Φόρμα αναζήτησης

Οι 7 πιο επικίνδυνοι δρόμοι της Λευκωσίας

Της Άντριας Γεωργίου

 

Τετάρτη 1η Ιουλίου 2020 στον δρόμο από Λατσιά προς Αγλαντζιά, σε απόσπαση μικρότερη των 2 χιλιομέτρων 4 τροχαίες συγκρούσεις. Ευτυχώς όχι σοβαρές, αλλά το ζήτημα δεν είναι αυτό. Καθημερινά ανά το παγκύπριο γίνονται χιλιάδες τέτοιου είδους μικροσυγκρούσεις, με τεράστιες υλικές και όχι μόνο ζημιές.
Εδώ και χρόνια οι αρμόδιοι κάνουν λόγο για μη ύπαρξη οδικής συνείδησης ανάμεσα στους Κύπριους οδηγούς και για πολιτικές καλλιέργειάς της, χωρίς όμως να υπάρχει μέχρι στιγμής ουσιαστικό αποτέλεσμα. Το θέμα όμως δεν είναι μόνο η οδική συνείδηση των Κυπρίων αλλά και το τι γίνεται με τους δρόμους μας και κατά πόσο είναι ασφαλείς. Όσο και αν κατηγορούμε τους οδηγούς για ανευθυνότητα, αν δεν ληφθεί σοβαρά υπόψη το ζήτημα των δρόμων δεν πρόκειται να πετύχουμε τη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων, και δη των θανατηφόρων.
Στη Λευκωσία τα περισσότερα τροχαία
Όπως είναι άλλωστε αναμενόμενο, τα περισσότερα τροχαία και ειδικά τα θανατηφόρα έγιναν στην επαρχία Λευκωσίας. Κατά τα έτη 2015-2019 σημειώθηκαν συνολικά 246 θανατηφόρες συγκρούσεις, εκ των οποίων το 30% έγιναν στην επαρχία Λευκωσίας. Το 2019, παρά το γεγονός ότι τα τροχαία ατυχήματα στην Κύπρο παρουσίασαν πτωτική πορεία της τάξεως του 24%, τα θανατηφόρα κατέγραψαν σημαντική αύξηση, περίπου 18%. Το 37% των θανατηφόρων ατυχημάτων έγιναν στην επαρχία Λευκωσίας, αφού καταγράφηκαν συγκεκριμένα 15 θανατηφόρα, αριθμός διπλάσιος σε σχέση με το 2018. Κατά πως φαίνεται όμως δεν βάζουμε μυαλό, καθώς αρνητικά ξεκίνησε και το 2020 σε σχέση με τα τροχαία, παρά τους δύο μήνες καραντίνα. Συγκεκριμένα, τους πρώτους έξι μήνες του 2020 τα τροχαία δυστυχήματα στην Κύπρο ανήλθαν στα 18, εκ των οποίων τα 5 έγιναν στην επαρχία Λευκωσίας. Το γεγονός αυτό αποτυπώνει ξεκάθαρα πως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τα τροχαία στην πρωτεύουσα, το όποιο ενδεχομένως να σχετίζεται και με την πολυκοσμία αλλά και με το κυκλοφοριακό.
Το κέντρο της πόλης
Η αυξημένη κίνηση που παρατηρείται στο κέντρο της πρωτεύουσας σε συνδυασμό με το ότι αυτή θυμίζει ένα μεγάλο εργοτάξιο ενισχύουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής. Η Λευκωσία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο στάδιο του εκσυγχρονισμού του οδικού της δικτύου, με αποτέλεσμα δρόμοι που αποτελούν κύριες αρτηρίες κυκλοφορίας να είναι κλειστοί. Το γεγονός αυτό προκαλεί συμφόρηση σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης, με αποτέλεσμα την αύξηση των συγκρούσεων, ιδιαίτερα κατά τις πρωινές ώρες. Μπορεί τα έργα που διεξάγονται στο κέντρο της Λευκωσίας να ενισχύουν τις προσπάθειες για ομαλότερη διακίνηση των πολιτών, ωστόσο μέχρι να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να βρεθούν έστω προσωρινές λύσεις ή οι πολίτες-οδηγοί να οπλιστούν με περισσότερη υπομονή.
Οι 7 πιο επικίνδυνοι δρόμοι της πρωτεύουσας
Με βάση τα οδικά δυστυχήματα που έγιναν το 2019 προκύπτει ότι πρώτοι σε επικινδυνότητα είναι οι δρόμοι στο κέντρο της Λευκωσίας, όπως οι οδοί Γεράσιμου Μαρκορά, Δημοσθένη Σεβέρη, και στη συνέχεια ακολουθούν προάστια της επαρχίας Λευκωσίας, όπως η Έγκωμη, ο Στρόβολος, η Αγλαντζιά και τα Λατσιά. Τα περισσότερα οδικά δυστυχήματα καταγράφονται σε συμβολές οδών, και ιδιαίτερα σε λεωφόρους όπου παρατηρείται αυξημένη κίνηση. Ο «Π» ήρθε σε επικοινωνία με το Γραφείο Στατιστικής και Χαρτογράφησης της Αστυνομίας Κύπρου και σας παρουσιάζει τους 7 πιο επικίνδυνους δρόμους της Λευκωσίας, οι όποιοι είναι οι εξής:
-Οδός Γεράσιμου Μαρκορά, Λευκωσία, συμβολή με την οδό Ανδρέα Μιχαλοπούλου.
-Λεωφόρος Πούλιου Καπότα, Λευκωσία, στη συμβολή με την οδό Αγίου Ανδρέου.
-Οδός Δημοσθένη Σεβέρη, Λευκωσία, στη συμβολή με Αγίων Ομολογητών.
-Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού, Στρόβολος, στη συμβολή με τις οδούς Δημήτρη Βικέλα και Ιωσήφ Χατζιωσήφ. 
-Λεωφόρος Τσερίου, Στρόβολος, συμβολή των οδών Σωτηρίου Λόντου και Στρατή Μυριβήλη. 
-Λεωφόρος Γρίβα Διγενή, Έγκωμη, στη συμβολή με την οδό Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Προκοπίου. 
-Κυκλικός Κόμβος ΓΣΠ. 
Το μελανό σημείο της πόλης
Το μελανό σημείο της Λευκωσίας, όπως χαρακτηρίζεται από πλευράς Αστυνομίας, είναι η οδός Γεράσιμου Μαρκορά. Η συγκεκριμένη οδός κατακλύζεται καθημερινά από χιλιάδες πολίτες και λόγω και της γειτνίασής της με τη Σπύρου Κυπριανού, στην όποια γίνονται έργα και μέρος της δεν είναι διαθέσιμο προς το κοινό, αποτελεί το σημείο υψηλού κινδύνου για διερχόμενα οχήματα. Οι περισσότερες μάλιστα συγκρούσεις που γίνονται στην περιοχή καταγράφονται στη διασταύρωση των οδών Γεράσιμου Μαρκορά και Ανδρέα Μιχαλοπούλου, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει παρθεί κάποιο μέτρο από πλευράς Αστυνομίας για να λυθεί το πρόβλημα.
Αύξηση των θανατηφόρων
Σύμφωνα με τη 14η έκθεση του προγράμματος Road Safety PIN του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, η Κύπρος το 2019 ήταν η δεύτερη καλύτερη χώρα από τις 27 της ΕΕ στο θέμα της μείωσης σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους. Ωστόσο στην Κύπρο κατά το 2019 καταγράφηκε αύξηση 6,1% στους θανάτους από τροχαία και συνεχίζει για 9η συνεχόμενη χρονιά να βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Πέρσι στην Κύπρο καταγράφηκαν 59 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 51. Παράλληλα, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας και Μεταφορών, η Κύπρος βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των χωρών της ΕΕ που καταγράφουν τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα με ένα όχημα εμπλεκόμενο.
Στρατηγικό σχέδιο από πλευράς υπουργείου
Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω στοιχεία είναι επιτακτική η ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων. Στο πλαίσιο της προσπάθειας καλλιέργειας οδικής συνείδησης στους Κύπριους οδηγούς, παραδόθηκε στα μέσα του προηγούμενου Μαΐου στο Υπουργείο Μεταφορών το νέο στρατηγικό σχέδιο για μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων για τη 10ετία 2021-2030. Το σχέδιο προβλέπει μείωση των θανάτων στους δρόμους κατά 50%, κάτι που έπρεπε με βάση τα σχέδια της ΕΕ να γίνει μέχρι το τέλος του 2020 αλλά δυστυχώς για ακόμη μια φορά αποτύχαμε. Με βάση τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα το Γραφείο Στατιστικής της Αστυνομίας Κύπρου, κάθε χρόνο έχουμε 50 περίπου νεκρούς στους δρόμους, και με βάση τα όσα προβλέπει το νέο σχέδιο που μελετά το Υπουργείο Μεταφορών, ώς το 2030 οι νεκροί πρέπει να μειωθούν στους 25 τον χρόνο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Philenews, το στρατηγικό σχέδιο περιέχει σειρά από δράσεις που αφορούν την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και ιδιαίτερα των θανατηφόρων, τη δημιουργία της Σχολής Παραβατών Οδηγών και τη δημιουργία Πάρκων Κυκλοφοριακής Αγωγής σε όλες τις επαρχίες της Κύπρου. Στο σχέδιο έχουν ενσωματωθεί παράλληλα και οι εισηγήσεις της ΕΕ σχετικά με την ασφάλεια των δρόμων, των οχημάτων, την ανάληψη εκστρατειών ενημέρωσης των οδηγών και εντατικοποίησης των ελέγχων στους δρόμους. Το συγκεκριμένο σχέδιο βρίσκεται υπό μελέτη και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στις αρχές του επόμενου έτους.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.