Φόρμα αναζήτησης

Νέα Βουλή: Την «έφαγε» ο κορωνοϊός

Δεν είναι, απ’ ό,τι φαίνεται, γραφτό να ανεγερθεί το νέο κτήριο της Βουλής στον λόφο του Άη Γιώρκη, το οποίο τόσο πολύ πόθησε και προώθησε ο νυν πρόεδρος του σώματος Δημήτρης Συλλούρης. Το κτήριο σχεδιάστηκε το 1994, οι ανασκαφές σημαντικών αρχαιοτήτων το καθυστέρησαν 15 χρόνια, αλλά όταν πια ολοκληρώθηκαν το 2010, το έργο το «έφαγε» η οικονομική κρίση. Δέκα χρόνια μετά, εν έτει 2020, το «καταβρόχθισε» ο κορωνοϊός αποτελειώνοντάς το, τουλάχιστον επί θητείας της παρούσας διακυβέρνησης. Να σημειώσουμε πως επρόκειτο για ένα έργο αμφιλεγόμενο, καθώς πολλοί θεωρούσαν πως η διάθεση πέραν των 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του θα ήταν σπατάλη την ώρα που εκκρεμούν σημαντικά έργα υποδομής προς όφελος της ευημερίας του πολίτη. Ο κ. Συλλούρης πριν από μερικές εβδομάδες είχε προτείνει την αναβολή του έργου ώστε τα κονδύλια τα οποία περιλαμβάνονταν στον προϋπολογισμό να διατίθεντο για τις ανάγκες της στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων οι οποίες επλήγησαν από την πανδημία.

Σχέδιο απόσυρσης γιοκ

Άλλο ένα έργο το οποίο αναστάλθηκε είναι το σχέδιο απόσυρσης οχημάτων. Το σχέδιο είχε λήξει στις 5 Μαρτίου, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) είχε λάβει πάνω από 3.500 χιλ. αιτήσεις για απόσυρση παλαιού οχήματος και αγορά καινούργιου χαμηλών ρύπων, δηλαδή τριπλάσιες απ’ ό,τι μπορεί να εξυπηρετήσει με βάση τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό, και πάνω από 1.000 αιτήσεις, δεκαπλάσιες από εκείνες που προβλέπει το σχέδιο για αγορά ηλεκτρικού ΙΧ, κι ενώ διερευνάτο η αύξηση του κονδυλίου κατά 10 εκατ., συν τα 3 εκατ. ευρώ του αρχικού σχεδίου ώστε να καλυφθούν όλες οι αιτήσεις, λόγω των απρόβλεπτων οικονομικών επιπτώσεων που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού, και στο πλαίσιο της συλλογικής προσπάθειας για εξυγίανση των οικονομικών του κράτους, ανακοινώθηκε χθες πως αναστάλθηκε προσωρινά το σχέδιο.

Όπως ανέφερε μιλώντας στον «Π» ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος, ο στόχος του είναι το σχέδιο να μπει στον επόμενο προϋπολογισμό, αρχές του 2021, εντάσσοντας και σ’ αυτό και άλλα ηλεκτρικά οχήματα, όπως για παράδειγμα μοτοσυκλέτες (σ.σ. ενδεχομένως και μεταχειρισμένων οχημάτων δεδομένων των πιέσεων που ασκούν οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων ΙΧ). Οι αιτητές θα πρέπει να γνωρίζουν πως το ΤΟΜ δεν θα αποστείλει προς το παρόν επιστολές έγκρισης ή απόρριψης σε όσα άτομα είχαν υποβάλει αίτηση ενδιαφέροντος για το υπό αναφορά σχέδιο απόσυρσης. Άλλωστε, ο στόχος του υπουργού είναι η επαναπροκήρυξη του σχεδίου με νέους όρους, συνεπώς θα πρέπει να υποβληθούν ξανά νέες αιτήσεις από τους ενδιαφερομένους.

Ξεκινά ο Λεμεσού Σαϊττά

Σε αντίθεση με τα πιο πάνω, ο δρόμος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, όπως ο αυτοκινητόδρομος Λεμεσού – Σαϊττά, έργα που βρίσκονται στον φετινό προϋπολογισμό, θα προχωρήσουν. Ειδικότερα, για την πρώτη φάση από τα Πολεμίδια στην Παλόδεια, μήκους 3,6 km, το Υπουργείο Μεταφορών δικαιώθηκε πριν από μερικές μέρες από την Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών ύστερα από προσφυγή, και τα συμβόλαια, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, θα υπογραφούν τις επόμενες ημέρες. Το έργο, κόστους 26 εκατ. ευρώ, θα προγραμματιστεί για να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο.

Τροόδους – Ευρύχου

Αναφορικά με τον δεύτερο αυτοκινητόδρομο που προωθείται για τη διασύνδεση των πόλεων με τις ορεινές περιοχές, και συγκεκριμένα τον δρόμο Αστρομερίτη-Ευρύχου, ο κ. Καρούσος ανέφερε πως η μεγάλη προσπάθεια ήταν να προκηρυχθεί φέτος τον Δεκέμβριο, ωστόσο, λόγω των καθυστερήσεων που προέκυψαν στις διεργασίες λόγω του κορωνοϊού, ο στόχος μετατέθηκε για τον Φεβρουάριο του 2021. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα αναζωογονήσει τη Σολιά και τη Μαραθάσα, το οποίο έχει καθυστερήσει για πάνω από τέσσερις δεκαετίες, και για το οποίο η πρώην υπουργός Βασιλική Αναστασιάδου, όπως επίσης και μέλη της Βουλής, όπως ο Μαρίνος Μουσιούττας, πάλεψαν για να προωθηθεί. Και αυτό το καθυστέρησε ο κορωνοϊός.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, συγχρηματοδοτούμενα έργα, όπως η πρώτη φάση του περιμετρικού Λευκωσίας προχωρεί κανονικά, ενώ διεκδικείται και η συγχρηματοδότηση της τρίτης φάσης του έργου.

Εξοικόνόμηση 367 εκατ.

Στο μεταξύ, όπως εξήγησε μιλώντας στον «Π» ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών Γιώργος Παντελή, στη βάση απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου θα γίνουν φέτος συνολικές εξοικονομήσεις ύψους 367 εκατ. ευρώ από τους προϋπολογισμούς του Δημοσίου που αφορούν, τόσο λειτουργικές δαπάνες (π.χ. κόστος ταξιδίων, συνεδρίων, επιδομάτων οδοιπορικών κ.λπ.), όσο και αναπτυξιακές δαπάνες. Το ποσό αυτό δεν αντισταθμίζει τα 850 εκατ. ευρώ τα οποία αποφασίστηκε να διατεθούν τους επόμενους μήνες για στήριξη της απασχόλησης των εργαζομένων. Αναμενόταν τις τελευταίες ημέρες να σταλεί εγκύκλιος από το Υπουργείο Οικονομικών προς όλα τα υπουργεία με τον τελικό κατάλογο των έργων τα οποία επρόκειτο να ανασταλούν, είτε για φέτος, είτε για να μεταφερθεί η έναρξή τους στο τελευταίο τετράμηνο του έτους, οπόταν και θα υπάρχει μία πιο ξεκάθαρη εικόνα για την πορεία της πανδημίας και για το εάν χρειάζεται νέος επανασχειδασμός και επαναπρογραμματισμός έργων. Σύμφωνα με τον κ. Παντελή, τα έργα που επαναπρογραμματίστηκαν για φέτος είναι έργα τα οποία καθυστέρησαν λόγω των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν για αντιμετώπιση της πανδημίας. Ο σχεδιασμός του κρατικού προϋπολογισμού για το 2021 θα γίνει, μας είπε ο κ. Παντελή, τον Σεπτέμβριο, αναλόγως της πορείας της πανδημίας.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.