Φόρμα αναζήτησης

Ξανανοίγει ο δρόμος για LNG

Εκεί που όλα φαίνονταν να οδηγούν σε ακύρωση του διαγωνισμού που προκήρυξε η ΔΕΦΑ για κατασκευή των υποδομών φυσικού αερίου στο Βασιλικό, οι ελπίδες για κατακύρωση του διαγωνισμού στην κοινοπραξία China Petroleum Pipeline Engineering, METRON αναπτερώθηκαν χθες, μετά την απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών να απορρίψει το αίτημα της ελληνικής εταιρείας Άκτωρ για έκδοση προσωρινών μέτρων εναντίον της ΔΕΦΑ. Επί της ουσίας, η Άκτωρ κατέθεσε προσφυγή εναντίον της απόφασης της ΔΕΦΑ να την αποκλείσει από την κοινοπραξία που προκρίθηκε για την ανάληψη των κατασκευαστικών έργων. Ο αποκλεισμός της Άκτωρ από την κοινοπραξία αποφασίστηκε από τη ΔΕΦΑ μετά και από επιστολή του γενικού ελεγκτή, ο οποίος υπέδειξε ότι η Άκτωρ είναι συνδεδεμένη εταιρεία με την Helector Cyprus, η οποία είχε αποκλειστεί το 2018 από την αρμόδια Επιτροπή Αποκλεισμού από δημόσιες συμβάσεις για διάρκεια πέντε ετών, με αναδρομική ισχύ από το 2016. Μετά τον αποκλεισμό της από την κοινοπραξία στην οποία πιθανό να κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, η Άκτωρ κατέφυγε στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, ζητώντας κατά κύριο λόγο την ακύρωση της απόφασης και κατά δεύτερο λόγο τη λήψη προσωρινών μέτρων, ώστε η ΔΕΦΑ να μην μπορεί να υπογράψει συμβόλαιο με την προαναφερθείσα κοινοπραξία στο διάστημα μέχρι την εκδίκαση της ουσίας της προσφυγής.

Η απόφαση

Η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών αποφάσισε χθες να μην εκδώσει τα προσωρινά μέτρα. Αυτό σημαίνει πως η ΔΕΦΑ έχει πλέον το ελεύθερο να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με την κινεζική εταιρεία που ηγείται της κοινοπραξίας και να υπογράψει μαζί της το συμβόλαιο για την κατασκευή των έργων, στα οποία περιλαμβάνεται και η εξασφάλιση της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU).

Για την απόρριψη του αιτήματος να απαγορευτεί στη ΔΕΦΑ να υπογράψει το συμβόλαιο με την επιλεγείσα κοινοπραξία μέτρησε η προστασία του δημόσιου συμφέροντος, το οποίο προηγείται των ιδιωτικών συμφερόντων. Σε γενικές γραμμές, οι νομικοί σύμβουλοι της ΔΕΦΑ έπεισαν την Αναθεωρητική Αρχή ότι αν απαγορευόταν στη ΔΕΦΑ να υπογράψει τις τελικές συμφωνίες, ο διαγωνισμός θα ακυρωνόταν και θα κατέρρεε ο σχεδιασμός για την εισαγωγή φυσικού αερίου εντός του 2020-21, καθώς, μεταξύ άλλων, θα εξέπνεε το χρονοδιάγραμμα οριστικής δέσμευσης του FSRU και θα ήταν πλέον αδύνατη η συνεργασία με την κοινοπραξία China Petroleum Pipeline Engineering, METRON. Συγκεκριμένα, η ΔΕΦΑ υποστήριξε – και προφανώς έπεισε- ότι για το FSRU πρέπει η κοινοπραξία να διαπραγματευθεί τους όρους αγοράς του με την ιδιοκτήτρια εταιρεια (Shell) «μέχρι τις 20.11.2019. Αν δεν υπογραφεί η σύμβαση αρκετά ενωρίτερα για να μπορέσει να κλείσει τους όρους αγοράς κινδυνεύει να χάσει το σκάφος FSRU, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η πραγματοποίηση τού όλου έργου». Επίσης, η ΔΕΦΑ υποστήριξε ότι «το έργο έχει τεράστια σημασία για την κυπριακή οικονομία και έχει μεγάλη σημασία η αυστηρή πλέον τήρηση των στενών χρονοδιαγραμμάτων που μας επιβάλλουν οι περιστάσεις, αφού με την οποιαδήποτε αναστολή της υπογραφής της σύμβασης, διακινδυνεύεται η πλήρης ματαίωση του όλου έργου». Σε άλλο σημείο η ΔΕΦΑ επισήμανε πως «η Κυπριακή Δημοκρατία κινδυνεύει να υποστεί το 2020 βαρύτατες ποινές εξαιτίας των ρύπων οι οποίοι δεν θα μπορέσουν να αποφευχθούν εάν δεν μετακινηθούμε σε χρήση φυσικού αερίου για την παραγωγή ενέργειας».

Μπροστά στο δημόσιο συμφέρον και το ιδιωτικό συμφέρον της Άκτωρ, η Αναθεωρητική έκρινε ότι πρέπει να προστατευτεί κατά προτεραιότητα το δημόσιο συμφέρον και απέρριψε την αίτηση για λήψη προσωρινών μέτρων. Στην καταληκτική αναφορά της, η Αναθεωρητική σημειώνει τα εξής: «Με βάση τα πιο πάνω, συνεκτιμώντας και συνυπολογίζοντας τις πιθανές συνέπειες των προσωρινών μέτρων για όλα τα συμφέροντα που ενδέχεται να ζημιωθούν, καθώς και το δημόσιον συμφέρον, αποφασίζουμε να μην προβούμε στη χορήγησή τους».