Φόρμα αναζήτησης

Μετ’ εμποδίων… εικονικές τάξεις

Η λαϊκή ρήση «κάθε αρχή και δύσκολη» ταιριάζει γάντι στο σκηνικό που επικρατεί στα σχολεία αυτή τη στιγμή σε σχέση με την τηλεκπαίδευση. Η εικονική τάξη δεν είναι κάτι οικείο για τον εκπαιδευτικό κόσμο. Υπό τις περιστάσεις όμως, επιβάλλεται. Προς το παρόν, και παρά το γεγονός ότι κάποιοι εκπαιδευτικοί έχουν αρχίσει μαθήματα μέσω του προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας (Microsoft teams), εξακολουθεί να παρατηρείται αναστάτωση. Το κλειδί για την επιτυχία του συστήματος το κρατούν οι διευθύνσεις των σχολείων, οι οποίες και έχουν την ευθύνη για την εφαρμογή του.

Ο «Π» επικοινώνησε με αρκετούς εκπαιδευτικούς, από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Κάποιοι άρχισαν τη διαδικτυακή διδασκαλία μέσω teams ή άλλων εφαρμογών, κάποιοι άλλοι περιορίζονται ακόμη στην ανάρτηση υλικού στην ιστοσελίδα του σχολείου τους. Την ίδια ώρα, κάποια παιδιά επωφελούνται από την τηλεκπαίδευση, κάποια άλλα δεν έχουν την παραμικρή ιδέα τι εστί εικονική τάξη και διαδικτυακό μάθημα.

Στο παρά πέντε της εφαρμογής του συστήματος – και παρά το γεγονός ότι από την ερχόμενη εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας υπολογίζει στην πλήρη εφαρμογή του στη μέση εκπαίδευση, εξακολουθούν να υπάρχουν κωλύματα. Με πρώτο, το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μάθηση κάτω από τα νέα δεδομένα που απαιτεί η κρίση της πανδημίας.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε επικοινωνία με τους μαθητές/τριές τους – πολύ πριν δοθούν οι κωδικοί για το teams. Μέσω Viber, Skype, Zoom ή άλλων εφαρμογών άρχισαν ήδη τη διαδικτυακή διδασκαλία. Υπάρχουν ωστόσο κάποια παιδιά – λίγα μεν αλλά υπάρχουν- που δεν διαθέτουν υπολογιστή στο σπίτι τους ή που δεν έχουν σύνδεση με το διαδίκτυο. Ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου ξεκαθαρίζει με δηλώσεις του στον «Π» πως η εφαρμογή του συστήματος teams είναι υποχρεωτική από όλους τους εκπαιδευτικούς, ενώ, όπως αναφέρει, από την ερχόμενη βδομάδα θα αρχίσει σταδιακά η παροχή εξοπλισμού (tablets, υπολογιστές) στα νοικοκυριά που δεν διαθέτουν, ώστε κανένα παιδί να μην περιθωριοποιηθεί.

2% χωρίς διαδίκτυο

Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, από τις ελλείψεις που έχουν καταγραφεί από τις σχολικές διευθύνσεις, περίπου 2% των νοικοκυριών με παιδιά δεν διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο και ένα άλλο 2% δεν έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό για να μπορούν οι μαθητές να παρακολουθήσουν διαδικτυακά τα μαθήματά τους. «Τα ποσοστά δε διαφέρουν από αυτά που έχουν καταγραφεί και σε άλλες χώρες της ΕΕ», είπε ο κ. Προδρόμου, σημειώνοντας ότι από την ερχόμενη βδομάδα θα αρχίσει η διασύνδεση των νοικοκυριών με το διαδίκτυο, ενώ σταδιακά, επίσης από τη Δευτέρα, θα αρχίσει η παράδοση του εξοπλισμού. Από την ερχόμενη βδομάδα το σύστημα μπαίνει σε πλήρη εφαρμογή στη μέση εκπαίδευση, με τον κ. Προδρόμου να αναφέρει ότι έχουν σταλεί οι κωδικοί σε όλες τις διευθύνσεις των σχολείων και η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους έχουν ήδη στα χέρια τους.

Ο κ. Προδρόμου είπε ακόμη πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να προχωρήσουν τη διδασκαλία σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα, ενώ για άλλη μια φορά τόνισε– προς ανακούφιση μαθητών και γονέων – πως η ύλη που θα διδαχθεί μέσω της τηλεκπαίδευσης δεν θα αποτελέσει μέρος των εξετάσεων, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει, όπως είπε, ότι η διδασκαλία θα πρέπει να περιοριστεί στην επανάληψη των όσων έχουν διδαχθεί στην τάξη.

Διγλωσσία

Ακόμη, όμως, και αν το σύστημα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί εάν οι εκπαιδευτικοί ή/και οι μαθητές δεν είναι έτοιμοι ή καταλλήλως καταρτισμένοι για να το εφαρμόσουν. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ανέλαβε διά ζώσης ή/και εξ αποστάσεως να εκπαιδεύσει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα Πληροφορικής, ωστόσο φαίνεται και πως και σε αυτήν την περίπτωση ισχύει πως όσο περισσότερο γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές το σύστημα, τόσο περισσότερο εξοικειώνονται μαζί του.

Η αρχή, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς που συνομίλησε ο «Π» οι οποίοι άρχισαν μάθημα μέσω του teams, ήταν κάπως δύσκολη, αφού υπήρχε γενικότερη σύγχυση. Οι περισσότεροι, όπως μας έχουν αναφέρει, χρειάστηκαν περίπου μια βδομάδα μέχρι να εξοικειωθούν πλήρως. Κάποιοι άλλοι δεν το βρήκαν καθόλου δύσκολο ή περίπλοκο. Αρκετά γυμνάσια και λύκεια άρχισαν να λειτουργούν το σύστημα. Υπάρχουν όμως κάποιοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιμένουν σε άλλες εφαρμογές, όπως είναι το viber. Και παρά το γεγονός ότι τους δόθηκαν κωδικοί, συνεχίζουν να διδάσκουν μέσω αυτής της εφαρμογής. Αυτή η μερίδα των εκπαιδευτικών θεωρεί πως τα παιδιά χειρίζονται πολύ καλά αυτή την εφαρμογή, συνεπώς δεν παρουσιάζονται κωλύματα και το μάθημα γίνεται μεν εξ αποστάσεως, χωρίς όμως προσκόμματα.

Στα δημοτικά

Αν και ο υπουργός Παιδείας ανέφερε στον «Π» πως οι κωδικοί για πρόσβαση στο σύστημα δόθηκαν και στις διευθύνσεις των δημοτικών σχολείων, εντούτοις δεν έχουν ακόμη αποσταλεί σε όλους τους εκπαιδευτικούς. Σε πρώτη φάση η διδασκαλία εξ αποστάσεως θα αρχίσει από τη Ε΄ και Στ΄ δημοτικού. Οι δάσκαλοι και οι δασκάλες όμως δεν κάθονται με χέρια σταυρωμένα. Οι περισσότεροι/ες βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τους μαθητές/τριες και τους γονείς τους, και χρησιμοποιώντας πλατφόρμες όπως το class Dojo ή το zoom ή εφαρμογές όπως το viber, κρατούν επαφή, ενώ αναρτούν ασκήσεις τις οποίες αποστέλλουν διορθωμένες με τις απαραίτητες επεξηγήσεις.

Οι δυσκολίες

  • Καθηγητές που διδάσκουν σε περισσότερα από ένα σχολεία και πρέπει να λειτουργήσουν το σύστημα με τρεις διαφορετικές εφαρμογές.
  • Νοικοκυριά με περισσότερα από ένα παιδιά τα οποία διαθέτουν έναν υπολογιστή ή μια ταμπλέτα, ή νοικοκυριά που δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα για την τηλεκπαίδευση ή δεν έχουν σύνδεση με το ίντερνετ.
  • Η διεύθυνση κάθε σχολείου ανέλαβε την εφαρμογή του συστήματος κατά την κρίση της. Παρατηρείται όμως μια ανομοιομορφία, αφού κάποια σχολεία έχουν ενταχθεί πλήρως στο σύστημα, κάποια άλλα όχι.
  • Τεχνικές δυσκολίες, κυρίως για εκπαιδευτικούς που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία.
  • Ο υπολογιστής στο σπίτι θα πρέπει να είναι συμβατός με office 365.

 

 

 

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.