Φόρμα αναζήτησης

Παθητικοί ακροατές στην τάξη τα αλλοδαπά παιδιά

Σχολεία που μετατρέπονται σε γκέτο αλλοδαπών μαθητών και παιδιά που ρίχνονται σε τάξεις χωρίς να γνωρίζουν επαρκώς την ελληνική γλώσσα – παθητικοί ακροατές της διδασκαλίας μαθημάτων που ούτε καταλαβαίνουν αλλά ούτε και θέλουν, πολλές φορές, να κατανοήσουν.

Τα πιο πάνω καταγγέλθηκαν από βουλευτές, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς κατά τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας χθες η οποία για άλλη μία φορά εξέτασε τα προγράμματα και τις πρακτικές που εφαρμόζονται για τους αλλόγλωσσους μαθητές και εκείνους με μεταναστευτική βιογραφία, με σκοπό την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Από τα όσα ακούστηκαν χθες στη Βουλή, ίσως αυτό το οποίο ανησυχεί περισσότερο είναι η μετατροπή ολόκληρων σχολικών μονάδων σε γκέτο αλλοδαπών μαθητών. Υπάρχει δημοτικό σχολείο στη Λευκωσία στο οποίο το 98% των μαθητών/τριών είναι αλλοδαποί ενώ σε κάποια άλλα σχολεία, όλων των βαθμίδων, το ποσοστό των ξένων μαθητών/τριών ξεπερνά το 60%. Και στο ερώτημα εάν αυτά τα παιδιά έχουν ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση, η απάντηση είναι αρνητική. Διότι, όπως λέχθηκε, το χρονικό περιθώριο που δίνεται για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας είναι μικρό, με αποτέλεσμα τα παιδιά να εντάσσονται σε κανονικές τάξεις χωρίς καν να μπορούν να επικοινωνήσουν στην ελληνική γλώσσα.
«Παιδιά τα οποία φτάνουν στην Κύπρο ακόμη και έναν μήνα πριν τη λήξη της χρονιάς εντάσσονται στο πρόγραμμα που ήδη λειτουργεί με αποτέλεσμα να αδυνατούν να παρακολουθήσουν, αφού δεν γνωρίζουν καθόλου ελληνικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των οργανωμένων γονέων μέσης εκπαίδευσης Χαράλαμπος Διονυσίου. Αυτό το θέμα ηγέρθη και από τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ Κώστα Χατζησάββα, ο οποίος τόνισε την αδήριτη ανάγκη δημιουργίας τάξεων υποδοχής σε πρωινό διδακτικό χρόνο.

Όπως είπε, ένα τέτοιο πρόγραμμα θα πρέπει να «τρέχει» καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, να φιλοξενεί μικρό αριθμό παιδιών και κύριος στόχος να είναι η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας.

Από τους γονείς έγινε επίσης λόγος για ανεπαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, κάτι που υποστηρίχθηκε και από βουλευτές οι οποίοι επισκεπτόμενοι σχολεία στα οποία υπάρχουν παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, διαπίστωσαν πως και οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες. Από τη συνεννόηση και την επικοινωνία μέχρι το υλικό εκπαίδευσης.

Ο πρόεδρος του οργανωμένου κινήματος των μαθητών Γιάννης Λαπήθιος σημείωσε πως η γκετοποίηση σχολείων είναι ένα θέμα το οποίο θα πρέπει να δει με πάσα σοβαρότητα το Υπουργείο Παιδείας και ενδεικτικά ανέφερε ότι στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας το 80% των μαθητών είναι παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία. Απηύθυνε τέλος έκκληση στους αρμοδίους να ενισχύσουν τα προγράμματα που εφαρμόζουν ώστε τα παιδιά αυτά να μπορούν να ενσωματώνονται στο εκπαιδευτικό.

Τι λέει το υπουργείο

Το Υπουργείο Παιδείας δεν συμφωνεί με τα όσα υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές. Παραπέμπει στη μελέτη των ξένων εμπειρογνωμόνων που έχει ολοκληρωθεί και η οποία άρχισε να εφαρμόζεται. Το υπουργείο υποστηρίζει επίσης πως τα νούμερα που βλέπουν συχνά το φως της δημοσιότητας τα οποία παραπέμπουν σε σχολεία-γκέτο δεν αντανακλούν την πραγματικότητα. Επισημάνθηκε συγκεκριμένα (επειδή έγινε ιδιαίτερη μνεία στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας) ότι σε αυτό το σχολείο από τους 450 μαθητές μόνο οι 50 είναι αλλόγλωσσοι.

Η διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Αθηνά Μιχαηλίδου ενημέρωσε τη Βουλή για τα προγράμματα που περιλαμβάνονται στο πλαίσιο πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία απορρίπτοντας ότι δεν γίνεται τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση.

Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου εφαρμόζονται προγράμματα στη δημοτική και μέση εκπαίδευση για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σημειώνοντας ενδεικτικά ότι σε γυμνάσια και λύκεια λειτουργούν έξι προγράμματα εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας (πρόγραμμα μεταβατικής τάξης, ολιγόωρο πρόγραμμα, εντατικό πρόγραμμα, εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ασυνόδευτους ανήλικους σε πρωινό και απογευματινό χρόνο, πρόγραμμα για εσπερινά σχολεία κ.ά.). Σε σημείωμα εξάλλου που δόθηκε στους βουλευτές αναφέρονται αναλυτικά όλες οι δράσεις του Υπουργείου Υγείας στις οποίες εντάσσονται προγράμματα για την υποδοχή των νεοαφιχθέντων παιδιών, για την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών, για τις ανάγκες των μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία καθώς και για τη διαπολιτισμική προσέγγιση των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολικής ζωής.

Οι βουλευτές κάλεσαν τέλος το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει σε αξιολόγηση των προγραμμάτων του ώστε να γνωρίζει ποια αποδίδουν και ποια όχι.

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.