Φόρμα αναζήτησης

Λεωφορεία στη γραμμή του…τραμ

Στην υλοποίηση της πρότασης των Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων του οργανισμού Jaspers για ανάπτυξη ενός ισχυρού άξονα με γραμμές λεωφορείου κατά μήκος της γραμμής που θα περνά το τραμ, προσανατολίζεται το Υπουργείο Μεταφορών. Όπως πληροφορείται ο «Π» έχει αποφασιστεί να ζητηθεί από τους μελετητές στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας της Λευκωσίας, έργο το οποίο θα προκηρυχθεί τον προσεχή Μάρτιο, να γίνει μια εξειδικευμένη εργασία σε σχέση με την τοποθέτηση λεωφορειακής γραμμής πάνω στον οδικό άξονα στον οποίο προτείνεται να κατασκευαστούν οι υποδομές για το τραμ. Απαίτηση του υπουργείου θα είναι η μελέτη για αυτό τον άξονα να γίνει εντός τεσσάρων μηνών από τους συμβούλους που θα επιλεγούν ώστε να προωθηθεί όσο πιο σύντομα γίνεται στην πράξη. Η γραμμή του τραμ όπως έχει σχεδιαστεί αρχικά μοιάζει με πέταλο και ξεκινά από το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, φτάνει μέσω λεωφόρου Λεμεσού και Μακαρίου στην πλατεία Σολωμού και απ’ εκεί μέσω Δ. Σεβέρη και Στροβόλου καταλήγει στη Λακατάμια. Συνολικά έχει μήκος 14,2 χλμ.

Πολλά λεωφορεία

Η ιδέα του Jaspers, ο οποίος είχε κληθεί πριν από έναν ακριβώς χρόνο από την τότε υπουργό Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου να δώσει μια ανεξάρτητη συμβουλή κατά πόσο είναι βιώσιμη μια υποδομή τραμ στη Λευκωσία, ήταν ( αφού επανεξεταστεί ο υφιστάμενος σχεδιασμός για ένα ζεύγος ραγών πάνω στο οποίο να κινούνται και οι δύο κατευθύνσεις του τραμ, συστήνοντας τη δημιουργία δύο ζευγών ραγών για μείωση των λειτουργικών κινδύνων και εν ολίγοις για μεγαλύτερη ασφάλεια) να αναπτυχθεί ένας ισχυρός άξονας με γραμμές λεωφορείου όπου θα ενταχθούν πολλά λεωφορεία, θα γίνουν στάσεις, θα υπάρξουν επενδύσεις σε ευφυή συστήματα μεταφορών, θα διασφαλίζεται η προτεραιότητα του λεωφορείου και θα γίνει ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου απ’ όπου θα περνά το λεωφορείο αρχικά και αργότερα το τραμ. Με αυτό τον τρόπο θα εμπεδωθεί, σύμφωνα με τους Ευρωπαίους ειδικούς, η διαδρομή του τραμ και η αξία του μαζικού μέσου μεταφοράς.

Μονοδρομήσεις

Ο Jaspers είχε βάλει και ένα τρίτο προαπαιτούμενο, την ανάπτυξη ποιοτικών δημοσίων μεταφορών για να αρχίσει να αυξάνεται η επιβατική κίνηση, κάτι που επιχειρείται να γίνει μέσα από τις νέες δημόσιες συμβάσεις που προς το παρόν βρίσκονται στα δικαστήρια. Όπως τότε είχαν πει οι εμπειρογνώμονες του Jaspers (κοινοπραξία της Κομισιόν, της ΕΤεΠ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης, η οποία παρέχει ανεξάρτητες συμβουλές στα κράτη μέλη προκειμένου να τα βοηθήσει να προετοιμάσουν έργα υψηλής προτεραιότητας τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν από τα ευρωπαϊκά ταμεία), το προαπαιτούμενο της γραμμής λεωφορείου θα μειώσει μεταξύ άλλων και τους οικονομικούς κινδύνους που συνεπάγεται η μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο αειφόρου αστικής κινητικότητας όπως το τραμ. Μάλιστα ήταν εισήγηση της έκθεσης αξιολόγησης του Jaspers το θέμα αυτό να διερευνηθεί στο πλαίσιο της αναθεώρησης του ΣΒΑΚ, το οποίο είχε γίνει το 2010 και σήμερα θεωρείται παρωχημένο.
Για να γίνει εφικτή πάντως η δημιουργία του άξονα λεωφορείων πάνω στη νοητή γραμμή του τραμ, θα πρέπει να γίνουν τομές στη διαχείριση της τροχαίας και συγκεκριμένα μονοδρομήσεις λεωφόρων ώστε να δοθεί χώρος για τη λεωφορειολωρίδα. Η λεωφόρος Μακαρίου στο πλαίσιο του διδύμου μονοδρόμων Καλλιπόλεως-Μακαρίου θα γίνει ως γνωστόν μονόδρομος, το ζήτημα είναι πώς θα χωρέσει η λεωφορειολωρίδα σε άλλα βεβαρημένα δίκτυα όπως η λεωφόρος Λεμεσού…

Ρευστό μέσω Green Deal

Φαίνεται πάντως πως η δαπάνη για το τραμ της Λευκωσίας, το οποίο θα πρέπει πρώτα να δοκιμαστεί πριν ληφθούν οριστικές αποφάσεις, δεν θα μπορέσει να ενταχθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027) για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Ωστόσο, όπως ανέφερε μιλώντας στον «Π» ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος, οι σκέψεις είναι η κατασκευή του τραμ, το οποίο περιλαμβάνεται πλέον και επισήμως στις δράσεις του Εθνικού Σχεδίου για το Κλίμα και την Ενέργεια 2021-2030, να χρηματοδοτηθεί μέσω των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που αναμένεται να προκηρυχθούν στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής συμφωνίας του Green Deal που προνοεί τη σταδιακή μετάβαση έως το 2050 σε μια οικονομία μηδενικών ρύπων.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.