπές, γίνονται από τον Διαπραγματευτή της Ελληνοκυπριακής Κοινότητας, κατόπιν συνεννόησης και με την Τουρκοκυπριακή Κοινότητα και ως εκ τούτου, δεν θα μπορούσαν να προκηρυχθούν προσφορές για τις εν λόγω θέσεις.

  • Καταγράψαμε ότι στο Κονδύλι «Συνέδρια, Σεμινάρια στο εξωτερικό» για το 2017 περιλήφθηκε πρόνοια ύψους €252.000 και στη συνέχεια εγκρίθηκαν συμπληρωματικές πιστώσεις  ύψους €748.500. Η πραγματική δαπάνη ανήλθε στο ποσό των €1.000.429 ενώ για το προηγούμενο έτος (2016) ανήλθε στις €454.166. Ποσό ύψους €277.137 αφορούσε δαπάνες για αγορά αεροπορικών εισιτηρίων, ποσό €237.244 αφορούσε σε πληρωμές για ενοικίαση και ναύλωση πτήσεων, ποσό €462.467 για αποζημίωση για έξοδα συντήρησης εξωτερικού και €23.582 για ενοικίαση αιθουσών για συνεντεύξεις Τύπου. Προβήκαμε δε σε εισηγήσεις όπως σε περιπτώσεις ταξιδίων που είναι εκ των προτέρων γνωστά να γίνεται προσπάθεια εξασφάλισης φτηνών εισιτηρίων, αναγνωρίζοντας ότι η διαδικασία της εξασφάλισης προσφορών δεν είναι δυνατό να ακολουθείται απαρέγκλιτα όταν οι υπηρεσίες που αγοράζονται αφορούν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας λόγω των συχνών και συνήθως απρόβλεπτων αλλαγών που επιβάλλουν οι υποχρεώσεις του.

Στην ανακοίνωση της Προεδρίας χρησιμοποιήθηκε η φράση ότι η δαπάνη «εκτοξεύτηκε» (ως αυτή να προέρχεται από τη δική μας Έκθεση) και μετά αποδόθηκε όλη η αύξηση «αποκλειστικά στις εξελίξεις στο Κυπριακό και τις δύο διασκέψεις για την Κύπρο».

Στην Έκθεση μας καταγράφεται ξεχωριστά το κονδύλι των €237.244 για ναύλωση πτήσεων λόγω των διασκέψεων αυτών. Η πρόσθετη όμως αύξηση κατά περίπου €300.000 για αεροπορικά εισιτήρια (όχι με ναυλωμένες πτήσεις) και έξοδα συντήρησης εξωτερικού δεν οφείλεται αποκλειστικά στις διασκέψεις αυτές.

  • Καταγράψαμε προβλήματα στο έλεγχο κίνησης οχημάτων και το γεγονός ότι συγκεκριμένος Σύμβουλος παράνομα είχε στο σπίτι του στο Παραλίμνι το κρατικό αυτοκίνητο για τρεις εβδομάδες όταν ήταν με άδεια ανάπαυσης. Η απάντηση της Προεδρίας ήταν πώς κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου των διακοπών του, ο Σύμβουλος έπρεπε να εκπροσωπήσει την πολιτεία σε εκδηλώσεις, μνημόσυνα και κηδείες  αγνοουμένων.
  • Ως προς την καταγραφή του χρόνου προσέλευσης και αποχώρησης των υπαλλήλων, η σύσταση μας ήταν ότι, η Υπηρεσία μας αντιλαμβάνεται την ιδιαιτερότητα του γεγονότος ότι πρόκειται για υπαλλήλους που εργάζονται στο Προεδρικό Μέγαρο, πολλές φορές απογεύματα ή και νύκτες, θεωρεί όμως ότι καμία δικαιολογία δεν μπορεί να προβληθεί για την μη καταγραφή της ώρας προσέλευσης και αποχώρησης κάθε υπαλλήλου, η οποία μπορεί μεν να είναι εκτός του κανονικού ωραρίου της δημοσίας υπηρεσίας, μπορεί να είναι ακανόνιστη και όχι σταθερή, αλλά σε κάθε περί τωση θα πρέπει να καταγράφεται ώστε να ασκείται ο αναγκαίος έλεγχος. Καταγράψαμε επίσης την απάντηση που μας είχε δοθεί ότι το θέμα θα τύχει επανεξέτασης με την εφαρμογή του νέου ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής του χρόνου προσέλευσης υπαλλήλων, το οποίο υλοποιείται από το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας.

Είναι δικαίωμα της Προεδρίας να διαφωνεί με τις συστάσεις μας, θεωρούμε όμως ατυχή την αναφορά πως είναι «είναι λυπηρό, αλλά και απαράδεκτο να δημιουργούνται παραπλανητικές ή και ψευδείς εντυπώσεις».

Στη βάση της σχετικής νομοθεσίας, με την κατάθεση στη Βουλή των Αντιπροσώπων του κρατικού προϋπολογισμού, κατατίθεται από κάθε Τμήμα και Υπηρεσία και λεπτομερής έκθεση συμμόρφωσης και εφαρμογής των παρατηρήσεων μας. Καλούμε την Βουλή των Αντιπροσώπων να ασκήσει την εξουσία αυτή που της παρέχει η νομοθεσία κατά την εξέταση του επόμενου κρατικού Προϋπολογισμού και, ασκώντας τον αναγκαίο κοινοβουλευτικό έλεγχο, να συμβάλλει στην ορθολογιστική διαχείριση του δημόσιου χρήματος.