Φόρμα αναζήτησης

Εταιρείες κολοσσοί «τσιμπούν» φοιτητές

Από τον Σεπτέμβριο βρίσκεται στην ηγετική πυραμίδα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), και συγκεκριμένα στη θέση του αντιπρύτανη, κατέχοντας το χαρτοφυλάκιο της Έρευνας και της Διά Βίου Εκπαίδευσης. Συμμετέχει, μεταξύ άλλων, στο ερευνητικό πρόγραμμα μη επανδρωμένων αεροχημάτων UAV-iRC Πανεπιστημίου και μότο του είναι: «Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο είναι οι άνθρωποί του και οι ιδέες τους». Πρόκειται για τον συμπατριώτη μας Στράτο Στυλιανίδη, ο οποίος προσφάτως βρέθηκε στη γενέτειρά του, την Πάφο, και μίλησε στον «Π» για τους στόχους του και τις επιδιώξεις του από τη θέση του αντιπρύτανη του μεγαλύτερου πανεπιστημίου της Ελλάδας. Ιδιαίτερη μνεία κάνει ο δρ Στυλιανίδης στη διασύνδεση της έρευνας με τη βιομηχανία, στα καινοτόμα ερευνητικά προγράμματα του πανεπιστημίου, ενώ αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο το ΑΠΘ επιχειρεί να κρατήσει τους νέους επιστήμονες στον τόπο τους. Δεν διστάζει να εκφράσει την άποψή του, ως πανεπιστημιακός καθηγητής, και για τον θεσμό των εξετάσεων τετραμήνων στη μέση εκπαίδευση που συζητείται αυτή την περίοδο στην Κύπρο.

Πρόσφατα αναλάβατε αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ποιες είναι οι προτεραιότητες των πρυτανικών αρχών του πανεπιστημίου και εσάς προσωπικά;

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της Ελλάδας, βρίσκεται στην καρδιά της πανέμορφης Θεσσαλονίκης. Στις πρώτες προτεραιότητές μας είναι να ανοίξουμε ακόμη περισσότερο και ουσιαστικά το πανεπιστήμιο στην κοινωνία. Να είναι ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό και ζωντανό. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο θα πρέπει να γίνει βίωμα στη συνείδηση των πολιτών ως το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό «πάρκο» της πόλης. Έτσι μπορούμε να μεταλαμπαδεύσουμε την αξία της γνώσης, της έρευνας, της καινοτομίας μέσα στην κοινωνία. Επειδή όμως το πανεπιστήμιο βρίσκεται στο κέντρο μιας μεγαλούπολης υπάρχουν προβλήματα παραβατικών συμπεριφορών. Θέλω να πιστεύω πως γίνεται ορατή η δουλειά που καταβάλλει το πανεπιστήμιό μας το τελευταίο διάστημα για την επίλυση αυτού του σοβαρού ζητήματος. Χάρη στις εντατικές προσπάθειες όλων, τα πράγματα βελτιώνονται, αλλά ταυτόχρονα δεν σταματάμε. Παράλληλα, κυρίαρχη προτεραιότητά μας είναι η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό. Πρόκειται και για έναν στόχο, που προσωπικά εάν θέλετε, έχω θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα. Είναι γνωστό, αλλά δεν θα κάνω ποτέ πίσω σε αυτό: στην πίστη μου στον άνθρωπο, στις δυνατότητές του, στις ικανότητές του. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο είναι οι άνθρωποί του και οι ιδέες τους. Σε αυτούς στηριζόμαστε για να παράγουμε νέα γνώση, για να εκπαιδεύσουμε τις επόμενες γενιές, για να φέρουμε ευρωπαϊκά ή και κονδύλια από τη βιομηχανία. Είναι γνωστό εξάλλου πως ένα σημαντικό κομμάτι των πόρων του πανεπιστημίου για την ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας δεν έρχεται μόνο από την ΕΕ, αλλά από την ίδια τη βιομηχανία.

Ανάπτυξη της έρευνας

Η ανάπτυξη της έρευνας είναι από τους βασικούς στόχους των νέων πρυτανικών αρχών. Σε ποια πεδία εστιάζουν τα ερευνητικά προγράμματα του ΑΠΘ;

Η ανάπτυξη μεγάλων ερευνητικών υποδομών δεν αποτελεί μόνο βασικό στόχο, αλλά και μία εκ των βασικών προτεραιοτήτων μας. Το ΑΠΘ διαθέτει τη δυναμική να δώσει σάρκα και οστά σε πολλά ερευνητικά προγράμματα. Με 311 εργαστήρια, 11 σχολές, περισσότερους από 1.700 καθηγητές όλων των βαθμίδων, 1.000 και πλέον άτομα που ανήκουν στο τεχνικό και διοικητικό προσωπικό, μπορεί να δημιουργήσει νέα γνώση προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας της Ελλάδας και όχι μόνον. Σκεφτείτε ότι γύρω από εμάς βρίσκονται εκατοντάδες ερευνητές, διδακτορικοί φοιτητές και μεταδιδάκτορες οι οποίοι συμβάλλουν στα ερευνητικά προγράμματα. Πρέπει να αναφέρω ότι σήμερα στη Βόρεια Ελλάδα επιχειρείται μία προσπάθεια – έντονη και συνεχής – για τη διαμόρφωση ενός οικοσυστήματος καινοτομίας. Πως, δηλαδή, το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της Ελλάδας συνεργάζεται με τα άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ευρύτερης περιοχής και τη βιομηχανία για την παραγωγή νέας γνώσης που με τη σειρά της θα φέρει νέες υπηρεσίες και προϊόντα προς όφελος των κοινωνίας και της οικονομίας. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, ως ο μεγαλύτερος ακαδημαϊκός και ερευνητικός φορέας, έχει καταλυτικό ρόλο να διαδραματίσει σε όλο αυτό το σκηνικό που διαμορφώνεται. Δεν είναι διόλου τυχαίο άλλωστε που η υποστήριξη δράσεων μεταφοράς τεχνολογίας τυγχάνει αναγνώρισης από όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας σε σχέση με την έρευνα αλλά και την επιχειρησιακή ανάπτυξή της. Είμαι πολύ περήφανος για μια μεγάλη πρωτοβουλία που αναλάβαμε με κορυφαία ιδιωτική εταιρεία ενέργειας για να δούμε πώς ακριβώς η τεχνική νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στον τομέα της ενέργειας, με στόχο βεβαίως την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών. Ανάλογες στρατηγικές επιχειρούμε και σε άλλους κλάδους έρευνας του πανεπιστημίου, με έμφαση στην αγροδιατροφή, στον τομέα των υλικών και των κατασκευών, αλλά και της φαρμακοβιομηχανίας.

Ίσως, από τα πιο μεγάλα ερευνητικά προγράμματα που έχει αναπτύξει το πανεπιστήμιο αφορά τον τομέα της κατασκευής drones. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται αυτή η έρευνα;

Η Ελλάδα αποφάσισε να επενδύσει στον τομέα αυτό και μέχρι το καλοκαίρι θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο άρχισε πριν από επτά περίπου χρόνια από το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και τον καθηγητή Κύρο Υάκινθο, ο οποίος και σήμερα συντονίζει την ερευνητική ομάδα UAV-iRC, και για το οποίο έχουν ήδη επιδείξει ενδιαφέρον οι κρατικές υπηρεσίες της Ελλάδας, της Κύπρου, αλλά και άλλων χωρών. Ουσιαστικά πρόκειται για δύο drones, το «μικρό» και το «μεγάλο», να τα ονομάσω έτσι για λόγους επικοινωνίας. Το «μεγάλο», το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει φορτίο μέχρι και 50 κιλά, προορίζεται να εκτελεί ανθρωπιστικές αποστολές. Να μεταφέρει τρόφιμα, φάρμακα κι άλλα αναγκαία υλικά σε απομακρυσμένα νησιά ή περιοχές. Το «μικρό» drone έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εκτελεί οριζόντια και κάθετη προσγείωση και απογείωση. Πρέπει να πω ότι έχει συγκεντρώσει μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον και πρακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εφαρμογές καταγραφής, αγροδιατροφής, παρακολουθήσεις, χαρτογραφήσεις κ.ά. Η «υπόθεση drones» φανερώνει, επιτρέψτε μου να πω, τη συλλογικότητα για κάτι καλό και χειροπιαστό, δείχνοντας τησυνεργασία φοιτητών και διδασκόντων σε ένα project που γυρίζει με οφέλη στην κοινωνία, στη χώρα.

Δεσμοί με τη βιομηχανία

Το AΠΘ επενδύει, από όσα μας έχετε αναφέρει, στη συνεργασία με τη βιομηχανία. Επιδεικνύουν οι επιχειρήσεις ενδιαφέρον για τα ερευνητικά προγράμματα του πανεπιστήμιου;

 Αρκεί να αναφέρω ότι τα τελευταία πέντε χρόνια οι πόροι του πανεπιστημίου από τη βιομηχανία ξεπέρασαν τα 35 εκατ. ευρώ. Τα δε συνολικά έσοδα της Επιτροπής Ερευνών – του φορέα που διαχειρίζεται τους οικονομικούς πόρους για τα ερευνητικά προγράμματα – αναμένεται να ανέλθουν περί τα 60 εκατ. ευρώ για το 2019. Είμαι πραγματικά πολύ ικανοποιημένος και περήφανος για τους δεσμούς του πανεπιστημίου μας με τη βιομηχανία. Αυτό θέλουμε και αυτό επιδιώκουμε. Να φέρουμε τη βιομηχανία κοντά στο πανεπιστήμιο. Το Γραφείο Μεταφοράς Τεχνολογίας προχωρά με σταθερά και ουσιαστικά βήματα. Ξέρετε, πολλές φορές οι ερευνητές μας βρίσκονται κλεισμένοι στα εργαστήριά τους και έχει παρατηρηθεί πολλάκις να μην τους ενδιαφέρει εάν μία έρευνά τους καταλήξει στην παραγωγή προϊόντος ή υπηρεσίας. Όμως, φέρνοντας τη βιομηχανία κοντά στους ερευνητές, ένα ερευνητικό έργο μπορεί να μετουσιωθεί σε κάποιο προϊόν ή υπηρεσία με απώτερο αποδέκτη την ίδια την κοινωνία και την οικονομία του τόπου.

Η Ελλάδα ήταν από τις χώρες που κυρίως κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης έχασε πολλούς αξιόλογους επιστήμονες μέσα από την απόφασή τους να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό. Πώς ένα πανεπιστήμιο μπορεί να συμβάλει για να κρατήσει τους νέους επιστήμονες στη χώρα;

 Είναι λυπηρό γεγονός η μετανάστευση των νέων ανθρώπων, είτε επειδή νιώθουν ότι δεν τους αξιοποιεί επαρκώς η χώρα τους, είτε επειδή οι συνθήκες είναι τέτοιες (π.χ. οικονομική κρίση) που δεν τους επιτρέπουν να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, τις γνώσεις τους κ.λπ., ή δεν τους προσφέρουν αξιοπρεπείς απολαβές. Αυτό είναι μία σκληρή πραγματικότητα. Και εμείς πρέπει να βάλουμε τα σχετικά αναχώματα για να μην χάνουμε κι άλλα λαμπρά μυαλά στο εξωτερικό. Θεωρώ πως η ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας είναι μία σοβαρή απάντηση στο ερώτημα «πώς μπορούμε να κρατήσουμε τους νέους επιστήμονες στη χώρα τους». Το ΑΠΘ στοχεύει σε αυτό και αποτελεί και προσωπικό μου στοίχημα. Με περίπου 85.000 εν ενεργεία φοιτητές, το ΑΠΘ «κρύβει» σίγουρα κάποια «διαμάντια» τα οποία πρέπει να αξιοποιήσουν οι ντόπιες και ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η διασύνδεση της πανεπιστημιακής έρευνας με την αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα αποτελεί για μένα προτεραιότητα και βασικό στόχο. Είμαι στην ευχάριστη θέση να πω πως δύο εταιρείες κολοσσοί – μία εκ των δύο η φαρμακοβιομηχανία Pfizer- έχουν δημιουργήσει σημεία αναφοράς στη Θεσσαλονίκη και έχουν έρθει σε επαφή με το ΑΠΘ. Έχουν προφανώς αντιληφθεί πως σε μια περιοχή με ένα πανεπιστήμιο με τόσο μεγάλο αριθμό εν ενεργεία φοιτητών υπάρχει μια τεράστια δεξαμενή ανθρώπινου δυναμικού που μπορείς να επενδύσεις. Και για το πανεπιστήμιο όμως, η συνεργασία αυτή έχει τεράστια οφέλη, αφού μπορεί μια εταιρεία να επενδύσει σε ερευνητικά προγράμματα, να επιχορηγήσει υποτροφίες σε φοιτητές, να στηρίξει την εργασία για νέους ανθρώπους.

«Προς το συμφέρον των παιδιών τα εξεταστικά ορόσημα»

Ποια είναι η άποψή σας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Κύπρο και δη την ιδιωτική πανεπιστημιακή εκπαίδευση;

 Εμείς δίνουμε καθημερινά έναν τιτάνιο αγώνα για την ανάπτυξη του δημόσιου πανεπιστημίου, όπως είναι και το ΑΠΘ. Η στοχοπροσήλωσή μας σε αυτό είναι δεδομένη. Ταυτόχρονα δεν κλείνουμε τα μάτια μας στις εξελίξεις. Στην Κύπρο, τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Βλέπουμε εν πολλοίς μια αρμονική συνύπαρξη της δημόσιας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ωστόσο, για το τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι της Ελλάδας υπάρχει ακόμη μεγάλος δρόμος να διαβεί για αυτό το ζήτημα.

Γενικότερα, ποια στοιχεία κατά την άποψή σας θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα;

Με βάση και τη διεθνή εμπειρία, θα πρέπει να δίνεται έμφαση, πέραν από την απόκτηση γνώσεων, και στα άλλα χαρίσματα που μπορεί να έχει ένα παιδί. Πώς, δηλαδή, αξιοποιείται παραγωγικά ο σχολικός χρόνος για την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, για τη δημιουργία γνώσεων για το περιβάλλον, τον πολιτισμό, τις τέχνες. Θα πρέπει τα παιδιά να απαλλαγούν από το βαρύ φορτίο των απανωτών διαγωνισμάτων, του όγκου εργασιών στο σπίτι, των φροντιστηριακών μαθημάτων. Σε αυτό θεωρώ πως τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα χρειαζόμαστε δουλειά ακόμη. Λείπει, βασικά, η μακρόπνοη στρατηγική. Μπορούν να γίνουν βελτιώσεις, εάν πραγματικά το θέλουμε. Ενδεικτικό, άλλωστε, είναι το παράδειγμα κάποιων σκανδιναβικών χωρών οι οποίες μέσα σε τριάντα χρόνια κατάφεραν ένα διαλυμένο εκπαιδευτικό σύστημα να το μετατρέψουν σε ένα από τα καλύτερα του κόσμου σήμερα. Δεν αναφέρομαι μόνο στη μέση εκπαίδευση αλλά και στην ανώτατη.

Η άποψή σας για τον θεσμό των εξετάσεων ανά τετράμηνο;

 Ως πανεπιστημιακός καθηγητής θεωρώ πως είναι προς το συμφέρον των ίδιων των παιδιών να υπάρχουν περισσότερα εξεταστικά ορόσημα παρά να υπάρχει ο φόρτος εργασίας και να αποδίδεται σε μία μόνο χρονική στιγμή. Προφανώς μπορεί να υπάρχουν κάποια στοιχεία βελτίωσης. Θεωρώ πάντως πως είναι προς τη σωστή κατεύθυνση το μέτρο αυτό.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.