Φόρμα αναζήτησης

Παράθυρο για γέφυρα LNG

Η ΡΑΕΚ δεν αποκλείει την προοπτική μιας λύσης – γέφυρας για επίσπευση της έλευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, χωρίς επηρεασμό του κρατικού σχεδιασμού, και σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες του «Π» συνέστησε στη νορβηγική Hoegh να συζητήσει αυτό το ενδεχόμενο και να επιδιώξει προκαταρκτική συμφωνία με την κρατική-κυβερνητική πλευρά.

Η ΡΑΕΚ απέστειλε χθες επιστολή στη Hoegh LNG, με την οποία την ενημερώνει για το πρώτο στάδιο αξιολόγησης της αίτησης που κατέθεσε τέλη Μαρτίου για εγκατάσταση πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU). Σε αυτό το πρώτο στάδιο, η ρυθμιστική αρχή ενημερώνει τον αιτητή κατά πόσον η αίτησή του είναι πλήρης ή αν απαιτούνται πρόσθετα στοιχεία, τα οποία αφού κατατεθούν θα επιτρέψουν τη μετάβαση στο δεύτερο στάδιο, δηλαδή την εξέταση της αίτησης επί της ουσίας.

 

Διευκρινίσεις, στοιχεία

Οι πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι η ΡΑΕΚ όντως έκρινε ότι απαιτούνται πρόσθετα στοιχεία. Δεν υπάρχει επαρκής ενημέρωση για όλα τα στοιχεία/έγγραφα που ζητήθηκαν. Αντιλαμβανόμαστε ότι ζητήθηκαν πρόσθετα στοιχεία για την ασφάλεια της θαλάσσιας υποδομής και για την ύπαρξη αδειών λειτουργίας των υποδομών που υπάρχουν στο Βασιλικό και θα αξιοποιηθούν από τη Hoegh, για παράδειγμα η προβλήτα της VTTV. Ζητούνται επίσης πληροφορίες για τις άδειες που θα απαιτηθούν και για το χρονοδιάγραμμα εξασφάλισής τους από τον αιτητή, νοουμένου ότι ο ίδιος τοποθετεί την επιθυμητή έναρξη λειτουργίας του FSRU εντός του πρώτου τριμήνου του 2021.

 

Η μπάλα στην κυβέρνηση

Ίσως η σημαντικότερη αναφορά στην επιστολή της ΡΑΕΚ είναι η επισήμανση ότι οι υφιστάμενες αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου καθορίζουν τη ΔΕΦΑ ως αποκλειστικό προμηθευτή φυσικού αερίου, κάτι που προφανώς παραπέμπει σε αδυναμία της Hoegh να συνεργαστεί με οποιονδήποτε άλλον πλην της κρατικής εταιρείας. Υπό αυτό το πρίσμα, η ΡΑΕΚ στην ουσία επισημαίνει στην επιστολή της ότι η πρόταση της Hoegh LNG θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση προμήθειας φυσικού αερίου (σ.σ. στη ΔΕΦΑ, προφανώς) για το διάστημα μέχρι τη λειτουργία των κρατικών υποδομών επαναεριοποίησης. Για να μπορέσει όμως να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση, θα πρέπει να υπάρξει συνεννόηση και συμφωνία με τη ΔΕΦΑ και την κυβέρνηση. Εμμέσως δηλαδή, η ΡΑΕΚ υποδεικνύει ένα παράθυρο στη Hoegh για ικανοποίηση της ουσίας της αίτησής της, δηλαδή να επαναεριοποιεί LNG για όση περίοδο χρειαστεί η ΔΕΦΑ να αποπερατώσει και να λειτουργήσει τις δικές της εγκαταστάσεις στο Βασιλικό. Αυτό που αντιλαμβανόμαστε, με κάποια επιφύλαξη, ότι δεν ξεκαθαρίζει μέσα από την επιστολή της ΡΑΕΚ είναι το κατά πόσον η αίτηση της Hoegh θα έχει τύχη, αν η κυβέρνηση δεν αποδεχθεί προηγουμένως την επιλογή της ενδιάμεσης – προσωρινής λύσης.

Ελπίζει για το 2023

Ο EuroAsia Interconnector, ο επίσημος φορέας υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος ΕΚΕ-PCI 3.10 Ισραήλ Κύπρος Ελλάδα-Κρήτη, με ανακοίνωσή του εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς τις κυβερνήσεις της Κύπρου και της Ελλάδας για την πλήρη πολιτική τους στήριξη.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο επίσημος Φορέας Υλοποίησης έχει υποβάλει αίτημα στον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα μέσω Κρήτης μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023.

Ο EuroAsia Interconnector εκφράζει ιδιαίτερη ευγνωμοσύνη στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό της Ελληνικής Δημοκρατίας, καθώς και στους δύο αρμόδιους υπουργούς, τον υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Ελλάδας Κωστή Χατζηδάκη και τον υπουργό Ενέργειας της Κύπρου Γιώργο Λακκοτρύπη, για τον πλήρη συντονισμό και την υποστήριξή τους στην ηλεκτρική διασύνδεση που τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, το τελευταίο ενεργειακά απομονωμένο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο EuroAsia Interconnector, αναφέρεται στην ανακοίνωση, παραμένει προσηλωμένος στην έγκαιρη υλοποίηση της υποθαλάσσιας διασύνδεσης 1208km που συνδέει τα ηλεκτρικά δίκτυα του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας μέσω της Κρήτης τον Δεκέμβριο του 2023 και είναι επιλέξιμος για χρηματοδότηση από τον χρηματοδοτικό μηχανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) με 8,7 δισ. ευρώ, καταλήγει η ανακοίνωση.

 

Τοποθετεί τον αγωγό προς Ισραήλ η Energean

Νέο ορόσημο για την Energean και το έργο ανάπτυξης του κοιτάσματος Karish στην ΑΟΖ του Ισραήλ, καθώς εδώ και λίγες μέρες βρίσκεται σε εξέλιξη η τοποθέτηση του αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο από το FPSO “Energean Power” στο σύστημα μεταφοράς αερίου της χώρας. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του χερσαίου τμήματος του αγωγού στο Dor.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, η τοποθέτηση γίνεται από το ειδικευμένο πλοίο PLV “Solitaire”. Ο αγωγός μεταφορτώνεται στο “Solitaire” από πλοία PSV από το λιμάνι της Λεμεσού. Ο αγωγός έχει μήκος 90 χιλιόμετρα, διάμετρο 24 και 30 ίντσες και το μέγιστο βάθος εγκατάστασης είναι 1.750 μέτρα περίπου.

Το FPSO “Energean Power” θα είναι σε θέση να παρέχει 8 δισεκ. κυβικά μέτρα φυσικό αέριο ετησίως και η Energean έχει ήδη υπογράψει συμβόλαια για 5,6 δισεκ. κυβικά μέτρα ετησίως με ηλεκτροπαραγωγούς και ανεξάρτητους παραγωγούς στο Ισραήλ. Η παραγωγή αερίου θα ξεκινήσει το 2021. Όπως είναι γνωστό, η Energean έχει υποβάλει πρόταση στη ΡΑΕΚ για την τροφοδοσία της Κύπρου με φυσικό αέριο από το Ισραήλ, μέσω αγωγού 215 χιλιομέτρων.

 

Αξιολογούν για τον επιβλέποντα μηχανικό

Άλλο ένα βήμα προς την έναρξη των κατασκευών για τις κρατικές υποδομές επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Βασιλικό έκανε η ΔΕΦΑ, και ειδικότερα η θυγατρική της εταιρεία ΕΤΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου). Συγκεκριμένα, μετά τη λήξη σχετικού διαγωνισμού, η ΕΤΥΦΑ ανακοίνωσε ότι παρέλαβε οκτώ προτάσεις για την επιλογή της ομάδας του επιβλέποντος μηχανικού για το έργο.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΤΥΦΑ, το ενδιαφέρον που επιδείχθηκε ικανοποιεί απόλυτα την εταιρεία, η οποία πλέον αξιολογεί τις προτάσεις με βάση τις απαιτήσεις και διαδικασίες του διαγωνισμού και των κανονισμών που εφαρμόζονται για δημόσιες συμβάσεις.

 

Οι προσφοροδότες

Προτάσεις λήφθηκαν από τους ακόλουθους οίκους/κοινοπραξίες:

-Consortium of MITAS Generators Ltd, KELBERRY Ltd Joint Venture (MKJV), MT Milan Tractor S.P.A

-ABAMBA Ltd (EPCM Consultants SA (Pty) Ltd, Global Maritime Consultancy Limited & iX Engineers (Pty) Ltd)

-Joint Venture of Lloyd’s Register, Sofregaz, Rogan Associates

-Consortium of Hill International N.V., Bureau Veritas Solutions Marine & Offshore

-RINA Consulting S.p.A

-Technip E&C Ltd (TECL)

-DNV GL

-AMEC Foster Wheeler Iberia S.L.U

 

Δηλώσεις Κασσιανίδη

«Το ενδιαφέρον για τη διαγωνιστική διαδικασία για την επίβλεψη της υλοποίησης των υποδομών για έλευση ΦΑ στην Κύπρο, καθώς και το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για το μεγάλο αυτό ενεργειακό έργο, ικανοποιεί απόλυτα την ΕΤΥΦΑ και αναδεικνύει τόσο το υψηλό επίπεδο του έργου, όσο και την εμπιστοσύνη στις διαδικασίες που ακολουθούνται», δήλωσε ο δρ Συμεών Κασσιανίδης, πρόεδρος της ΕΤΥΦΑ. «Η κατασκευή και λειτουργία του Τερματικού ΥΦΑ προχωρά με σταθερά βήματα και εντός των χρονοδιαγραμμάτων, οδηγώντας την Κύπρο σε μια νέα ενεργειακή εποχή, μειώνοντας τα κόστη της ενέργειας, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 και ανοίγοντας νέες δυνατότητες», τόνισε.

Επόμενος σταθμός πλέον για την ΕΤΥΦΑ είναι η έγκριση από το δ.σ. της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων του δανείου ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ για τις ανάγκες χρηματοδότησης μέρους του έργου. Η απόφαση αναμένεται στις 10 Ιουνίου και στην ΕΤΥΦΑ ελπίζουν ότι θα είναι θετική, ώστε εντός του καλοκαιριού να αρχίσουν οι κατασκευές.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.