Φόρμα αναζήτησης

Οδικός χάρτης για το…δίκτυο

Στρατηγικό στόχο του Υπουργείου Μεταφορών αποτελεί η ολοκλήρωση του δικτύου αυτοκινητόδρομων προς τις ορεινές περιοχές. Αυτή είναι η απάντηση που δίνει η αρμόδια υπουργός Βασιλική Αναστασιάδου μιλώντας στον «Π», κληθείσα να σχολιάσει το γεγονός ότι το οδικό δίκτυο που συνδέει τις πόλεις με την ύπαιθρο παραμένει κολοβό, με τους σχεδιασμούς να βρίσκονται στα συρτάρια εδώ και χρόνια. Οι κάτοικοι των ορεινών κοινοτήτων διαμαρτύρονται καθώς η απουσία ενός καλού και ασφαλούς οδικού δικτύου αφενός περιορίζει την ανάπτυξη των ορεινών κοινοτήτων και αφετέρου απομονώνει τους κατοίκους, οι οποίοι νιώθουν την εγκατάλειψη στο πετσί τους.
Απαντώντας, η υπουργός Μεταφορών παραθέτει τα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα που «ξεπάγωσαν» και τα οποία προωθούνται, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των ορεινών κοινοτήτων του Τροόδους, και αναφέρει τους σχεδιασμούς που υπάρχουν για έργα που βρίσκονται ακόμα στα χαρτιά.

Λεμεσού-Σαϊττά

Όπως σημειώνει, έχει προκηρυχθεί η κατασκευή της πρώτης φάσης του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού-Σαϊττά, τμήμα Πολεμιδιών-Παλόδειας. Το τμήμα αυτό είναι μήκους 3,5 χλμ., με κόστος 26 εκατ. ευρώ περίπου. Οι προσφορές έχουν ήδη υποβληθεί και αξιολογούνται. Το έργο υπολογίζεται ότι θα αρχίσει εντός του 2019 και θα ολοκληρωθεί σε διάστημα 2,5 χρόνων. Σε επόμενο στάδιο και ανάλογα με τις διαθέσιμες πιστώσεις θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, μέχρι το Μονάγρι, μήκους 8 χλμ., με εκτιμώμενο κόστος 60 εκατ. ευρώ.

Μέχρι το 2024

Οι σχεδιασμοί για τους αυτοκινητόδρομους Λευκωσίας-Παλαιχωρίου και Αστρομερίτη-Ευρύχου είχαν ολοκληρωθεί περί το 2012, επισημαίνει η κ. Αναστασιάδου, ωστόσο δεν προωθήθηκε η κατασκευή τους λόγω των δημοσιονομικών περιορισμών εκείνης της περιόδου. Στο παρόν στάδιο κρίθηκε αναγκαία η επικαιροποίηση των σχεδιασμών που έγιναν, οι οποίοι και επανεξετάζονται σε μια προσπάθεια να αξιολογηθεί η δυνατότητα μείωσης του κόστους. «Για την προώθηση και υλοποίηση των έργων αυτών προβλέπεται κονδύλι στον φετινό προϋπολογισμό καθώς και στους προϋπολογισμούς των επόμενων ετών. Στόχος είναι η ολοκλήρωση των έργων αυτών περί το 2024», εξηγεί η κ. Αναστασιάδου.
Ο δρόμος Αστρομερίτη-Ευρύχου αφορά τμήμα μήκους 12 χλμ., με εκτιμώμενο κόστος περίπου 60 εκατ. ευρώ. «Η υλοποίηση του τμήματος Δένειας-Αστρομερίτη είχε παγώσει λόγω της νεκρής ζώνης. Για το τμήμα αυτό έγιναν προκαταρκτικές μελέτες για εναλλακτική χάραξη νοτίως των κοινοτήτων Ακακίου και Περιστερώνας και αναμένεται η γνωμάτευση της περιβαλλοντικής αρχής για την περαιτέρω προώθησή του», σημείωσε.
Αναφορικά με τον δρόμο Λευκωσίας-Παλαιχωρίου που αφορά το τμήμα Ανάγυιας-Αγροκηπιάς έχει μήκος 8,5 χλμ. και εκτιμώμενο κόστος 60 εκατ. ευρώ περίπου. Το τμήμα Ανθούπολης-Ανάγυιας έχει συμπεριληφθεί στην επόμενη φάση του περιμετρικού Λευκωσίας και θα προωθηθεί παράλληλα με το τμήμα Ανάγυιας-Αγροκηπιάς.

Στρουμπί-Πόλη;

Για τον αυτοκινητόδρομο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, σημειώνει η κ. Αναστασιάδου, προκηρύχθηκαν προσφορές για την πρώτη φάση Αγίας Μαρινούδας-Στρουμπιού, με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή. Το τμήμα αυτό, μήκους 15,5 χλμ., θα κατασκευαστεί σε πρώτη φάση με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, με προοπτική για αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων σε μελλοντικό στάδιο. Το κόστος υπολογίζεται να είναι της τάξεως των 70 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ και η διάρκεια του συμβολαίου μελέτης-κατασκευής θα είναι 3,5 χρόνια.

Όσον αφορά το τμήμα Στρουμπιού-Πόλης, μήκους 15 χλμ., υπάρχει προμελέτη, όπως αποκαλύπτει η κ. Αναστασιάδου, για κατασκευή αυτοκινητόδρομου. Για την προώθησή του απαιτούνται η αναθεώρηση της μελέτης αυτής και η επικαιροποίηση της μελέτης εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η υλοποίηση της φάσης αυτής θα προχωρήσει στο πλαίσιο επόμενων προϋπολογισμών.
Παράλληλα, προσθέτει η υπουργός, γίνονται και εργασίες για σημαντικές τοπικές βελτιώσεις στον υφιστάμενο δρόμο Πάφου-Πόλης, στο πλαίσιο των οποίων προγραμματίζεται εντός του 2020 και η κατασκευή δύο ανηφορικών λωρίδων, μίας στο τμήμα Μεσόγης-Τσάδας και μία στο τμήμα Γιόλου-Στρουμπιού.

Στην εθνική στρατηγική

Επιπρόσθετα από τα πιο πάνω, καταλήγει, προωθείται αριθμός οδικών έργων στα ορεινά, τα οποία σχεδιάζονταν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων και τώρα έχουν ενταχθεί στην Εθνική Στρατηγική Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων Τροόδους ώστε να αξιοποιούνται συνέργειες στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.