Φόρμα αναζήτησης

Ο δρόμος… Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς… έχει τη δική του ιστορία…

Σε διάστημα 20 χρόνων προκηρύχθηκαν δύο φορές προσφορές για τον αυτοκινητόδρομο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς. Η πρώτη ήταν το 2006 και η δεύτερη πριν λίγες μέρες και συγκεκριμένα στις 23/5 του 2019. Από το 1999 που εξαγγέλθηκε το έργο και δίνονταν η διαβεβαίωσε ότι θα ξεκινούσε μόλις ολοκληρωνόταν ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Λεμεσού ώστε να συμπληρωθεί το εθνικό οδικό δίκτυο από το Υπουργείο Μεταφορών, πέρασαν 11 υπουργοί. Η εξαγγελία είχε γίνει επί προεδρίας του Γλαύκου Κληρίδη και με υπουργό Μεταφορών τότε, τον σημερινό πρόεδρο του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου. Από το αρμόδιο υπουργείο πέρασαν επίσης ως υπουργοί, οι Κίκης Καζαμίας, Γιώργος Λιλήκας, Χάρης Θράσου, Μαρία Μαλαχτού Παμπαλή, Νίκος Νικολαΐδης, Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλή, Ευθύμιος Φλουρέντζου, Τάσος Μητσόπουλος, Μάριος Δημητριάδης και Βασιλική Αναστασιάδου. Ανατρέχοντας στο παρελθόν όλοι τους έδωσαν διαβεβαιώσεις για την υλοποίηση αυτού του έργου. Το ίδιο έκαναν και οι διατελέσαντες Πρόεδροι της Δημοκρατίας. Γλαύκος Κληρίδης, Τάσσος Παπαδόπουλος, Δημήτρης Χριστόφιας και Νίκος Αναστασιάδης που αναγνώρισαν την αναγκαιότητα αυτού του έργου. Παρότι όμως οι σχεδιασμοί ξεκίνησαν πριν από μία εικοσαετία το έργο ακόμη δεν υλοποιήθηκε και αν όλα πάνε καλά μπορεί να παραδοθεί το ¼ του δρόμου το 2024. Πριν λίγες μέρες προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός που αφορά το πρώτο τμήμα του δρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί μήκους 15,5 χιλιομέτρων. Δύο μέρες πριν από τις ευρωεκλογές ασφαλώς δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο αυτό το γεγονός. Το έργο αυτό αναμένεται να παραδοθεί αν όλα πάνε καλά σε 3,5 χρόνια. Αν υποθέσουμε ότι η κυβέρνηση θα λάβει απόφαση να προχωρήσει και στη δεύτερη φάση, η οποία θα είναι, ο δρόμος να φτάσει μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς και στη συνέχεια να προστεθούν και οι άλλες δύο λωρίδες κυκλοφορίας, η περιοχή θα αποκτήσει πλήρη αυτοκινητόδρομο το 2036 αν όλα πάνε καλά και δεν υπάρξουν προσφυγές ή δικαστικές διαδικασίες με τις κοινοπραξίες που θα ενδιαφερθούν για το έργο!

Συμπληγάδες

Ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς πέρασε και περνά ακόμη από συμπληγάδες. Μόνο για τις απαλλοτριώσεις οι οποίες έγιναν την περίοδο 2006-2007 που είχαν προκηρυχθεί οι πρώτες προσφορές για το έργο καταβλήθηκαν περίπου 50 εκατομμύρια μαζί με τους τόκους. Η όδευση του δρόμου ξεκίνησε να σχεδιάζεται από το 2002 και ολοκληρώθηκε το 2004. Αυτή η όδευση διαφυλάχθηκε παρά την ανάκληση των απαλλοτριώσεων το 2012. Για καταστεί εφικτή η προκήρυξη προσφορών το έργο επανασχεδιάστηκε ώστε να είναι λιγότερο δαπανηρό. Η απόφαση για επανασχεδιασμό είχε ληφθεί ουσιαστικά στο τέλος της θητείας του Δημήτρη Χριστόφια. Τότε είχε ληφθεί η πολιτική απόφαση να ακυρωθεί η διαδικασία που είχε ξεκινήσει με την προκήρυξη προσφορών το 2006. Ο διαγωνισμός αφορούσε τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη διαχείριση και τη συντήρηση του δρόμου. Αρχικά είχαν επιλεγεί πέντε κοινοπραξίες για να υποβάλουν προσφορές όμως μία εξ αυτών αποσύρθηκε. Η επιτροπή αξιολόγησης που είχε συσταθεί επέλεξε ως προτιμητέο προσφοροδότη για την ανάθεση του έργου την κοινοπραξία Kinyras. Ως επιλαχόντες και κατά σειρά κατάταξης ήταν η Nemesis-Strabag, η Elliniki technodomiki, η Bilfinger berger και η Pafos Marion. Το 2008 η Nemesis-Strabag κατέθεσαν προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών η οποία απορρίφθηκε. Ακολούθησαν διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία οι οποίες κράτησαν μέχρι το 2009. Όταν άρχισαν να εμφανίζονται τα σημάδια της κρίσης και οι τράπεζες να ζητούν εγγυήσεις και διασφαλίσεις για τα δάνεια άρχισε να προβάλλεται το υψηλό κόστος του έργου το οποίο μαζί με τους τόκους και τη συντήρησή του το ανέβαζαν σε 1 δισ. ευρώ. Τότε για να περιοριστεί το κόστος άρχισε να συζητείται η υλοποίηση του έργου μέχρι το Στρουμπί με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και δύο μέχρι την Πόλη Χρυσοσοχούς, αλλαγές στον σχεδιασμό και επαναπροκήρυξη προσφορών. Στη συνέχεια ήρθε το μνημόνιο και η τρόικα με αποτέλεσμα το έργο να μπει στο ψυγείο μέχρι και το 2015. Η επαναφορά του θέματος προς συζήτηση από την κυβέρνηση προκάλεσε την αντίδραση του γενικού ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη ο οποίος θεωρούσε και προφανώς θεωρεί το έργο ασύμφορο και μη βιώσιμο. Για περιβαλλοντικούς λόγους είχε ταχθεί εναντίον του έργου και το Κίνημα Οικολόγων. Παρά τις αντιδράσεις η κυβέρνηση έλαβε την πολιτική απόφαση να υλοποιήσει το έργο και να το διαχωρίσει σε δύο φάσεις και τμήματα. Σε πρώτη φάση προωθείται η κατασκευή του 1ου τμήματος του δρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας μέχρι το Στρουμπί με προϋπολογιζόμενο κόστος 70. εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ. Το έργο περιλαμβάνει ανισόπεδο κόμβο στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου (παρά την Αγία Μαρινούδα). Προσωρινό ισόπεδο κυκλικό κόμβο ανατολικά της Τσάδας, για σύνδεση προς Τσάδα, Καλλέπεια και Πολέμι. Προσωρινό τερματικό ισόπεδο κυκλικό κόμβο μετά το Στρουμπί, για σύνδεση με τον υφιστάμενο δρόμο. Δύο διατρητικές σήραγγες, 720 και 290 μέτρων αντίστοιχα. Πέντε κοιλαδογέφυρες συνολικού μήκους 1.500 μέτρων, δύο υπέργειες και εννέα υπόγειες διαβάσεις. Την προκήρυξη των προσφορών για το έργο χαιρέτισαν όλοι οι φορείς της επαρχίας, πλην όμως τόνισαν ότι για να έχει αξία και να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα θα πρέπει ο αυτοκινητόδρομος έστω και με δύο λωρίδες κυκλοφορίας να φθάσει μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς. Η διαδικασία όπως επισημαίνουν θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα ώστε το έργο να παραδοθεί τουλάχιστον μέχρι το 2025.