Φόρμα αναζήτησης

Η φρουταρία δούλευε, ο μετρητής… όχι

Σύμφωνα με την ΑΗΚ, από τον Φεβρουάριο του 2015 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2017 ο μετρητής ηλεκτρικού ρεύματος στη γνωστή φρουταρία «Το Πανέρι», στη λεωφόρο Νίκου Παττίχη στη Λεμεσό, υπέστη βλάβη και κατέγραφε κατά πολύ μειωμένη την κατανάλωση ρεύματος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, παρόλο που δεν υπήρχε διαφοροποίηση στη λειτουργία του υποστατικού που να δικαιολογεί τόσο μικρή χρήση ηλεκτρισμού. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στον «Πολίτη» από την ΑΗΚ, ενώ η μέση διμηνιαία κατανάλωση ρεύματος στο «Πανέρι» ήταν, πριν την απότομη μείωση της καταγραφείσας κατανάλωσης, περίπου 19 χιλιάδες κιλοβατώρες, μετά τη βλάβη εμφανίστηκαν λογαριασμοί με κατανάλωση περίπου 12 (δώδεκα) κιλοβατώρες! Οι πληροφορίες του «Πολίτη» αναφέρουν ότι για περίπου 15 διμηνιαίους λογαριασμούς η κατανάλωση της φρουταρίας χρεωνόταν με ελάχιστα ευρώ (10-15 ή λίγο παραπάνω!) αντί των περίπου 3-4 χιλιάδων ευρώ που πλήρωνε ανά διμηνία ο ιδιοκτήτης πριν τη βλάβη!

Ευθύνες

Για λόγους που η ίδια η ΑΗΚ οφείλει να διερευνήσει, το προσωπικό της αντιλήφθηκε την τεράστια μείωση στην κατανάλωση περίπου δυόμισι χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή της στους λογαριασμούς του συγκεκριμένου πελάτη. Από την άλλη, ο διευθυντής της εν λόγω φρουταρίας, Χαράλαμπος Καττάσης, δεν ενημέρωσε την ΑΗΚ, στη διάρκεια των δυόμισι αυτών χρόνων, ότι για κάποιο λόγο οι λογαριασμοί του ρεύματος ήταν χαμηλότεροι κατά μερικές χιλιάδες ευρώ κάθε φορά, χωρίς να υπάρχει προφανής λόγος γι’ αυτή τη δραστική μείωση.

Προβληματικός μετρητής

Κάποια στιγμή –Σεπτέμβριο του 2017– η ΑΗΚ πήρε επιτέλους είδηση ότι κάτι συνέβαινε στο «Πανέρι». Έστειλε τεχνικούς και αντικατέστησαν τον μετρητή και τον έστειλαν για έλεγχο. Αποδείχθηκε ότι ο μετρητής ήταν προβληματικός και κατέγραφε πλημμελώς την κατανάλωση. Διαπιστώθηκε επίσης ότι ο μετρητής δεν είχε υποστεί κάποια επέμβαση από τρίτο πρόσωπο, δηλαδή δεν ήταν «πειραγμένος» και δεν είχε άμεση ευθύνη η ιδιοκτήτρια εταιρεία για την κακή λειτουργία του μετρητή. Όπως μας είπαν από την ΑΗΚ, μετά την αντικατάσταση του μετρητή η κατανάλωση ρεύματος από τη φρουταρία επανήλθε κοντά στα παλιά ψηλά επίπεδα, αν και υπολογίζεται ότι υπάρχει μείωση στην κατανάλωση κατά περίπου 3-4 χιλιάδες κιλοβατώρες ανά δίμηνο (από 19.600 κιλοβατώρες που ήταν η μέση διμηνιαία κατανάλωση, φαίνεται να σταθεροποιείται στις 15.500 κιλοβατώρες). Ήταν πλέον σαφές ότι για δύο και πλέον χρόνια η πραγματική κατανάλωση συνέχιζε να είναι υψηλή (αφού η φρουταρία λειτουργούσε κανονικά), αλλά ο μετρητής την εμφάνιζε πολύ χαμηλή, με αποτέλεσμα η μεν ΑΗΚ να χάνει χιλιάδες ευρώ έσοδα ανά διμηνία, ο δε ιδιοκτήτης να επωφελείται με το αντίστοιχο ποσό καθώς κατανάλωνε ρεύμα χωρίς να καλείται να το πληρώσει, αφού αυτό δεν καταγραφόταν από τον μετρητή και δεν εμφανιζόταν στον λογαριασμό.

56.000 ευρώ

Η ΑΗΚ εξέτασε το ιστορικό της κατανάλωσης στο «Πανέρι» πριν την απότομη μείωση στους λογαριασμούς, κατά τη μακρά διάρκεια της βλάβης στον μετρητή και κατά την περίοδο μετά την αντικατάσταση του μετρητή και υπολόγισε –μετά από διαβουλεύσεις και με τον διευθυντή της φρουταρίας– ότι το καταναλωθέν αλλά απλήρωτο ρεύμα για την περίοδο της βλάβης ήταν περίπου 56 χιλιάδες ευρώ. Απευθύνθηκε γραπτώς στον διευθυντή της φρουταρίας, Πολύκαρπο Καττάση, και διεκδίκησε τα διαφυγόντα έσοδά της, όπως η ίδια τα υπολόγισε, και αξίωσε την καταβολή τους. Ωστόσο, ο διευθυντής της φρουταρίας αρνήθηκε να πληρώσει το συγκεκριμένο ποσό, υποστήριξε ότι δεν ήταν δική του υποχρέωση να αντιληφθεί ότι ο μετρητής ήταν χαλασμένος και επέρριψε την ευθύνη στο προσωπικό της ΑΗΚ (οι θέσεις του κ. Καττάση σε άλλη στήλη κατωτέρω).

Αγωγή

Μετά την άρνηση του κ. Καττάση να πληρώσει τα λεφτά που αξίωσε η ΑΗΚ, τεχνικοί του οργανισμού προχώρησαν –μετά από προειδοποιήσεις– σε διακοπή της ηλεκτροδότησης της φρουταρίας για να ασκήσει πίεση στην εταιρεία. Σε απάντηση, η εταιρεία εγκατέστησε γεννήτρια για την ηλεκτροδότηση του υποστατικού και συνεχίζει τη λειτουργία της, με πολλά προβλήματα σύμφωνα με τον κ. Καττάση. Για την εγκατάσταση γεννήτριας απαιτείται άδεια από την ΑΗΚ και έλεγχος καταλληλότητας από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και δεν είναι σαφές σε αυτή τη φάση κατά πόσον έγιναν οι ενδεδειγμένοι έλεγχοι και αν δόθηκαν οι άδειες.

Δεδομένης της εκκρεμότητας, η ΑΗΚ κατέθεσε στις 7 Αυγούστου 2019 αγωγή εναντίον της εταιρείας Πανέρι Λτδ, στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λεμεσού, ζητώντας αποζημιώσεις.

Αμφισβητεί το ποσό ο ιδιοκτήτης

Ο διευθυντής της φρουταρίας Πανέρι, Πολύκαρπος Καττάσης, αρνείται όπως προαναφέραμε να πληρώσει τις 56 χιλιάδες ευρώ που διεκδικεί η ΑΗΚ ως απλήρωτο ρεύμα λόγω της βλάβης στον μετρητή της. Αμφισβητεί το ποσό, αμφισβητεί ότι ήταν δική του ευθύνη να αντιληφθεί τη βλάβη στον μετρητή και τους κατά πολύ μειωμένους λογαριασμούς και να ενημερώσει την ΑΗΚ και απαιτεί την επανασύνδεση του ρεύματος στη φρουταρία. Αποδύθηκε μάλιστα σε αγώνα να πείσει ανώτατους αξιωματούχους να παρέμβουν για να υποχωρήσει η ΑΗΚ και να ηλεκτροδοτηθεί ξανά το υποστατικό του.

Στις 17 Ιουλίου, ο κ. Καττάσης έστειλε επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Στην επιστολή γράφει ότι «ο καταστηματάρχης δεν ευθύνεται για τίποτα» και ότι «την όλη ευθύνη φέρει η ΑΗΚ, η οποία τοποθέτησε τον μετρητή πριν από 40 χρόνια, χωρίς όμως να πραγματοποιεί κανένα σχετικό έλεγχο για την ορθή λειτουργία του». Εκ μέρους του Παγκύπριου Σωματείου Ιδιοκτητών Φρουταριών (του οποίου είναι πρόεδρος) και του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών (στην επιστολή αναγράφεται και το όνομα του Αντρέα Χατζαδάμου, εκτελεστικού γραμματέα του ΠΣΥ) ζητά «να αντικατασταθούν αμέσως όλοι οι μετρητές απ’ όλες τις φρουταρίες και τις υπεραγορές με σύγχρονους μετρητές, για την εύρυθμη λειτουργία και την ορθή καταγραφή».

Ανυπολόγιστες ζημιές

Στις 12 Αυγούστου ο κ. Καττάσης έστειλε επιστολές στον γενικό ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη και την επίτροπο Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Μαρία Λοττίδη, από τους οποίους ζητά να εξετάσουν «αμέσως και ως κατεπείγουσα την υπόθεση». Αναφέρει μεταξύ άλλων: «Το κατάστημά μου πλέον υπολειτουργεί και οδεύει με μαθηματική ακρίβεια προς απροσδόκητη αναστολή της λειτουργίας του. Μετά λύπης μου σας πληροφορώ ότι η εταιρεία μου τις τελευταίες μέρες έχει υποστεί ανυπολόγιστες οικονομικές ζημιές, καθώς και υλικές φθορές, οι οποίες οφείλονται στην αντισυνταγματική ενέργεια της ΑΗΚ, η οποία με εκδικητικό τρόπο έχει προχωρήσει στη διακοπή της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος στην επιχείρησή μου».

Σε άλλο σημείο, ο κ. Καττάσης επισημαίνει ότι «σύμφωνα με τους νομικούς συμβούλους της εταιρείας μου, η ΑΗΚ έχει εφαρμόσει εσφαλμένα τον νόμο τον οποίον έχει επικαλεστεί και ο οποίος αφορά αποκλειστικά καθυστερήσεις λογαριασμών. Εμείς ως επιχείρηση, ουδέποτε έχουμε καθυστερήσει ή αμελήσει να εξοφλήσουμε οποιοδήποτε λογαριασμό, έχοντας στην κατοχή μας τις σχετικές αποδείξεις εξοφλήσεως από τη χρονική περίοδο του 1983 μέχρι και σήμερα, και ως εκ τούτου η ΑΗΚ δεν μπορεί να εφαρμόσει τον συγκεκριμένο νόμο στην υπό αναφορά περίπτωση».

  • Από την ΑΗΚ υποστηρίζουν ότι το άρθρο 15 των γενικών όρων παροχής ηλεκτρισμού της επιτρέπει να υπολογίσει και να απαιτήσει το ποσό που αντιστοιχεί στην υπολογισθείσα κατανάλωση, όταν διαπιστωθεί βλάβη σε μετρητή.

Παράθυρο συνεννόησης;

«Από πλευράς μου» αναφέρει στην επιστολή του προς τον γενικό ελεγκτή και την επίτροπο Διοικήσεως ο ιδιοκτήτης της φρουταρίας, «αμφισβητώ και δεν αποδέχομαι την ευθύνη που μου επιρρίπτει η Αρχή και ως εκ τούτου ζητώ άμεση επανασύνδεση του ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι την εξιχνίαση της υπόθεσης. Η ΑΗΚ μονομερώς και αυθαίρετα και αδικαιολόγητα και παράνομα και ατεκμηρίωτα απαιτεί από εμένα να καταβάλω αμέσως το ποσό των 56.289,79 ευρώ. Όταν και αν αποδειχθεί ότι οφείλω οποιοδήποτε ποσό, τότε θα είμαι σε θέση να κάνω συμφωνία καταβολής του ποσού αυτού».