Φόρμα αναζήτησης

Πολιτικές αερομαχίες για την προεδρική πτήση



Με άλλο ιδιωτικό αεροσκάφος αναμενόταν να επιστρέψει σήμερα τα ξημερώματα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η αντιπροσωπεία η οποία τον είχε συνοδεύσει στο ταξίδι του στη Νέα Υόρκη, μετά το αεροπορικό συμβάν που οδήγησε ξημερώματα Κυριακής το πλήρωμα του ναυλωμένου από την ΚΔ αεροσκάφους να λάβει την απόφαση ύστερα από τρεις ώρες πτήσεις να επιστρέψει στο αεροδρόμιο Τζον Κένεντι.

Προληπτικά

Το συμβάν οφειλόταν σε σύγκρουση του αεροσκάφους με πουλί με αποτέλεσμα την πρόκληση σοβαρού ρήγματος στο εξωτερικό μέρος του ανεμοθώρακα. Όπως έγινε γνωστό η στροφή 180 μοιρών πάνω από τον Ατλαντικό έγινε για προληπτικούς λόγους, παρά για λόγους ασφάλειας πτήσεων, καθώς ο κυβερνήτης επέλεξε να πετάξει πάνω από ξηρά παρά να συνεχίσει για άλλες τόσες ώρες το ταξίδι πάνω από τη θάλασσα για να έχει την επιλογή κατ’ αναγκαστικής προσγείωσης σε περίπτωση ανάγκης. Άλλωστε η ευθύνη από τη μεταφορά ενός πολύ σημαντικού προσώπου, του ΠτΔ, αυτό απαιτούσε. Πηγές μας από την πολιτική αεροπορία αναφέρουν ότι οι οδηγίες των πληρωμάτων είναι πως μετά από ρήγμα στο εξωτερικό μέρος του τριπλού ανεμοθώρακα του κόκπιτ ο κυβερνήτης να λαμβάνει άδεια για να κατέβει σε χαμηλότερο ύψος. Όταν το ρήγμα είναι στο εσωτερικό μέρος του ανεμοθώρακα η εντολή είναι να μην συνεχίσει η πτήση και να γίνει προσγείωση στο κοντινότερο αεροδρόμιο. Όταν παρουσιάστηκε το πρόβλημα το Boeing 737 800 που μετέφερε τον Πρόεδρο είχε ήδη διανύσει μία απόσταση τριών ωρών και μέχρι το Λονδίνο, που ήταν ενδιάμεσος σταθμός, χρειάζονταν τουλάχιστον άλλες τέσσερις ώρες.

Σε εταιρεία της ΣΑ

Το ιδιωτικό τζετ με το οποίο η 17μελής αποστολή της ΚΔ μετέβη στη ΝΥ είναι μονίμως σταθμευμένο στο αεροδρόμιο Λάρνακας και ανήκει σύμφωνα με πληροφορίες του «Π» από κυβερνητικές πηγές σε σαουδαραβικά συμφέροντα. Δεν είναι η πρώτη φορά που ναυλώθηκε από την ΚΔ για τις ανάγκες των ταξιδιών του Προέδρου. Είναι ένα μεγάλο αεροσκάφος το οποίο είναι εντεταλμένο για μεταφορά VIPs με τις ανάλογες διαρρυθμίσεις για να μπορεί να εξυπηρετεί τις ανέσεις τους τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.

Άφησαν σκιές

Αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση της περιπέτειας του ΠτΔ, των κυβερνητικών στελεχών και των μελών της οικογένειάς του που τον συνόδευαν στον επίσημο ταξίδι στη ΝΥ, στελέχη αντιπολιτευόμενων κομμάτων άδραξαν την ευκαιρία και με αναρτήσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης άφησαν αιχμές για χρηστή διοίκηση και διαφάνεια, ζητώντας να μάθουν τον ιδιοκτήτη του ιδιωτικού τζετ. Συγκεκριμένα το μέλος του ΠΓ του ΑΚΕΛ, Χρ. Χριστοφίδης έγραψε πως «ο τρόπος διακίνησης και η ασφάλεια του κ. Αναστασιάδη είναι ζήτημα που αφορά τους πολίτες. Δεν ξέρω και δεν υπαινίσσομαι κάτι. Να δοθεί πληροφόρηση, να υπάρξει διαφάνεια, για να ξέρουμε όλοι». Η δε βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρ. Χαραλαμπίδου ζήτησε επιτακτικά να μάθει ποιος είναι ο ιδιοκτήτης και εάν έχει ναυλωθεί από την ΚΔ. Εδώ και αρκετό καιρό υπάρχουν ψίθυροι και αφήνονται αιχμές για τον τρόπο διακίνησης του ΠτΔ γι’ αυτό και τα σχόλια ήταν και άμεσα και καυστικά.

Νόμιμες διαδικασίες

Επισήμως σε δηλώσεις του στον «Π» χθες το απόγευμα ο κ.ε. Πρ. Προδρόμου, λίγη ώρα πριν αναχωρήσει μαζί με τον κ. Αναστασιάδη, την πρώτη κυρία και τον ΥΠΕΞ με άλλη ιδιωτική πτήση από τη ΝΥ ανέφερε πως η πτήση διευθετήθηκε μετά από προσφορές. «Η εταιρεία που κέρδισε», σημείωσε, «είχε την υποχρέωση με βάση το συμβόλαιο, σε περίπτωση προβλήματος όπως το χθεσινό (σ.σ. προχθεσινό) να διευθετήσει για τη μετάβαση του Προέδρου με ανάλογη πτήση. Όπως και έγινε». Ο κ. Προδρόμου ξεκαθάρισε πως η προσφορά της συγκεκριμένης εταιρείας δεν διέφερε από το συνολικό κόστος εμπορικών πτήσεων για την αποστολή.

Άλλες κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στον «Π» πως οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν είναι αυτές που ακολουθούνται κάθε φορά που θα κριθεί σκόπιμο η μετάβαση σε επίσημα ταξίδια να γίνει με ιδιωτική πτήση. Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει αριθμός συνεργαζόμενων εταιρειών (3-4) και ζητείται η υποβολή προσφορών. Στην προκειμένη περίπτωση έκαναν προσφορά τρεις εταιρείες ωστόσο οι δύο δεν είχαν ικανά αεροσκάφη για να εξυπηρετήσουν την πολυμελή αποστολή (17 άτομα) και όταν ζητήθηκε προσφορά για το συγκεκριμένο αεροσκάφος αυτή ήταν χαμηλότερη κι από τις προηγούμενες. Το κόστος για την προεδρία για τη συγκεκριμένη πτήση ανήλθε περίπου στις 60 χιλ. ευρώ. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος ανέφεραν οι ίδιες πηγές δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται, ενώ έγινε παραδοχή πως μία ή δύο φορές χρησιμοποιήθηκε «ανορθόδοξα». Να υπενθυμίσουμε ότι και στο παρελθόν είχαν προκαλέσει δημόσια συζήτηση οι διακινήσεις του ΠτΔ με ιδιωτικά τζετ που είχαν παραχωρήσει φίλοι του για τον διευκολύνουν.

Η τροπή που πήραν τα πράγματα δεν αποκλείεται να ανοίξει ξανά τη συζήτηση που είχε ξεκινήσει επί Κληρίδη το 2000 -και συνεχίστηκε επί Χριστόφια- για την ανάγκη να αποκτήσει η Κύπρος ένα προεδρικό αεροσκάφος τόσο για λόγους διαφάνειας όσο και για λόγους ασφαλείας αλλά και για λόγους οικονομίας του χρόνου του Προέδρου.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.