Φόρμα αναζήτησης

Και δεύτερος δάσκαλος στην τάξη

Εκσυγχρονίστηκε το πρόγραμμα στήριξης μαθητών/ τριών με αυξημένες πιθανότητες για λειτουργικό αναλφαβητισμό και για τη φετινή χρονιά εφαρμόζεται σε πέντε σχολεία. Δεύτερος εκπαιδευτικός παρέχει στήριξη στα παιδιά εντός και εκτός τάξης. Η επιλογή των σχολικών μονάδων δεν είναι διόλου τυχαία. Είναι σχολεία τα οποία έχουν διαχρονικά μεγάλο ποσοστό παιδιών με πιθανότητες λειτουργικού αναλφαβητισμού σύμφωνα με στοιχεία που διαθέτει το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (KEEA) των τελευταίων πέντε ετών.

Δάσκαλοι και δασκάλες, διά του προέδρου της συντεχνίας τους Φίλιου Φυλακτού, διαμηνύουν ότι η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας για τη στήριξη των παιδιών με λειτουργικό αναλφαβητισμό δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες που υπάρχουν και δεν αποδίδουν τους αναμενόμενους καρπούς. Η ΠΟΕΔ έχει ήδη ζητήσει συνάντηση με τη Διεύθυνση Δημοτικής με σκοπό τη συζήτηση αυτού του προβλήματος.

Το Υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του δεν αποδέχεται ότι η στήριξη γι’ αυτά τα παιδιά είναι ανεπαρκής. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, μετά τις καταγγελίες του προέδρου της ΠΟΕΔ στα ΜΜΕ, δίνει όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τη στήριξη των παιδιών που αντιμετωπίζουν το συγκεκριμένο θέμα. Αναφέρει πως η στήριξη των πέντε σχολείων, για τη φετινή σχολική χρονιά 2019-2020, γίνεται με την ενίσχυση των τμημάτων της Α’ τάξης στα πέντε σχολεία και την παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας στα παιδιά των τάξεων Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ (εκτός τάξης), τα οποία έχουν εντοπιστεί με ρίσκο αναλφαβητισμού. «Η ενίσχυση των παιδιών της Α’ τάξης, όπου γίνεται η κατάκτηση του βασικού αλφαβητισμού, θα αποτελέσει ενισχυτικό παράγοντα στη μαθησιακή διαδικασία και θα βοηθήσει στον έγκαιρο εντοπισμό παιδιών με δυσκολίες και στη στήριξή τους. Η ενίσχυση αυτή θα λειτουργήσει ως προληπτικό μέτρο, για μείωση του αριθμού των παιδιών που παρουσιάζουν αυξημένες πιθανότητες για λειτουργικό αναλφαβητισμό στην Γ’ τάξη, όταν χορηγείται το δοκίμιο του ΚΕΕA», σημειώνει χαρακτηριστικά το υπουργείο.

Σημειώνει ότι στα δημοτικά σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, τοποθετήθηκαν εκπαιδευτικοί ενίσχυσης στα τμήματα της Α’ τάξης, στα μαθήματα των ελληνικών και των μαθηματικών. Ως εκπαιδευτικοί ενίσχυσης τοποθετήθηκαν συμβασιούχοι/ ες εκπαιδευτικοί, οι οποίοι υπηρετούν για 29 περιόδους ο/η καθένας/καθεμιά, στα εν λόγω σχολεία. Κάθε εκπαιδευτικός ενίσχυσης θα τοποθετηθεί 19 περιόδους σε τμήμα της Α’ τάξης (12 περιόδους ελληνικά και 7 περιόδους μαθηματικά) και θα αναλάβει και 10 περιόδους ενισχυτική διδασκαλία σε παιδιά των τάξεων Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ (εκτός τάξης), τα οποία έχουν εντοπιστεί με ρίσκο αναλφαβητισμού.

Στήριξη σε αλλόγλωσσους μαθητές 

Έντονες ήταν οι επικρίσεις που δέχθηκε τις τελευταίες μέρες το Υπουργείο Παιδείας σε σχέση με την εκπαίδευση παιδιών με μεταναστευτική βιβλιογραφία. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος των δασκάλων κατήγγειλε ότι παρά τις εισηγήσεις της συντεχνίας για τον καταρτισμό συγκεκριμένων προγραμμάτων για αυτά τα παιδιά «τίποτα το ουσιαστικό δεν έχει γίνει». Ο κ. Φίλιος Φυλακτού σημείωσε παράλληλα ότι αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα ο χρόνος ενισχυτικής διδασκαλίας. Στα συρτάρια παραμένει και η πρόταση των καθηγητών για δημιουργία τάξεων υποδοχής στις οποίες θα εντάσσονται οι αλλόγλωσσοι μαθητές με κύριο στόχο την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Το Υπουργείο Παιδείας, απαντώντας στα όσα του καταλογίζουν, σημειώνει ότι «δεν υπήρξε καμία αφαίρεση χρόνου στην ενισχυτική διδασκαλία». Εξηγεί ότι ο χρόνος μειώθηκε κατά τη φετινή χρονιά, σε σύγκριση με πέρσι, διότι «μειώθηκε o συνολικός αριθμός παιδιών που έχουν ανάγκη στήριξης». Σημειώνει παράλληλα ότι ο χρόνος παροχής της ενισχυτικής διδασκαλίας, για πρώτη χρονιά, δίνεται πλέον στη βάση των αποτελεσμάτων των μαθητών/τριών στο δοκίμιο ελληνομάθειας καθώς και στις δηλώσεις των διευθυντών/ντριών για την ανάγκη παροχής στήριξης για δεύτερη συνεχή χρονιά. Σύμφωνα με τις εγκύκλιες οδηγίες, όσα σχολεία έχουν μεγάλο αριθμό μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία και ανάλογο χρόνο ενισχυτικής διδασκαλίας μπορούν να οργανώσουν τμήματα ταχύρρυθμης εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, πέρα από την παροχή ενισχυτικού χρόνου διδασκαλίας σε μικρές ομάδες παιδιών. Κατά τη φετινή σχολική χρονιά έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην παρακολούθηση του θέματος και στην ορθή αξιοποίηση του παρεχόμενου χρόνου.