Φόρμα αναζήτησης

Γιατί έχουμε… «απέναντι» φανάρι; – Το Τμήμα Δημοσίων Έργων εξηγεί

Η παραβίαση του στοπ στα φανάρια της Tροχαίας αποτελεί κανόνα, δυστυχώς, για τους Κύπριους οδηγούς. Η εν λόγω παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η οποία βάζει πρόσθετα εμπόδια στους πεζούς κατά τη διασταύρωση σε φωτοελεγχόμενες οδικές συμβολές, δεν είναι άσχετη με την έλλειψη οδικής συνείδησης που μας χαρακτηρίζει, αλλά και με την κυπριακή πρακτική για εγκατάσταση ενός δεύτερου φαναριού στην απέναντι πλευρά του δρόμου σε όλες τις διασταυρώσεις που ελέγχονται με φώτα Τροχαίας. Η δε έλλειψη συστήματος φωτοεπισήμανσης, δεν υποχρεώνει τους οδηγούς σε συμμόρφωση.

Στις πλείστες χώρες, πλην της Βρετανίας – την οποία ακολουθούμε κατά πόδας στα θέματα διαχείρισης της Τροχαίας λόγω του ότι έχουμε το ίδιο σύστημα οδήγησης – μόνο ένα φανάρι υπάρχει για σκοπούς ρύθμισης της κυκλοφορίας στην πλευρά στην οποία βρίσκεται το όχημα και ο οδηγός υποχρεούται για να μπορεί να παρακολουθήσει τη σήμανση να βρίσκεται πίσω από τον φωτεινό σηματοδότη. Με αυτό τον τρόπο αναγκαστικά δεν παραβιάζει ούτε τη διάβαση πεζών που βρίσκεται στις φωτοελεγχόμενες οδικές συμβολές.

Είναι, λοιπόν, αναγκαίο το απέναντι φανάρι; Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους το Τμήμα Δημοσίων Έργων εφαρμόζει αυτή την πρακτική, η οποία είναι λογικό ότι κοστίζει και τα διπλάσια στο κυπριακό Δημόσιο;

Πού αλλού

Σύμφωνα με την επίσημη θέση του Τμήματος Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, η πρακτική που εφαρμόζεται στην Κύπρο με την εγκατάσταση δευτερεύοντος φωτεινού σηματοδότη στην απέναντι πλευρά, σε φωτοελεγχόμενες οδικές συμβολές, ακολουθείται εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες, όπως η Αυστραλία, η Νότιος Αφρική, το Βέλγιο, η Δανία και η Νέα Ζηλανδία.

Το πείραμα

Όπως επισημαίνει το τμήμα, «το θέμα της κατάργησης του δευτερεύοντα φωτεινού σηματοδότη στους οδικούς κόμβους που ελέγχονται με φώτα Τροχαίας έχει εξεταστεί στο παρελθόν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων σε συνεργασία με την Αστυνομία.» Συγκεκριμένα, είχε δοκιμαστεί πιλοτικά στα φώτα Τροχαίας στη συμβολή των λεωφόρων Γρίβα Διγενή και Θεμιστοκλή Δέρβη, γνωστά ως φώτα του Γαβριηλίδη, όπου είχε καλυφθεί για κάποια χρονική περίοδο ο απέναντι (δευτερεύον) φωτεινός σηματοδότης για τους οδηγούς που χρησιμοποιούσαν τη λεωφόρο Γρίβα Διγενή με ανατολική πορεία. Κατά την περίοδο αυτή παρατηρήθηκαν κυκλοφοριακά προβλήματα και προβλήματα οδικής ασφάλειας, αφού οι οδηγοί στην προσπάθειά τους να στρίψουν δεξιά ξεπερνούσαν τη γραμμή του «στοπ» και δεν γνώριζαν αν είχαν προτεραιότητα.

Για το μέτρο αυτό είχε εκφράσει σοβαρούς ενδοιασμούς και η Αστυνομία, ενώ υπήρξαν έντονες διαμαρτυρίες και από πολλούς οδηγούς.

Λύση οι κάμερες

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων θεωρεί ότι το πρόβλημα της μη τήρησης της γραμμής του «στοπ» στις φωτοελεγχόμενες συμβολές μπορεί να απαμβλυνθεί με πιο συστηματική αστυνόμευση, ενώ με την εγκατάσταση του συστήματος φωτοεπισήμανσης το πρόβλημα αυτό αναμένεται να επιλυθεί στις συμβολές που θα τοποθετηθεί το σύστημα αυτό. Αναφέρει δε ότι στις διαβάσεις πεζών Σταμάτης/ Γρηγόρης στις φωτοελεγχόμενες συμβολές συνήθως τοποθετείται διαφορετικό υλικό κόκκινου χρώματος για εντονότερη σήμανση της διάβασης που συμβάλλει στην απάμβλυνση του προβλήματος.

Ποια προβλήματα λύνει

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων μας εξηγεί και τους λόγους για τους οποίους θεωρεί ότι η τοποθέτηση δευτερεύοντος φωτεινού σηματοδότη στην απέναντι πλευρά, κρίνεται αναγκαία. Όπως επισημαίνει τοποθετείται για αντιμετώπιση των εξής περιπτώσεων:

  • Στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν δύο ή/ και τρεις λωρίδες κυκλοφορίας προς τη συμβολή και η ορατότητα του κυρίως φαναριού εμποδίζεται από οχήματα που αναμένουν στην αριστερή λωρίδα. Συνήθως αυτό συμβαίνει όταν τα οχήματα είναι μεγάλου μεγέθους.
  • Στις περιπτώσεις βλάβης στο ένα φανάρι υπάρχει εναλλακτική λύση μέχρι να επισκευαστεί.
  • Σε αρκετές περιπτώσεις η γεωμετρία του κόμβου λόγω των προϋπαρχουσών συνθηκών (κτισμένα σπίτια, δέντρα, στροφές κ.λπ.) δημιουργεί τυφλά σημεία ορατότητας έναντι του κυρίως φωτεινού σηματοδότη κατά την προσέγγιση των μηχανοκινήτων οχημάτων. Στις περιπτώσεις αυτές είναι άκρως απαραίτητη η παρουσία του δευτερεύοντος φωτεινού σηματοδότη για την έγκαιρη αντίληψη του οδηγού ότι προσεγγίζει φωτοελεγχόμενη οδική συμβολή.
  • Στις περιπτώσεις στις οποίες οι οδηγοί για να στρίψουν δεξιά περνούν τη γραμμή στάσης (στοπ), αλλά αναμένουν πρώτα τα οχήματα από το απέναντι ρεύμα για να διεκπεραιώσουν τη διακίνησή τους, τότε μόνο από τον δευτερεύον (απέναντι) σηματοδότη μπορεί να έχουν ένδειξη για το πώς επιτρέπεται να κινηθούν.
  • Τυχόν κατάργηση του δευτερεύοντος (απέναντι) σηματοδότη θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των οδικών συγκρούσεων, όπως έδειξε και η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου.