Φόρμα αναζήτησης

Πουλούσαμε διαβατήρια με πρακτικές συνοικιακού μπακάλικου



Η λέξη «πάρτι», για τον τρόπο με τον οποίο η Κυπριακή Δημοκρατία πουλούσε διαβατήρια για πολλά χρόνια, μάλλον είναι επιεικής και δεν είναι ενδεικτική της πραγματικής κατάστασης… η οποία ήταν πολύ χειρότερη. Οι διαδικασίες, όπως περιγράφονται στην έκθεση της τριμελούς επιτροπής που διορίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο για να εξετάσει μόνο κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις, θυμίζουν συνοικιακό μικρομάγαζο. Κανένας έλεγχος, εκπτώσεις στις τιμές, εκπτώσεις στα κριτήρια, πλαστά έγγραφα, ψεύτικες βεβαιώσεις και πολλά εκατομμύρια που πήγαιναν στις τσέπες λίγων και εκλεκτών. Στο κράτος έμεναν κάποια ψίχουλα τα οποία φαίνεται πως δεν δικαιολογούν την επιμονή διατήρησης ενός επενδυτικού προγράμματος που έχει διασύρει την Κυπριακή Δημοκρατία διεθνώς. Να υπενθυμίσουμε πως την τριμελή επιτροπή αποτελούσαν, ως πρόεδρος, η πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Δήμητρα Καλογήρου, και ως μέλη ο βοηθός γενικός λογιστής Ανδρέας Ζαχαριάδης και η δικηγόρος της Δημοκρατίας Έλλη Φλωρέντζου. Ο «Π» έχει εξασφαλίσει το πλήρες κείμενο της έκθεσης, η οποία είναι αναλυτικότατη. Οι κυρίες Καλογήρου και Φλωρέντζου όπως και ο κύριος Ζαχαριάδης δεν μασάνε τα λόγια τους και αποκαλύπτουν σε όλο το εύρος της, τη σαθρότητα και τη διαπλοκή. Ο «Π» σήμερα, στο πρώτο μέρος παρουσίασης της έκθεσης καταγράφει τα σημαντικότερα ευρήματα και τις επόμενες μέρες θα δημοσιεύσει μία προς μία τις ύποπτες περιπτώσεις όπως αυτές εξετάστηκαν από την τριμελή επιτροπή, αλλά και τις θέσεις προσώπων και εταιρικών οντοτήτων που κατονομάζονται και για τους οποίους ζητείται διερεύνηση, ακόμα και για πιθανή διάπραξη ποινικών αδικημάτων.

Αιχμές για τις πάσες στους developers

Η επιτροπή, στην έκθεση της, σημειώνει πως συνειδητά επέλεξε να μην προβεί σε εισηγήσεις για επιλέξιμες επενδύσεις, στο πλαίσιο του ΚΕΠ (Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος) καθώς κάτι τέτοιο αποτελεί πολιτική απόφαση. Με αυτό τον τρόπο δείχνει την κυβέρνηση, ως υπεύθυνη για τη διοχέτευση των «επενδύσεων» αποκλειστικά στον κατασκευαστικό τομέα ακινήτων. Ωστόσο, στην έκθεση αναφέρεται πως θα μπορούσαν να καθοριστούν ως επιλέξιμες επενδύσεις, «που θα προσθέσουν πραγματική αξία και θα ευεργετήσουν την Κύπρο και τους Κύπριους πολίτες γενικότερα και όχι μερικούς μόνο κλάδους επαγγελματιών» οι ακόλουθες: «Επενδύσεις που σχετίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία, τους περιβαλλοντικούς στόχους της Δημοκρατίας προς την ΕΕ, τη στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, έργα υποδομής και άλλους τομείς που θα βοηθήσουν την οικονομία της Κύπρου να διαφοροποιηθεί και να γίνει πιο βιώσιμη και πράσινη».

[rml_read_more]

Οι 12 φάκελοι και οι 42 «Κύπριοι»

Ενώπιον της επιτροπής τέθηκαν 12 συνολικά φάκελοι που αφορούσαν 42 συνολικά άτομα (επενδυτές και μέλη των οικογενειών τους). Πρόκειται για τους:

  1. Taek Jho Low – Μαλαισία
  2. Humphrey Kariuki Ndegwa, σύζυγος Stella Nasike Wafula, ένα ενήλικο και τρία ανήλικα παιδιά – Κένυα
  3. Zhang Schumin, σύζυγος Arhong Kong και δύο παιδιά – Κίνα
  4. Alexander Bodarenko, σύζυγος Olga Tuliakova και δύο παιδιά – Ρωσία
  5. Vladimir Stolyarenko, σύζυγος Alfiya Stolyarenko και ένα παιδί – Ρωσία
  6. Tony Newman (Mehdi Ebrahimi Eshratabadi) – Δομινικανή Δημοκρατία
  7. Maleksabet Ebrahimi, σύζυγος Khadijeh Taghavisabzevari, γονείς του Tony Newman – Ιράν
  8. Kimleng Neith Hun, σύζυγος Savoeun Neth και δύο παιδιά – Καμπότζη
  9. Sopheap Choeung, σύζυγος Ming Kan Lau και ένα παιδί – Καμπότζη
  10. Paulika Im, σύζυγος Pornmoniroth Aun και ένα παιδί – Καμπότζη
  11. Oleg Deripaska και δύο παιδιά – Ρωσία
  12. Abdulrahman K. Bin Manhfooz – Σαουδική Αραβία

Στην έκθεση της επιτροπής αναφέρεται για ποιους από αυτούς θα μπορούσε να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία αποστέρησης της υπηκοότητας με βάση τα κριτήρια που ίσχυαν την περίοδο της πολιτογράφησής τους. Με βάση τα νέα κριτήρια που υιοθετήθηκαν θα μπορούσε να αποστερηθεί η υπηκοότητα και σε άλλους, αλλά η επιτροπή δεν εκφράζει άποψη για το αν τα νέα κριτήρια έχουν αναδρομική ισχύ.

«Μπακάλικο» το Υπ. Εσωτερικών

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, στο Υπουργείο Εσωτερικών, με τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις αρχικώς απασχολείτο μόνο ένας υπάλληλος και αργότερα προστέθηκαν ακόμα δύο. Όπως προκύπτει το υπουργείο δεν έκανε απολύτως κανένα ουσιαστικό έλεγχο και «εκτελούσε χρέη διεκπεραιωτή, κάτι σαν γραφείο αρχειοθέτησης». Δεν έλεγχαν ούτε καν τη γνησιότητα των εγγράφων που συνόδευαν τις αιτήσεις. Την περίοδο 2013-2018 σε μια συνηθισμένη ημέρα υποβάλλονταν 5 με 6 αιτήσεις, με πίεση να προχωρήσουν άμεσα και δεν υπήρχε παρά ένας υπάλληλος να ασχοληθεί με αυτό το ιδιαιτέρως σοβαρό θέμα. Ακόμα και συνοικιακό μπακάλικο διέθετε περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό και επεδείκνυε μεγαλύτερη προσοχή στα θέματα ελέγχου. Ο τρόπος με τον οποίο γινόταν η διαχείριση του ελέγχου αποκαλύπτει ότι επρόκειτο για επιχείρηση «αρπαχτής», αφού ακόμα και μετά την πολιτογράφηση δεν γινόταν παρακολούθηση των περιπτώσεων, έστω και αν βούιζαν τα διεθνή ΜΜΕ για συγκεκριμένους «επενδυτές». Ακόμα και το έντυπο που έπρεπε να κατατεθεί από τους επενδυτές προκαλεί μειδιάματα για την προχειρότητα που επεδείκνυε το Υπουργείο Εσωτερικών. Υπήρχε πεδίο για δημοσίευση, μέσω αγγελίας σε ημερήσια εφημερίδα, αν και το Υπουργικό συμβούλιο σε κάθε περίπτωση αποφάσιζε να μην υπάρχει δημοσιοποίηση της πολιτογράφησης λόγω «ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων». Επίσης, η αίτηση έπρεπε να συνοδεύεται από συστάσεις ατόμων που γνώριζαν τον επενδυτή και όπως διαπιστώθηκε υπέγραφαν συνήθως, υπάλληλοι του γραφείου που έκανε τις αιτήσεις (γραμματείς, ασκούμενοι δικηγόροι και λογιστές) που δεν είχαν δει ποτέ τους και δεν γνώριζαν τους ενδιαφερόμενους και διαβεβαίωναν πάντα πως ο ενδιαφερόμενος ήταν ειλικρινής και καλόπιστος!

Το έντυπο της αίτησης για πολιτογράφηση, είναι ο ίδιο από το 1960 και πολλά από τα πεδία που έπρεπε να συμπληρωθούν παρέμεναν κενά χωρίς το Υπουργείο Εσωτερικών να μπαίνει καν στον κόπο να ζητάει τουλάχιστον πλήρη καταγραφή στοιχείων. Κατά την επιτροπή το έντυπο πρέπει να αναβαθμιστεί και να περιλαμβάνει ουσιαστικά στοιχεία, έτσι ώστε αν ο ενδιαφερόμενος καταθέσει ψευδείς πληροφορίες, να μπορεί αυτομάτως να στερείται την υπηκοότητα.

Βιογραφικά της πλάκας και της απάτης

Όπως προκύπτει από την έκθεση της τριμελούς επιτροπής, από τις περιπτώσεις που εξετάστηκαν διαπιστώθηκε ότι μόνο ένας επενδυτής είχε υποβάλει πλήρες βιογραφικό με περιγραφή των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων μαζί με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας της οποίας προήδρευε. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις κατά την επιτροπή είναι οι εξής:

  • Η Kimleng Hun, ανιψιά του πρωθυπουργού της Καμπότζης και σύζυγος του αρχηγού Αστυνομίας της χώρας, στο βιογραφικό που κατέθεσε ανέφερε απλώς ότι είναι «chairwoman» σε μια εταιρεία η οποία δεν υπήρχε καν. Στην πραγματικότητα είχε διευθυντική θέση στις αλυσίδες καφετεριών Gloria Jean’s Coffees, Hard Rock Cafe και σε άλλες εταιρείες που ασχολούνται με υλοτομία, τουρισμό, και παροχή υπηρεσιών στην Καμπότζη.
  • Η Im Paulika, σύζυγος του υπουργού Οικονομικών της Καμπότζης, ανέφερε στο βιογραφικό της γενικώς και αορίστως ότι ο σύζυγός της είναι «civil servant» χωρίς να αποκαλύπτει πως είναι μέλος του δικτατορικού καθεστώτος.
  • Η Choeung Sopheap είναι σύζυγος γερουσιαστή της Καμπότζης και στο βιογραφικό της ανέφερε πως είναι «chairperson» σε μια εταιρεία. Στην πραγματικότητα, τόσο αυτή όσο κι ο σύζυγός της είναι ιδιοκτήτες άλλης εταιρείας που εμπλέκεται σε υπόθεση χρήσης βίας και αρπαγής ακίνητης περιουσίας στην Καμπότζη. Μάλιστα λόγω της δράσης της εταιρείας η Διεθνής Τράπεζα τερμάτισε τη χρηματοδότηση της χώρας. Η χρηματοδότηση συνεχίστηκε όταν δόθηκαν διαβεβαιώσεις ότι αποζημιώθηκαν οι άνθρωποι από τους οποίους πήραν τις περιουσίες με τη βία για να υλοποιήσουν σχέδια ανάπτυξης.
  • Ο Δομινικανός, ιρανικής καταγωγής Mehdi Ebrahimi Eshratabadi, που ισχυρίστηκε ότι γεννήθηκε στη Μαλαισία και άλλαξε το όνομα του σε Tony Newman, στην πραγματικότητα απέκρυψε πως είναι διεθνώς καταζητούμενος για μεγάλη απάτη από το Ιράν. Στο βιογραφικό του ανέφερε ότι είναι διευθυντής σε μια εταιρεία, η οποία ωστόσο ήταν η εταιρεία που δημιουργήθηκε και μέσω αυτής έγινε η αίτηση!

Καρτέλ με ακίνητα

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής είναι το τεχνητό φούσκωμα των τιμών των ακινήτων, έτσι ώστε να ικανοποιούνται τα κριτήρια του Επενδυτικού Προγράμματος. Στην πραγματικότητα οι «επενδυτές» αγόραζαν ακίνητα ακόμα και 240% πάνω από την εκτιμημένη αξία τους με τη συμβολή βεβαίως των παρόχων (γραφεία που προωθούσαν την αίτηση) και των developers. Μάλιστα όπως προκύπτει από τα στοιχεία οι πάροχοι σε όλες τις περιπτώσεις χρησιμοποιούσαν τον ίδιο developer για την αγορά ακινήτων διαμορφώνοντας την τιμή τους όπως αυτοί επέλεγαν. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Κενυάτη Humphrey Kariuki Ndegwa ο οποίος αγόρασε ακίνητο έναντι 5.500.000 ευρώ σε τεμάχιο του οποίου το Κτηματολόγιο είχε εκτιμήσει την αξία του στις 800.000 ευρώ.

Επίσης ο Κινέζος Zhang Schumin, πλήρωσε για αγορά ακινήτων 2.250.000 ευρώ ενώ η εκτιμημένη αξία τους ήταν μόλις 935.000 ευρώ. Δηλαδή πλήρωσε 240% πάνω από την πραγματική αξία.

Εκπτώσεις επί Χριστόφια

Όσοι έμεναν «ανεξεταστέοι» κατά την εξέταση των αιτήσεών τους… τούς δινόταν και μία δεύτερη ευκαιρία με αλλαγή των κριτηρίων ώστε αγοράσουν το πολυπόθητο διαβατήριο. Οι περιπτώσεις των Ρώσων, Alexander Bodarenko και Vladimir Sotolyarenko που πολιτογραφήθηκαν την ίδια ημέρα, τον Οκτώβριο του 2011 από το Υπουργικό Συμβούλιο της κυβέρνησης Χριστόφια, είναι εξόχως ενδεικτικές. Και οι δύο μαζί με ακόμα έναν Ρώσο είχαν υποβάλει αίτηση για πολιτογράφηση μετά συζύγων και τέκνων. Ωστόσο οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν γιατί δεν πληρούσαν τα απαραίτητα οικονομικά κριτήρια του Επενδυτικού Προγράμματος. Για να μπορέσουν όμως να πάρουν υπηκοότητα… το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να αλλάξει τα κριτήρια! Δηλαδή με απλά λόγια όταν κάποιος δεν μπορέσει να περάσει τον πήχη, αντί να προσπαθήσει να το κάνει… χαμήλωσε ο πήχης και όλα καλά. Στην περίπτωση των δύο Ρώσων μάλιστα ζητήθηκε από τον τότε υπουργό Εσωτερικών να υποβληθεί πρόταση στο Υπουργικό συμβούλιο για λήψη πολιτικής απόφασης για την πολιτογράφηση. Και ολόκληρη η κυβέρνηση υπέκυψε και πήρε τη συλλογική απόφαση και παρέδωσε τα διαβατήρια στους δύο Ρώσους οι οποίοι είχαν επισκεφθεί την Κύπρο για ελάχιστες μέρες και ούτε τους ξαναείδαμε. Και οι δύο εμπλέκονταν σε υποθέσεις μεγάλης απάτης, πριν ακόμα κάνουν αίτηση για κυπριακή υπηκοότητα.

Στη μισή τιμή επί Αναστασιάδη

Μια άλλη πατέντα του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος ήταν οι «συλλογικές επενδύσεις» με τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι αγόραζαν διαβατήρια στη μισή τιμή. Αν εξετάσει κάποιος τι συνέβαινε, όπως έκανε η τριμελής επιτροπή θα διαπίστωνε ότι είχε στηθεί μια βιομηχανία πολιτογραφήσεων προς όφελος των μεσαζόντων. Αν κάποιος έκανε αίτηση μόνος του, σύμφωνα με τα κριτήρια που ίσχυαν το 2014 θα έπρεπε να επενδύσει 5.000.000 ευρώ συν 500.000 για ιδιόκτητη κατοικία. Επειδή τα λεφτά ήταν πολλά η κυβέρνηση εφηύρε το κόλπο της «συλλογικής επένδυσης» μέσα από το οποίο ο ενδιαφερόμενος έπαιρνε διαβατήριο με επένδυση 2.500.000 ευρώ. Αν κάποιος μετείχε σε συνολική επένδυση ύψους άνω των 12.500.000 ευρώ τότε η αίτηση του εγκρινόταν. Τι έκαναν οι πάροχοι; Έβρισκαν πέντε τυχαίους ενδιαφερόμενους πελάτες τους, οι οποίοι δεν γνωρίζονταν και δεν είχαν σχέση μεταξύ τους και τους παρουσίαζαν ως πακέτο συλλογικής επένδυσης. Με αυτό το κόλπο, πλήρωναν τα μισά λεφτά και είχαν το ίδιο αποτέλεσμα… ένα διαβατήριο στην τσέπη. Όπως αποκαλύπτεται στην έκθεση της τριμελούς επιτροπής, αυτό γινόταν από τους περισσότερους «επενδυτές» που απέκτησαν υπηκοότητα από το 2014 ώς το 2016.

Πού πας χωρίς πάροχο;

Η τριμελής επιτροπή στην έκθεσή της καταλήγει σε ένα πολύ ενδιαφέρον εύρημα. Από τις υποθέσεις που εξέτασε διαπίστωσε ότι μόνο σε δύο περιπτώσεις οι επενδυτές υπέβαλλαν μόνοι τους τις αιτήσεις για πολιτογράφηση. Και οι δύο περιπτώσεις απορρίφθηκαν. Όταν όμως οι ίδιοι άνθρωποι υπέβαλλαν αιτήσεις μέσω παρόχων (μεσαζόντων) τότε το Υπουργικό Συμβούλιο τις ενέκρινε! Όταν άρχισαν οι αποκαλύψεις για το πάρτι με τα διαβατήρια, το Υπουργικό Συμβούλιο έσπευσε τον Ιανουάριο του 2018 να θεσπίσει Κώδικα Συμπεριφοράς τον οποίο έπρεπε να τηρούν οι πάροχοι, ο οποίος όμως όπως σημειώνεται στην έκθεση της επιτροπής «δεν φαίνεται να έχει οποιανδήποτε νομική ισχύ, δεν εισέρχεται σε λεπτομέρειες εφαρμογής και κρίνεται σοβαρά ελλιπής».

Από την έρευνα προέκυψε ότι οι πάροχοι, που αναλάμβαναν να διεκπεραιώσουν τις αιτήσεις πολιτογράφησης, δεν ασκούσαν τη δέουσα επιμέλεια που απαιτείτο και δεν έμπαιναν στον κόπο να ελέγξουν από πού προέρχονταν τα χρήματα των επενδύσεων, με αποτέλεσμα η Κύπρος να βρεθεί στο στόχαστρο της ΕΕ και της Moneyval, που επεσήμαναν το ρίσκο για νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, χρηματοδότηση τρομοκρατίας, φοροαποφυγή και αποφυγή της δικαιοσύνης. Οι περισσότεροι πάροχοι είναι εταιρείες παροχής διοικητικών υπηρεσιών, δικηγόροι και λογιστές. Σε αρκετές περιπτώσεις διαπιστώνονται και συνέργειες. Ένα πάροχος υπέβαλε την αίτηση και άλλος αναλάμβανε την προώθηση της με δημιουργία εταιρειών, άνοιγμα λογαριασμών κ.λπ.

Στην έκθεση καταγράφονται οι πάροχοι που είχαν αναλάβει τις υποθέσεις που εξετάστηκαν από την τριμελή επιτροπή:

  • Τρεις υποθέσεις – Ανδρέας Δημητριάδης και Σία ΔΕΠΕ
  • Τρεις περιπτώσεις – V.K.C.A Quality Ltd
  • Δύο περιπτώσεις – FidesCorp Chartered Accountants & Business Advisors
  • Τρεις περιπτώσεις – PWC
  • Μία περίπτωση – Χαράλαμπος Φελλάς ΣΙΑ
  • Μία περίπτωση – Χάρης Κυριακίδης ΔΕΠΕ
  • Μία περίπτωση – KPMG
  • Μία περίπτωση – Λ. Παπαφιλίππου & Σία ΔΕΠΕ
  • Μία περίπτωση – ELPICO Nominees Ltd

Η τριμελής επιτροπή εισηγείται όπως όλοι οι πάροχοι οι οποίοι ανέλαβαν τις υποθέσεις που εξετάστηκαν ελεγχθούν από τις αντίστοιχες εποπτικές αρχές, για να διαπιστωθεί αν άσκησαν τη δέουσα επιμέλεια για να βεβαιωθούν ότι τα κεφάλαια των πελατών τους δεν προήλθαν από παράνομες δραστηριότητες.

Και πιθανά ποινικά αδικήματα

Η τριμελής επιτροπή εισηγείται την αποστολή στον γενικό εισαγγελέα, στην Αστυνομία, στη δικαιοσύνη, στην Επ. Κεφαλαιαγοράς και στον Έφορο Φορολογίας, συγκεκριμένες υποθέσεις στις οποίες υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για διάπραξη σοβαρών αδικημάτων.

Η Choeung Sopheap από την Καμπότζη, φέρεται να υπέγραψε την αίτησή της, στις 6/9/2016 ενώπιον του πρωτοκολλητή στα δικαστήρια Πάφου. Ωστόσο τόσο η συγκεκριμένη «συμπατριώτισσά» μας όσο και ο σύζυγός της εκείνη την ημέρα δεν βρισκόντουσαν στην Κύπρο, την οποία είχαν επισκεφθεί μόνο για δύο ημέρες έναν μήνα πριν υποβληθεί η αίτηση από το δικηγορικό γραφείο Ανδρέας Δημητριάδης & Σία ΔΕΠΕ.

Στις περιπτώσεις της Im Paulika, Choeung Sopheap και Mehdi Ebrahimi Eshratabadi η εταιρεία V.K.C.A Quality Ltd κατά την τριμελή επιτροπή θα πρέπει να ελεγχθεί για παράνομη παροχή διοικητικών υπηρεσιών καθώς δεν φαίνεται να εμπίπτει στην κατηγορία των δικαιούχων. Δηλαδή δεν είναι εταιρεία συμφερόντων δικηγόρων ή λογιστών για να κατέχει άδεια για παροχή διοικητικών υπηρεσιών από την Επ. Κεφαλαιαγοράς. Για την ίδια εταιρεία σημειώνεται πως φαίνεται ο γενικός διευθυντής να έχει προβεί σε ψευδή δήλωση αναφορικά με επένδυση από ένα άτομο, ενώ στην πραγματικότητα η επένδυση έγινε από άλλον.

Για την περίπτωση του Δομινικανού Mehdi Ebrahimi Eshratabadi, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι γεννήθηκε στη Μαλαισία, αλλά είναι Ιρανός και άλλαξε το όνομά του σε Tony Newman, η τριμελής επιτροπή ζητάει να ελεγχθεί το δικηγορικό γραφείο Χάρης Κυριακίδης και Σία, για το αν άσκησε τη δέουσα επιμέλεια κατά την παροχή υπηρεσιών στον συγκεκριμένο πελάτη, αν έγινε ορθός προσδιορισμός της ταυτότητάς του, αν ελέγχθηκε η πηγή εσόδων του κ.λπ. Όπως αναφέρεται στην έκθεση «από τα στοιχεία που προώθησε στην τριμελή επιτροπή η ΜΟΚΑΣ, ενδεχομένως το εν λόγω δικηγορικό γραφείο να είχε γνώση για τις ψευδείς δηλώσεις του Mehdi Ebrahimi Eshratabadi, ο οποίος είχε εμφανιστεί με δύο διαφορετικά ονόματα προσπαθώντας να ανοίξει τραπεζικούς λογαριασμούς.

Τρύπες στις τράπεζες

Η τριμελής επιτροπή διαπιστώνει σοβαρά κενά στους ελέγχους που διενεργούσαν οι τράπεζες για να διαπιστώσουν την προέλευση των χρημάτων των επενδυτών. Για τον λόγο αυτό εισηγείται να διενεργηθούν έλεγχοι από την Κεντρική Τράπεζα για να διαπιστωθεί αν τα τραπεζικά ιδρύματα άσκησαν τη δέουσα επιμέλεια αναφορικά με τις συναλλαγές που διεκπεραιώθηκαν. Οι έλεγχοι που πρέπει να γίνουν αφορούν την Τράπεζα Κύπρου για τέσσερις περιπτώσεις επενδυτών, την Ελληνική Τράπεζα για δύο περιπτώσεις και ακόμα τρεις περιπτώσεις που αφορούν τη ΣΠΕ Μακράσυκας και τη Συνεργατική κεντρική Τράπεζα που έχουν κλείσει. Επίσης πρέπει να ελεγχθούν η Eurobank για τρεις υποθέσεις και η USB για μία υπόθεση.

Η πιο γρήγορη πιστωτική κάρτα!

Η έκθεση καταγράφει γεγονότα που αν δεν ήταν σοβαρά θα μπορούσαν να αποτελούν σενάριο κωμωδίας. Η Καμποτζιανή Choeung Shopeang πλήρωσε το σύνολο της «επένδυσής» της στην Κύπρο με πιστωτική κάρτα. Δεν μιλάμε για 100 και 200 ευρώ αλλά για 2.263.000 ευρώ! Το ποσό πληρώθηκε με 25 χρεώσεις της κάρτας μέσα σε 30 λεπτά. Τα χρήματα διαβιβάστηκαν στην εταιρεία V.K.C.A Quality Ltd.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση δεν υπάρχουν πληροφορίες για την τράπεζα που εξέδωσε την κάρτα και η πληρωμή με αυτό τον τρόπο σημαίνει καταβολή σε μετρητά. Η μέθοδος αυτή παρέκαμπτε τον έλεγχο δέουσας επιμέλειας ενώ εικάζεται πως μπορεί η χρήση πιστωτικής κάρτας να επελέγη για να παρακαμφθούν οι περιορισμοί στην εξαγωγή συναλλάγματος από μία χώρα.

Πάρτε πίσω την υπηκοότητα

Η τριμελής επιτροπή υπό τη Δήμητρα Καλογήρου εισηγείται να αποστερηθεί η υπηκοότητα σε 19 πρόσωπα. Τα 12 πολιτογραφήθηκαν από την κυβέρνηση Αναστασιάδη και τα υπόλοιπα 7 από την κυβέρνηση Χριστόφια. Πρόκειται για τους:

  • Take Jho Low
  • Mehdi Ebrahimi Eshratabadi (Tony Newman)
  • Maleksabet Ebrahimi + σύζυγος
  • Sopheap Choeung + σύζυγος και ένα παιδί
  • Zhang Schumin + σύζυγος και τρία παιδιά
  • Alexander Bondarenko + σύζυγος και δύο παιδιά
  • Vladimir Stolyarenko + σύζυγος και ένα παιδί

Για τις περιπτώσεις Take Jho Low, Mehdi Ebrahimi Eshratabadi (Tony Newman), Maleksabet Ebrahimi και Sopheap Choeung η τριμελής επιτροπή ζητάει ποινική έρευνα για διάπραξη τυχόν ποινικών αδικημάτων για πολιτογράφηση με ψευδείς παραστάσεις ή/και απόκρυψη ουσιώδους γεγονότος. Για τις περιπτώσεις Schumin, Bondarenko και Stolyarenko η πρόταση για αποστέρηση της υπηκοότητας αφορά το γεγονός ότι είναι καταζητούμενοι από την Κίνα και τη Ρωσία για υποθέσεις κλοπών και απάτης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις 42 περιπτώσεις που εξετάστηκαν, μόνο οι 7 δεν πληρούσαν τα τυπικά κριτήρια για πολιτογράφηση και οι 7 πολιτογραφήθηκαν το 2011.

Η περίπτωση PWC

Συχνά πυκνά, διάφοροι παράγοντες, πολιτικοί, επιχειρηματίες, λογιστές κ.λπ., στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν το τρύπιο και σκανδαλώδες επενδυτικό πρόγραμμα, ισχυρίζονται ότι «έχει προσφέρει πολλά στην κυπριακή οικονομία». Σήμερα βέβαια κάνουν δηλώσεις εναντίον του προγράμματος. Δυστυχώς τα στοιχεία που αποκαλύπτονται από την έρευνα της τριμελούς επιτροπής τους διαψεύδουν και μεγεθύνουν τα ερωτηματικά για την εξυπηρέτηση λίγων, οι οποίοι κατάφεραν να αποκομίσουν τεράστια κέρδη. Αρκούν δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Πρόκειται για τις περιπτώσεις Bondarenko και Stolyarenko που «επένδυσαν» περίπου 1.500.000 ο καθένας.

Πέραν του ότι απέκτησαν διαβατήρια αυτοί και τα μέλη της οικογένειάς τους με έκπτωση, ελέω Υπουργικού Συμβουλίου το 2011, τη μερίδα του λέοντος την πήραν οι διάφοροι πάροχοι και συνεργάτες τους και ό,τι περίσσεψε (tips) πήγε στα κρατικά ταμεία. Στην περίπτωση του Bodarenko το κράτος πήρε μόλις 144.000 ευρώ για ΦΠΑ και στην περίπτωση του Stolyarenko 168.000 ευρώ. Τα υπόλοιπα χρήματα πήγαν κυρίως στην PWC (1.027.000 από Bodarenko και 1.033.000 από Stolyarenko). Σημαντικά ποσά εισέπραξαν η εταιρεία Abacus (13.000 και 42.000), το δικηγορικό γραφείο Στέλιος Αμερικάνος (87.000 και 40.000), η KPMG (113.000 και 107.000) και τα τοπικά γραφεία για διοικητικά έξοδα κ.λπ. (141.000 και 141.000). Με λίγα λόγια από τα 3 εκατ. ευρώ που ήρθαν στην Κύπρο, το λογιστικό γραφείο της PWC εισέπραξε τα 2.060.000 εκατ. Συνολικά μέχρι το 2018 η PWC διαχειρίστηκε 184 περιπτώσεις έκδοσης διαβατηρίων σε επενδυτές χωρίς να υπολογίζονται τα μέλη των οικογενειών τους. Το άλλο λογιστικό γραφείο η KPMG έδωσε 114. Τα δικηγορικά γραφεία Δημητριάδη και Κυπριανού από 137 και 123 αντίστοιχα.

Οι δύο πίνακες είναι ενδεικτικοί:

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.