Φόρμα αναζήτησης

Καλορίζικες οι νέες δημόσιες μεταφορές: Μπήκε με το δεξί η CPT (βίντεο)

Μεσημέρι Τρίτης, η τρίτη ημέρα κατά την οποία η νέα εταιρεία λεωφορείων Cyprus Public Transport (CPT) διεξάγει τις δημόσιες συγκοινωνίες σε Λευκωσία και Λάρνακα. Κι εμείς είπαμε να αφήσουμε στην άκρη το ΙΧ και να μπούμε – με το δεξί – στα καινούργια λεωφορεία, να δοκιμάσουμε τη νέα υπηρεσία και να σας μεταφέρουμε την εμπειρία μας.

Κατεβάστε το app

Η πρώτη πράξη που κάναμε ήταν να κατεβάσουμε την έξυπνη εφαρμογή «Motion Cyprus Bus» στο κινητό τηλέφωνο. Πώς διαφορετικά θα ξέραμε την ακριβή ώρα κατά την οποία θα περνούσε το λεωφορείο; Προηγμένες καταστάσεις… Η εφαρμογή δόθηκε εδώ και καιρό για χρήση στις δημόσιες μεταφορές από το Υπ. Μεταφορών, αλλά λίγοι το γνωρίζουν, και καλά κάνουν να το μάθουν γιατί μπορεί να τους δώσει ένα κίνητρο να αφήσουν το τιμόνι. Η εφαρμογή, λοιπόν, μας ενημέρωσε πως το επόμενο λεωφορείο θα περνούσε από την κοντινότερη στάση σε 26 λεπτά και δεν είχαμε λόγο να πάμε νωρίτερα για να τρώμε τον ήλιο στο κεφάλι δεδομένου ότι δεν υπάρχουν και στέγαστρα παντού. Κάτι βασικό που πρέπει, κύριε υπουργέ των Μεταφορών, να προχωρήσει πάραυτα. Η στάση απείχε λιγότερο από πέντε λεπτά περπάτημα και το λεωφορείο ήταν ακριβώς στην ώρα του. Εντυπωσιακό. Δεν χρειάστηκε να περιμένουμε ούτε ένα λεπτό μέσα στον ήλιο ντάλα μεσημέρι. Πληρώσαμε στον οδηγό το αντίτιμο του 1,5 ευρώ (όσοι είχαν κάρτα την ακύρωναν στο μηχάνημα) και ξεκινήσαμε με προορισμό το… τέρμα της διαδρομής και μετά επιστροφή στην πλατεία Σολωμού με ένα λεωφορείο του… κουτιού με αστικές προδιαγραφές, απ’ αυτά με τα οποία μετακινούμαστε σε πόλεις του εξωτερικού.

Είναι επαγγελματίες

Οι επιβάτες ήταν μετρημένοι στα δάκτυλα, το πολύ καμιά δεκαριά στο πήγαινε και καμιά δεκαεριά στο έλα, η συντριπτική πλειοψηφία ξένοι. Ο κ. Δημήτρης, ο οδηγός, ευγενέστατος, μας είπε ακολούθως όταν γνωριστήκαμε πως πιστεύει πως θα έρθουν καλύτερες μέρες για τα δημόσια λεωφορεία. Εάν καταφέρει η CPT να φέρει την αλλαγή στη βάση των συμβολαίων που υπογράφηκαν, με ποιοτική αναβάθμισή των μέσων μαζικής μεταφοράς, με αύξηση των δρομολογίων και της συχνότητας, κάτι που θα σημαίνει μεταφορά στον προορισμό σε λιγότερο χρόνο απ’ ό,τι με το ΙΧ και πιο φθηνά, τότε πιστεύει πως και οι Κύπριοι θα ξεκολλήσουν σιγά-σιγά από το αυτοκίνητο και θα μπουν στα λεωφορεία. O Δημήτρης είναι στο τιμόνι για πάνω από τρεις δεκαετίες. Δούλεψε όχι μόνο στον ΟΣΕΛ αλλά και στην Εταιρεία ΑστικώνΛεωφορείων Λευκωσίας και δεν έχει να πει κακό λόγο για κανέναν. Πιστεύει ωστόσο πως οι Ισπανοί, οι νέοι ανάδοχοι, είναι επαγγελματίες, αυτό του έδειξαν από τη μέχρι τώρα οργάνωση οι νέοι του εργοδότες, για αυτό πιστεύει πως με κόπο και χρόνο θα εκσυγχρονιστούν και εξευρωπαϊστούν οι δημόσιες μεταφορές. Ο Κωνσταντίνος, οδηγός κι αυτός, μας είπε πως εντόπισε στη νέα εταιρεία την κουλτούρα της ασφάλειας. Στο πλαίσιο αυτό και οι εντατικές εκπαιδεύσεις του προσωπικού, αλλά και οι καθημερινοί έλεγχοι που απαιτούνται από τους οδηγούς για τη λειτουργικότητα των λεωφορείων κατά την παραλαβή του λεωφορείου από κάθε οδηγό. Θα πρέπει, για παράδειγμα, να διεξάγουν συχνό έλεγχο κατά πόσο λειτουργεί η πλατφόρμα AμεΑ που φέρουν τα λεωφορεία.

Έχουν και κλιματιστικό

Οι περισσότεροι επιβάτες με τους οποίους συνομιλήσαμε, το πρώτο πράγμα που είχαν να μας πουν ήταν πως ήδη έχουν αισθανθεί την αλλαγή της νέας εταιρείας μέσα από τα καινούργια λεωφορεία – είναι όλα καινούργια – αλλά και από το… κλιματιστικό. Όπως επεσήμαναν, στην προηγούμενη κατάσταση δεν είχαν όλα τα λεωφορεία κλιματιστικό, αντιθέτως με τώρα, και αυτό τους κάνει να αισθάνονται άνεση κατά τις μετακινήσεις τους. Αυτή την άνεση του aircondition τη διαπιστώσαμε κι εμείς. «Είναι καλύτερα απ’ ό,τι πριν», μας είπε η νεαρή φοιτήτρια Ατίσια από το Νεπάλ. Η Ελίνα, η οποία ζει στην Κύπρο εδώ και τρία χρόνια και χρησιμοποιεί λεωφορείο, ανέφερε πως τα νέα λεωφορεία είναι πεντακάθαρα. Ο κ. Παναγιώτης δεν είναι τακτικός χρήστης των δημοσίων μεταφορών, αλλά, όπως μας είπε, θεωρεί πως είναι μια καλή προσπάθεια. «Μου αρέσει το λεωφορείο, αλλά δεν το χρησιμοποιώ διότι έχω και εγώ τη νοοτροπία του Κυπραίου, αυτή είναι η πραγματικότητα». Οι πιο νεαροί επιβάτες γνώριζαν και το app Motion κι ως εκ τούτου δεν χρειάζεται να περιμένουν ώρα μέχρι να περάσει το επόμενο λεωφορείο. Γενικά η εμπειρία τους ήταν θετική, όπως και η δική μας. Τι λέει όμως και η ίδια η εταιρεία;

Κοντά στο 100% της αξιοπιστίας

Ο επικεφαλής της CPT Julio Tironi δηλώνει: «Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι με τα αποτελέσματα. Δεν έχουν παρουσιαστεί μεγάλα προβλήματα, αλλά απολογούμαστε στους επιβάτες για τα μικρά θέματα που μπορεί να αντιμετώπισαν στην αρχή εφαρμογής του νέου συστήματος και εκτιμούμε την υπομονή τους και τη θετική τους διάθεση. Μέχρι τώρα είμαστε πολύ κοντά στο να έχουμε ένα 100% αξιόπιστο σύστημα, τόσο στη Λευκωσία όσο και στη Λάρνακα, ενώ η ακρίβεια των ωραρίων είναι πολύ ικανοποιητική».

Η πιο ενδιαφέρουσα στιγμή της διαδρομής μας ήταν ο καλός λόγος μιας συχνής επιβάτιδας του λεωφορείου, προφανώς αλλοδαπή ήτανε, η οποία με χαρά ευχήθηκε στον οδηγό, μιλώντας στα ελληνικά, «καλορίζικο».

Τι αλλαγές θα γίνουν σε δρομολόγια και συχνότητες

Απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα μας δίνει ο CEO της αναδόχου εταιρείας. Σύμφωνα με τον Julio Tironi, οι συχνότητες των δρομολογίων έχουν αυξηθεί και στις δύο επαρχίες. «Η συχνότητα της διαδρομής 400 έχει αυξηθεί κατά 30% και έχουν προστεθεί νέα δρομολόγια με προορισμό το νοσοκομείο. Αυτό αποτελούσε απαίτηση στις πόλεις. Επίσης, προηγουμένως έπρεπε να μεταβούν στην πλατεία Σολωμού προκειμένου να πάνε στο νοσοκομείο, κάτι που πρόσθετε δύο ώρες στη μετάβαση. Πλέον, υπάρχει ένα ημιαπευθείας δρομολόγιο για το νοσοκομείο». Αυτά σε μία προσωρινή φάση, αφού, όπως επισημαίνει, έχει συμφωνηθεί με τις αρχές όπως εφαρμοστεί μία νέα φιλοσοφία τέλη Οκτωβρίου, αρχές Νοεμβρίου. «Πριν ξεκινήσουμε, απαιτείται αρκετός χρόνος ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες για τις αλλαγές που θα επέλθουν. Το νέο δίκτυο βασίζεται στο Σχέδιο Κινητικότητας Λευκωσίας», επεσήμανε, εξηγώντας πως «αυτό αποτελεί ένα επιπλέον πλεονέκτημα, αφού συνδέεται με τις μελλοντικές αλλαγές που έχουν σχεδιαστεί για την πόλη, όπως η λεωφορειολωρίδα στη λεωφ. Λεμεσού». Οι αλλαγές που θα έρθουν στα δρομολόγια, ανέφερε, αφορούν δύο βασικά στοιχεία. «Πρώτον, αύξηση στις συχνότητες στις μεγάλες λεωφόρους. Οι λεωφόροι αυτές δεν αποτελούν μόνο την πιο σημαντική ροή κίνησης, αλλά και την κύρια επιλογή του κόσμου για τη μετακίνησή του. Αν υπάρχει μία διαδρομή σε κάθε λεωφόρο, θα είναι πολύ απλό για τον κόσμο να γνωρίζει το δίκτυο. Αναμένουμε να έχουμε δρομολόγια κάθε 10 λεπτά σε αυτούς τους κύριους δρόμους. Δεύτερον», πρόσθεσε, «θα δημιουργήσουμε επιπρόσθετους κόμβους στη Λευκωσία, εκτός από την πλατεία Σολωμού. Πανεπιστήμιο, νοσοκομείο, Μακάριο στάδιο και Στρόβολος θα συνδέονται απευθείας μεταξύ τους. Έτσι, δεν θα πρέπει να μεταβαίνει ο κόσμος στο κέντρο για να αλλάξει λεωφορείο όπως σήμερα. Αυτό θα επιτρέπει π.χ. σε κάποιον να πάει από το δημαρχείο Στροβόλου στο Γ. Νοσοκομείο σε λιγότερο από 30 λεπτά, ενώ σήμερα χρειάζεται διπλάσιο χρόνο εξαιτίας της διαδικασίας μετεπιβίβασης στην πλατεία Σολωμού».

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.