Φόρμα αναζήτησης

Ίντερνετ στα αεροπλάνα μέσω του Hellas Sat

Την κυριαρχία τους στο Διάστημα ενισχύουν Κύπρος και Ελλάδα μετά το μεγάλο επίτευγμα της κυπριακής εταιρείας Hellas Sat αρχές Φεβρουαρίου να εκτοξεύσει τον τρίτο δορυφόρο στην ιστορία της με ελληνοκυπριακά χρώματα. Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε διαδικασία σχεδιασμού και κατασκευής του επόμενου δορυφόρου ο οποίος θα εκτοξευθεί σε 4-5 χρόνια.

Ο πρώτος δορυφόρος, Hellas Sat 2, έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της ζωής του. Είχε εκτοξευθεί το 2003 με διάρκεια ζωής τα 15 χρόνια. Αυτήν τη στιγμή στην τροχιακή θέση της Κύπρου και της Ελλάδας, στις 39 μοίρες ανατολικά, βρίσκονται σε τροχιά δύο δορυφόροι της εταιρείας: Ο Hellas Sat 3 που εκτοξεύθηκε το καλοκαίρι του 2017 και ο Hellas Sat 4 το τελευταίο απόκτημα της εταιρείας.

Ο Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς, διευθύνων σύμβουλος της Hellas Sat, μιλώντας στον «Π» εξήγησε ότι με το να υπάρχουν δύο δορυφόροι στην ίδια θέση ενισχύεται στρατηγικά η τροχιακή θέση της Κύπρου διότι υπάρχει μεγάλη εφεδρεία και αξιοπιστία στις υπηρεσίες που προσφέρονται από την εταιρεία.

Στρατηγική σημασία

Τόνισε πως είναι εξαιρετικά σημαντικό από στρατηγικής πλευράς για τις δύο χώρες, Κύπρο και Ελλάδα, να συμμετέχουν σε ένα δορυφορικό πρόγραμμα, αφενός, γιατί το κλαμπ των χωρών με παρουσία στο Διάστημα είναι πάρα πολύ μικρό. «Δεν είναι όλες οι χώρες του κόσμου που έχουν δορυφόρους». Αφετέρου, δημιουργείται μια παράδοση και μια ιστορία για τα διαστημικά πράγματα στις δύο χώρες: Συμμετέχουν επιστήμονες με ελληνική και κυπριακή καταγωγή τόσο στον σχεδιασμό και την κατασκευή των δορυφόρων, όσο και στην εκτόξευση. Ενώ για τη λειτουργία των δορυφόρων εργάζονται υψηλού επιπέδου Έλληνες και Κύπριοι επιστήμονες οι οποίοι πλέον έχουν αποκτήσει και έχουν συσσωρεύσει αρκετή εμπειρία και τεχνογνωσία στον τομέα.

18 επιστήμονες

Όπως επεσήμανε ο κ. Πρωτοπαπάς, τα διαστημικά οχήματα ελέγχονται από τις εγκαταστάσεις του διαστημικού κέντρου της Hellas Sat στην Κοφίνου, όπου εργάζονται 18 επιστήμονες, αλλά και από τον σταθμό της εταιρείας στο Κορωπί Αττικής. Αναμένεται ότι θα προσληφθεί ακόμη περισσότερο προσωπικό με την αύξηση του όγκου της δουλειάς της εταιρείας, βοηθώντας στη μείωση του brain rain στις δύο χώρες που οδηγεί τους επιστήμονες να αναζητούν δουλειά στο εξωτερικό.

Ειδικότερα για την Κύπρο είναι σημαντικό το γεγονός ότι μια κυπριακή εταιρεία, διότι η Hellas Sat εδρεύει στην Κύπρο, προχωρεί σε τόσο σημαντικές επενδύσεις.

Ίντερνετ εν πτήσει

Η Hellas Sat προσφέρει κυρίως τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες στους πελάτες της. Όπως μας εξήγησε ο κ. Πρωτοπαπάς, ο δορυφόρος Hellas Sat 3 παρέχει μεταξύ άλλων και υπηρεσίες στους κοινοτικούς αερομεταφορείς από μια ειδική ραδιοσυχνότητα. Ωστόσο, ο νέος δορυφόρος, όμως, ο Hellas Sat 4, θα παρέχει υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών με όλες τις ραδιοσυχνότητες και σε αεροπλάνα και σε πλοία. Είναι η νέα τάση της τεχνολογίας, μια νέα αγορά που ανοίγεται τα επόμενα χρόνια και θα φέρει επανάσταση στον κόσμο και η Hellas Sat δηλώνει παρούσα, είπε.

Ο ίδιος λίαν προσφάτως ταξιδεύοντας στην Κύπρο αξιοποίησε την υπηρεσία που προσφέρει η Austrian Airlines η οποία, όπως μας εξήγησε, εγκατέστησε σε συνεργασία με την Deache Telecom ίντερνετ στα αεροπλάνα της χρησιμοποιώντας τον δορυφόρο Hellas Sat 3/EAN. Από τα αποτελέσματα του Speedtest που έκανε ο κ. Πρωτοπαπάς, οι ταχύτητες συγκρίνονται με το φθηνό ADSL στην Κύπρο, ειδικά το upload που είναι υψηλότερο. Όπως μας είπε, πλήρωσε 7 ευρώ για να έχει ίντερνετ καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης.

«Οι ταχύτητες στο μέτριο πακέτο που αγόρασα κάποιες στιγμές ήταν ανεκτές, αλλά έχει και φορές που επειδή η τεχνολογία δεν είναι ώριμη, δεν υπάρχει συνεχής σύνδεση. Πιστεύω πως αυτά είναι θέματα που θα λυθούν τους επόμενους μήνες. Σημασία έχει ότι ξεκίνησε ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, των κατασκευαστών της τεχνολογίας και των άλλων τερματικών που θα έχει πάνω το αεροπλάνο για να παρακολουθούν τους δορυφόρους, και είναι θέμα χρόνου όλοι να συντονιστούν για να παρέχουν για το καλό των επιβατών τις υπηρεσίες αυτές».

Πέρα από τη δυνατότητα διασύνδεσης των επιβατών με το διαδίκτυο, η σύνδεση των αεροσκαφών, των πλοίων ή και των τρένων με τον δορυφόρο μπορεί να παρέχει κι άλλες υπηρεσίες. Στην περίπτωση, για παράδειγμα, που ένα αεροσκάφος ή ένα πλοίο χαθεί από τα ραντάρ, μέσω του δορυφόρου θα λαμβάνεται η πληροφορία για το ακριβές σημείο στο οποίο σταμάτησε η τηλεμετρία –εντοπίζει το στίγμα ενός αεροπλάνου– με αποτέλεσμα να είναι πιο αποδοτικές η έρευνα και η διάσωση.

Όπως μας εξήγησε ο κ. Πρωτοπαπάς, η συνεχής σύνδεση της τηλεμετρίας, με πλοία για παράδειγμα, έχει και άλλα πλεονεκτήματα διότι μπορεί να προσφέρει καλύτερα στον έλεγχο κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων ή και σε άλλες δραστηριότητες των πλοίων που θέλουν να ελέγξουν και οι οργανισμοί ελέγχου και οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες. Οι δορυφόροι προσφέρουν σημαντικά εργαλεία και για τη μεγάλη καινοτομία της ανάπτυξης και της λειτουργίας αυτόνομων οχημάτων.

Αραβικά τα κεφάλαια

Αξίζει να αναφερθεί πως στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης η Hellas Sat, η οποία μέχρι το 2013 ανήκε στον ΟΤΕ, έχει εξαγοραστεί από την ArabSat, μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν 21 αραβικές χώρες. Το 2001 όταν ξεκινούσαν οι διεργασίες για την ίδρυση της Hellas Sat είχε δοθεί η ευκαιρία και σε κυπριακά κεφάλαια, όπως η cyta και η AHK, να συμμετάσχουν στη μετοχική δομή, αλλά απέρριψαν την πρόταση φοβούμενες οι διοικήσεις τους για αποτυχία. Από την Κύπρο μικρές συμμετοχές είχαν αρχικά η Τράπεζα Αναπτύξεως και η Avacom Services, οι οποίες τις πώλησαν το 2005 στον ΟΤΕ.