Φόρμα αναζήτησης

Όταν ο Οδυσσέας λειτουργεί ως «πλυντήριο»

Ο γενικός ελεγκτής έχει αποδώσει στον εαυτό του τον τίτλο του «μοναχικού καβαλάρη» κατά της διαπλοκής, απονέμοντας ως παράσημο τον ίδιο τίτλο και στον γενικό εισαγγελέα. Άλλωστε δεν στοιχίζει τίποτα, αφού είθισται όλοι οι αξιωματούχοι να αλληλοπροσφωνούνται ως «έντιμοι» υπουργοί βουλευτές, επίτροποι κ.λπ.

Η αλήθεια είναι πως ο ρόλος του γενικού ελεγκτή όντως είναι μοναχικός. Αν ο ίδιος επιλέγει να είναι και καβαλάρης είναι ένα άλλο θέμα. Μοναχικός γιατί όταν ο κ. Μιχαηλίδης βρίσκεται ενώπιον της εισήγησης για αντικατάσταση του θεσμού του γενικού ελεγκτή από Ελεγκτικό Συμβούλιο, δεν κρύβει την απέχθειά του για τέτοιου είδους συλλογικά συστήματα, τα οποία προφανώς είναι και πιο διαφανή και πιο αξιόπιστα και πιο αποτελεσματικά.

Η πρόσφατη υπόθεση με τον Σαουδάραβα φίλο του Προέδρου της Δημοκρατίας αποτέλεσε μία ακόμη απόδειξη της μοναχικότητας του Οδυσσέα Μιχαηλίδη, καθώς φαίνεται πως μόνο αυτός αποδέχθηκε δικαιολογίες και σοφιστείες για το πώς δημιουργήθηκε η αδελφική σχέση του Προέδρου με έναν επενδυτή, που τυχαίνει να έχει ιδιωτικά αεροσκάφη και κατά σύμπτωση αυτός και δεκάδες συγγενείς του πολιτογραφήθηκαν Κύπριοι από το Υπουργικό Συμβούλιο του οποίου προήδρευε ο Νίκος Αναστασιάδης.

Δεν είναι καθόλου τυχαία η επιλογή του γενικού ελεγκτή να συντάξει δύο διαφορετικές εκθέσεις, οι οποίες ωστόσο προέκυψαν από μία έρευνα και με ένα ουσιαστικό αντικείμενο.

Η εξήγηση είναι απλή. Η πρώτη έκθεση για τις πολιτογραφήσεις απέδιδε ευθύνες κυρίως στους υπουργούς και στη δεύτερη έκθεση, που αφορούσε αμιγώς τον Πρόεδρο, τα πάντα εξηγήθηκαν με βάση τη φιλική σχέση. Ο κ. Μιχαηλίδης έχει αποδείξει ότι μπορεί να έχει διάφορα χαρακτηριστικά, αλλά αφελής δεν είναι. Ωστόσο, αφελώς, θεωρεί ικανοποιητική εξήγηση μια φιλία, για την οποία δεν έψαξε να βρει πώς και πότε δημιουργήθηκε και αν σχετίζεται με τις πολιτογραφήσεις και τα δωρεάν οικογενειακά ταξίδια.

Επί παντός επιστητού;

 Ακόμα και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει επισημάνει στο παρελθόν ότι ο κ. Μιχαηλίδης εκφεύγει του συνταγματικού πλαισίου και ασχολείται ακόμη και με επουσιώδη θέματα. Στην περίπτωση όμως της πρόσφατης έρευνάς του άφησε ακόμα και τα ουσιώδη εκτός ερευνητικού πλαισίου και τα εξαφάνισε τελικώς, αποδεχόμενος δικαιολογίες για «κληρονόμους» του Κρις Λαζαρή που πληρώνουν ταξίδια. (Δεν έχει γίνει γνωστό αν ο μακαρίτης Κρις Λαζαρή άφησε τέτοια εντολή στη διαθήκη του).

Ο κ. Μιχαηλίδης μόλις προχθές έκανε φασαρία για μια συναυλία στη Λεμεσό, χωρίς οικονομική διάσταση για το κράτος, εκφράζοντας τον προβληματισμό του για το κύρος της επιτρόπου Διοικήσεως που την είχε θέσει υπό την αιγίδα της. Για το κύρος του Προέδρου μάλλον το ενδιαφέρον υπήρξε μειωμένο και για αυτό δεν σχολιάζει το ιδιωτικό οικογενειακό ταξίδι στις Σεϋχέλλες το 2018 με το ιδιωτικό τζετ του Σαουδάραβα. Ο πάντα διεισδυτικός γενικός ελεγκτής δεν ερεύνησε καν αν υπήρξε (που υπήρξε) άλλο ταξίδι στις Σεϋχέλλες το 2015, παρά τη διάψευση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο χθες στο ραδιόφωνο του «Πολίτη», λίγο μετά την πολιτογράφηση του Σαουδάραβα. Ταξίδια τα οποία κόστισαν (στον Σαουδάραβα εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ). Αυτός είναι και ο λόγος που υπήρξαν δύο διαφορετικές εκθέσεις. Αν υπήρχε μία έκθεση, τα θέματα της πολιτογράφησης και των δωρεάν ταξιδιών θα έπρεπε να συνδεθούν, όπως και είναι στην πραγματικότητα συνδεδεμένα.

Αλλού και άλλοι

 Σε άλλες περιπτώσεις, ο γενικός ελεγκτής ακόμα και για μία εκτύπωση ενός βιβλιαρίου θέτει θέμα, αφήνει αιχμές, κάνει υποθέσεις, στέλνει επιστολές στη Βουλή, ενημερώνει τον γενικό εισαγγελέα… Στη συγκεκριμένη περίπτωση, καμία κριτική.

Σε άλλες χώρες με ελάχιστα αποδεκτό επίπεδο έννομης τάξης και πολιτικής ηθικής, η λήψη δώρων από πολιτικούς αποτελεί αιτία άμεσης παραίτησης. Παράδειγμα, η περίπτωση του προέδρου της Κεντρικής Τράπεζας της Γερμανίας ο οποίος αναγκάστηκε σε παραίτηση το 2004, όταν έγινε γνωστό ότι αυτός και η οικογένειά του έλαβαν δωρεάν διαμονή σε ξενοδοχείο αξίας 7.600 ευρώ, ενώ ένα κρασί δώρο αξίας 2.500 ευρώ ήταν αρκετό για να κοστίσει στον κυβερνήτη της New South Wales της Αυστραλίας το αξίωμά του το 2014.

Οι κληρονόμοι ήταν μια λύση

 Και αφού το θέμα του ταξιδιού του 2018 «εξηγήθηκε» με βάση την αδελφική φιλία του Προέδρου με τον Σαουδάραβα, θα έπρεπε να εξηγηθούν και τα υπηρεσιακά ταξίδια. Γίνεται αποδεκτή η δικαιολογία ότι το κόστος για τα δεκάδες υπηρεσιακά ταξίδια για το 2018 και το 2019 (χρονικό πεδίο της έρευνας) καλύφθηκε από τους «κληρονόμους» του Κρις Λαζαρή ο οποίος πέθανε το 2015. Η δήλωση του μακαρίτη Λαζαρή το 2014 ότι θα κάλυπτε τα έξοδα για τη χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου ήταν μια απάντηση στις επικρίσεις, αλλά δεν μπορεί να απαντήσει πειστικά και για τα ταξίδια που έγιναν μετά τον θάνατό του. Έτσι λοιπόν εμφανίστηκαν οι κληρονόμοι, εξήγηση την οποία ο διεισδυτικός Οδυσσέας Μιχαηλίδης δέχθηκε και υιοθέτησε, χωρίς να κάνει κάποιον έλεγχο. Ούτε καν μπήκε στον κόπο να κάνει ένα τηλεφώνημα, όπως έκανε η εφημερίδα μας!

Ο γενικός ελεγκτής δεν αναφέρει ποιοι είναι αυτοί οι «κληρονόμοι» που η προεδρία ισχυρίζεται γενικά και αόριστα ότι κάλυψαν ταξίδια του Προέδρου το 2018 και το 2019. Ο «Πολίτης» το έψαξε. Ο μακαριστός Λαζαρή άφησε στη διεύθυνση των επιχειρήσεών του τη σύζυγό του και τα τρία παιδιά του (δύο γιοι και μία κόρη), οι οποίοι στην πράξη διευθύνουν την εταιρεία.

Ο γενικός ελεγκτής δεν αναφέρει καν ούτε ένα από τα ποσά για την κάλυψη των 19 ταξιδιών που οι «κληρονόμοι» δήθεν κατέβαλαν και προφανώς δεν διενήργησε κανέναν έλεγχο. Θα μπορούσε π.χ. να ζητήσει από την οικογένεια Λαζαρή να καταθέσει αποδείξεις των εμβασμάτων που έγιναν στον Σαουδάραβα για να αποδειχθούν τα ποσά που πληρώθηκαν. Ο γενικός ελεγκτής αμέλησε επίσης να μας πληροφορήσει αν συγγενικά πρόσωπα του Προέδρου ταξίδευαν μαζί του στα υπηρεσιακά ταξίδια με το ιδιωτικό τζετ.

Άλλα λόγια…

 Το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης ασχολείται με το θέμα των διαδικασιών δημόσιων συμβάσεων για τη ναύλωση αεροπλάνων που η προεδρία δεν ακολούθησε. Διερωτάται κανείς: Γιατί ασχολήθηκε τόσο εκτενώς με τις διαδικασίες δημόσιων συμβάσεων που πρέπει να ακολουθούνται για τις δημόσιες δαπάνες αφού στις πλείστες περιπτώσεις δεν υπήρξαν δημόσιες δαπάνες; Ο γενικός ελεγκτής περίπου έδωσε και συγχαρητήρια στην προεδρία για την απόφαση να εφαρμόσει στο μέλλον διαδικασίες και για την εξοικονόμηση χρημάτων.

Η έκθεση παρουσιάζει αριθμό πιθανών δωροληψιών από πλούσιους επιχειρηματίες, είτε ξένους είτε Κύπριους, και ο γενικός ελεγκτής, αντί να εξετάσει το σοβαρό αυτό θέμα, εξετάζει αν για τις πιθανολογούμενες δωροληψίες ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες δημόσιων συμβάσεων!

Αποτελεί μια προφανή τακτική πολυλογίας ώστε να υπάρξει αποπροσανατολισμός από την ουσία.

Ασφαλής επιλογή

 Ο γενικός ελεγκτής δεν χάνει ευκαιρία να συγκρουστεί με υπουργούς, με επιτρόπους, με υπαλλήλους, με δημοσιογράφους, επιμένοντας ακόμη και σε «τρίχες» τις οποίες επιχειρεί να παρουσιάσει ως δήθεν μεγάλα σκάνδαλα. Διαχρονικά όμως αποφεύγει τις συγκρούσεις με τον γενικό εισαγγελέα, αφήνοντας θέματα που τον αφορούν να περνάνε άνευ ελέγχου και κριτικής, αλλά και με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Δεν είναι τυχαίο που όποτε προκύπτει θέμα που αφορά τον Πρόεδρο ο Νίκος Αναστασιάδης καλεί τον γενικό ελεγκτή για να το ερευνήσει. Εκ του αποτελέσματος ο κ. Μιχαηλίδης αποτελεί μια σίγουρη επιλογή, που δίνει τη δυνατότητα στην προεδρία να δηλώνει πάντα «δικαιωμένη» μετά από κάθε έρευνα.

Παραδείγματα αρκετά. Στην περίπτωση της Ryanair δύο δικηγόροι του δικηγορικού γραφείου «Νίκος Χρ. Αναστασιάδης και συνεταίροι» παρουσιάστηκαν με άλλα ονόματα άλλου δικηγορικού γραφείου σε συνάντηση στο Προεδρικό. Ο Πρόεδρος κάλεσε τον γενικό ελεγκτή να ερευνήσει το θέμα, ο οποίος δεν εντόπισε κάτι το μεμπτό παρά το ότι η πλαστοπροσωπία είναι ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με φυλάκιση.

Στην υπόθεση για τα οικόπεδά του στο Πέρα Πεδί, ο Πρόεδρος κάλεσε ξανά τον γενικό ελεγκτή. Παρά τη διαπίστωση ότι οι αιτήσεις για άδειες που είχαν σχέση με την προγραμματιζόμενη ανάπτυξη στο Πέρα Πεδί είχαν ξεκάθαρα ευνοϊκή μεταχείριση, ο γενικός ελεγκτής αποφάνθηκε ότι αυτό ήταν τυχαίο και δεν σχετιζόταν με το γεγονός ότι ο Πρόεδρος και οι συγγενείς του ήταν οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων!

Αμφίδρομη σχέση

 Όταν το 2017 ο βοηθός γενικός ελεγκτής έθεσε γραπτώς εισήγηση για θέσπιση νομοθεσίας που να καθορίζει τον τρόπο που θα πρέπει να λειτουργούν και να συμπεριφέρονται ο γενικός και ο βοηθός γενικός ελεγκτής, όπως ισχύει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, ο Πρόεδρος την αγνόησε. Η θέσπιση νομοθεσίας είναι πρωταρχικά ευθύνη της εκτελεστικής εξουσίας, δηλαδή του Προέδρου. Παρόλο ότι είχε εκφράσει αρκετές φορές παράπονο για τον τρόπο που λειτουργεί και συμπεριφέρεται ο γενικός ελεγκτής, ο Πρόεδρος επέλεξε να αγνοήσει μια καλή ευκαιρία να ενεργήσει και να διορθώσει ή να ενισχύσει σε έναν υψηλό βαθμό το θεσμικό πλαίσιο, χωρίς να κατηγορηθεί ότι προσπαθούσε να αποφύγει τον έλεγχο.

Τον περασμένο Φεβρουάριο, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ αναφέρθηκε στην ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου, από προσωποπαγές σε συλλογικό, δηλαδή στη δημιουργία ελεγκτικού συμβουλίου, βάσει του μοντέλου που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρόμοια σχόλια έγιναν και από πλευράς ΑΚΕΛ και άλλων κομμάτων. Αν η κυβέρνηση προωθήσει μια τέτοια πρόταση στη Βουλή, η ψήφισή της θεωρείται δεδομένη. Τι έπραξε γι’ αυτό το πολύ σοβαρό θέμα ο Πρόεδρος; Τίποτε απολύτως.

Τον περασμένο Απρίλιο, η επίτροπος Διοικήσεως εξέδωσε έκθεση για τον γενικό ελεγκτή αναφέροντας ότι η πρόσληψη 20 εργοδοτούμενων ορισμένου χρόνου στην Ελεγκτική Υπηρεσία ήταν «κατά τρόπο αντίθετο από τη σύννομη διαδικασία». Το Υπουργείο Οικονομικών αγνόησε την έκθεση και προχώρησε στην παραχώρηση έγκρισης για την υπογραφή των συμβάσεων εργασίας, βγάζοντας έτσι τον γενικό ελεγκτή από τη δύσκολη θέση.

Έχουν γίνει κατά καιρούς σοβαρές, και τεκμηριωμένες σύμφωνα με ορισμένους, καταγγελίες εναντίον του Οδυσσέα Μιχαηλίδη για διάφορα θέματα (καταγγελία Χάσικου για ευνοϊκή μεταχείριση συζύγου γενικής λογίστριας, καταγγελίες ΟΠΑΠ για παραβίαση προσωπικών δεδομένων και τραπεζικού απορρήτου, παράνομες προσλήψεις προσωπικού, παρανομίες σχετικά με την οικία του, μη παρουσίασή του στην εφεδρεία κ.λπ. ). Παρόλο ότι αυτές στρέφονται εναντίον ανώτατου κρατικού αξιωματούχου, η αντίδραση του Προέδρου στις καταγγελίες ήταν ανύπαρκτη, ακόμη και όταν ο καταγγέλλων ήταν υπουργός της κυβέρνησής του.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.