Φόρμα αναζήτησης

Φωτεινή πρωτεύουσα η Λευκωσία

Το σλόγκαν που έμεινε στη Λευκωσία και λέγεται τα τελευταία 45 χρόνια είναι πολιτικής υφής και σαφώς δεν ηχεί καθόλου τουριστικά. Είναι η τελευταία μοιρασμένη πρωτεύουσα της Ευρώπης και στην πραγματικότητα είναι ένας λόγος για τον οποίο η πλειοψηφία των τουριστών που έρχονται στην Κύπρο (5-6% του συνόλου των τουριστών) την επισκέπτονται. Η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Λευκωσίας (ΕΤΑΠ) θέλει να δώσει στην πόλη μια νέα ταυτότητα. Θέλει να αναδείξει τη φωτεινότητά της ως προορισμό. Η πρόεδρος της ΕΤΑΠ Έλενα Τάνου σε συνέντευξή της στον «Π» αναλύει αυτό το όραμα που έχει οδηγήσει στο rebranding της Λευκωσίας. Παραθέτει ταυτόχρονα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης και τις ελλείψεις της.

Ποια είναι σήμερα η εικόνα που δίνει η Λευκωσία;
Είναι μία πόλη της οποίας η κάθε γωνιά έχει να πει μία ιστορία και ταυτόχρονα φιλοξενεί ένα μεγάλο αριθμό μουσείων που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της τέχνης και της ιστορίας τόσο της πρωτεύουσας όσο και γενικότερα του νησιού. Ως ΕΤΑΠ καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε οι τουρίστες να έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν την πόλη και τα όσα μπορεί να τους προσφέρει. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνουμε εκδηλώσεις και προσφέρουμε δωρεάν ξεναγήσεις στους επισκέπτες με στόχο να προβάλλουμε τον πλούσιο πολιτισμό που χαρακτηρίζει την πρωτεύουσα.

Ποιότητα και υποδομές
Τι υποδομές θεωρείτε ότι η πόλη χρειάζεται ώστε να ανταποκριθεί σε όσα πραγματικά μπορεί να δώσει στον επισκέπτη;
Είναι βέβαιο ότι η προσέλκυση επισκεπτών δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο στην προσπάθεια για προβολή και προώθηση της Λευκωσίας ως τουριστικού προορισμού. Είναι αναγκαία η διασφάλιση ποιότητας στις προσφερόμενες υπηρεσίες αλλά και στα έργα υποδομής. Εδώ και αρκετά χρόνια ήταν εμφανής η ανάγκη για δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων οι οποίες θα μπορούν να φιλοξενήσουν μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών και την ίδια ώρα θα δίνουν τη δυνατότητα ουσιαστικής επιλογής σ’ ό,τι αφορά τον χώρο διαμονής και τις προσφερόμενες τιμές. Χαίρομαι γιατί έχουμε ήδη εξελίξεις στον ξενοδοχειακό τομέα, που οδηγούν στην ανακαίνιση υφιστάμενων ξενοδοχείων και στη δημιουργία νέων. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να ολοκληρωθούν ή να υλοποιηθούν έργα τα οποία αφορούν την κινητικότητα στην πόλη: δρόμοι, πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμοι κ.λπ, καθώς αυτό θα διευκολύνει τη διακίνηση κατοίκων και επισκεπτών και θα προσθέσουν αξία στην πόλη. Όλες αυτές οι δράσεις θα πρέπει να εμπίπτουν σε ένα μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης και προώθησης της ταυτότητας της Λευκωσίας, πάνω στο οποίο η ΕΤΑΠ εργάζεται έντονα.

Νιώθετε κι εσείς ότι είναι ο φτωχός συγγενής από πλευράς υποδομών η Λευκωσία, όπως το νιώθουν οι κάτοικοί της;
Αντιλαμβανόμαστε ότι σε ό,τι αφορά τις υποδομές υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης και σίγουρα είναι αναγκαία η ανάπτυξη νέων έργων υποδομής. Ο Δήμος Λευκωσίας αναγνωρίζει αυτήν την αναγκαιότητα και κινείται ενεργά προς αυτήν την κατεύθυνση. Πιστεύω πως η παράδοση ολόκληρου πλέον του έργου της πλατείας Ελευθερίας, καθώς επίσης, και η υλοποίηση έργων βιώσιμης κινητικότητας θα δώσουν μία νέα πνοή στη Λευκωσία. Ήδη έχει γίνει μία πρώτη ουσιαστική προσπάθεια για καλύτερη εξυπηρέτηση όσων θέλουν να διακινηθούν -και μάλιστα δωρεάν- στο κέντρο με τα «μικρά λεωφορεία», τα οποία ενώνουν την εντός των τειχών πόλη με το σύγχρονο αστικό κέντρο και περνούν από όλα τα σημεία ενδιαφέροντος.

Περισσότερη καθαριότητα
Τα θέματα καθαριότητας σας ανησυχούν;
Φυσικά και μας ανησυχούν. Σε μία σύγχρονη πόλη πρέπει να υπάρχουν οι σωστές διαδικασίες για να διατηρούνται οι δημόσιοι χώροι καθαροί και, δυστυχώς, αυτήν τη στιγμή βλέπουμε ότι χρειάζεται να υπάρξει πιο επιμελής καθαριότητα στην πόλη. Συζητούμε με τους δήμους της ευρύτερης Λευκωσίας, ώστε να βρεθούν τρόποι να βελτιωθούν οι σχετικές διαδικασίες και να επιλυθούν τα θέματα καθαριότητας.

Η νέα ταυτότητα
Το νέο λογότυπο το οποίο παρουσιάσατε πρόσφατα ποια μηνύματα θέλει να στείλει όσον αφορά τη νέα ταυτότητα της πόλης;
Το λογότυπο παρουσιάζει μία πόρτα/πύλη ως κύριο στοιχείο του. Αυτή συμβολίζει τα ενετικά τείχη και τις πύλες τους, καθώς και τις παραδοσιακές πόρτες που χαρακτηρίζουν τα δρομάκια της παλιάς πόλης. Η πόρτα, ως το κύριο σύμβολο του λογοτύπου, αναπαριστά τη φιλοξενία αλλά και την έννοια της ανακάλυψης, που πολλές φορές προκύπτει με το άνοιγμα μίας κλειστής πόρτας. Για έναν επισκέπτη της Λευκωσίας, η πόρτα μπορεί να συμβολίζει ευκαιρίες προς αξιοποίηση στους τομείς της εκπαίδευσης, της επιχειρηματικότητας, του τουρισμού κ.ά. Η Λευκωσία είναι άλλωστε μία πόλη με πολυδιάστατο χαρακτήρα. Η φοιτητική της κοινότητα, που αποτελεί πάνω από το 10% του συνολικού πληθυσμού της, την καθιστά μία ελκυστική πανεπιστημιούπολη, που ευνοεί τη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία. Το υψηλό βιοτικό επίπεδο της πρωτεύουσας και η ελκυστικότητά της ως επιχειρηματικός προορισμός της προσδίδουν, επίσης, άλλο χαρακτήρα, καθώς και το ιδανικό της κλίμα και οι μικρές αποστάσεις της από άλλες πόλεις και προορισμούς σε ολόκληρο το νησί. Επιπλέον, πρόκειται για μία πόλη με πλούσια ιστορία και πολιτισμό, που γεφυρώνει την Ευρώπη με την Αφρική και την Ασία. Γι’ αυτό και η επιλογή του συγκεκριμένου σλόγκαν, που συνοδεύει το λογότυπο «The brightest capital of Europe».

Μια φωτεινή πόλη
Πώς ερμηνεύεται το σλόγκαν;
Είναι σύνθετο και μπορεί να ερμηνευτεί με διάφορους τρόπους. Με τη λέξη «brightest» δεν εννοούμε μόνο τις ημέρες ηλιοφάνειάς της, που ξεπερνούν τα επίπεδα ηλιοφάνειας άλλων πόλεων ανά τον κόσμο, αλλά και τη φωτεινότητά της ως προορισμός εκπαίδευσης και έρευνας. Εννοούμε τη φωτεινότητά της ως προορισμός για επιχειρηματική δραστηριότητα, με ευκαιρίες ψυχαγωγίας, φωτεινά χρώματα και με το πολιτιστικό αμάλγαμα που τη χαρακτηρίζει. Αντιπροσωπεύει, επίσης, το φωτεινό της μέλλον και τη συνεχή της ανάπτυξη, που θα πρέπει να είναι διαχρονικός στόχος μας.

Έχετε ανακοινώσει ότι θέλετε να φτιάξετε μια «Κοινοπραξία για τη Λευκωσία». Ποιος ο στόχος;
Στο πλαίσιο της δημιουργίας του νέου λογοτύπου κρίναμε ότι θα έπρεπε να δημιουργηθεί η «Κοινοπραξία για τη Λευκωσία», η οποία θα αποτελείται από επαγγελματίες του διαφημιστικού χώρου, εταιρείες παραγωγής οπτικοακουστικού υλικού, διοργανωτές εκδηλώσεων, τυπογραφεία κι εκτυπωτικές εταιρείες, εταιρείες λογισμικού και τεχνολογίας, φορείς του τουρισμού, εκπροσώπους των δημοσίων αρχών, όπως δημάρχους της ευρύτερης Λευκωσίας και τα Πανεπιστήμια. Στόχος της είναι να συντονίσει την προσπάθεια για προβολή και προώθηση της Λευκωσίας ως τουριστικό προορισμό. Οι φορείς θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους αφιλοκερδώς, καθώς, όπως αντιλαμβάνεστε, η εταιρεία μας, ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα για την υλοποίηση ενός τέτοιου μεγάλου έργου. Είμαστε ευγνώμονες γιατί από την πρώτη κιόλας στιγμή υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση και πρόθεση συμμετοχής σε αυτήν.

Έξι νέα ξενοδοχεία στην πρωτεύουσα

Δεδομένου ότι η Λευκωσία δεν έχει θάλασσα τι πρέπει να κάνει για να προσελκύσει επισκέπτες;
Μπορεί να μην έχει τη θάλασσα που έχουν οι παράλιες πόλεις, αλλά φέρει κάποια χαρακτηριστικά τα οποία τη διαφοροποιούν. Το μέγεθός της είναι σίγουρα δυσανάλογο των ιστορικών θησαυρών κι εμπειριών που μπορεί να αποκομίσει o επισκέπτης. Η παλιά πόλη, η οποία περιβάλλεται από τα ενετικά τείχη, φιλοξενεί ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας της Λευκωσίας όπου βρίσκει κανείς μεσαιωνικά κτήρια, μνημεία, παλιές εκκλησίες, μουσεία κ.ά, τα οποία αναμφίβολα αξίζει κάποιος να επισκεφτεί. Στην πόλη αλλά και στην επαρχία Λευκωσίας, υπάρχουν αυτήν τη στιγμή 50 και πλέον σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, με τα περισσότερα από αυτά να βρίσκονται στην ιστορική πόλη. Θεωρώ ότι και οι πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν τον ξενοδοχειακό τομέα θα δώσουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα στη Λευκωσία, η οποία θα μπορεί πλέον να προσελκύσει επισκέπτες στο πλαίσιο κι άλλων μορφών τουρισμού, του επαγγελματικού/συνεδριακού τουρισμού, του ιατρικού, του αθλητικού, του θρησκευτικού τουρισμού κ.ά. Είμαι πολύ αισιόδοξη ότι οι τελευταίες αλλαγές στον ξενοδοχειακό τομέα θα έχουν θετική επίδραση στις προσφερόμενες υπηρεσίες.

Ποια νέα ξενοδοχεία δημιουργούνται ή ανακαινίζονται στην πόλη αυτήν τη στιγμή;
Δύο μεγάλα ξενοδοχεία της Λευκωσίας, το Hilton Hotel και το Holiday Inn έχουν αλλάξει ιδιοκτησία. Το Hilton έχει ήδη μετονομαστεί σε The Landmark Nicosia και φαίνεται ότι οι νέοι ιδιοκτήτες στοχεύουν στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που θα προσφέρονται από την ξενοδοχειακή μονάδα. Σε ό,τι αφορά το Holiday Inn αντιλαμβάνομαι ότι σύντομα θα ανακαινιστεί και θα λειτουργεί κι αυτό πλέον με νέο όνομα και ταυτότητα. Ταυτόχρονα, όμως, θα έχουμε κι έξι νέα ξενοδοχεία στη Λευκωσία. Αυτήν τη στιγμή ήδη ανακαινίζονται δύο κεντρικά κτήρια στην πόλη, ένα κτήριο στη λεωφόρο Ομήρου στο οποίο μέχρι πρότινος στεγαζόταν γνωστός οπτικός οίκος κι ένα άλλο κτήριο στη λεωφόρο Στασίνου, στο οποίο βρισκόταν πολύ γνωστός χώρος διασκέδασης. Στόχος είναι η μετεξέλιξη τους σε boutique ξενοδοχεία. Με αυτές τις εξελίξεις, νοείται ότι θ’ αυξηθεί ο αριθμός των κλινών αρά κι η δυνατότητα φιλοξενίας μεγαλύτερου αριθμού επισκεπτών. Παράλληλα, θα παρέχονται περισσότερες επιλογές σε ό,τι αφορά τον χώρο διαμονής αλλά και τις προσφερόμενες τιμές. Ευελπιστούμε ότι με την ολοκλήρωση όλων των έργων που έχουν ανακοινωθεί, η Λευκωσία θα είναι σε θέση να προσελκύσει επισκέπτες που ενδιαφέρονται για παραδοσιακό τουρισμό αναψυχής αλλά και για άλλες μορφές τουρισμού. Ο συνεδριακός τουρισμός είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της τουριστικής στρατηγικής της Κύπρου, όπως αυτή καθορίζεται από το Υφυπουργείο Τουρισμού. Κι η Λευκωσία, σίγουρα, πρέπει να στοχεύσει και να επενδύσει σε αυτόν.