Φόρμα αναζήτησης

Και εγένετο Σεβέρειο Μουσείο



Στην αγορά του κτηρίου που στεγάζει το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών και Έρευνας του Ιδρύματος Κώστα και Ρίτας Σεβέρη, στην οδό Ερμού της παλιάς Λευκωσίας, προχώρησε τον περασμένο Απρίλιο ο Δήμος Λευκωσίας. Με συντριπτική πλειοψηφία, το δημοτικό συμβούλιο άναψε το πράσινο φως για τη διάσωση, ουσιαστικά, του Κέντρου (γνωστού ως CVAR), το οποίο φιλοξενεί μία από τις σημαντικότερες και μεγαλύτερες κυπρολογικές συλλογές της χώρας. Και ενώ η απόφαση κρίνεται θετικά, υπήρξαν και εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες εντός και εκτός του δημοτικού συμβουλίου, σχετικά με τη χρονική συγκυρία αλλά και τη βιωσιμότητα μιας τέτοιας κίνησης εκ μέρους του δήμου, ο οποίος ήδη διατηρεί αριθμό μουσείων χωρίς, ωστόσο, είτε να τα συντηρεί εξ ολοκλήρου είτε να τα διαχειρίζεται επί της ουσίας. «Θεωρήσαμε αυτονόητο να στηρίξουμε τη λειτουργία του συγκεκριμένου πολιτιστικού κέντρου» δηλώνει στον «Π» ο δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, ο οποίος επέδειξε εξαρχής ενδιαφέρον ώστε να μην χαθεί το CVAR και η πρόσβαση του κοινού στην πολύτιμη συλλογή του.

Έναντι 1,5 εκατ.

Εδώ και μήνες το κτήριο που στεγάζει το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών και Έρευνας του Ιδρύματος Σεβέρη στην οδό Ερμού περιήλθε στην κατοχή της Τράπεζας Κύπρου και αγοράστηκε στη συνέχεια από την Gordian Holdings Limited. Τον Σεπτέμβριο 2019, ζητήθηκε από το Ίδρυμα να εγκαταλείψει το κτήριο. Όπως αναφέρει η Ρίτα Σεβέρη στον «Π», η ίδια ζήτησε τρίμηνη παράταση και υπήρξε τότε μια μεγάλη προσπάθεια κυρίως σε ινστιτούτα του εξωτερικού ώστε να βρεθεί επενδυτής για τη συνέχιση του CVAR. Η προσπάθεια δεν ευόδωσε, το CVAR έκλεισε τις πόρτες του και ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση. Το θέμα περιήλθε στην αντίληψη του δημάρχου, ο οποίος εξέφρασε το ενδιαφέρον του δήμου για την απόκτηση του κτηρίου ώστε να διατηρηθεί το CVAR στην εντός των τειχών πόλη και δη σε έναν δρόμο φορτισμένο από νοήματα συνδεδεμένα με τη μακραίωνη ιστορία του νησιού και συμβολισμούς σχετικά με την επανένωσή του. Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου τον Ιανουάριο 2020, εγκρίθηκε ποσό ύψους 1,5 εκατ. ευρώ από το Τετραετές Πρόγραμμα Αναζωογόνησης / Αναβίωσης Πράσινης Γραμμής, με σκοπό την αγορά του κτηρίου. «Διαχρονική πολιτική του Δήμου Λευκωσίας αποτελεί η μόνιμη αναζωογόνηση της εντός των τειχών πόλης και ειδικά περιοχών που γειτνιάζουν με την πράσινη γραμμή», σημειώνει στον «Π» ο δήμαρχος Λευκωσίας, κληθείς να αναπτύξει το σκεπτικό της απόφασης για την αγορά του κτηρίου και κατ’ επέκταση να μετατρέψει το CVAR σε δημοτικό μουσείο. «Σημαντικός πυλώνας αυτής της πολιτικής είναι η δημιουργία πολιτιστικών χώρων οι οποίοι θα προσελκύουν επισκέπτες. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής, ο δήμος επένδυσε πριν από μερικά χρόνια στην αναβάθμιση της συγκεκριμένης περιοχής.  Κατ’ επέκταση, θεωρήσαμε αυτονόητο για τους δύο πιο πάνω λόγους να στηρίξουμε τη λειτουργία του συγκεκριμένου πολιτιστικού κέντρου, η παρουσία του οποίου συμβάλλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας και στην αναζωογόνηση της περιοχής. Θα ήταν αδιανόητο, μετά από μια τόσο μεγάλη προσπάθεια και επένδυση στην περιοχή, να αφήναμε να ερημώσει ο μεγαλύτερος πόλος έλξης της συγκεκριμένης οδού», αναφέρει ο κ. Γιωρκάτζης.

Σεβέρειο Μουσείο

Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί πως, με την αγορά του κτηρίου, δεν περιέρχεται στην κατοχή του δήμου και η συλλογή που φυλάσσεται εκεί, η οποία εκτιμάται περί τα 7-8 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον δήμαρχο, «το Κέντρο θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως λειτουργεί σήμερα, συμβάλλοντας στην προώθηση του κυπριακού πολιτισμού, στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και στην ειρηνική συμβίωση όλων των Κυπρίων μέσω δικοινοτικών προγραμμάτων», αναφερόμενος στη δικοινοτική δράση της Ρίτας Σεβέρη, που ξεκίνησε πολύ πριν το 2014, όταν εγκαινιάστηκε το Κέντρο. Ερωτηθείς σχετικά με τη διαχείρισή του, ο κ. Γιωρκάτζης ανέφερε ότι το νέο Δημοτικό Μουσείο –που θα φέρει το όνομα της οικογένειας Σεβέρη– θα λειτουργεί με ιδιωτικά κονδύλια και χορηγίες από ιδιώτες. Βασικότερος χορηγός θα συνεχίσει να είναι η χορηγία ύψους 500 χιλιάδων ευρώ από τα Νορβηγικά Ταμεία (EEA Grants). Εκπρόσωποι του δήμου θα συμμετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο του Ιδρύματος Κώστα και Ρίτας Σεβέρη που θα συνεχίσει να έχει την ευθύνη της λειτουργίας του Κέντρου και της διαχείρισης της συλλογής, με διευθύντρια τη Ρίτα Σεβέρη.

Για 15 χρόνια

Όπως δήλωσε στον «Π» η κ. Σεβέρη, η συμφωνία με τον δήμο έχει χρονικό ορίζοντα 15ετίας ενώ το ίδιο το Ίδρυμα θα πληρώνει ενοίκιο για τη στέγασή του και θα αναλάβει πλήρως τη συντήρηση του κτηρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο CVAR άνοιξε πρόσφατα θέση εργασίας για Programme Manager, ένα άτομο με κύρια ευθύνη την κατάρτιση του επιχειρηματικού πλάνου του μουσείου και την αναζήτηση χορηγιών. Είναι μια θέση που ζητήθηκε από τους κύριους χορηγούς του Κέντρου (τα EEA Grants) ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.

Η καλύτερη διευθέτηση

Ρίτα Σεβέρη

«Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη διευθέτηση», αναφέρει, τέλος, στον «Π» η Ρίτα Σεβέρη, σαφώς ικανοποιημένη για την εξέλιξη των πραγμάτων. «Τόσο το Ίδρυμα όσο και ο Δήμος Λευκωσίας μάχονται για τον ίδιο σκοπό: την προώθηση της παλιάς πόλης και του κυπριακού πολιτισμού. Με αυτή τη διευθέτηση, εξασφαλίζεται η συνέχιση ενός κέντρου που κάνει αυτό ακριβώς».  Σημειώνεται ότι το CVAR λειτουργεί στην οδό Ερμού της εντός των τειχών Λευκωσίας από το 2014. Στους τρεις ορόφους του παρουσιάζονται περισσότερα από 1000 έργα τέχνης, έξι χιλ. σπάνιες εκδόσεις, δείγματα από λαϊκές ενδυμασίες, κειμήλια και άλλα αντικείμενα, με κοινό παρονομαστή την αποτύπωση μιας εικόνας της Κύπρου από τον 18ο αιώνα μέχρι και τον 20ό. Το CVAR δίνει πρόσβαση στο αρχείο του σε μελετητές ενώ συχνοί επισκέπτες του είναι μαθητές σχολείων. Πρόσφατα, το CVAR προχώρησε στην αγορά του αρχείου του Γάλλου αρχαιολόγου και ιστορικού τέχνης Καμίλ Ενλάρ που αποτελείται από 543 φωτογραφίες και περιλαμβάνει απεικονίσεις μνημείων, τοπογραφιών και σκηνές από την καθημερινότητα στο νησί μεταξύ των ετών 1896-1911.

Αγορά με διαφωνίες

«Βεβιασμένη απόφαση»

Οι λεπτομέρειες της λειτουργίας του CVAR ως Δημοτικού Μουσείου ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους τρεις δημοτικοί σύμβουλοι δεν τάχθηκαν υπέρ της αγοράς του κτηρίου. Σύμφωνα με τον Κυριάκο Τσιμίλλη, μέλος του δ.σ., δεν τέθηκε ποτέ ενώπιον του συμβουλίου η τελική συμφωνία μεταξύ των δύο μερών ενώ και η Όλγα Μαρουδιά απείχε από την ψηφοφορία αφενός γιατί δεν υπήρχε ολοκληρωμένη εικόνα για τη συμφωνία, αφετέρου γιατί θεώρησε κακή τη χρονική συγκυρία, εξαιτίας της πανδημίας. Αμφότεροι, επίσης, θεωρούν ότι η απόφαση λήφθηκε βεβιασμένα. «Δεν αμφισβητείται η σημαντικότητα της συλλογής», επισημαίνει ο κ. Τσιμίλλης, «εγείρονται ωστόσο ζητήματα». Κληθείς, πάντως, να απαντήσει κατά πόσο έχει διασφαλιστεί η ύπαρξη της συλλογής στο κτήριο, ο δήμαρχος δήλωσε: «Προφανώς. Άλλωστε, κύριος στόχος της συνεργασίας είναι να διασφαλιστεί η ανάδειξη αυτής της εξαιρετικής συλλογής και να παραμείνει προσβάσιμη στο κοινό».

«Δεν είναι δυνατό η πολιτεία να δίνει ενάμιση εκατομμύρια ευρώ για ένα κτήριο και να μη στηρίξει τους ανθρώπους του πολιτισμού. Όλοι γνωρίζουμε τις συνθήκες τους. Για μένα προτεραιότητα έχουν οι άνθρωποι και όχι τα κτήρια» δήλωσε από την πλευρά της η Όλγα Μαρουδιά

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.